Tämän aamun liukkaankelin kokemukset

58 kommenttia
«1

.



Tänään se sitten talvi tuli myös tänne etelään, vaikka ei vielä mistään liukkaudesta voida edes puhua. Lähdin liikkeelle kun olin saanut auton puhdistettua lumesta ja meno oli vakaata ja rauhallista onhan hyvät talvirenkaat minulla alla. Vähän matkaa ajettuani huomasin, kun oli auto mennyt ojaan ja sitä oli hinausauto vetämässä ylös. Ei kun pysäytin vaan ja mielenkiinnolla katsomaan mitkä renkaat on alla. Auto oli VW vento ja alla oli Nokian Hakkapeliitta neloset joten se siitä nastojen eduista. Lähestyessäni kaupunkia edellä ajoi tosi hitaasti auto alle rajoitusten ja liikennevaloihin tultaessa piti jo aikaisin aloittaa jarrutus. Tiesin että näissä valoissa on pitkä punainen ja menin katsomaan mitkä renkaat on alla ja tietenkin nastat. Ja vaikeata oli sillä liikkeelle lähtökin paljon suti, mutta minulla ei kitkoilla ollut mitään vaikeuksia päästä liikkeelle. Ohitin ko. auton viereiseltä kaistalta ja jatkoin matkaa. Kaupungissa kävellessäni kuuntelin kun nastarengas autot sutivat ja raapivat kovasti ihmettelin suuresti kun niissä oli pito noin huono. Palasin kotiin eikä minulla ollut kitkoilla mitään vaikeuksia.

Eikö tämän päivänen ole sitä Etelä-Suomen talvea mitä jotkut sanovat ettei näissä oloissa tule kitkoilla toimeen. Mutta olen kyllä vahvasti eri mieltä kuten ollaan Keski-Euroopassakin missä nyt on myös talviset olosuhteet.

  
  • Oliko viellä ventossa long life öljyt ja kuskilla TM: lippa lakki pääsä?

    Tämä hän todistaa tilastolli sesti jotta että nasta renkailla eitee mittään. haloo, haloo huuhaa-huuhaa.

    [MatLog muokkasi tätä viestiä 26.11.2005 klo 13:33]
      
  • Lainaus:
    26.11.2005 klo 13:30 MatLog kirjoitti
    Oliko viellä ventossa long life öljyt ja kuskilla TM: lippa lakki pääsä?

    Tämä hän todistaa tilastolli sesti jotta että nasta renkailla eitee mittään.



    En nähnyt kuskia ja öljyjä en tarkistanut. Mutta kiitos hyvästä havainnosta.

      
  • Valitettavasti en ole kerennyt vastaamaan, kun on koko päivä mennyt hinatessa kitkarengasautoilijoita ojasta. Uskomatonta, mutta 6km osuudella oli 568 kitkarenkailla varustettua autoa ojassa. Kyllä siinä nastat raapi asfalttiin uria, kun niitä piti hinata.

      
  • Lainaus:
    26.11.2005 klo 15:16 Opelixi kirjoitti
    Valitettavasti en ole kerennyt vastaamaan, kun on koko päivä mennyt hinatessa kitkarengasautoilijoita ojasta. Uskomatonta, mutta 6km osuudella oli 568 kitkarenkailla varustettua autoa ojassa. Kyllä siinä nastat raapi asfalttiin uria, kun niitä piti hinata.


    Päästikö äitisi sinut ulos näin huonolla ilmalla?
      
  • Pahinta Artekn I-VC?? mölinöissä ei ole se että hän itse tuntuu niihin uskovan vaan se, että hän pitää meitä muita niin tyhminä, että uskomme niihin.

      
  • öö tota...pyydän anteeksi että uskaltauduin tänään tässä kamalassa talvikelissä ollenkaan kauppareissulle...kun on noi nastatkin alla.

    En ajatellut ollenkaan minkä riskin otin ja saatoin vaarantaa myös kanssaautoilijoidenkin turvallisuuden...myös niiden jotka järkevästi olivat liikkeellä kitkoilla.

    Ihme että yleensä kotia selvisin...en tosin huomannut mitään ongelmia liikkuessani mutta silti...voi minua minkä tein :cry:

    Ja asiaan. Kuten jo aikaisemmin olen todennut myös kitkat ovat tutut. Ja tosiaan voin tässä paljastaa artokille että olen päässyt vertaamaan kahta samanlaista autoa sekä kitkoilla että nastoilla. Tosin tässä nastallisessa oli hiukan tehokkaampi moottori ja paikaltaan lähtiessä voima saattoi tulla äkäisemmin ulos. Mutta silti...tietyllä pinnalla (kuiva pakkasjää) kitkoilla liikennevaloista lähtiessä ei rengas sutaissut samalla lailla kuin nastarenkaalla vaan lähtö sujui jouheasti. Eli tässä vertailutilanteessa annan kyllä yhden pisteen enemmän kitkarenkaalle. Märällä jäällä tilanne tuntuikin sitten kääntyvän toisin päin.

    Eli olen kyllä löytänyt kitkoista myös niitä hyviä puolia joissakin tilanteissa.

    Ihannerengas olisi tietysti kuin kissan tassu...piikit tulee esiin vain tarvittaessa ja muulloin mennään pehmeästi ja hiljaisesti. Semmoista rengasta vain ei ole kukaan keksinyt.

      
  • On varmaan ollut kanssa-autoilijoilla hauskaa kun joku sekopää hyppää autostaan ulos keskellä tietä tarkistamaan ihmisten renkaita.

    Itsekkin teen vertailua. Olen huomannut, että kesäisin suurin osa ojaan ajetuista autoista on kesärenkailla varustettuja. Auttaisiko ne kitkat kesälläkin?

      


  • Mutta onko opelxin syrjäkulmilla jo noin moni hankkinut kitkat? Ei taideta pitää sinua oikein uskottavana siellä? Pidetäänkö sinua siellä ihan pellenä? Kyllä minuun siellä uskotaan enemän kun noin moni on hankkinut kitkat. Oppisivat vain siellä ajamaan autoa.

      
  • Lainaus:
    26.11.2005 klo 21:42 Tietäjä kirjoitti
    On varmaan ollut kanssa-autoilijoilla hauskaa kun joku sekopää hyppää autostaan ulos keskellä tietä tarkistamaan ihmisten renkaita.

    Itsekkin teen vertailua. Olen huomannut, että kesäisin suurin osa ojaan ajetuista autoista on kesärenkailla varustettuja. Auttaisiko ne kitkat kesälläkin?

    Itse olet sekopää


      
  • Lainaus:
    26.11.2005 klo 18:45 salo-m kirjoitti
    Pahinta Artekn I-VC?? mölinöissä ei ole se että hän itse tuntuu niihin uskovan vaan se, että hän pitää meitä muita niin tyhminä, että uskomme niihin.



    Ei ainakaan sinua tarvitse pitää tyhmänä vaan sitä sinä olet kuten muutkin tee ämmän toimittajat.

      

  • Nyt laitan sitten vähän linkkejä ja fakta tietoa tämän päivän törmäilyistä-


    http://www.yle.fi/cgi-bin/tekstitv/ttv.cgi/113/


    Yle Teksti-TV Sivu 113/1

    KOTIMAA YLE24 LAUANTAI

    Huonossa ajokelissä liuta kolareita

    Etelä- ja Itä-Suomessa on liikkuvan
    poliisin ja tielaitoksen tietojen
    mukaan sattunut satakunta ojaanajoa ja
    peltikolaria. Pelkästään Etelä-Suomen
    läänissä on liikkuvan poliisin tietoon
    tullut tähän mennessä 65 peltikolaria.

    Heinolan ja Kouvolan välillä yksi
    ihminen menehtyi ja yksi loukkaantui
    henkilöauton suistuttua tieltä.

    Leppävirralla Savossa viisi ihmistä
    vietiin sairaalahoitoon kahden
    henkilöauton nokkakolarin takia.

    Autoilijoita kehotetaan varovaisuuteen
    erittäin huonon ajokelin vuoksi maan
    etelä- ja itäosassa.



    Eli jos väite että jopa 90% autoilijoista ajaa nastoilla voi kysyä kuinka paljon näistä autoista on ollut nastoilla?

      
  • Se on ihan sama onko alla nastat vai kitkat jos renkaat leijuvat 10mm irti asfaltista. Täällä pirkanmaalla kun tuntuu olevan tapana suolata ensin ja aurata sitten vasta, ja ajelen muuten edelleen kitkoilla.

    Paljonko tarvitsee ihmisiä kuolla ennen kuin ymmärretään että suolasohjossa on vaikeampaa hallita autoa kuin peilijäällä?
    Päättäjät herätys!

      
  • Lainaus:
    26.11.2005 klo 23:40 ArtoknV kirjoitti

    Nyt laitan sitten vähän linkkejä ja fakta tietoa tämän päivän törmäilyistä-


    http://www.yle.fi/cgi-bin/tekstitv/ttv.cgi/113/


    Yle Teksti-TV Sivu 113/1

    KOTIMAA YLE24 LAUANTAI

    Huonossa ajokelissä liuta kolareita

    Etelä- ja Itä-Suomessa on liikkuvan
    poliisin ja tielaitoksen tietojen
    mukaan sattunut satakunta ojaanajoa ja
    peltikolaria. Pelkästään Etelä-Suomen
    läänissä on liikkuvan poliisin tietoon
    tullut tähän mennessä 65 peltikolaria.

    Heinolan ja Kouvolan välillä yksi
    ihminen menehtyi ja yksi loukkaantui
    henkilöauton suistuttua tieltä.

    Leppävirralla Savossa viisi ihmistä
    vietiin sairaalahoitoon kahden
    henkilöauton nokkakolarin takia.

    Autoilijoita kehotetaan varovaisuuteen
    erittäin huonon ajokelin vuoksi maan
    etelä- ja itäosassa.



    Eli jos väite että jopa 90% autoilijoista ajaa nastoilla voi kysyä kuinka paljon näistä autoista on ollut nastoilla?

    On aikoihin eletty, kun artokn xx alkaa laittamaan linkkejä keskustelupalstalle, vaikka sen toiminnan itse tuomitsi!!

    Ajattelun Alkeita artokn xx:lle: jos 90 % liikenteessä ajavista autoista ajaa nastoilla, ja 10 % kitkoilla, niin tilastollisesti voidaan todeta ainoastaan seuraavaa: jos ulosajoista 90 % on nastarenkain tehtyjä ja 10 % kitkarenkain, ovat renkaat samanarvoisia ao. olosuhteissa. Jos taas ulosajoissa kitkarenkaiden osuus on suurempi, vaikkapa 20 %, ovat kitkarenkaat selvästi huonompia.

    Nyt kun emme tiedä nasta- ja kitkarenkaiden osuuksia ulosajoissa, emme voi päätellä yhtään mitään.

    Mietipä tätä ankarasti artokn, äläkä möykkää kuin reikäpää.



    [MatLog muokkasi tätä viestiä 27.11.2005 klo 13:34]
      

  • On aikoihin eletty, kun artokn xx alkaa laittamaan linkkejä keskustelupalstalle, vaikka sen toiminnan itse tuomitsi!!

    Ajattelun Alkeita artokn xx:lle: jos 90 % liikenteessä ajavista autoista ajaa nastoilla, ja 10 % kitkoilla, niin tilastollisesti voidaan todeta ainoastaan seuraavaa: jos ulosajoista 90 % on nastarenkain tehtyjä ja 10 % kitkarenkain, ovat renkaat samanarvoisia ao. olosuhteissa. Jos taas ulosajoissa kitkarenkaiden osuus on suurempi, vaikkapa 20 %, ovat kitkarenkaat selvästi huonompia.

    Nyt kun emme tiedä nasta- ja kitkarenkaiden osuuksia ulosajoissa, emme voi päätellä yhtään mitään.

    Mietipä tätä ankarasti artokn, äläkä möykkää kuin reikäpää.


    Aikoihin on eletty joo. Mutta ainoat minun näkemäni autot mitkä oli ojassa tai muuten vaikeuksissa oli nastarenkas autoja. Jos taas uutinen kertoo että noin paljon autoja oli vaikeuksissa ei kai kaikisssa onnettomuudessa olleissa ollut kitkat. Jo 17 maaliskuuta oli nastarenkaat kolarisumassa. Eikö jo jotain kerro nastarenkaista?


      
  • Lainaus:
    27.11.2005 klo 13:44 ArtoknV kirjoitti

    Aikoihin on eletty joo. Mutta ainoat minun näkemäni autot mitkä oli ojassa tai muuten vaikeuksissa oli nastarenkas autoja. Jos taas uutinen kertoo että noin paljon autoja oli vaikeuksissa ei kai kaikisssa onnettomuudessa olleissa ollut kitkat. Jo 17 maaliskuuta oli nastarenkaat kolarisumassa. Eikö jo jotain kerro nastarenkaista?

    Yritä nyt ymmärtää, artokn: sinun "näkemilläsi" ei ole mitään arvoa, koska olet nähnyt vain pienen murto-osan onnettomuuksista.
    Sama kuin minä kertoisin, että "kaikissa näkemissäni onnettomuuksissa autoissa oli kitkarenkaat" ja sen perusteella tekisin johtopäätöksiä. Mutta enhän minä noin typerä ole.

      
  • Lainaus:
    27.11.2005 klo 14:34 MatLog kirjoitti
    [quote title="27.11.2005 klo 13:44 ArtoknV kirjoitti"]

    Aikoihin on eletty joo. Mutta ainoat minun näkemäni autot mitkä oli ojassa tai muuten vaikeuksissa oli nastarenkas autoja. Jos taas uutinen kertoo että noin paljon autoja oli vaikeuksissa ei kai kaikisssa onnettomuudessa olleissa ollut kitkat. Jo 17 maaliskuuta oli nastarenkaat kolarisumassa. Eikö jo jotain kerro nastarenkaista?

    Yritä nyt ymmärtää, artokn: sinun "näkemilläsi" ei ole mitään arvoa, koska olet nähnyt vain pienen murto-osan onnettomuuksista.
    Sama kuin minä kertoisin, että "kaikissa näkemissäni onnettomuuksissa autoissa oli kitkarenkaat" ja sen perusteella tekisin johtopäätöksiä. Mutta enhän minä noin typerä ole.


    Jaa väitätkö vai ettei ole arvoa minun näkemälläni. Voin minä vaikka oikeudessakin todistaa vai luuletko että olen holhouksen alainen.

      
  • Lainaus:
    27.11.2005 klo 16:22 ArtoknV kirjoitti

    Jaa väitätkö vai ettei ole arvoa minun näkemälläni. Voin minä vaikka oikeudessakin todistaa vai luuletko että olen holhouksen alainen.

    No, käypä todistamassa siellä oikeudessa.

      
  • Lainaus:
    27.11.2005 klo 13:44 ArtoknV kirjoitti
    Aikoihin on eletty joo. Mutta ainoat minun näkemäni autot mitkä oli ojassa tai muuten vaikeuksissa oli nastarenkas autoja. Jos taas uutinen kertoo että noin paljon autoja oli vaikeuksissa ei kai kaikisssa onnettomuudessa olleissa ollut kitkat. Jo 17 maaliskuuta oli nastarenkaat kolarisumassa. Eikö jo jotain kerro nastarenkaista


    Etelä-Suomessa 65 onnettomuutta ja yhden niistä näkee kaikkitietävä ystävämme ja tämän yhden perusteella hän järkeilee, että kaikki 65 olivat samanlaisia. Logiikkaa se tämäkin, ainakin saa nauraa vatsansa kipeäksi.

    Jos kaikkitietävä ystävämme nyt sitten kertoisi meille tietämättömille, että kuinka monessa autossa maaliskuun onnettomuudessa oli nastat ja monessako kitkat?

    Voin henkilökohtaisesti tuosta päivästä todeta, että ajoin silloin 200 km hyvillä kitkarenkailla ja oli niin julmetun liukasta, että jo ensimmäisessä mutkassa oli mennä pitkäksi. Jo siitä oppi, että lopullakin matkaa oli syytä olla todella varovainen.

    Omalla kohdallani en todellakaan luottanut kitkarenkaiden "ylivoimaisuuteen", kun antoivat varoituksen huonosta pidosta jo lähdössä. Sopeutin vain ajotyylini vallitseviin olosuhteisiin.

    [HJS muokkasi tätä viestiä 27.11.2005 klo 19:09]
      
  • Jatka Artsi samaa rataa. On piristävää lukea asiantuntevia kommenttejasi. Älä anna meidän muiden idioottien pilata päivääsi typerillä kommenteillamme. Pitääkin heti lähteä kitkarengaskauppaan. Onneksi ei ole yhtään ojaa matkalla.

      
  • Lainaus:
    27.11.2005 klo 13:33 MatLog kirjoitti
    Ajattelun Alkeita artokn xx:lle: jos 90 % liikenteessä ajavista autoista ajaa nastoilla, ja 10 % kitkoilla, niin tilastollisesti voidaan todeta ainoastaan seuraavaa: jos ulosajoista 90 % on nastarenkain tehtyjä ja 10 % kitkarenkain, ovat renkaat samanarvoisia ao. olosuhteissa. Jos taas ulosajoissa kitkarenkaiden osuus on suurempi, vaikkapa 20 %, ovat kitkarenkaat selvästi huonompia.

    Nyt kun emme tiedä nasta- ja kitkarenkaiden osuuksia ulosajoissa, emme voi päätellä yhtään mitään.

    Mietipä tätä ankarasti artokn, äläkä möykkää kuin reikäpää.


    Olen samaa mieltä. Nyt pitäisi jo ottaa järki käteen. Arton reivaaminen (engl. sanasta rave) oli alkuun hauskaa mutta nyt siitä alkaa mennä maku.

    Lisäisin vielä, että ei voida olettaa, että kuskiaines on samanlaista nasta- ja kitkaleirissä. Voisin kuvitella, että kitkat valitsee useammin hyvä tai sellaisena itseään pitävä kuljettaja ja nastoilla ajava taas luottaa liikaa renkaisiinsa. Kun vielä verrataan etelä-, keski ja pohjoissuomalaisia nasta- ja kitkakuljettajia eroja varmasti löytyy. Lisäksi on muistettava mies- ja naiskuskien erot ja edustus eri renkailla eripuolilla Suomea.

    Siis pelkkien prosenttien vertailu liikenteessä ja kolareissa ei kerro totuutta renkaiden paremmuuksista. Erittäin vahän totuudesta kertoo yhden henkilön lyhyellä aikavälillä ja pienellä aluella tekemä muutama havainto.

    [simBanssi muokkasi tätä viestiä 28.11.2005 klo 12:35]
      
  • Yksi asia mikä kannattaisi huomata on se, että nastarenkaat karhentavat jään pintaa, jolloin kitkat saavat siitä paremman otteen. Eli jos kaikki ajaisivat kitkoilla, jää kiillottuisi samaan tapaan kuin esimerkiksi bussipysäkit talvella. Asia huomattiin karusti aikoinaan esimerkiksi Japanissa, http://www.vtt.fi/virtual/mobile/vuosikirja2001/23_k0133.pdf sivu 7.

    Lisäksi lainaus em. dokumentista "On syytä huomioida, ettei nastoitettujen talvirenkaiden tienpäällystettä kuluttava vaikutus ole
    yksinomaan haitallista, sillä kulutus ylläpitää päällysteen kitkaominaisuuksia. Maissa, joissa
    nastarenkaat ovat kiellettyjä päällysteiden kitkaominaisuudet heikkenevät huomattavasti johtuen
    nastattomien renkaiden päällysteitä kiillottavasta kulutusvaikutuksesta. Kyseisissä maissa
    joudutaan tienkulutuskerroksia kunnostamaan riittävän kitkatason säilyttämiseksi. Nastarenkaita
    käyttävissä maissa päällysteet karkeutuvat talvisin nastarenkaiden vaikutuksesta."

    Tiehallinnon propagandaa aiheesta:
    http://www.tieh.fi/talvipr.htm#1

    lainaus:" Suolauksen ja nastarenkaiden käytön vähentäminen lisäisivät onnettomuuksia. Suolauksen vähentäminen puoleen lisäisi talviajan henkilövahinko-onnettomuuksia noin 6 prosenttia eli 200 onnettomuutta. Nastarenkaiden käytön puolittuminen lisäisi näitä onnettomuuksia noin 350:llä. Jos suolausta vähennettäisiin 80 prosentilla ja alle 20 prosentissa henkilöautoista olisi nastarenkaat, talviajan henkilövahinko-onnettomuuksia olisi lähes 1000 enemmän kuin nykyisin. Tästä aiheutuisi noin miljardin markan onnettomuuskustannusten lisäys vuodessa."

      


  • Jos kaikkitietävä ystävämme nyt sitten kertoisi meille tietämättömille, että kuinka monessa autossa maaliskuun onnettomuudessa oli nastat ja monessako kitkat?


    Kaikissa paitsi esim. rekoissa ym.


    Minä itse olin tulossa samaan aikaan kun viimeiset ajoi suman perään ja minä näin kyllä sen tapahtuman mutta minulla ei ollut mitään vaikeuksia saada autoani pysähtymään mutta minun takana tuleva nastarenkas auto joutui väistämään ettei törmännyt minuun. Minä kävin katsomassa suman autoja ja kaikissa törmänneissä autoissa oli nastat. Tämä tapahtui Porvooon väylällä. Että se siitä nastoista.


      
  • Lainaus:
    28.11.2005 klo 12:45 jjvi kirjoitti
    Yksi asia mikä kannattaisi huomata on se, että nastarenkaat karhentavat jään pintaa, jolloin kitkat saavat siitä paremman otteen. Eli jos kaikki ajaisivat kitkoilla, jää kiillottuisi samaan tapaan kuin esimerkiksi bussipysäkit talvella. Asia huomattiin karusti aikoinaan esimerkiksi Japanissa,

    No taas joku linkkiveikko lisää. tuo ei pidä paikkaansa kuten täällä on jo todettu. Ei sitä nastat tee vaan tienpinnan epätasaisuus. Ei tuota ilmiötä tapahdu esim. saksassa.


    Lisäksi lainaus em. dokumentista "On syytä huomioida, ettei nastoitettujen talvirenkaiden tienpäällystettä kuluttava vaikutus ole
    yksinomaan haitallista, sillä kulutus ylläpitää päällysteen kitkaominaisuuksia. Maissa, joissa
    nastarenkaat ovat kiellettyjä päällysteiden kitkaominaisuudet heikkenevät huomattavasti johtuen
    nastattomien renkaiden päällysteitä kiillottavasta kulutusvaikutuksesta. Kyseisissä maissa
    joudutaan tienkulutuskerroksia kunnostamaan riittävän kitkatason säilyttämiseksi. Nastarenkaita
    käyttävissä maissa päällysteet karkeutuvat talvisin nastarenkaiden vaikutuksesta."


    Asfallti oon jo muutenkin karhea ei sitä tarvitse karhentaa lisää. Miksi esim. saksassa väheni onnettomuudet kun nastat kiellettiin. Ja sitä paitsi nastojen muodostamissa urissa on renkas melu aivan hirveätä. Että jo mukavuuden kannalta olsi parempi jos nastat kiellettäisiin.


    lainaus:" Suolauksen ja nastarenkaiden käytön vähentäminen lisäisivät onnettomuuksia. Suolauksen vähentäminen puoleen lisäisi talviajan henkilövahinko-onnettomuuksia noin 6 prosenttia eli 200 onnettomuutta. Nastarenkaiden käytön puolittuminen lisäisi näitä onnettomuuksia noin 350:llä. Jos suolausta vähennettäisiin 80 prosentilla ja alle 20 prosentissa henkilöautoista olisi nastarenkaat, talviajan henkilövahinko-onnettomuuksia olisi lähes 1000 enemmän kuin nykyisin. Tästä aiheutuisi noin miljardin markan onnettomuuskustannusten lisäys vuodessa."


    Täysin väärin taas. miksi esim. saksassa ja kanadassa onnettomuudet väheni. Paljonko suolaus lisää onnettomuuksia? Esim. huono näkyvyys ja loska? Olisi hyvä jos joskus näistäkin puhuttaisiinn.


      
  • Lainaus:
    28.11.2005 klo 16:25 ArtoknV kirjoitti
    Täysin väärin taas. miksi esim. saksassa ja kanadassa onnettomuudet väheni. Paljonko suolaus lisää onnettomuuksia? Esim. huono näkyvyys ja loska? Olisi hyvä jos joskus näistäkin puhuttaisiinn.


    Suo anteeksi, mutta nyt rupesi kiinnostamaan oikeasti ! Kerropas nyt sitten minkä tutkimusten mukaan näin on käynyt.

    Nyt olet esittänyt väitteen, jolla pyrit kumoamaan tutkimusten tuloksia, mutta selvästikin viittaat joihinkin tutkimuksiin.

    Kerro nyt hyvä mies ne lähteesi, äläkä pidä meitä enää jännityksessä !!!
    Me oikeasti haluamme kuulla, minkä lähteiden mukaan näin on tapahtunut. Kerro nyt !!!!!

    Äläkä vastaa taas, että menkää kirjastoon tai lukekaa saksalaisia lehtiä, vaan kerro mistä löydämme ne tietosi tuet ! Sinähän selvästi salaat meiltä tärkeitä tietoja, jotka kiinnostavat meitä !



    [Seutulainen muokkasi tätä viestiä 28.11.2005 klo 16:35]
      


  • Suo anteeksi, mutta nyt rupesi kiinnostamaan oikeasti ! Kerropas nyt sitten minkä tutkimusten mukaan näin on käynyt.

    Nyt olet esittänyt väiteen, jolla pyrit kumoamaan tutkimusten tuloksia, mutta selvästikin viittaat joihinkin tutkimuksiin.

    Kerro nyt hyvä mies ne lähteesi, äläkä pidä meitä enää jännityksessä !!!
    Me oikeasti haluamme kuulla, minkä lähteiden mukaan näin on tapahtunut. Kerro nyt !!!!!

    Äläkä vastaa taas, että menkää kirjastoon tai lukekaa saksalaisia lehtiä, vaan kerro mistä löydämme ne tietosi tuet ! Sinähän selvästi salaat meiltä tärkeitä tietoja, jotka kiinnostavat meitä !


    Ei he ole peruuttaneetkaan nastakieltoa? Jos ei onnettomuudet ole vähentyneet miksi ei palautettu.

    Ja vaikka minä kuinka teille asian todistaisin ei kukaan kuitenkaan usko sitä. Joten mene itse ottamaan asiasta selvää äläkä aina kysele.


      
  • Lainaus:
    28.11.2005 klo 16:37 ArtoknV kirjoitti


    Ja vaikka minä kuinka teille asian todistaisin ei kukaan kuitenkaan usko sitä. Joten mene itse ottamaan asiasta selvää äläkä aina kysele


    Et sinä sitten näköjään edes tiedä mistä kirjoitat, mutta tästähän minä halusinkin varmistua !

    MOT.

    Nyt on sitten pakko jo minunkin sanoa sinulle, että OLET kuin PÄSSI ! Suloinen eläin muuten !

    [Seutulainen muokkasi tätä viestiä 28.11.2005 klo 16:57]
      


  • Et sinä sitten näköjään edes tiedä mistä kirjoitat, mutta tästähän minä halusinkin varmistua !

    MOT.

    Nyt on sitten pakko jo minunkin sanoa sinulle, että OLET kuin PÄSSI ! Suloinen eläin muuten !




    Laita yhteystietosi jos aloitat haukkumisen.
      
  • Lainaus:
    28.11.2005 klo 17:01 ArtoknV kirjoitti
    Laita yhteystietosi jos aloitat haukkumisen.


    Kenelle ?

    Eikä kyseessä ollut muuten mikään haukkuminen, vaan kielellinen vertaus, joka kuvaa sinnikästä ja urheaa eläintä, joka rohkeasti uskaltaa käydä sarvineen vaikka hirvenkin kimppuun suojellakseen laumansa ja elintilansa koskemattomuutta.

    Suo anteeksi minulle, etten osannut kyllin selkeästi ilmaista, että en tarkoittanut vertausta negatiivisessa mielessä !

      
  • Sama tännekkin, yritetään olla reagoimatta tuohon häirikköön.

      
  • Lainaus:
    28.11.2005 klo 12:45 jjvi kirjoitti


    Tiehallinnon propagandaa aiheesta:
    http://www.tieh.fi/talvipr.htm#1

    lainaus:" Suolauksen ja nastarenkaiden käytön vähentäminen lisäisivät onnettomuuksia. Suolauksen vähentäminen puoleen lisäisi talviajan henkilövahinko-onnettomuuksia noin 6 prosenttia eli 200 onnettomuutta. Nastarenkaiden käytön puolittuminen lisäisi näitä onnettomuuksia noin 350:llä. Jos suolausta vähennettäisiin 80 prosentilla ja alle 20 prosentissa henkilöautoista olisi nastarenkaat, talviajan henkilövahinko-onnettomuuksia olisi lähes 1000 enemmän kuin nykyisin. Tästä aiheutuisi noin miljardin markan onnettomuuskustannusten lisäys vuodessa."


    Otsikko osuu oikeaan, se on nimenomaan sitä.

    Se kuka väittää että 10cm vahvassa sohjossa ajaminen on turvallisempaa kuin normaalissa talvikelissä ei ole täysissä järjissään, uskoahan saa vaikka ufoihin jos joku niin haluaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit