Turvallinen ohitus

34 kommenttia
2»
  • Lainaus:
    02.11.2004 klo 14:34 TeeCee kirjoitti
    jalkkis:? Kuka puhui väistämisvelvollisuudesta??

    Minä puhuin. Oletin, että jos edelläsi ajava ei väistä, et pääse hänestä ohi. Jos pääset ohi, mitään ongelmaahan ei ole, voit jatkaa omaa nopeuttasi.

    jalkkis:? Jos tiellä on 80 km/h:n rajoitus, minulla OIKEUS ajaa tiellä 80 km/h mutta ei VELVOLLISUUTTA.?

    Puhummekohan me samasta asiasta ollenkaan? Sinulla on varmaan oikeus ajaa suurinta sallittua jos tyhjää tietä piisaa, mutta voit ajaa vain niin lujaa kuin edellä menevä, jos et sitten ohita häntä. Mikään ainakaan minun tiedossani oleva lain pykälä ei takaa oikeutta ajaa suurinta sallittua jos edellä joku ajaa 75 km/h eikä häntä voi turvallisesti ohittaa. Siitähän seuraa törmäys.


    Emme varmaankaan puhuneet samasta asiasta. Mutta asiaasi: jos edellä ajava ajaa 80 km/h:n alueella 75 km/h, minulla on edelleen täysi oikeus ajaa ko. tiellä 80 km/h mutta sillä hetkellä se ei vain ole mahdollista. Eli ko. tien nopeusrajoitusta ei määrää edellä ajava ajoneuvo, vaan se taho, joka on päättänyt, että ko. tiellä on 80 km/h:n nopeusrajoitus.

    Lainsäädännön mukan törmääminen edellä ajavaan, nopeusrajoitusta (hieman?) hitaammin liikkuvaan ajoneuvoon on mahdotonta, sillä laissa lienee säädelty jonkinlainen velvollisuus pitää "riittävää" (?) välimatkaa edellä kulkevaan ajoneuvoon.

    Me varmaankin tulkitsemme eri tavoin sanaa "oikeus"?

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 03.11.2004 klo 12:34]
      
  • Tuo selittää, miksi mielipiteemme eivät oikein kohdanneet. Käsitin sinun tarkoittavan, että kuljettajalla on aina oikeus ajaa myös rajoituksen osoittamaa suurinta sallittua ja muiden osaksi jää väistellä parhaansa mukaan.

      
  • Olisihan se tosi kalibaliikkia koko liikenne jos kaikki saisivat ITSE päättää mikä on sopiva "ylinopeus" ohittaessa. Useimmat autot kulkevat jo reippaasti yli 200/h ja tietysti niiden autoilijoiden käsitys olisi että juuri heidän käyttämänsä nopeus oli oikea ! Tässä asiassa kai poliisi on sitten tullut vastaan lainrikkojia eikä sakota lievästä ylinopeudesta ohitus tilanteessa. Lisänä vielä, ettei aiheuttanut läheltä piti tilannetta vastaantulijan kanssa. Mutta tämänhän kaikki jo tiesivätkit eikös juuuuuuu. :innocent:

      
  • Lainaus:
    02.11.2004 klo 13:39 TeeCee kirjoitti
    whiic:” Mikäs on ajoneuvon vähimmäisnopeus moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä?”

    TeeCee: En tiedä, ei siellä taida olla. Tarkoitin sitä työkoneiden, mopojen yms. ajokieltoa. Se perustuu varmaankin juuri niiden hitauteen.

    VS: Turvallinen ohitus

    Tuomas:” Mikäs on ajoneuvon vähimmäisnopeus moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä?”

    TeeCee: Ei ole sattunut silmiin sellaista pykälää, mikä rajaisi alimman nopeuden.

    TeeCee SixPackille: Tieliikennettä säätelee Tieliikennelaki ja –asetus. Kannattaa lukea se niin ei tarvitsisi arvailla

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit