Ruuhkan ensimmäinen auto

19 kommenttia

Poliisin olisi syytä poimia nämä ruuhkien ensimmäiset autot pois liikenteestä. Ruuhkan ensimmäisellä kuskilla ei ole mitään syytä tahallaan hidastaa muiden menoa, koska hän voi ajaa kovempaakin. Kukaan/mikään ei pakota sitä ensimmäistä kuskia aiheuttamaan ruuhkaa.

  
  • Lainaus:
    28.10.2004 klo 14:12 J R kirjoitti
    Poliisin olisi syytä poimia nämä ruuhkien ensimmäiset autot pois liikenteestä. Ruuhkan ensimmäisellä kuskilla ei ole mitään syytä tahallaan hidastaa muiden menoa, koska hän voi ajaa kovempaakin. Kukaan/mikään ei pakota sitä ensimmäistä kuskia aiheuttamaan ruuhkaa.

    Jos hän ajaa tasan 80km/h ja muut ajaa liian kovaa. Yleensä tiellä joilla on paljon autoja on ruuhkia ja aina siellä edessä joku auto on. Itsekin olen ollut usein tien tukkeena vaikka olen ajanut rajoitusten mukaisesti. Varsinkin silloin kertyy jono taakse kun ajaa 60-alueella 60km/h.
    Poliisi tietysti voisi puuttua tietynlaisiin jonon ensimmäisiin, sellaisiin jotka ajaa huomattavasti hiljempaa kuin muut tai muuten häiritsevästi ajaviin. Itse annan tietä jos ajan hiemankin alle nopeusrajoitusten ja jonoa kertyy taakseni.

      
  • Ei alinopeus sinänsä ole vielä ärsyttävää, mutta epätasainen vauhdinpito on. Monesti epävarman kuskin vauhti seilaa 80 alueella 70 ja 90 välillä ja tekisi mieli ajaa takaluukusta sisään.

    Perussyy jonoihin on, että ohittaminen on suurimmalle osalle ylivoimaisen vaikeaa. Lähdetään viitosvaihteella ohittamaan ja siirrytään kuivallakin kelillä sadan metrin päässä ohitettavasta takaisin omalle kaistalle. Tämän huomasi hyvin kun olin viemässä kaverin muuttokuormaa turbottomalla Transitilla J:kylään ja pääsin tuolla rakkineella helpommin ohi kuin henkilöautot.

    Väliä edellä olevaan. Oikea vaihde. Kaasu pohjaan. Ennakointia (vauhtia lisätään omalla kaistalla, vaikka vast. tuleva ei ole vielä mennyt ohi) ja n.10 m ohitettavan perästä toiselle kaistalle. Mahdollisimman nopeasti (kelistä riippuen) takaisin omalle kaistalle. Ohitus on nopeasti ohi ja turvallisemmin kuin 5km/h nopeuserolla vitosella kiihdyttäen.

      
  • [quote title="28.10.2004 klo 15:44 SKP kirjoitti"]
    Ei alinopeus sinänsä ole vielä ärsyttävää, mutta epätasainen vauhdinpito on. Monesti epävarman kuskin vauhti seilaa 80 alueella 70 ja 90 välillä ja tekisi mieli ajaa takaluukusta sisään.

    Tuo on olennainen/hyvä pointti. Tuollaista autoa on vaikea lähteä ohittamaankin. Epätasainen vauhdinpito on ärsyttävää, jos joku ajaa tasaisesti 70km/h se on siinänsä helppo ohittaa eikä muutenkaan tule sellaista heiluriliikettä.

      
  • Vasta kaasu painuukin pohjaan kun tulee ohituskaista jossa vielä ylämäki. Mäen laella mennään 120 km/h, sitten hellitetään kunnolla, ja matka jatkuu 70-90 km/h. Ärsyttääkö? Totta mooses. Hyvä ohituspaikka voikin tärvääntyä näihin älyttömyyksiin. Onko tuttua?

      
  • Lainaus:
    28.10.2004 klo 14:12 J R kirjoitti
    Poliisin olisi syytä poimia nämä ruuhkien ensimmäiset autot pois liikenteestä. Ruuhkan ensimmäisellä kuskilla ei ole mitään syytä tahallaan hidastaa muiden menoa, koska hän voi ajaa kovempaakin. Kukaan/mikään ei pakota sitä ensimmäistä kuskia aiheuttamaan ruuhkaa.


    Eikös ruuhkassa/jonossa ole aina ensimmäinen auto? Poliisin poimiessa ensimmäisen auton pois voi samalla poimia seuraavankin. Siitähän tulisi muuten ensimäinen...jne.

    Tietysti vaihtoehto autoilijalle on heti toisen auton ilmestyessä taustapeiliin kiihdyttää vauhtinsa perässä tulijaa nopeammaksi, muutenhan voi joutua jonon ensimmäiseksi.

    Toisaalta, jos tarkoitit selvää alinopeutta ajavia, olen kanssasi samaa mieltä.

      
  • Pitääpä hieman selventää, ettei tule väärinkäsityksiä. Tarkoitin tietenkin sitä, että se ensimmäinen auto ajaa alinopeutta, vaikka olosuhteiden puolesta voisi ajaa kovempaakin. Silloin katson sen olevan tahallista muun liikenteen hidastamista, jos olosuhteet antavat myöten ajaa kovempaa. En tarkoita tässä ajoneuvoja, joilla ei voi ajaa tietyissä tilanteissa suurinta sallittua nopeutta, vaan tavallisia henkilöautoja. Lisäksi tarkoitan sellaisia tieolosuhteita, joissa ei yksinkertaisesti pääse ohi: esim. paljon mäkiä ja mutkia. Näissä tilanteissa sen ensimmäisen auton olisi kohteliasta päästää muut ohitseen tai kiristää vautia.

      
  • Osa ongelmaa lienee myös se, ettei monikaan kuski tiedä autonsa mittarivirhettä. Se voi olla hämmästyttävän suuri, joidenkin autojen mittarit tosin ovat hyvinkin tarkkoja. Jotkut näistä vetureista eivät myöskään uskalla ajaa tarpeeksi oikealla, niin että ohitustilaa jäisi enemmän.

      
  • [quote title="29.10.2004 klo 10:28 J R kirjoitti"]
    Pitääpä hieman selventää, ettei tule väärinkäsityksiä. Tarkoitin tietenkin sitä, että se ensimmäinen auto ajaa alinopeutta, vaikka olosuhteiden puolesta voisi ajaa kovempaakin.
    Jokainen ottaa olosuhteet eri tavalla vanha ihminen ajattelee että ajanpas 80km/h, koska se on sopiva nopeus minulle. Keski-ikäinen mies taas menee yli 100km/h. Moni ei uskalla ajaa edes nopeusrajoitusten mukaan, he pelkäävät niin paljon. Ei kai sellaisia voi pakottaa ajamaan kovempaa?

      
  • Todella ärsyttäviä ovat myös sellaiset autoilijat, jotka kiihdyttävät aivan liian hitaasti. Kun lähdetään liikennevaloista ja nopeusrajoitus on esim. 80, kestää pari minuuttia ennen kuin nopeus on se 80. Ohittaminen ei onnistu, kun on yksi kaista kumpaankin suuntaan ja jatkuva vastaantuleva liikenne.

    Nopea kiihdytys on sitä paitsi taloudellisempaa.

      
  • Lainaus:
    29.10.2004 klo 10:28 J R kirjoitti
    En tarkoita tässä ajoneuvoja, joilla ei voi ajaa tietyissä tilanteissa suurinta sallittua nopeutta, vaan tavallisia henkilöautoja. Lisäksi tarkoitan sellaisia tieolosuhteita, joissa ei yksinkertaisesti pääse ohi: esim. paljon mäkiä ja mutkia. Näissä tilanteissa sen ensimmäisen auton olisi kohteliasta päästää muut ohitseen tai kiristää vautia.



    Jos tilanne johtuu "jonkun mummon hidastelusta 70 km/h satasen alueella", ei aiheesta synny paljoakaan hedelmällistä keskustelua, niin yksimielisiä taidamme väistämisvelvollisuudesta olla. Voimme ainoastaan toinen toistaan tukien päivitellä tilannetta joidenkin hieman yrittäessä rauhoitella kiihkeimpiä. Sen sijaan kommenttiisi ajoneuvokohtaisen rajoituksen omaavista ajoneuvoista voisi takertua.

    Olisikin mukavaa tietää, saako rekka ajaa 80 km/h satasen alueella ilman, että päästää rajoituksen mukaan ajavia ohitseen? Katsotaanko se hidasteluksi? Toisaalta, yleensä henkilöautot ajavat ainakin risteysalueilla ylinopeutta, jolloin rekka tai muu ajoneuvokohtaisen rajoituksen omaava ei ole niin suuri tulppa kuin nopeasti ajateltuna vaikuttaisi. Jos em. ryhmään kuuluva ajoneuvo saisi ajaa vapaasti kahdeksaakymppiä satasen alueella, miksei tavallinen henkilöauto saisi? Aiheuttaako se enemmän haittaa muille? Tuskin.

    Valtateillämme juhannusruuhkia lukuunottamatta raskaan liikenteen osuus lienee hatusta vedetyn arvioni mukaan 10-25%. Ennenkuin polttaa päreensä itseään hitaammista, kannattaa ajatella asioita hieman oman autonsa keulaa pidemmälle. Paljonko kärsii, jos joutuu ajamaan hitaamman perässä? Yleensähän ainakin suurempia kaupunkeja lähestyttäessä jopa parikymmentä kilometriä ennen keskustaa alkaa alhaisempi rajoitus. Silloinhan ohittaja syyllistyy väkisinkin ylinopeuteen, jota ei normaalitilanteessa voi perustella järkevästi.

    Poliisia vaaditaan poistamaan hitaampia jonon keulasta ylinopeuksien kyttäämisen sijaan. Hyvä niin, mutta miten poliisi voi todeta räikeimpiä tapauksia lukuunottamatta syyllisyyden jonon aiheuttajasta? Johtuuko se muiden hetkellisestä tai jatkuvasta ylinopeudesta vai jostain muusta? Ei taida poliisillakaan olla helppo tehtävä. Onneksi vetäjälle ei anneta kovin helposti sakkoa, ongelmahan ratkeaa jo poliisin pysäyttäessä tämän. Eipä siinä kovin suurta oikeusmurhaa tapahdu missään tilanteessa.

    Onneksi eilen ja tänään siirryttiin ainakin lounaisessa Suomessa talvirajoituksiin, joten jono-ongelmakin pitäisi vähentyä...



    [Herbert muokkasi tätä viestiä 29.10.2004 klo 12:24]
      
  • Kun on jonon kärjessä ja mennään 60-alueella, sitten kun tulee 80-rajoitus, lähden kiihdyttämään ja huomaan että autot lähtevät ohittamaan minua, vaikka itse olen kiihdyttämässä. Sama juttu 80-100. Itse kiihdytän aina suht´rivakasti, ehkä liiankin.

      
  • Tuo on yleistä ja mielestäni osoitus siitä, kunka pihalla keskivertokuljettaja vallitsevasta liikennetilanteesta on. Koetaan vain, että edellä ajava kuhnii edessä, siitä on päästävä ohi. Ei tule mieleenkään, että kenties hetken kuluttua se nostaa nopeuttaan ja ajaa jopa karkuun.

    Tuossa tilanteessa takana tuleva hämääntyy helposti nopeudestaan. Jos itse ehtii kiihdyttää ennen ohitusta lievään ylinopeuteen, takana tulevat roikkuvat silti sitkeästi puskurissa. He edelleen kokevat etummaisen tulpaksi unohtaen ajavansa jo ylinopeutta. Ohituksen jälkeen vasta katsellaan nopeusmittaria ja sitten jäädään toisen eteen.

    Uskon tällaisen selittävän monta järjettömältä vaikuttavaa tilannetta liikenteessä.

    [Herbert muokkasi tätä viestiä 29.10.2004 klo 12:06]
      
  • Kun takanani kerran tuli mersu ajoi pitkät matkat ihan perässäni kiinni, ei uskaltanut lähteä ohittamaan, ajoin normaalisti. Aloin ärsyynytmään, kun tulin 80-alueelta 60-alueelle painoin jarrua kovin ja ajoin tasaa 60km/h. Sitten ruiskuttelin pesunestettä hänen tuulilasiinsa (astrassa lentää kivasti pesunestettä (lähinnä vettä) takaatulevan päälle). Kun tuli 60-alueelta 80-alueelle kiihdytin oikein voimakkaasti, hän ei siitä pitäyt.
    Myönnän tehneeni väärin, en vain voinut käytökselleni mitään. No en tee tuollaista enää, enhän ole mikään opettaja...

      
  • J R:” Silloin katson sen olevan tahallista muun liikenteen hidastamista, jos olosuhteet antavat myöten ajaa kovempaa”

    Tuo on luonnollinen tunne, mutta hyvällä kuskilla se ei vaikuta mitään siihen, mitä hän tekee. On oma asia, peittääkö ärtymyksensä vai opetteleeko olemaan ärtymättä, pääasia on, että järki toimii eikä takana tuleva enää lisää riskiä. Yksikin hölmö, se etummainen, on jo liikaa.

    Sitä paitsi aina joskus käy myös niin, että edellä hidastelevalla on pätevä syy. Sinä näet ulkoiset olosuhteet mutta et voi tietää tilannetta autossa tai kuskilla.

      
  • TeeCee: "Sitä paitsi aina joskus käy myös niin, että edellä hidastelevalla on pätevä syy. Sinä näet ulkoiset olosuhteet mutta et voi tietää tilannetta autossa tai kuskilla."

    Jos kuljettaja ei pysty ajamaan optimaalisissa olosuhteissa rajoitusten mukaan, mitä hän tekee ratissa ylipäätään? Kortti pois! Jos vika on autossa, kilvet pois! Henkilö joka ei pysty ajamaan muiden mukana, ei varmaankaan pysty tekemään poikkeustilanteessa mitään muuta kuin kolaroimaan.

    Tuomakselle... jos takana liian lähellä ajava häiritsee, käännä taustapeili yöasentoon. Tepsii ainakin minulla. Jos painat tahallisesti jarrua (yleinen todella fiksu tapa), nenäsi muuttaa nopeasti muotoaan, ainakin jos teet sen minun edelläni.

      
  • Lainaus:
    29.10.2004 klo 10:40 joriolli kirjoitti
    Osa ongelmaa lienee myös se, ettei monikaan kuski tiedä autonsa mittarivirhettä. Se voi olla hämmästyttävän suuri, joidenkin autojen mittarit tosin ovat hyvinkin tarkkoja. Jotkut näistä vetureista eivät myöskään uskalla ajaa tarpeeksi oikealla, niin että ohitustilaa jäisi enemmän.


    Tämä mittarivirheestä tietämättömyys on ärsyttävää. Muistan viime kesänä kun liikuin matkailuvaunun kanssa (suurin sallittu nopeus yhdistelmällä 80 km/h), eräs papparainen ajoi edellä Toyota Carina II:lla. Nopeusrajoitus vaihteli välillä 80 km/h - 100 km/h, joten itse ajoin täsmälleen 80 km/h nopeutta (mittarivirhe huomioiden). Aina kun tuli 80 km/h rajoitus saavutin papan ja jouduin hänen perässään ajamaan hammasta purren alle 70 km/h (kun ei yhdistelmällä huvittanut ohittaa). Sitten kun rajoitus nousi 100 km/h pappa kuroi hieman etumatkaa, ajaen arviolta 90 km/h ja taas kun rajoitus putosi pappa oli edessä tientukkona... Ei siinä muuten mitään mutta turhaa pumppausliikettä papparainen sai paljon aikaan "rajoitusten mukaan" ajamisellaan.

    Toinen juttu on sitten nämä liikennevalosta lähdöt. Ei tarvitse kuin laittaa vaihde valmiiksi ennen valojen vaihtumista ja lähteä heti kun vihreä palaa niin suuri osa autoista jää 50 m päähän samantien. Miksei niistä valoista voi lähteä niin vikkelästi, että muut kuin ITSE ehtii risteyksestä ajamaan?

      
  • SKP:
    Tuomakselle... jos takana liian lähellä ajava häiritsee, käännä taustapeili yöasentoon. Tepsii ainakin minulla. Jos painat tahallisesti jarrua (yleinen todella fiksu tapa), nenäsi muuttaa nopeasti muotoaan, ainakin jos teet sen minun edelläni.

    Olet kova poika uhkailemaan, joo... Jos ajat ihan perässäni ja pikkupoika menee tien yli yllättäen, varmasti jarrutan ja kovin! Tykkäät varmasti jahdat ihmisiä ja ajaa niiden perässä. Tykkäät varmasti jos sinunkin perässä ajetaan...

      
  • Itseasiassa tuota jarrutelua olen harrastanut hyvin vähän. Olen tehnyt sitä ainoastaan jos joku on ns."perämiehenä" roikkunut perässäni pitkiä aikoja, vaikka olen ajanut kunnolla. Eikö ohita vaikka olisi mahdollisuus. Tiedän että tuollainen jarruttelu on vaarallista. Enkä sitä harrasta oikeastaan enää yhtään, ehkä joskus/hyvin harvoin voin vilkutella jarruvaloja. (tekemättä sen kovempia jarrutuksia).

      
  • SKP:” Jos kuljettaja ei pysty ajamaan optimaalisissa olosuhteissa rajoitusten mukaan…”,

    Hänhän ajaa rajoituksen mukaan. Jos hän ei aja sen yli, hän ajaa sen mukaan. Lain kanta on, että liikenteeseen saa osallistua vaikkei edes ihanneoloissa pystyisi suurimpaan sallittuun nopeuteen.

    SKP:” …mitä hän tekee ratissa ylipäätään? Kortti pois! Jos kuljettaja ei pysty ajamaan optimaalisissa olosuhteissa rajoitusten mukaan, mitä hän tekee ratissa ylipäätään? Kortti pois!”

    Tuo on henkilökohtainen kantasi, et voi vaatia meitä muita elämään sen mukaan sen enempää kuin kenelläkään ei ole oikeutta vaatia sinua vaikka liittymään johonkin puolueeseen. Jokaisella on omia mielipiteitä, niin saa ja tuleekin olla. Juuri siksi on tehty lait, nyt jokainen tietää mitä saa ja mitä pitää tehdä. Kätevää.

    SKP:” Jos vika on autossa, kilvet pois!”

    Ei kyseessä ole välttämättä vika. Autossa voi esimerkiksi olla lasti, joka ei kestä tärinää tai on herkkä kaatumaan. Autossa voi istua vaikka loukkaantunut tai sairauden vuoksi tärinästä kipuja saava. Tiedän, aika harvinaista, mutta olen itse kuskannut ensiapuun sappikohtauksen saanutta, joka huusi tuskasta pienestäkin tärähdyksestä, tosin silloin emme tienneet mikä oli vialla.

    Vastaan tuli liikennettä jatkuvana virtana ja takanamme punanaamainen kuski nojasi tööttiinsä ja pui nyrkkiä kun ei päässyt ohi.

    SKP:” Henkilö joka ei pysty ajamaan muiden mukana, ei varmaankaan pysty tekemään poikkeustilanteessa mitään muuta kuin kolaroimaan.”

    Jos olet tuota mieltä, onko järkevää ajaa sellaisen takaluukussa kiinni? Liikenne ei ole oikea paikka opettaa törppöjä, esimerkiksi tämä palsta sen sijaan on.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit