Pikipaikkaukset teillä

16 kommenttia

Mitä mieltä olette teiden pikipaikkauksista, onko laillista vaarantaa kaksipyöräisillä liikkuvien henki sadekelillä?

Käsittääkseni ruotsissa homma on kiellettyä koska vaarantaa motoristien hengen, löytyykö suomessa viranomaisista vastuunkantajia?

Tiedän tapauksen jossa viranomaiset yhteistuumin estivät tapauksen päätymästä oikeuteen jotta voivat jatkaa kyseenalaista paikkaushommaansa, aika uskomatonta!!

  
  • En oikeastaan ole puolesta enkä vastaan. Onkohan käytön syynä se että se on halpa sekä helppo ja sillä voidaan estää vaurion laajeneminen?

    Kesällä tuli ajettua sellaiseen mikä ei jostain syystä ollut jähmettynyt ja se tarttui toiseen eturenkaaseen totaalisesti. Oli muuten v..un siistiä kaivaa meisselillä sitä urista pois.

      
  • Lainaus:
    31.08.2005 klo 09:30 misar kirjoitti
    Mitä mieltä olette teiden pikipaikkauksista, onko laillista vaarantaa kaksipyöräisillä liikkuvien henki sadekelillä?

    Käsittääkseni ruotsissa homma on kiellettyä koska vaarantaa motoristien hengen, löytyykö suomessa viranomaisista vastuunkantajia?

    Tiedän tapauksen jossa viranomaiset yhteistuumin estivät tapauksen päätymästä oikeuteen jotta voivat jatkaa kyseenalaista paikkaushommaansa, aika uskomatonta!!


    Olisiko parempi vaarantaa motoristit routahalkeamilla? Niistähän se asfaltti alkaa sitten myöhemmin lohkeilemaan pois, tuskin sekään turvallista on. Millä ne Ruotsissa noita paikkaavat?

      
  • Lainaus:
    31.08.2005 klo 23:13 AkiK kirjoitti
    Millä ne Ruotsissa noita paikkaavat?


    Aika jännä juttu sinänsä, kun tuolla Ruotsissa ajelee, niin asfaltit tuntuu olevan paremmassa kunnossa, vaikka pinta ei kovin uudelta näytäkkään. Tuolla Pohjois-Ruotsissakin vaikka oli vanhempaa asfalttia, niin pinta oli. Ei ollut routa vaurioita kuten täällä. Tekisivätköhän siellä perustukset paremmin ja näyttäisi olevan vähän karkeampaa kiveäkin joukossa.

      
  • Oletteko koskaan katsoneet pikipaikkauksia jalankulkijana, minusta näyttää usein siltä että tielle lotratusta piestä 90% on halkeaman molemmin puolin, ja vain murto-osa on päätynyt itse halkeamaan.
    Kannattaisi varmaan kehittää välineitä niin että lotraaminen tapahtuisi kapealla suuttimella, jolloin tavara päätyisi itse halkeamaan eikä tarvitsisi vaarantaa ihmishenkiä turhaan.
    Nykyisin menetelmä ilmeisesti on kastelukannu jolloin on selvää ettei aine halkeamiin osu, TVH:n kannattaisi miettiä onko järkevää teettää tämäntasoista työtä?

      
  • misar: ” Oletteko koskaan katsoneet pikipaikkauksia jalankulkijana, minusta näyttää usein siltä että tielle lotratusta piestä 90% on halkeaman molemmin puolin, ja vain murto-osa on päätynyt itse halkeamaan.”

    En ole pannut merkille, pitää katsoa tarkemmin. Kyse voi olla myös kapillaari-ilmiöstä ja/tai lämpölaajenemisesta, tässä tapuksessa siis ”kylmäkutistumisesta”. Jos piki nimittäin menee sinne missä siitä on oikeasti hyötyäkin eli syvälle halkeamaan, halkeama imee ainetta vielä sen jälkeen kun kaataminen jo loppui ja syntyy monttu. Ja vaikka jos tällaista imua ei olekaan, halkeamassa pitäisi joka tapauksessa olla ainetta paksummin kuin muualla, joten aineen jäähtyessä ainevahvuuden pitäisi pienetyä milleissä mitattuna uran kohdalla eniten.

      
  • Oletko Misar etsinyt vaihtoehtoisia menetelmiä? Ilmeisesti kuitenkin kävisi niin, että jos kaipeita railoja ei paikata, niin ne kasvaa hetkessä isoiksi sateen ja liikenteen vaikutuksesta.

    Taitaisi tulla aika kalliiksi kuitenkin asfalttikonetta kärrätä jokaisen railon kohdalle.

    Toki voisi miettiä onko perustuksissa parantamisen varaa, kun noita routavaurioita tulee niin paljon. Kuten kerroin aikaisemminkin, niin minusta Ruotsissa ei ollut vanhoissakaan teissä näin paljoa routavaurioita eikä noita bitumi paikkoja eli joko siellä tehdään perustukset paremmin tai maaperä on erilaista. Ei siellä myöskään ollut teissä samanlaisia uria, vaikka tienpinta näytti paikoin aika vanhalta, mutta ehkä niissä oli karkeampaa kiveä.

      
  • Tuli luettua eräitä kymmeniä taulukoita moottoripyöräonnettomuuksista tuon ”Lehtien mustamaalaus”-keskustelun ansiosta, mutta en huomannut yhtään viittausta teiden pikipaikkausten tuomasta vaarasta mp-kuskille. En tosin kiellä etteikö jotain olisi voinut jäädä huomaamatta.

    Etsin ruotsalaisia linkkejä aiheesta, siellähän sen käytön pitäisi misarin mukaan olla kiellettyä, mutta en löytänyt. Tämä ei tarkoita etteikö niitä olisi, onko kenelläkään antaa linkkiä, josta saisi tietoa tästä?

      
  • Jossain muistan nähneeni pien seassa jotain karhennusta, raekoko n. 3-5 mm. Tai sitten kyse on kokonaan eri aineesta.

      
  • Itsellänikin selkä vihoittelee vieläkin kymmenkunta vuotta sitten sattuuneesta tapauksesta, jossa takapyörä lähti alta pikipaikasta ja tökkäsi palatessaa asfaltille. Kaatumiselta vältyttiin, mutta alaselästä venähti jokin.

    Tosin tuo pikipaikka oli kooltaan n. 2x2 metriä, eikä mikään "normaali" halkeaman paikkaus. "Normaalien" pikiläiskien kanssa minulla ei ole ollut ongelmia, eikä läheltäpiti-tilanteita. Mahdetaankohan tässäkin nyt hieman liioitella?

      
  • Eipähän ole paikkaustavasta helppo saada mitään pykälää esiin,käytäntö on kuitenkin osoittanut että paikkaus asfaltilla jossa on hienompaa mursketta joukossa on parempi.Aikoinaan hiekoitettiin paikkaukset reilusti, siitä kuitenkin luovuttiin kun motoristit hiekassa liukastelivat.
    Varokaa sitten kun tulette tänne syksymmällä,kaikilla teillä on melko syvät rekka urat ja sateella urissa saattaa lipsua.Samoin kuivalla kuuleekin että urat on kuluneita ja karheammassa urassa jopa Maanantaini kulutusmittari näyttää litraa enemmän kuin sileällä urien vieressä.Joku Mersumies väitti eroksi melkein kaksi litraa!!

      
  • Tieto ruotsissa pikipaikkauksista luopumisesta on luettu ehkä Bike-lehdestä, mutta samassa jutussa kerrottiin ruotsalaisten taistelusta munanleikkurikaiteita vastaan, joka on myös ehdolla suomalaisille teille, eli vaijerikaiteita joka ilmeisesti on autoille hyvä ratkaisu mutta mopoilijoille tappava, näin väitetään.

    Pikipaikkaukset eivät ole liukkaita kuivalla kelillä, mutta tilanne muuttuu ratkaisevasti sateella jolloin ne voi jotenkin aistia päiväsaikaan mutta hämärässä ja pimeällä niitä ei näe.

    Tuskin vaarallisuutta voi liioitella, koska lipsumista kaarteissa tapahtuu normaaleissa rajoitusnopeuksissa jopa selvästi alle jos paikkaukset ovat uusia ja kulumattomia.

    Tilanne parin viikon takaa jolloin kuusi pyörää ajoi hyvin rauhallisesti märkää tietä kello 20.30 ja kaikki sanoivat takapään ottaneen 10-15 cm sivuluisuja, pari matkustajana mukana ollutta rouvaa oli tapauksesta selvästi peloissaan.

    Onkohan onnettomuustutkinnoissa koskaan ollut suistumisen syynä pikipaikkaus, tai onko se haluttu vaieta kuten aikaisemmin kertomassani suistumisessa viime kesältä. Todennäköistä on että näin on joskus tapahtunut, mutta ainakaan minä en ole sellaisesta tapauksesta lukenut.



      
  • misar: ” mutta samassa jutussa kerrottiin ruotsalaisten taistelusta munanleikkurikaiteita vastaan”

    Niistä kertoviin juttuihin minäkin törmäsin etsiessäni tietoa Ruotsin pikipaikkauksista. Ne ”leikkurit” ovat varmaan ihan hyvä idea autojen kannalta, se takertuu niihin kuin hävittäjä lentotukialuksen verkkoon, mutta motoristin ne silpovat paloiksi kuin munanleikkuri kananmunan.

    misar: ” Onkohan onnettomuustutkinnoissa koskaan ollut suistumisen syynä pikipaikkaus, tai onko se haluttu vaieta kuten aikaisemmin kertomassani suistumisessa viime kesältä.”

    Lukenmani tilastot oli saatu vakuutusyhtiöiltä ja niistä suurin osa perustui vakuutuksenhakijan omaan selostukseen tapahtumista. Ei tunnu todennäköiseltä, että kaatuja suojelisi Tiehallintoa ja sen pikipaikkausta.

    Vakuutusyhtiöt voisivat näitä tietoja sormeilla, mutta heidänkään intressissä ei ole suojella Tiehallintoa ja suosia teiden korjaustapaa, jonka aiheuttamat vahingot he joutuisivat korvaamaan.

    Alkaa enemmän ja enemmän tuntua siltä, että tämä on myrsky vesilasissa. Myöskään itse en parin kymmenen vuoden mp:llä ajon jälkeen voi sanoa huomanneeni pikipaikkauksien väitettyjä haittoja, sen sijaan risteyksien sora/hiekka on ollut vähällä liata haalarit ainakin sisäpuolelta monta kertaa.

      
  • Pitääpä kertoa tämä tapaus tarkemmin. Tilanne alkoi kun pariskunta
    ajoi paikallistietä sadesäällä isolla matkapyörällä 400kg jolloin kuskin kertomana loivassa mutkassa alle rajoitusnopeuden pyörä meni kerralla alta ja sitten jo pyörittiin tietä pitkin, onneksi ei mitään henkilövahinkoja sattunut. Kuljettaja soitti poliisit paikalle aikomuksenaan haastaa TVH oikeuteen, poliisi ei heti alkanut kirjoittaa papereita, kunnes paikan ohitti toinen moto ja samat piruetit toistuivat, vain hyvä onni pelasti kaatumiselta. Tämän jälkeen poliisit olivat hyvin halukkaita kirjoittamaan paperit nähtyään omakohtaisesti paikkauksen vaarallisuuden. Toivottua oikeudenkäyntiä ei kuitenkaan tullut koska TVH korvasi pyörän korjaukset ja rahat olivat tilillä jo kolmantena päivänä. Kuski oli tapauksesta kertoessaan vielä pirun tuohtunut, koska ei ollut onnistunut luomaan oikeudessa ennakkotapausta kyseisestä tapahtumasta.

    Jokainen saa nyt tästä päätellä, onko tälläisillä asioilla syytä vähätellä viranomaisten vastuuta?

      
  • Näitä meidän naruteitä tai munankeikkureita ei tosiaankaan ole tarkoitettu motoristeille!! Olen usein itsekin entisenä moottoripyöräilijänä ajatuksissa kauhistellut ettei tosiaan tunnu mopoilijoita ajatellun ollenkaan.Käytännössä en ole onneksi mitään ongelmia nähnyt;ohituskaistan auetessa mopoilijat puhaltaa ja häipyy kuin utu saharaan hyvän teho/painosuhteen turvin.No on yksi vaaratilanne tullut kohdalle,sen kyllä aiheutti "kortti pois kahjolta" luokkaa oleva avobemarillaan ajanut nuorenpuoleinen tummatukkainen henkilö.Kun ei kiihtyvyys ja nopeus riittänyt alkoi sankarimme mutkitella takaa tulossa olevien moottoripyörien edessä!Kaikille ajokortti annetaankin.
    Auto-onnettomuuksia narut ovat kuitenkin vähentäneet huomattavasti.

      
  • Lainaus:
    13.09.2005 klo 13:55 salo-m kirjoitti
    Näitä meidän naruteitä tai munankeikkureita ei tosiaankaan ole tarkoitettu motoristeille!! Olen usein itsekin entisenä moottoripyöräilijänä ajatuksissa kauhistellut ettei tosiaan tunnu mopoilijoita ajatellun ollenkaan.Käytännössä en ole onneksi mitään ongelmia nähnyt;ohituskaistan auetessa mopoilijat puhaltaa ja häipyy kuin utu saharaan hyvän teho/painosuhteen turvin.No on yksi vaaratilanne tullut kohdalle,sen kyllä aiheutti "kortti pois kahjolta" luokkaa oleva avobemarillaan ajanut nuorenpuoleinen tummatukkainen henkilö.Kun ei kiihtyvyys ja nopeus riittänyt alkoi sankarimme mutkitella takaa tulossa olevien moottoripyörien edessä!Kaikille ajokortti annetaankin.
    Auto-onnettomuuksia narut ovat kuitenkin vähentäneet huomattavasti.


    Missä meillä Suomessa on näitä vaijerilla erotettuja kaistoja? En ainakaan muista nähneeni sellaisia missään. Ja sitten uudelleen lainaus "Kun ei kiihtyvyys ja nopeus riittänyt alkoi sankarimme mutkitella takaa tulossa olevien moottoripyörien edessä!Kaikille ajokortti annetaankin." ja kysymys kuuluu, kuinka kovaa ne moottoripyöräilijät sitten ajoivat sen Bemarin perässä, jos silläkään ei karkuun päässyt (ettei vain olis aihetta ottaa kaikilta korttia pois)?

      
  • No joo unohdin mainita tien; E 18 jossain Vesteråsin ja Arbogan välillä.110kmh rajoitus, itse ajoin noin sata metriä bemarin takana ja päästin motoristit ( 6 ) ohitseni jo ennen ohituskaistan alkua. Lähtönopeus tilanteeseen oli noin 95 kmh.Ohituskaistan loputtua bemari hiljensi taas noin 95 nopeuteen ettei ainakaan kiire ollu.Itse tyydyin seuraamaan tilannetta noin 145 kmh vauhdilla matkan päästä.Kortti oli tietysti monella löyhässä.
    Odotas vaan, kyllä tulee pian narutiet teillekin.On ne täällä onnettomuuksiakin vähentänyt ihan oikeesti.

    [salo-m muokkasi tätä viestiä 13.09.2005 klo 17:58]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit