Raskas liikenne kuriin!!!

79 kommenttia
13»
  • Lainaus:
    28.03.2005 klo 20:33 Maukka kirjoitti
    ...että joku rohkenee ajaa tasaista rajoituksen mukaista vauhtia edessäsi ohituskaistalla...



    Eihän kehällä muistaakseni ole ohituskaistoja. Vasen kaista vain mielletään sellaiseksi, jolla nopeimmalla on etuajo-oikeus, vaikka liikennemäärän hoitamiseen tarvittaisiin molempien kaistojen koko kapasiteetti. Muut pois alta, minä tulen!

      
  • Lainaus:
    27.03.2005 klo 23:00 puntari kirjoitti
    Aivan vain uteliaisuuttani kysäisen pikakalluppina herrojen väittelyn välillä...

    1. Kuinka moni teistä hallitsee henkilköautonne peruuttamisen suoraan katsomalla vain oikean ja vasemman puoleista peiliä?

    2. Entä kuinka moni hallitsee vasempaan tai oikeaan kulmaan peruuttamisen edelleen vain peileistä katsomalla?

    3. Entä kuinka moni hallitsee suoraan peruuttamisen peräkärryn kanssa peileistä katsomalla?

    4. Entä kulmaan peruuttaminen peräkärryn kanssa vain peileistä katsoimalla?


    Mitenhän tämä liittyi aiheeseen?

    Kaikki kysymäsi sujuvat. Lavakärryn kanssa helppoa. Asuntovaunun kanssa apukuski kyllä on mukava olla viittelöimässä kun polkee ahtaaseen koloon, missä syvyys on rajallinen. Pimeään peruuttaminen kun ei ole vaunun kanssa kovin helppoa.

      
  • Lainaus:
    29.03.2005 klo 09:33 Herbert kirjoitti

    Eihän kehällä muistaakseni ole ohituskaistoja. Vasen kaista vain mielletään sellaiseksi, jolla nopeimmalla on etuajo-oikeus, vaikka liikennemäärän hoitamiseen tarvittaisiin molempien kaistojen koko kapasiteetti. Muut pois alta, minä tulen!


    Hyvä pointti... eihän Kehät (I, II & III) ole moottoriteitä.

    Vähän kummallista on käyttäytyminen liikenteessä. Nopeammin (ylinopeutta) ajava kuski odottaa, että vasemmalla kaistalla lainmukaista nopeutta ajavan tulisi siirtyä oikeanpuoleiselle kaistalle nopeamman tieltä. Sitten esimerkiksi moottoritiellä huomattavasti hitaampaa ajava saattaa tulla ohitettaessa aivan eteen ja siinä sitten perässä oleva joutuu jarruttamaan ja kovaa ettei rysähdä eteenkoukanneen perään.

      
  • "Mitenhän tämä liittyi aiheeseen?"

    "Kysymykselläni provosoin tarkoituksellisesti, tiedän tasan tarkaan minkälaisen koulutuksen on käytävä että saa ajaa raskasta yhdistelmää. Henkilöautolla jo venetrailerin peruuttaminen saati tavallisen pikkukärryn peruuttaminen vaatii myös taitoa. Yhdistelmän kuljettajat käyvät huomattavasti pidemmän koulutuksen kuin tavallisen henkilöauton kuljettamiseen vaaditaan. Asennevammaisia löytyy kummastakin joukosta, silti olen sitä mieltä että niitä on henkilöauton kuljettajissa suhteessa enemmän kuin ammattilaisliikenteessä".

      
  • Ja tuossa olet PUNTARI aivan oikeassa. Kyllä henkilöauton kuljettajista löytyy suhteessa huomattavasti enemmän täysiä ääliöitä. Niitä kun ei kontrolloi mikään ei työnantaja eikä rajoittimet.

      
  • Lainaus:
    28.03.2005 klo 20:37 Maukka kirjoitti
    Vika on siinä, joka vaihtaa kaistaa eteesi ja vika on sinussa, kun et pidä turvaväliä.

    V*ttumainen kierre. Sitä mukaa kun edellä ajaviin tekee eroa, lisää autoja lappaa eteen. Eipä silti, ei ihan takapuskurissa tarvitse roikkua, mutta sekunnin turvavälistä ei kannata edes haaveilla. Osa porukasta on näitä koukkijoita, jotka vaihtavat kaistaa aina sen mukaan kumpi vetää vähääkään paremmin. Loput ovat kaiketi asennevammaisia, jotka olettavat, että raskasliikenne kulkee AINA muuta liikennettä hitaammin. Onneksi nykyisessä työssäni en joudu tulemaan 50 km lähemmäksi Kehä III:a päiväaikana.

    Osalle (ilmeisesti suurelle osalle) autoilijoista raskas ajoneuvo on kuin punainen vaate, josta on kaikin keinoin yritettävä ohi, hinnalla millä hyvänsä. Laskin, että tiistain ja keskiviikon aikana jouduin 5 kertaa painamaan jarrua, että ohittaja kerkiää palaamaan omalle kaistalleen ennen vastaantulijaa. Lisäksi useita turhankin tiukkoja ohituksia, kymmeniä keltaisella viivalla tai vajaalla näkyvyydellä tehtyjä ohituksia, joista ei aiheutunut vaaraa. Kolme eri kertaa (eri auto) saavutti minut 80km/h rajoituksella, ohitti, muttei ohituksen jälkeen kyennyt ylläpitämään edes sitä nopeutta, jota minä pidin ennen ohitusta. Ihme kyllä, kukaan ei lähtenyt risteyksestä eteen siten, että olisin joutunut jarruttamaan tai ylipäätään laskemaan nopeutta. Niitäkin tilanteita tulee viikossa kymmenkunta. Lisäksi tavanomaista on se, että jonossa minut ainoana isona autona ohitetaan, toisinaan jopa kuolemaa halveksuen, mutta edessäni ajavaa/ajavia henkilöautoja ei ohiteta. Kiire loppuukin kuin veitsellä leikaten.

    Vahvasti oletan, mutta 100% varmaksi en voi sanoa, kun en näitäkään autoilijoita ole haastatellut, että nämä idioottimaisuudet johtuvat puhtaasti siitä, että ajoneuvoni on raskas yhdistelmä. Edelleen oletan, että yli puolet tästä örveltämisestä, Maukan sanoja lainatakseni, olisi jäänyt tekemättä, jos olisin ollut henkilöautolla liikkeellä, mutta ajanut kuitenkin samalla tavalla ja samoilla nopeuksilla.

    Kaipa joku leimaa minutkin nyt säälittäväksi itkupilliksi ja menee ostamaan hamekangasta. Kukin miettiköön kohdallaan, löytääkö itsensä edelläkuvatuista tilanteista.

    [Luu5 muokkasi tätä viestiä 31.03.2005 klo 08:27]
      
  • Lainaus:
    31.03.2005 klo 08:26 Luu5 kirjoitti
    Ihme kyllä, kukaan ei lähtenyt risteyksestä eteen siten, että olisin joutunut jarruttamaan tai ylipäätään laskemaan nopeutta. Niitäkin tilanteita tulee viikossa kymmenkunta.


    Vastavia tilanteita on minulla henkilöautolla ajaessani viimeisen parin viikon aikana ollut joka päivä, niin että raskaan liikenteen ajoneuvo, kuorma-auto tai yhdistelmä, on tuupannut sivulta eteen "raskaamman oikeudella". Ja kun rekka tulee kolmion takaa, se ei kiihdykään ihan heti, vaan pikkuautoilija on se joka ratin takana kiihtyy. Eli vikaa on siis niin sepissä kuin sysissäkin.

    Miksi muuten "nupit" eli vetoautot ilman peräkärryä monesti kaahailevat? Onko se sitä adrenaliinipaukun hakemista ja vauhdin hurmaa, kun isolla moottorilla saa vedättää eikä kuormaa ei ole perässä hidastamassa menoa?

      
  • Niilonpoika: Vastavia tilanteita on minulla henkilöautolla ajaessani viimeisen parin viikon aikana ollut joka päivä, niin että raskaan liikenteen ajoneuvo, kuorma-auto tai yhdistelmä, on tuupannut sivulta eteen "raskaamman oikeudella". Ja kun rekka tulee kolmion takaa, se ei kiihdykään ihan heti, vaan pikkuautoilija on se joka ratin takana kiihtyy. Eli vikaa on siis niin sepissä kuin sysissäkin.

    Kukin tyylillään. Väistämisvelvollisuuden pilkuntarkka noudattaminen on lähes mahdotonta, myös yöaikaan. Etenkin ruuhka-aikana myönnän itsekkin syyllistyneeni isomman oikeuteen. Muutoin liikenteen sekaan liittyminen on silkka mahdottomuus. Vasemalle käännyttäessä 60 tonnisen ja 25 metrisen yhdistelmän paikaltaan lähtemisestä kuluu aikaa 15-20 sekuntia siihen, että perävaunun takakulma on ylittänyt risteyksen keskipisteen. Vasemmalta tulevalle liikenteelle on tuolloin kaista tukossa. Talvi, liukkaus ja mahdolliset mäet tietenkin lisäävät tuota aikaa. Suomalainen tieinsinööri on suunnitellut monia risteyksiä siten, ettei näkemää ole niin pitkälle, että kerkiäisi edes omalle kaistalle. Pirullisimpana paikkana mainittakoon Pälkäneellä VT 12:n ja KT 57:n risteys

    Kiihtyvyys 0-80km/h on tehokkaallakin autolla luokkaa 2 minuuttia, tasamaalla ja pitävällä kelillä. Suomalainen keskiverto valtatie sisältää kuitenkin sen verran mäkiä, että jokainen kiihdytys venyy vielä tuosta mäen takia. Liukas keli tuo myös oman lisänsä.

    A-pilari ja peili muodostavat katveen, johon hukkuu helposti pieni kuorma-auto. Kun nopeudet ovat sopivat, tulee helpostikkin tilanteita, ellei peilin taakse todellakin kurkista. Rutinoituminen tietenkin lisää tuota riskiä.


    Niilonpoika: Miksi muuten "nupit" eli vetoautot ilman peräkärryä monesti kaahailevat? Onko se sitä adrenaliinipaukun hakemista ja vauhdin hurmaa, kun isolla moottorilla saa vedättää eikä kuormaa ei ole perässä hidastamassa menoa?

    En tiedä mitä määrittelet kaahamiseksi, mutta vetoauto ilman kuormaa liikahtaa osaavissa käsissä liikennevaloista reippaammin kun henkilöauto, edellyttäen että pitoa on. Maksimi suorituskyky on toki kaukana henkilöautojen vastaavista lukemista, mutta noin käytännön tilanteissa. Etenkin puoliperävaunun vetoauto on sellainen laite, jolla pysyy kiharaisellakin tiellä henkilöautojen tahdissa.

      
  • Lainaus:
    31.03.2005 klo 08:26 Luu5 kirjoitti
    [Kaipa joku leimaa minutkin nyt säälittäväksi itkupilliksi ja menee ostamaan hamekangasta. Kukin miettiköön kohdallaan, löytääkö itsensä edelläkuvatuista tilanteista.


    Minä en häiritse raskasta liikennettä, se häiritsee aktiivisesti minua.

    Veikkaan muuten, että moni ei tajua sitä, että raskas kalusto kulkeekin käytännössä 90 - 100 km/h, vaikka sen pitäisi kulkea 80 km/h. Tuossa lienee yksi syy riskiohituksille.

    Itse en juuri kaksikaistaisilla teillä kuorma-autoja ohittele, elleivät ne sattumalta aja lain mukaista nopeutta. Normaalia ylinopeutta ajavaa raskasta autoa ei mielestäni pysty turvallisesti ohittamaan. .

    Helppo kuitenkin uskoa, että kuumakallet ohittavat, sillä heidän mielestään nopeuden pudottaminen 100 -> 90 on varmaan sietämätöntä ajanhukkaa.

      
  • Maukka:

    "Veikkaan muuten, että moni ei tajua sitä, että raskas kalusto kulkeekin käytännössä 90 - 100 km/h, vaikka sen pitäisi kulkea 80 km/h. Tuossa lienee yksi syy riskiohituksille."

    Tuo on kyllä paskapuhetta. Kyllä jokaisen on pakko tietää kuinka kovaa edellä ajava ajaa, ennenkuin sitä lähtee ohittamaan. Suomessa vain on näitä idiootteja, jotka menee ohi väkisten missä haluaa. Ilmeisesti ne luottaa siihen, että vastaantulija tai ohitettava hidastaa tarvittaessa.

    Valitettavasti itse vedän aika herkästi herneen nenään noista idiootti ohituksista. Minä en hidasta silloin kun minua vastaan tulee hulluohittaja omalla kaistallani. Räpyttelen kyllä valoja ja joskus jopa tööttään.

    Samanlailla käy, kun itse ajan esim. rekan perässä ja odotan turvallista ohitustilannetta ja minun ja rekan väliin änkeää väkisten joku mielipuoli, taas tulee räpyteltyä valoja.

    Koskaan en ole maantiellä nähnyt, että rekkakuski (linja-autot kyllä joskus) olisi tehnyt sellaisia ohituksia, että ohitettavan olisi tarvinut hidastaa. Toki niillä on myös vaikeaa ylipäätään lähteä ohittamaan ja silloin ne kärkkyy hitaasti ajavan perässä, mutta silloin pitäisi taas sen varovasti autoilevan tajuta päästää se raskaskalusto ohi, eikä itkeä jälkeenpäin kuinka oli sydänkurkussa pelännyt takana tulevaa talonkokoista autoa.

      
  • Lainaus:
    31.03.2005 klo 18:08 Opelixi kirjoitti
    Minä en hidasta silloin kun minua vastaan tulee hulluohittaja omalla kaistallani.


    Onneksi olkoon. Olet tyypilinen suomalainen autoilija "minä en jousta koskaan".

    En tarkoita, että ohittaminen vastaantulevan kohdalla olisi puolusteltavaa, mutta minulla ainakin itsesuojeluvaisto PAKOTTAA väistämään tai hidastamaan.

      
  • Luu5: "Osalle (ilmeisesti suurelle osalle) autoilijoista raskas ajoneuvo on kuin punainen vaate, josta on kaikin keinoin yritettävä ohi, hinnalla millä hyvänsä."

    Maukka: "Veikkaan muuten, että moni ei tajua sitä, että raskas kalusto kulkeekin käytännössä 90 - 100 km/h, vaikka sen pitäisi kulkea 80 km/h. Tuossa lienee yksi syy riskiohituksille."

    Opelixi: "Tuo on kyllä paskapuhetta. Kyllä jokaisen on pakko tietää kuinka kovaa edellä ajava ajaa, ennenkuin sitä lähtee ohittamaan.


    Allekirjoitan Luuviitosen kommentin, koska olen itsessänikin aikoinaan tunnistanut piirteen, jonka mukaan edessä oleva tietty ajoneuvo mielletään hitaaksi eli siitä pitää päästä ohi. Nyt, kun olen huomannut, että kuljettaja vaiston tai tunteen varassa ajaessaan voi tehdä tyhmiäkin ratkaisuja, osaan välttää tuollaisia tilanteita. Se, joka yksioikoisesti kieltää asian ei todennäköisesti ole perehtynyt itseensä.

    Tuosta tietyn ajoneuvon mieltämisestä hitaaksi olikin juttua jossain ketjussa pari kuukautta sitten, en vain muista missä. Silloin totesin, että jopa pakettiauto aiheuttaa muissa reaktioita. Kaupungissakin punaisiin liikennevaloihin saavuttaessa pakun takana ajava tuntuu vaihtavan kaistaa herkästi ilmeisesti luullen tätä hitaaksi liikkujaksi, vaikka vääntävän dieselin ansiosta pakettiauto lähtee herkästi liikkeelle.

    Periaatteessa samankaltainen ilmiö esiintyy maantiellä, jossa ajetaan alhaisella rajoituksella. Takana tuleva ei halua noudattaa rajoitusta, jolloin saavuttaa tunnollisemman kuskin. Kun rajoitus nousee ja vauhti kasvaa on etummainen jo saanut hitaan leiman otsaansa, josta pitää päästä ohi. Silloin takimmainen ei tosiaan tajua, että nythän jo ajetaan jopa ylinopeudella eli ohitustarvetta ei ole. Opelixin kommentin voisi muuttaa konditionaaliin.


      
  • Lainaus:
    31.03.2005 klo 21:42 Niilonpoika kirjoitti
    Lainaus:
    31.03.2005 klo 18:08 Opelixi kirjoitti
    Minä en hidasta silloin kun minua vastaan tulee hulluohittaja omalla kaistallani.

    Onneksi olkoon. Olet tyypilinen suomalainen autoilija "minä en jousta koskaan".

    En tarkoita, että ohittaminen vastaantulevan kohdalla olisi puolusteltavaa, mutta minulla ainakin itsesuojeluvaisto PAKOTTAA väistämään tai hidastamaan.


    Niin olen, jätit vain lainaamatta edellisen lauseen: "Valitettavasti itse vedän aika herkästi herneen nenään noista idiootti ohituksista. Minä en hidasta silloin kun minua vastaan tulee hulluohittaja omalla kaistallani. Räpyttelen kyllä valoja ja joskus jopa tööttään."

    Rajansa tietenkin kaikella on, enhän minäkään nyt halua itseäni tappaa, mutta haluan myös osoittaa ohittajalle, kuinka huonosti arvioi tilanteen. Ehkä viesti ei mene perille ja varmasti otan tietoisen riskin, mutta pahoittelin sitä. Vit**taa vain sellaiset ääliöt.

      
  • Lainaus:
    01.04.2005 klo 08:14 Herbert kirjoitti

    Periaatteessa samankaltainen ilmiö esiintyy maantiellä, jossa ajetaan alhaisella rajoituksella. Takana tuleva ei halua noudattaa rajoitusta, jolloin saavuttaa tunnollisemman kuskin. Kun rajoitus nousee ja vauhti kasvaa on etummainen jo saanut hitaan leiman otsaansa, josta pitää päästä ohi. Silloin takimmainen ei tosiaan tajua, että nythän jo ajetaan jopa ylinopeudella eli ohitustarvetta ei ole. Opelixin kommentin voisi muuttaa konditionaaliin.



    Koulusta on jo sen verran aikaa, että jäi tuo kieliopillinen sana "konditionaaliin" vähän epäselväksi, mutta ettekö te osaa katsoa oman autonne nopeusmittaria. Itse kyllä ainakin tiedän kuinka kovaa edellä ajava ajaa, jos ajan sen perässä. Ei minulla tule ohistustilanteessa tiukkaa päästä ohi sen takia, että olen arvioinut edellä ajavan nopeuden väärin perustuen autotyyppiin.


      
  • Konditionaalissa lainaamani kommenttisi kuuluu: "Kyllä jokaisen olisi pakko tietää kuinka kovaa edellä ajava ajaa, ennenkuin sitä lähtee ohittamaan."

    Minä oikeastaan en tarkoittanut, että olisi vaikeuksia päästä ohitse nopeuden takia, vaikka siitä edellä taisikin olla juttua. Tarkoitin vain tilannetta, jossa tehdän turha ohitus. Esimerkiksi risteysalueen alempaa rajoitusta ei mielletä järkeväksi vaan ajetaan ylinopeutta. Kun rajoitus jälleen nousee ja kaikki ovat yhtä mieltä sopivasta nopeudesta, hätähousut ovat jo aikaisemmin päättäneet ohittaa toisen eivätkä osaa tarkastella enää uutta tilannetta. Tämän huomaa usein, kun heti risteyksen jälkeen joku ohittaa, mutta ei jatkakaan enää johdonmukaisesti tästä eteenpäin ylinopeudella.


      
  • Lainaus:
    01.04.2005 klo 16:36 Herbert kirjoitti
    Konditionaalissa lainaamani kommenttisi kuuluu: "Kyllä jokaisen olisi pakko tietää kuinka kovaa edellä ajava ajaa, ennenkuin sitä lähtee ohittamaan."

    Minä oikeastaan en tarkoittanut, että olisi vaikeuksia päästä ohitse nopeuden takia, vaikka siitä edellä taisikin olla juttua. Tarkoitin vain tilannetta, jossa tehdän turha ohitus. Esimerkiksi risteysalueen alempaa rajoitusta ei mielletä järkeväksi vaan ajetaan ylinopeutta. Kun rajoitus jälleen nousee ja kaikki ovat yhtä mieltä sopivasta nopeudesta, hätähousut ovat jo aikaisemmin päättäneet ohittaa toisen eivätkä osaa tarkastella enää uutta tilannetta. Tämän huomaa usein, kun heti risteyksen jälkeen joku ohittaa, mutta ei jatkakaan enää johdonmukaisesti tästä eteenpäin ylinopeudella.


    Tämä on täyttä totta. Sellainen kuljettaja, jolla ei ole tapana hidastaa vauhtiaan esim. risteysalueiden 80 km/h rajoitusalueella, ohittaa mitä pikimmin mummoankkamaiseen tyyliin ajelevan kollegansa, vaikka jatkaisikin 100 km/h seuraavaan mummoon saakka. Onhan sekin tietysi parempi kuin että ajelisi aina 20 km/h ylinopeutta.

      
  • Mutta ei ymmärrä, että ajansäästö on nolla, koska risteysalueen hitaammilla osuuksilla ei liikennemäärästä riippuen pääse kuitenkaan ajamaan ylinopeutta. Muualla sitten ajetaankin samaa nopeutta mummojen kanssa.

      
  • Lainaus:
    01.04.2005 klo 16:36 Herbert kirjoitti
    Konditionaalissa lainaamani kommenttisi kuuluu: "Kyllä jokaisen olisi pakko tietää kuinka kovaa edellä ajava ajaa, ennenkuin sitä lähtee ohittamaan."

    Minä oikeastaan en tarkoittanut, että olisi vaikeuksia päästä ohitse nopeuden takia, vaikka siitä edellä taisikin olla juttua. Tarkoitin vain tilannetta, jossa tehdän turha ohitus. Esimerkiksi risteysalueen alempaa rajoitusta ei mielletä järkeväksi vaan ajetaan ylinopeutta. Kun rajoitus jälleen nousee ja kaikki ovat yhtä mieltä sopivasta nopeudesta, hätähousut ovat jo aikaisemmin päättäneet ohittaa toisen eivätkä osaa tarkastella enää uutta tilannetta. Tämän huomaa usein, kun heti risteyksen jälkeen joku ohittaa, mutta ei jatkakaan enää johdonmukaisesti tästä eteenpäin ylinopeudella.



    Kiitos selvennyksestä, nyt minäkin tajusin mitä tarkoitit :smile:
    Puhut aivan asiaa, asia on monesti noin, mutta edellä puhuttiin kuinka ihmiset ei huomaakkaan rekan ajavan 90-100km/h sallitun 80km/h sijaan ja sen vuoksi tulee ohitettaessa yllätyksiä, mukamas. Kyllä edellä ajavan nopeus täytyy tietää, muutenhan sitä on turha ohittaakkaan.

      
  • Lainaus:
    01.04.2005 klo 18:05 Opelixi kirjoitti
    Kiitos selvennyksestä, nyt minäkin tajusin mitä tarkoitit :smile:
    Puhut aivan asiaa, asia on monesti noin, mutta edellä puhuttiin kuinka ihmiset ei huomaakkaan rekan ajavan 90-100km/h sallitun 80km/h sijaan ja sen vuoksi tulee ohitettaessa yllätyksiä, mukamas. Kyllä edellä ajavan nopeus täytyy tietää, muutenhan sitä on turha ohittaakkaan.


    Ilman muuta ennen ohitusta pitää tarkistaa edelläajavan nopeus ja harkita, onko ohituksessa järkeä.

    Mutta pahimmat ohituskoheltajat ohittelevat sellaista tahtia ja niin järjettömästi, että ihmettelen jos niissä ohjaamoissa ehditään edes vilkaisemaan nopeusmittaria.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit