Autokatsastuksen yksityistäminen - tarkista autosi

5 kommenttia

Itselleni sattui aivan uskomaton juttu. En voi vieläkään uskoa sitä todeksi.

Eräs yksityinen autokatsastusasema Helsingin alueella katsasti autoni.

Katsoin sivusta katsastuksen sujumista asiakkaalle varatussa paikassa. Katsastaja käänti autoni parkkipaikalta käsijarru päälla takaperin ajaen ja pyörät linkussa sutien- kovin näyttävää ulkopuolisen mielessä. Omistajaa ei asia kuitenkaan herättänyt samanlaisia tuntoja. Sama meno jatkui sisäpuolella. Pitkä yhdistelmä (asuntovaunu - auto) vei ylimääräistä tilaa hallissa, mutta katsastaja osasi hienosti yhdistelmää hipoen kääntää autoni omalle ruudulleen. Hienon näköistä toimintaa. Tässä vaiheessa katsoin asiakseni siirtyä lähemmäksi autoani.

Kaveri touhusi reippaasti ja jossain vaiheessa otti sorkkaraudan tapaisen raudan käteensä ja tökki eturipustuksen heloja ja alapalloniveliä. Tässä vaiheessa ajattelin, että muissa paikoissa on sellainen linksutinlaite, joka täristää etupyöriä. Erikoista. Rauta jäi jonnekin vasemman etupyörän ja alatukivarren kohdalle jumiin, josta kaveri riuhtaisi ensiksi onnistumatta, mutta toinen reipas riuhtaisu irroitti raudan. Sitten kaveri siirtyi oikean etupyörän kohtaan ja ojensi raudan alapalloniveltä kohti ja tökki pari kertaa sinnepäin. Ihmettelin asiaa itsekseni, mutta kaipa asiantunteva katsastaja tietää mitä tekee. Katsastuksen tarkoitushan ei voi olla rikkoa autoa vaan tarkistaa sen kunto.

Suomalaiseen ammattitaitoon voi toki luottaa.

Vaihdoin kesärenkaat toissa viikolla. Molemmat alapallonivelien kumit ovat rikki. Oikea kumi on edestä ulkoisen iskun voimasta ja vasemmanpuoleinen renkaan puoleiselta sivulta kokonaan auki.

Soitin esimiehelle ja kerroin tapauksen. Pyysin opastamaan katsastajaa oikeanlaisiin työtapoihin. Esimies sanoi, että ei aikuista miehelle voi sellaista kertoa. Lakimies vastasi esimiehen välityksellä, että he eivät ole korvausvastuussa.

Tällainen oli minun katsastuskertomus vuonna 2006. Ensi vuonna palaan Hakuninmaan katsastusaseman asiakkaaksi, ja tarkistan autoni erityisen tarkkaan heti katsastuksen jälkeen, jotta pystyn osoittamaan virheen.

Pitäisikö kuvata videolle ensi kerran?

Hyvää kesänjatkoa kaikille, mutta varokaa yksityisiä autokatsastusasemia!
:cry:

  
  • Lainaus:
    12.05.2006 klo 07:51 jr21 kirjoitti
    Suomalaiseen ammattitaitoon voi toki luottaa.


    Lueskelin eilen illalla vanhaa TM:n rakennusmaailmaa. Martti Merilinnan sätti alaa pääkirjoituksessaan aika rohkeasti tyyliin, missään muualla ei ole niin paljon kelvottomia suunnittelijoita, toteuttajia ja missään muualla ei toisteta samoja virheitä vuodesta toiseen kuten rakennusalalla.

    Vähän tuossa alkoi hymyilyttämään. Rakentamisessa tapahtuu paljon virheitä, tosin osan voisi kyllä kaata osittain tilaajankin niskaan, kuten ainakin viimeisimmissä Prismojen kattojen romahtamisissa. Jos säästösyistä halutaan matalampi palkki (-> 20 cm matalampi julkisivu) kuin suunnitteluohjeiden mukaan voi tehdä, saa tilaaja katsoa peiliin.

    Autoala tuskin poikkeaa muista aloista mitenkään. TM teki ensimmäiset huoltotestit varmaan 60-luvulla, mutta vieläkään ei hyväksyttävä tulos ole mikään itsestäänselvyys. Itselläni paras muisto on Nissanin merkkikorjaamosta, jossa tehtiin katsastustarkistus. Auton piti olla ok, mutta katsastaja kuitenkin löysi lukuisten pienempien puutteiden lisäksi ruostunutta runkopalkkia, huonoja jarruja ja väljää niveltä. Ajokieltoa ei tullut, mutta ei se varmaan kaukana ollut.

    Muilla aloilla tehdään joko sarjatuotantoa tai sitten suuren yleisön on vaikeata arvioida työn lopputulosta. Samanlaiset ihmiset kuitenkin työtä tekevät eri paikoissa, tuskin ala sinänsä on mikään ongelma.

      
  • jr21:n kertomus oli totta 70/80-luvulla, mutta sen jälkeen olen saanut asiallista palvelua valtion konttorilla ja yksityisellä! Tosin muutin toiseen kaupunkiin 81 ja oli ensimmäinen positiivinen kokemus katsastuksesta! :sunglasses:
    Mutta jos nykyään vielä tuommoista? :innocent:

      
  • Tästä on nyt jo 15 vuotta, mutta hauska juttu kuitenkin.

    Ostin vanhan, tosi huonosti pidetyn auton, tosi halvalla. Siinä oli niin paljon sanomista, että ajoin sen suoraan katsastukseen, tekemättä sille mitään. Vikoja löytyi, jarruvaloista ruostereikiin. Ajoin auton muutaman kilometrin päähän sijaitsevaan halliin, jossa kunnostin sen ja korjasin kaikki katsastuksessa löytyneet viat. Ei muuta kuin näyttämään uudelleen ja puhdas paperi käteen. Mutta ei... Katsastumies löysi väljän alapallonnivelen, eikä hyväksynyt autoa liikenteeseen. Yritin inttää, että autolla oli ajettu vain muutama kilometri, edellisen katsastuksen jälkeen ja nyt pitäisi tehdä sama operaatio uudelleen, korjauksen jälkeen. Sen verran alkoi raastamaan, että vaadin, että auto katsastetaan välittömästi uudelleen. Katsastusmiehen ilme oli ikimuistettava; "Eihän nyt me niin voida tehdä..". "Ja varmasti voitte! Jos kerran tämä menee tällaiseksi, että vikoja aletaan korjaamaan yksi kerrallaan, niin sitten auto katsastetaa kunnolla, ja sinun esimiehesi panee puumerkin perään. Ja näin tehdään, nyt ja heti. Ennen en lähde tästä mihinkään".
    Katsastusmies katsoi minua hetken ja lähti sitten sisään. Hän tuli takaisin muutaman minuutin päästä, uuden lapun kanssa, josta tätä väljää niveltä ei löytynyt. Hän sanoi, että myöskin heiltä jää asioita huomaamatta. "Korjaa nyt tämä juttu, kun pääset kotiin, mutta ei tarvitse tulla näyttämään".

    Evribadi häpi:-)

      
  • Jos vie huonokuntoisen auton katsastukseen, niin kannattaa jättää pari helposti korjattavaa vikaa näkyviin koska tyytyvät yleensä niihin ja muut jää vähemmälle huomiolle! :smile:
    Kerran yks vaihatti turhaan alapallonivelen. Kun käytin uuden kanssa niin väitti taas sen olevan väljä. Väitin vastaan ja pyysin toista miestä tarkistaan! Vika oli pultissa joka ei kiristänyt tarpeeksi niveltä! :innocent:
    Ois alunperinkin ollut helpompi vaihtaa pultti kuin nivel joka oli "hitsautunut" kiinni ja oli tosi lujassa! :cry:
    No, mennyt on mennyttä ja tuo katsastaja tehnyt itsarin, syytä en kyllä tiedä? :cry: Minä en kuitenkaan ollut syynä! :sunglasses:
    Palvelu ollut tosiaan muuten loistavaa vuodesta -81 lähtien, siis ilman em. kait turhaa alapallon vaihtoa. Pari kertaa on päästöt olleet korkealla, mutta olen sanonut että venttaa hetki ja tarkkaile mittaria kun säädän. Katastaja sitten huutanut että nyt OK ja minä lopettanut ruuvailun! :smile:
    Nykyään pyydän tarkistaan tavallista tarkemmin jonkin kohdan jos olen itse huomannut jotain outoa. Samoin kyselen että onko mitään joka voi kohta hajota. Viimeksi sanoi että kaikki on loistavassa kunnossa, mutta väitin että takaputki kyllä on kait kohta lopussa, sen suostui myöntämään! :smile:
    On halvempaa etsityttää vikoja katsastuksessa kuin käyttää merkkikorjaamolla, siis yleensä jos ei ole erikoistarjousta! :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    13.05.2006 klo 23:42 JOXA kirjoitti
    Nykyään pyydän tarkistaan tavallista tarkemmin jonkin kohdan jos olen itse huomannut jotain outoa. Samoin kyselen että onko mitään joka voi kohta hajota. Viimeksi sanoi että kaikki on loistavassa kunnossa, mutta väitin että takaputki kyllä on kait kohta lopussa, sen suostui myöntämään! :smile:
    On halvempaa etsityttää vikoja katsastuksessa kuin käyttää merkkikorjaamolla, siis yleensä jos ei ole erikoistarjousta! :sunglasses:


    Jokunen vuosi sitten katsastaja kertoi minulle, että vetoakselin suojakumit ovat kuluneet, kannattaa vaihtaa. Olikohan autolla tuolloin ajettu reilut 100 tkm. Minusta niissä ei ollut mitään ihmeellistä, eikä huolto tai seuraavien vuosien katsastus niistä maininnut. Vajaa 100 tkm ajelin niillä tuon jälkeen, jolloin ne autoa myydessäni olivat edelleen ehjät.

    [Herbert muokkasi tätä viestiä 15.05.2006 klo 08:33]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit