Hieman etsiskelyä netissä, ja löysin englantilaisten ylläpitämän sivun jossa kerätään tietoa pelkällä kasvisöljyllä ajavista ajoneuvoista.
Aikamoiset maililukemat sivun lopussa. Eräissä Lucas-pumpuissa on ollut pieniä ongelmia. Saa nähdä astutaanko dieselajoneuvojen polttoaineissa aimo harppauksen uuteen aikakauteen USA:n katastrofin jälkeen? Osasyyllisiä ovat ahneet valtiot jotka käyttävät hyödykseen Katrina hurrikania kuten Suomi joka ei aio missään tapuaksessa tulla verotuksellisesti vastaan. Kuljetusfirmat saavat vaikka mennä nurin. No, Venäläiset ja Latvialaiset hoitavat ne sitten. Mielenkiintoista on, että presidentti Bush kielsi USA:ssa nostamasta polttoainehintoja tai mitenkään hyötyä katastrofista. Muu maailma Suomi mukaan lukien, ei osoita minkäänlaista sympatiaa, vaan hyödyntää nopeasti tilannetta, valtion yritys Neste Oils riipii rahaa minkä vain markkinoilta saa, ja oma valtiomme verot. Niin, se linkki
www.vegetableoildiesel.co.uk/fuelsdatabase/database/index.php
Löytyi heti perään saksalainen samankaltainen sivusto "Salatöl":
http://rapsdb.rapsinfo.de/index.php?marke=&sort=LastTouched
Kuten monet ehkä tietävät, minulla on se vanha -86 VW Jetta 1.6 diesel seisomassa tuolla vaahteran alla. Hyvä koeauto. Sain hankittua tänään rypsiöljyä. Olisiko tankissa ollut n. 15 l dieseliä, no sinne sekaan kaasin 30 l rypsöljyä. Se on silloin täys tankki. Lähdettiin kauniimman osapuolen kanssa Hangossa käymään. Otettiin naaapuri varmuuden vuoksi Caddyllä ajamaan perässä. Nautittiin hyvä lounas Hangossa. Ei sitten minkäänlaista ongelmaa. Kyselin välillä mitä siellä perässä haisee? Vastaus: ei mikään. Ajeltiin tässä sitten takaisin, eikä havaittu mitään ihmeellistä, aivan kuten dieselillä ajaisi, ei tehonpuutetta, ei savua, ei yhtään mitään.
Ajetaanko ruokaöljyllä tästä lähtien?
Vai isketäänkö paistinrasvaan mahoton vero???
Mites hinta, eikös ruokaöljy ole löpöä kalliimpaa?
Täällä vähän teknistä tietoa tuosta biodieselistä:
http://bioenergia.jypoly.fi/btn/materiaalia/biodiesel.pdf
Hinnoista:
Syväpaistoöljy on tietääkseni 9 l. (tai suuremmissa) sammiossa ostettuna n. 30 - 50 senttiä litra.
Löpöhän on Suomessa laitonta autokäytössä, rangaistus kiinnijäädessä on taloudellisesti niin valtava että henkeä salpaa. Tästähän olikin muuten joskus juttua, että ruotsalaiset dieselautoilijat käyvät Suomen puolella tankkaamassa halpaa polttoöljyä. Ruotsissa kun ei kyseisen nesteen käyttö autoissa ilmeisesti ole laitonta?
Tai väriaine ja kielletään sen käyttö autoissa...
Ei hinnalla ole niin väliä, sain rypsiöljyt tukusta 0,80 / l, 10 l kannuissa. Caddy-mies on ravintoloitsija joten tavaraa saa.
Halusin vain kokeilla mitä käytännössä tapahtuu. En luota pelkästään vain noihin netissä kirjoitettuihin asioihin. Mutta loistavasti kulki. Kävin heittämässä pienen rundin tänään aamullakin. Ei mitään, käynnistyi laakista, ei savua, tehot ok, joten on kiva tietää, että mitä tahansa maailmassa tapahtuukin, niin kasvisöljyt ja muut bioöljyt kuljettavat autoa. Mietin jäätymistäkin talvella. Mutta jos VW:n ohjekirjan mukaan voi kaataa dieselin sekaan jopa 30% bensaa tarvittaessa X-treme olosuhteissa, niin miksi ei bio- tai kasvisöljyn sekaan? Aion ajaa tankin tyhäksi ja ostan pelkkää rypsiöljyä, laitan sekaan 15 l bensaa, tankki on 55 l. Katsotaan piruuttaan sitten talvella mitä tapahtuu.
Halusin vain kokeilla mitä käytännössä tapahtuu. En luota pelkästään vain noihin netissä kirjoitettuihin asioihin. Mutta loistavasti kulki. Kävin heittämässä pienen rundin tänään aamullakin. Ei mitään, käynnistyi laakista, ei savua, tehot ok, joten on kiva tietää, että mitä tahansa maailmassa tapahtuukin, niin kasvisöljyt ja muut bioöljyt kuljettavat autoa. Mietin jäätymistäkin talvella. Mutta jos VW:n ohjekirjan mukaan voi kaataa dieselin sekaan jopa 30% bensaa tarvittaessa X-treme olosuhteissa, niin miksi ei bio- tai kasvisöljyn sekaan? Aion ajaa tankin tyhäksi ja ostan pelkkää rypsiöljyä, laitan sekaan 15 l bensaa, tankki on 55 l. Katsotaan piruuttaan sitten talvella mitä tapahtuu.
Tämähän muuttuu aina vain mielenkiintoisemmaksi. Kerroppa ihmessä siten myös myöhemmin kokemuksia, miten tuo kaupan rypsiöljy pelittää. Varsinkin kylmäominaisuudet kiinnostavat. Ainakin jääkaappi pullossa oleva rypsiöljy ei ole enää niin notkeaa kuin huoneenlämmössä oleva.
Kuulostaa ihan siltä että tulevaisuus autoiluissa on hampurilaiskauppiaan!
Perusta hampurilaiskioski ja osta firmalle vaikka dieselbemari , ajelet sitten vanhoilla friteerausöljyillä jonka ensit ajat läpi puhdis-tuslaitteesta ( josta oli myös keskustelupalstalla viime viikolla).Talvella voi jäteöljyihin sekoittaa n.15-20% oikeata talvilaadun dieseliä niin ei ole pakkasestakaan haittaa.
Tukusta saa tosiaan ruokaöljyä tosi halvalla mutta pykäläpuolesta en ole tarkkaan selvillä,tekniikassa ei ole esteitä.
Niin saako ruokakaupan rypsiöljyllä ajella laillisesti, ja mitä pykäläviidakko asiasta sanoo ?
Muualla Euroopassa saa, Suomesta en tiedä. Polttoöljy on punainen väriltään jotta se erottuu korkeammin verotetusta dieselistä joka on hieman kellertävä. Otin näytteen Jetan tankista jossa rypsiöljyä ja dieseliä sekaisin. Väri on aivan sama kuin dieselin siinä sekoituksessa, ja diesel haisee. Hajusta ei voi päätellä mitään. Lähdin tänään aamulla Jetalla liikenteeseen. Siinähän se tirrikka paukuttelee menemään. Mistään ei huomaa millä ajaa. Päätin ottaa tämän asian kokeeksi, autolla ei ole oikeastaan arvoa enää, joten se soveltuu siihen hyvin. En todellakaan tiedä kieltääkä jokin laki tai asetus ruokaöljyllä ajamisen Suomessa. Jos ei tulee vähitellen kinkkinen paikka LM:lle ja VM:lle. Ei dieselin hinta kuitenkaan vielä ole kipukynnyksen rajoilla. P-kaupunkiseudulla 1,01-1,05. Tunnetusti dieselin polttoainemittari ei valu alas kuten bensa-auton.
Mitä polttoaineverottamattoman kasviöljyn polttoainekäytön laillisuuteen tulee, lienee varminta olettaa se laittomaksi koska sitä ei ole erikseen sallittu. Voit kuitenkin ajella melko turvallisin mielin ainakin dieseliltä näyttävällä ja haisevalla kaasuöljy-kasviöljyseoksella, eihän kasviöljyssä tosiaan ole löpön punaista väriainetta sen enempää kuin furfuraalia tunnisteaineena.
Yleensä esteröimätön (siis glyserolia sisältävä) kasvisöljy mainitaan kelvottomaksi polttoaineeksi, mikä mahtaa olla glyserolin haitallinen vaikutus moottorille tai polttoainejärjestelmälle? Kerääkö se liikaa vettä vai mistä on kyse?
EDIT: Höpöjä kirjoittelin ja minä sentään olen joskus kemiaakin opiskellut, en sentään pääaineena... Tässä parempaa tietoa esteröinnistä:
"Kasviöljyt eivät sovi sellaisenaan nykyisten ajoneuvojen polttoaineeksi. Kasviöljyt vaihtoesteröidään alkoholin kanssa viskositeetin ja kylmäominaisuuksien säätämiseksi dieselkäyttöön soveltuvaksi. Yleensä vaihtoesteröintiin käytetään metanolia, jolloin kasviöljyjen rasvahapot ja metanoli reagoivat muodostaen rasvahappojen metyyliestereitä (FAME), ns. biodieseliä, sekä glyserolia."
Lähde: http://www.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2005/T2288.pdf
[quote title="05.09.2005 klo 14:34 nimim Erkki kirjoitti"
"Kasviöljyt eivät sovi sellaisenaan nykyisten ajoneuvojen polttoaineeksi. Kasviöljyt vaihtoesteröidään alkoholin kanssa viskositeetin ja kylmäominaisuuksien säätämiseksi dieselkäyttöön soveltuvaksi. Yleensä vaihtoesteröintiin käytetään metanolia, jolloin kasviöljyjen rasvahapot ja metanoli reagoivat muodostaen rasvahappojen metyyliestereitä (FAME), ns. biodieseliä, sekä glyserolia."
Lähde: http://www.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2005/T2288.pdf
Peloitteita on toki aina oltava, ei voida ajaa kuten linkeissäni Englanti ja Saksa suoraan kasvisöljyllä (tuolla ylempänä). Kuitenkin dieselautoilla on ajettu satojatuhansia kilometrejä kasvisöljyllä. Glyseriini on rasva jota käytetään mm. kauneudenhoitotuotteissa. En epäile etteikö se olisi hyvä poistaa ainakin mikäli tankkaa uusinta tekniikkaa sisältävän dieselin. Mutta mikäli seassa on 10-20% dieseliä liukenevat kaikki rasvat siihen, päästöt pienenevät, ja ellen väärin muista, pienenevät myös typen oxidit jopa 70%. Tuo tieto täytyy vielä tarkistaa.
Tässä on dynotesti (tosin suoritettu jo 1994) Los Angeles Country Metropolitan Transit Auhtority:n tekemänä. Otin tämän sivun linkiksi koska siitä saa kokonaan kaikki silloin yll 10 v. sitten mitatut päästöt biodieselillä. Biodieseliä ei tuolloin tainnut olla Suomessa lainkaan. www.uidaho.edu/bae/biodiesel/research/emissions_graphs.html
Volvon käsikirjan mukaan kasviöljyjä (siinä on hienompi lyhenne asialle, mutt akirja ei ole nyt tässä) saa sekoittaa max. 10%. Tällaisia rajoitteita on tietääkseni muissakin autoissa. Kyse on mm. polttoaineletkujen yms. haurastumisesta. Esim. Saksassa tavallisen kiisselin bio-dieseliksi muuttaminen maksaa noin 5 kEUR. Sillä rahalla saa kai jo lämmittimiä yms. jolla talven yli selviää.
Ainakin uusimpien Volvojen (2.4D/D5 moottorit) ohjekirja sanoo, että RME:tä saa olla vain 5%.
VW taitaa sallia dieseleissää jopa 100% RME:n käytön.
Noista letkujen haurastumisesta olen itsekin kuullut, että niiden pitää olla erikoisvalmisteisia, jotta kestävät biodieselin.
Luonnonkumiset tiivisteet sulavat hiljalleen biodieseliä käytettäessä. Viton- ja nitraalikumitiivisteet kestävät. Siitä vain maahantuojalta kyselemään mitä kumilaatua oman auton tiivisteissä on käytetty.
Sinänsä kyse ei ole erikoisvalmisteisuudesta, osa autonvalmistajista käyttää soveltuvia kumilaatuja joka tapauksessa.
Näin on kuten Zilo mainitsee. Kyse on pelkästään siitä, onko polttoainejärjestelmässä luonnonkumia tai synteettisiä kumilaatuja. Se on ainoa ero. Metalli ei mene miksikään. Kasvisöljyllä ja biodieselillä on muuten 30-kertaisesti parempi voiteluominaisuus polttoainejärjestelmälle. Yleensä tankki on peltiä tai muovia, ei ongelmia, auton alla oleva putkisto on kupariseosmetallia ettei kivet, jäät ym. iskisi esim. reiän putkistoon, joten hyvin lyhet pätkät ovat kumia. Esim. Jetan Bosch pumpussa ei ole luonnonkumia missään, siirto- ja paluuputki ovat jotain sinistä kovaa muovia n. 30 cm matkan. Mitä suuttimsestä suuttimeen kulkevat ohuet kangaspäällysteiset pienet 3 mm letkut ovat, sitä en tiedä. Jotain kumia. Ne voin vaihtaa silikoniletkuiksi tms.
Mitä korkeapainesuihkutusjärjestelmä sisältää, sitä en ole vielä tutkinut tai selvittänyt.
Onnee vaan Sixpakille öljykokeiluissa,toivottavasti kerrot kuulumisia matkan varrelta.
Vaikuttaa biodiesel joihinkin muoveihinkin; sain joskus ehkä jo 6-8 vuotta sitten muutaman senttilitran mainospullon biodieseliä (rypsiöljyä) .Ruotsalainen laatutuote ihan hyvän hajuistakin.Joskus keväällä sitten ihmettelin varastossani outoa hajua ja syyksi osoittautui muovipullon pehmeämmästä muovista tehty korkki joka oli liuennut olemattomiin.Aineella oli myös itsesytysvaara tärpätin tapaan.
Ei yhtään ihmetytä että verottajat ,Neste ja muut ovat biodieseliä ja mitä tahansa muuta uutta polttoainetta vastaan, sehän on äkkiseltään niiden tuloista pois ja sitten kun ei enää voida panna vastaan on tuotantolaitteita ja jakelulaitteita ehkä muutettava ja kaikenlisäksi on myös haaskattava rahaa uuteen tutkimukseen.Tajuaahan sen tyhmempikin että on paljon hauskempaa istua kapakoissa poliitikkojen ym kanssa lobbaamassa kehitystä vastaan.
Siis miksi tukea jotain josta ei ole kuin harmia ja nää vanhat konstit tuo ihan mukavasti rahaa.
Eihän se jäteöljyn keruu regenerointiinkaan tässä takavuosina onnistunut vaikka tuotteet oli hyviä.
On näemmä polttoaine.net:iin tullut biodiesel hintakin...0.95e tällä hetkellä.