Ikiomat liikennesäännöt

18 kommenttia

Kertoisitko nyt omin sanoin,millaiset liikennesäännöt suomessa olisi,jos sinulla olisi diktaattorin valtuudet määrätä ne.Millaiset nopeusrajoitukset,ajoneuvokohtaiset(premium,rekka,köyhien autot jne.)rajoitukset,vanhusten ajokortit ym. Anna nyt tulla kaikki,mikä suomen liikennelainsäädännössä risoo ja korjaa se mieleiseksesi. :tongue:

  
  • Lainaus:
    07.03.2005 klo 19:54 entinen kirjoitti
    Kertoisitko nyt omin sanoin,millaiset liikennesäännöt suomessa olisi,jos sinulla olisi diktaattorin valtuudet määrätä ne.Millaiset nopeusrajoitukset,ajoneuvokohtaiset(premium,rekka,köyhien autot jne.)rajoitukset,vanhusten ajokortit ym. Anna nyt tulla kaikki,mikä suomen liikennelainsäädännössä risoo ja korjaa se mieleiseksesi. :tongue:

    Nykyinen laki pohjana. Vanhuksilta otetaan pois kortti jos tarve vaatii, nykyään sitä ei aina tehdä. Tanskan mallin mukaiset nopeusrajoitukset ja rangaistukset moottoriteille.

      
  • Nykyinen laki, myöskin minunmielestäni.
    Mutta sääntöjä ja lakia valvottaisiin TASAPUOLISESTI" niiden kaikilla osa-alueilla.
    ( Ei siis yksinomaan ylinopeuksia ja pysäköintivirheitä. ( joka on tosin tosi helppoja ja rahakasta hommaa?
    Valvontatoimen ei tulisi minun yhteiskunnassani olla tulosvastuullista tai provisiopojhjaista. )
    "Ilmavalvonnalla" liikenteestä saataisiin helposti häiriköt pois.
    ( tukot ja tungeksijat )
    Kaikenlainen "nipottaminen" ei kuuluisi minun liikennevalvontaani, vaan tarkat vastuut ratkaistaisiin vasta lakituvassa, jos tarpeen.

    Summa summaarum: Pohjois-Amerikan malli.

      
  • Liikenteestä kerätyt kokonaisverot v. 2004, www.aut.fi , yhteensä € 6,5 miljardia, palautettaisiin liikenteeseen takaisin eri väylä-, tie- ja moottoritiehankkeina, monella tasolla näkyisi parannusta. Samalla työttömyys lähes poistuisi kokonaan, sillä hankkeet sijoittuisivat ympäri Suomea. € 6,5 miljardilla joka vuosi, olisi valtava työllistävä vaikutus, samalla saisimme tiestömme ja liikenteemme huomattavasti turvallisemmaksi ja nykyaikaisemmaksi.

    Valtio on 40 vuoden aikana kupannut autoilijoita/liikennettä € 240 miljardilla, eikä edes näilläkään rahoilla ole kyennyt työllistämään ihmisiä Suomessa! Kuinka on edes mahdollista, että asiat on pystytty hoitamaan näin heikosti - ei, vaan huonosti, surkeasti!

    [SixPack muokkasi tätä viestiä 08.03.2005 klo 14:11]
      
  • Entä minkälaiset rangaistukset rattijuopoille ja törkeille liikenteen vaarantajille?

      
  • Rattijuopoille ja törkeille ylinopeuksille kovemmat rangaistukset, nimet rekisterinumeroineen julki. Jatkuvilta uusioilta auto valtiolle ja kortti pois.

    Keskiviivan vieressä roikkujille myös sakot

    Autovarkaus todelliseksi varkaukseksi...suuruudeltaan samaa luokkaa kuin hevosvarkaus aikanaan villissä lännessä :neutral:

    Muutoin paljolti samoilla linjoilla Sixpack:n kanssa...liikenteeltä kerätyistä veroista valtaosa takaisin tiestön ja liikennestruktuurin kehittämiseen ja ylläpitoon.

    näin puhui HäRVeli-diktaattori

      
  • :smile: ISO härVELI VALVOO :smile:

      
  • Lainaus:
    08.03.2005 klo 14:10 SixPack kirjoitti
    Liikenteestä kerätyt kokonaisverot v. 2004, www.aut.fi , yhteensä € 6,5 miljardia, palautettaisiin liikenteeseen takaisin eri väylä-, tie- ja moottoritiehankkeina, monella tasolla näkyisi parannusta.


    Ei mitään vastaan, että teitä parannettaisiin, mutta mistähän otettaisiin ne miljardit, joilla nykyisin maksetaan sairaanhoitoa, koulutusta, puolustusvoimia ja poliisia, yleensäkin valtion menoja? Vaikka työttömyys poistuisikin kokonaan, niin ei tällä nykyisten työttömien määrällä (250-300.000) saataisi aikaan sellaista verotulojen kasvua. Kaunis ajatus, mutta jos se olisi noin helppoa, olisi sitä kyllä jo kokeiltu. Eli tiedossa olisi yhä vain lisää veroja!

      
  • Lainaus:
    08.03.2005 klo 17:04 entinen kirjoitti
    Entä minkälaiset rangaistukset rattijuopoille ja törkeille liikenteen vaarantajille?

    Auto pois on varma systeemi, mutta entäs jos juopon ajamat autot ovat aina olleet jonkun muun?

      
  • Valtion menot on aina otettu tulo-, palkka-, yritys-, ja yhteisöverotuksesta, sekä eri tuotteista Alv:lla. Yleensä länsimaat eivät verota ajoneuvoliikennettä kuten Suomessa. Otetaan lähin esimerkki, Ruotsi. Ruotsissa ei veroteta autoja lainkaan. Googleta hieman ja katso mitä polttoaine maksaa samalla. Miten siis on mahdollista, että Ruotsi on hyvinvointivaltio?

    Suomessa verotetaan autoja ja liikennettä suurena tulolähteenä. Miten jatkossa tulee käymään? Huonosti tietenkin, koska Suomi on lähtenyt linjalle, jossa liikenteestä verotetut tulot ovat yhtä suuret kuin koko palkkaverotus. Täällä tapahtuu kaksinkertainen verotus, jonka selkäranka ja ydin muodostuu liikenne- ja polttoaineverotuksen kautta. Herääkin kysymys miksi autoilijat yhtenä ryhmänä tulisi kustantaa yksin valtion kaikki muut menot? Miksei nosteta palkka- ja tuloverotusta niin, että se kattaa nämä kulut?

    Perheen menot auton muodossa ovat silti yhtä suuret. Onko oikein, että yksinäinen, eläkeläinen, työtönkin auton omistaja maksaa enemmän yhteiskunnalle kuin hän saa? Tätä voi tietenkin vääntää loputtomiin, mutta kunhan kysyin.

    Entä USA? Sieltä kaikki lähtee ovat monet foorumissa kertoneet. Yhdysvallat ei ole rakentanut hyvinvointia liikenneverotuksen varaan. Polttoaineesta peritään 10-15% veroja eri osavaltioiden mukaan. Kun raakaöljy joskus loppuu, ja hinnat karkaavat pilviin, ei USA:n hinnoissa ole verorasitteita, eikä USA ole rakentanut talouttaan polttonesteistä hankituilla verovaroilla. Suomi on. Laskekaapa kumman maan polvet tulevat tältä osin tulevaisuudessa notkumaan!

    Liikennettä voi jonkun aikaa verottaa kuten nyt, muttei loputtomasti voi laskea sen varaan, siksi verojen painopiste tulisi muuttaa. Ja jo nyt ryhdyttävä kannustaviin toimenpiteisiin, että maaseudulla alkaisi biopolttoaineiden tuotanto niiltä pelloilta jotka ovat kesannolla. Biodieseliä, synteettistä dieseliä (kuten Saksa tekee ruoho-lehti-puujätteistä), joka paikkakunnalla. Tälläkin on työllistävä vaikutus ja veronmaksajia tulee tuensaajien tilalle.

    EDIT: Kuka sitten lukeekin kirjoituksia veroista suurennuslasilla, meni tämä nyt läpi. Eilen yritin 4 kertaa lähettää, aina katosi keskustelusta. OK, muoto on nyt lievempi, sanoma täysin sama!

    [SixPack muokkasi tätä viestiä 09.03.2005 klo 09:13]
      
  • Diavolo: ” Ei siis yksinomaan ylinopeuksia ja pysäköintivirheitä. ( joka on tosin tosi helppoja ja rahakasta hommaa?”

    Sinulla on siinä vankka mielipide, mutta kyselet meiltä sen perusteita. Kukaan ei ole tällä palstalla sanonut tietävänsä, paljonko ylinopeussakkoja peritään ja paljonko niiden perinnästä aiheutuu kuluja. Varmaan kymmenet ovat sanoneet, että se on rahastusta. Sinä sentään älysit laittaa perään kysymysmerkin näyttämään ettet tiedä, useimmat vaan töksäyttää tämän ”tietonsa”.

    En minäkään tiedä, hakenut olen kovasti. Se olisi mielenkiintoinen tieto enkä muodosta kantaani asiasta ennen kuin saan sen asian selville.

    Mielenkiintoista on sekin, että ihmiset eivät huomaa mitään omituista siinä, että tietävät laskutoimituksen YLINOPUSSAKOT miinus YLINOPEUSVALVONNAN KULUT antavan vastaukseksi paljon positiivisen puolelle jäävän luvun ja samaan aikaan eivät tiedä kummankaan laskussa tarvittavan rahasumman kokoa.

    Kun sellaista ihmistä syyttää asenteellisesta suhtautumisesta, tämä ihminen usein loukkaantuu ja suuttuu. Sekin on mielenkiintoista. Ja meillä on tämän planeetan parhaat aivot, joilla on kätevä ajatella loogisesti. Aivojen magneettikuvaus on juuri päässyt laajaan tutkimuskäyttöön, saas nähdä löytyykö sen avulla aivoista joku lukko, joka estää miestä käsittelemästä ajonopeuksia yhtä loogisesti kuin vaikka hammasharjan valintaa.

      
  • Kyllä sakottaa saa, kysymys on vain siitä millä tasolla liikutaan. Suomessa se vain on törkeällä tasolla sivistysmaihin verrattuna, eli kannattaisi tutkia virkamiesten ja poliitikkojen kopan sisältö, todennäköisyys että sieltä muuta löytyisi kuin juoksevaa keltaista nestettä on tosin häviävän pieni!

      
  • Pääpiirteittäin nykyiset, mutta muutama muutos:

    - oikealle saisi kääntyä punaisia valoja päin, jolloin valo toimisi stop-merkkinä
    - moottoriteille kesällä 160km/h rajoitus, talvella 100-120km/h esim. muuttuvilla rajoituksilla
    - sakoista pois tulosidonnaisuus. Suurituloiset ovat jo progressionsa verotuksen yhteydessä maksaneet. Ihmeellistä sosiaalidemokraattista kateus lisäveroa, jota ei sivistyneessä maailmassa muualla ole käytössä.

      
  • -Nykyinen lainsäädäntö kelpaisi minullekin mutta sen valvontaa pitäisi kehittää tehokkaampaan ja tasapuolisempaan suuntaan.
    -Rattijuopoille ja törkeään liikennerikkomukseen syyllistyville rajummat rangaistukset.
    -Rikoksenuusijoille ei pätkääkään armoa, vaikka olisi kyse kyse ammattiautoilijasta.
    -Alkolukko käyttöön.
    -Joillakin moottoritieosuuksissa nopeusrajoitusta voi nostaa mutta tuossa edellä ehdotettu 160 km/h ei todellakaan toimisi esim. Turun moottoritien Helsingin päässä.

    En osallistu tässä ketjussa veropoliittinen keskusteluun, kun kyse (otsikonkin mukaan) oli liikennesäännöistä, ei veromarkkojen jaosta. Mutta sakoista. Itse taidan taipua hyväksymään progressiivisuuden, sillä uskoisin, että siten sakko tehoaa paremmin eri tuloluokissa. Niille, jotka marisevat, että korkeatuloisia on jo "rangaistu" korkeilla veroprosenteilla, todettakoon, että kukaan ei pakota rikkomaan liikennesääntöjä.

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 09.03.2005 klo 12:00]
      
  • Mielestäni sakkojen progressiivisyytä parempi olisi muissa sivistysmaissa käytössä oleva pistejärjestelmä. Rikkomuksista pisteitä, joiden kertyessä kortttihyllylle määräajaksi pistetaulukon mukaan.

    Itä-suomessa miljonääri saa raiskauksesta ehdollista, mutta 25km/h ylinopeudesta 100teur sakot. Maassamme ovat arvot kuralla.

      
  • Rakentaisin pitkän ja leveän suoran missä ihmiset voisivat kokeilla huippujaan ja ison kentän jossa voi testailla taitojaan. Nämä paikat olisivat kaukana muusta liikenteestä. Ei tarvitse testailla huippuja ja taitojaan enää liikenteessä.

      
  • Autokoulu kaksivuotiseksi. Inssiajo olisi kaksiosainen, toinen suoritettaisiin liikenteessä ja toinen radalla. Kierrosaika pitäisi mennä alle tietyn, jotta kortti heltiäisi. Kaupunkiosuudessa kiinnitettäisiin huomiota myös sujuvuuteen (esim valoista lähteminen).

    Liikenteen sujuvuus on ainakin Helsingissä kirosana. Minun diktatuurissani se olis hyve. Suunnittelupäällikkö Poutanen vietäisiin ladon taakse ja... istutettaisiin taksin ratin taakse ajamaan keskustaan.

    Kaupunkialueilta hidastetyöyssyt ja turhat valot pois. Kukkahattutädit ja hysteeriset kotiäidit menettäisivät äänioikeutensa. Bussikaistoilla lukisi BUS+SENIOR 8-18 (9-15).

    Nopeusrajoitukset: talvirajoitukset -pois, moottoritie -120 OK, mutkaiset maalaistiet -ei rajoitusta.

      
  • Lainaus:
    10.03.2005 klo 10:07 SKP kirjoitti
    Autokoulu kaksivuotiseksi. Inssiajo olisi kaksiosainen, toinen suoritettaisiin liikenteessä ja toinen radalla. Kierrosaika pitäisi mennä alle tietyn, jotta kortti heltiäisi. Kaupunkiosuudessa kiinnitettäisiin huomiota myös sujuvuuteen (esim valoista lähteminen).

    Rata pitäisi olla keilojen väistelyä ja peruuttelua ja parkeeramista. Näitä ei loppujen lopuksi ole kovinkaan usein insseissä. Joskus saatetaan tehdä taskuparkki mutta ei mitään sen enempää. Autokoulu kaksivuotisena olisi ihan hyvä juttu, olisimme kaikki varmasti huomattavasti parempia kuskeja ja meillä olisi vähemmän omia sääntöjä.

      
  • Lainaus:
    10.03.2005 klo 10:07 SKP kirjoitti
    Autokoulu kaksivuotiseksi. Inssiajo olisi kaksiosainen, toinen suoritettaisiin liikenteessä ja toinen radalla. Kierrosaika pitäisi mennä alle tietyn, jotta kortti heltiäisi. Kaupunkiosuudessa kiinnitettäisiin huomiota myös sujuvuuteen (esim valoista lähteminen).
    Autokoulun pakollisten oppituntien määrää pitäisi kyllä lisätä. Esimerkiksi isoissa kaupungeissa on hyvin paljon erilaisia liikenneympäristöjä ja tilanteita. Nykyisellään ehditään turvallisesti autokoulun opettajan opastuksella tutustumaan vain murto-osaan ympäristöistä ja tilanteista. Lisäksi kovin yksilölliseen opetukseen ei nykyisellään ole aikaa, joten opiskelijan varsinaisiin ongelmakohtiin ei ehditä puuttumaan.

    Liikenteen sujuvuus on ainakin Helsingissä kirosana. Minun diktatuurissani se olis hyve. Suunnittelupäällikkö Poutanen vietäisiin ladon taakse ja... istutettaisiin taksin ratin taakse ajamaan keskustaan.
    Muuten hyvä idea, mutta kyseisellä suunnitelupäälliköllä ei kuulemani mukaan ole edes ajokorttia. Miten h...tissä sitä saadaan suvuja liikenne, jossei suunnittelijalla ole tajuakaan liikenteessä ajamisesta? -Sellainen liikenne Helsingissä tosiaankin on!!!

    Kaupunkialueilta hidastetyöyssyt ja turhat valot pois. Kukkahattutädit ja hysteeriset kotiäidit menettäisivät äänioikeutensa. Bussikaistoilla lukisi BUS+SENIOR 8-18 (9-15).
    Sanoisin, että järjettömimmät hidastetöyssyt löytyvät Espoosta Espoontien varrelta. Noin 300 metrin matkalla on 4 tai 5 hidastetta (en muista tarkkaa lukumäärää...). Ei siinä mitään, mutta kun kyseisen tien varrella on vielä paloasema... Todella järkevää!!!

    Nopeusrajoitukset: talvirajoitukset -pois, moottoritie -120 OK, mutkaiset maalaistiet -ei rajoitusta.




    [Saint muokkasi tätä viestiä 10.03.2005 klo 11:05]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit