Ohituskaistatiet

6 kommenttia

Olen aina ihmetellyt kun arkisin, jolloin maanteillä on paljon autoilijoita, jotka tarvitsevat kulkuneuvoaan ammattinsa harjoittamiseen, liikenne on melko rauhallista ja sujuvaa. Mutta auta armias kun perjantai tulee. Varsinkin Helsinki - Lahti - Heinola - Mikkeli osuudella alkaa varsinainen thrilleri. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Ihmisillä tuntuu olevan kiire mökille rentoutumaan. Oma ja muitten henki laitetaan likoon sen puolesta, että saadaan sauna kymmenen minuuttia aikaisemmin lämpenemään! Onneksi Lahti - Heinola -välillä poistettiin ohituskaistat niin matka on sujunut rauhallisemmin ja nopeammin.
Perjantaina 26.9. meno oli yllättävn rauhallista, kunnes ohituskaistatie alkoi. Pidin vauhdin säätimelllä 103km/h, joka oli siis todellinen nopeus, jossa mittarivirhe korjattu. Muutaman kerran ohitseni ajeltiin peräkärryn kanssa! Edessä ajeli joku n.80km/h ja ohituskaista alkoi. Päästin hurjimmat ensin ohitse, jotten ole jaloissa ja sitten itse ohi. Kun olin ohitettavan rinnalla, huomasin, että takaa lähestyy joku punaisella autolla todella lujaa. Arvioin, että itse pääsisin kyllä ohi, mutta takana tulevan täytyisi jäädä vielä ohitettavan taakse. Tämä kuitenkin lähestyi edelleen, joten lisäsin hieman vauhtia. Päästyäni ohi ja takaisin oikealle kaistalle hiljensin vähän ja väisitin pientareen puolelle hieman, koska ohituskaista loppui ja vastaan tuli autoja. Punainen auto suhati ohi keltaisten viivoejn yli ja BINGO! Poliisi seisoi tutkan kanssa edessämme ja liputti kaverin ulos kisasta. Paha sai palkkansa. Olen hämmstynyt jos tuolla kuskilla on vielä ajokortti lompakossaan. Lepopaikka oli kuin ruuhkainen formulavarikko tankkausaikaan. Usaempi oli ajatellut, että tuosta yhdestä autosta on vielä päästävä ohi.
Tuollaisella ajotavalla voi ehkä voittaa kymmenen minuuttia kolmensadan kilometrin mökkimatkalla perjantailiikenteessä. Miksi haluamme ottaa hirvittäviä riskejä kymmenen minuutin takia?
:frowning:

  
  • Kyllä sillä puoli tuntia voittaa, eri asia sitten että kannattako? :sunglasses: Jos jetsonit pysäyttää, voi mennä "ylitöiksi"! :innocent:

      
  • Kyllä sillä puoli tuntia voittaa, eri asia sitten että kannattako?
    Yleinen liikennevirta kulki n. 100km/h, eli ei ollut mikään paha ruuhka. Jos tämä ohittaja olisi jäänyt köröttelemään 80km/h seuraavalle ohituskaistalle, olisi hän "menettänyt" 45 sekuntia aikaa. Tämän verran hitaammin hän olisi tullut seuraavalle ohistuskaistalle. Parempi olisikin ajatella tällaisessa tilanteessa onko riskinotto todella tarpeellista korkeintaan yhden minuutin takia.
    Mainitsemasi puolen tunnin voittaminen vaatii sellaista ajotapaa muillakin tieosuuksilla, ettei tällainen kuski yleiseen liikenteeseen kuulu. Eikä muuten kovin kauan kuulukaan. Joko poliisi tai noutaja noukkii pois liikenteestä; toivottavasti ainakin poliisi.

      
  • Lainaus:
    30.08.2005 klo 09:33 Peccavi kirjoitti
    Joko poliisi tai noutaja noukkii pois liikenteestä; toivottavasti ainakin poliisi.


    Noutajan noukkiessa on se ongelma, että siinä saattaa tarttua haaviin samalla muutama viaton ulkopuolinenkin. Poliisi näitä noukkii tulevaisuudessa talteen entistä harvemmin. Syytä en jaksa tässä kerrata.

      
  • Lainaus:
    29.08.2005 klo 20:48 Peccavi kirjoitti
    Olen aina ihmetellyt kun arkisin, jolloin maanteillä on paljon autoilijoita, jotka tarvitsevat kulkuneuvoaan ammattinsa harjoittamiseen, liikenne on melko rauhallista ja sujuvaa. Mutta auta armias kun perjantai tulee. Varsinkin Helsinki - Lahti - Heinola - Mikkeli osuudella alkaa varsinainen thrilleri. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Ihmisillä tuntuu olevan kiire mökille rentoutumaan.



    Tuo on varmasti totta. Reissuhommissakin on paljon väkeä ja perjantaina sitten ajetaan kotiin lujaa. Halutaan päästä nopeasti viikon työjakson päätteeksi kotiin.

    Kuitenkin myös samat kuljettajat ovat liikkeellä sekä viikolla että viikonloppuna. Joskus vain ihminen muuttuu luonteeltaansa aivan toiseksi, kun tekemisen motiivi muuttuu. Moniko voi sanoa, ettei kiire, oli se sitten kuviteltua tai todellista, vaikuttaisi ajotyyliin? Tästä aiheesta olikin joskus juttua, en vain muista minkä otsikon alla.

      
  • Herbert: “Moniko voi sanoa, ettei kiire, oli se sitten kuviteltua tai todellista, vaikuttaisi ajotyyliin?”

    Ei niin hermotonta ihmistä olekaan, ettei tuo jotenkin vaikuttaisi, mutta paljon saa aikaan itsetutkiskelullakin. Ai että miten hyvä mieli tulee kun on olevinaan kiire tai kohtaa tiellä idiootin eikä suututa yhtään, jättää vaan ekstrasti turvaväliä, kertaa mielessään kuinka hätävilkun saa nopeimmin päälle ja nauttii intensiivikurssista hermojen säilyttämisen eduista.

      
  • Lainaus:
    29.08.2005 klo 20:48 Peccavi kirjoitti
    Olen aina ihmetellyt kun arkisin, jolloin maanteillä on paljon autoilijoita, jotka tarvitsevat kulkuneuvoaan ammattinsa harjoittamiseen, liikenne on melko rauhallista ja sujuvaa. Mutta auta armias kun perjantai tulee. Varsinkin Helsinki - Lahti - Heinola - Mikkeli osuudella alkaa varsinainen thrilleri. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Ihmisillä tuntuu olevan kiire mökille rentoutumaan. Oma ja muitten henki laitetaan likoon sen puolesta, että saadaan sauna kymmenen minuuttia aikaisemmin lämpenemään! Onneksi Lahti - Heinola -välillä poistettiin ohituskaistat niin matka on sujunut rauhallisemmin ja nopeammin.
    Perjantaina 26.9. meno oli yllättävn rauhallista, kunnes ohituskaistatie alkoi. Pidin vauhdin säätimelllä 103km/h, joka oli siis todellinen nopeus, jossa mittarivirhe korjattu. Muutaman kerran ohitseni ajeltiin peräkärryn kanssa! Edessä ajeli joku n.80km/h ja ohituskaista alkoi. Päästin hurjimmat ensin ohitse, jotten ole jaloissa ja sitten itse ohi. Kun olin ohitettavan rinnalla, huomasin, että takaa lähestyy joku punaisella autolla todella lujaa. Arvioin, että itse pääsisin kyllä ohi, mutta takana tulevan täytyisi jäädä vielä ohitettavan taakse. Tämä kuitenkin lähestyi edelleen, joten lisäsin hieman vauhtia. Päästyäni ohi ja takaisin oikealle kaistalle hiljensin vähän ja väisitin pientareen puolelle hieman, koska ohituskaista loppui ja vastaan tuli autoja. Punainen auto suhati ohi keltaisten viivoejn yli ja BINGO! Poliisi seisoi tutkan kanssa edessämme ja liputti kaverin ulos kisasta. Paha sai palkkansa. Olen hämmstynyt jos tuolla kuskilla on vielä ajokortti lompakossaan. Lepopaikka oli kuin ruuhkainen formulavarikko tankkausaikaan. Usaempi oli ajatellut, että tuosta yhdestä autosta on vielä päästävä ohi.
    Tuollaisella ajotavalla voi ehkä voittaa kymmenen minuuttia kolmensadan kilometrin mökkimatkalla perjantailiikenteessä. Miksi haluamme ottaa hirvittäviä riskejä kymmenen minuutin takia?
    :frowning:


    Hahaa hyvä noita kun saataisiin pois liikenteestä lisää niin onnettomuudet vähenis. :grin:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit