Eikä vieläkään talvirenkaita!

15 kommenttia

Kirjoitin tuossa pian kolmisen viikkoa sitten, ettei vielä tarvita talvirenkaita. Eikä tarvita muuten nytkään, turhaan raavitte minun(kin) maksaman tien pilalle. Ilmoitan kyllä sitten, kun on asiallinen aika vaihtaa talvirenkaat alle. Seuratkaa tätä palstaa!

  
  • Olen lähdössä viikoksi työmatkalle. Saanko vaihtaa renkaat jo, vai pärjäänkö koko viikon kesärenkailla?

    nimim. Epätietoinen Varsinais-Suomesta


      
  • Lainaus:
    08.11.2004 klo 13:17 Anders-Simo kirjoitti
    Kirjoitin tuossa pian kolmisen viikkoa sitten, ettei vielä tarvita talvirenkaita. Eikä tarvita muuten nytkään, turhaan raavitte minun(kin) maksaman tien pilalle. Ilmoitan kyllä sitten, kun on asiallinen aika vaihtaa talvirenkaat alle. Seuratkaa tätä palstaa!


    ...mutta talvirenkailla saa ajella (ainakin) juhannukseen asti, niinhän A-S on aiemmin saarnannut.

    Eli A-S, kerrotko nyt milloin talvirenkaita saa käyttää?

    P.S. En itse vielä aja nastoilla, kun A-S ei ole antanut lupaa...

      
  • Lainaus:
    08.11.2004 klo 13:17 Anders-Simo kirjoitti
    Kirjoitin tuossa pian kolmisen viikkoa sitten, ettei vielä tarvita talvirenkaita. Eikä tarvita muuten nytkään, turhaan raavitte minun(kin) maksaman tien pilalle. Ilmoitan kyllä sitten, kun on asiallinen aika vaihtaa talvirenkaat alle. Seuratkaa tätä palstaa!

    Edelleen, jokainen autoilija maksaa sen verran veroja autonsa käytöstä, ettei siihen teiden kulumiseen enää sinun rahoja tarvita.

      
  • Lainaus:
    08.11.2004 klo 13:17 Anders-Simo kirjoitti
    Kirjoitin tuossa pian kolmisen viikkoa sitten, ettei vielä tarvita talvirenkaita. Eikä tarvita muuten nytkään, turhaan raavitte minun(kin) maksaman tien pilalle. Ilmoitan kyllä sitten, kun on asiallinen aika vaihtaa talvirenkaat alle. Seuratkaa tätä palstaa!

    Otan tuon vakavissani :grin: . Muistutan että Varsinais-Suomessa ON tapahtunut jo kolareita liukkauden takia. Olkaas varovaisia. Olettaisin jo että kaikilla on jo talvirenkaat. Uskoisin että AS:lläkin on jo talvirenkaat ja vieläpä hyvä kuntoiset.
    Koskakohan ilmoittelet että pitää vaihtaa renkaat, silloin kun tien päällä on 5cm jäätä? Tai pitäisikö mennä kesärenkailla ympäritalven? Kysyn vielä A-S että tarvitseeko Lapissa talvirenkaita? :wink:

      
  • Vaihdoin jo nastat alle ilman lupaa kun ei meinannut parina aamuna päästä mäkiä ylös, kaikkia teitä ei oltu suolattu, anteeksi. Puolustuksekseni voin sanoa, ettei minun ajamiseni jouduta asvaltin korjaustarvetta juuri ollenkaan, koska olen ottanut tavakseni ajaa tien oikeassa laidassa. Siellä ajaa niin harva, ettei se kulu ollenkaan. Vai oletko Simo nähnyt uria siinä kohdassa tietä, jossa laki määrää ajamaan?

      
  • Lieventävänä asianhaarana toivon otettavan huomioon, että olen vaihtanut nastarenkaat vasta ykkösautoomme.

    TeeCeen ja SKP:n tavoin harjoitan urien ulkopuolista autoilua, joten onhan meitä tässä maassa ainakin kolme. Tarvittaneen vielä jokunen toisinajattelija lisää ennen tuplaurien syntymistä...

      
  • Heitinpä minäkin eilen härvelin alle nastat. Kyllähän sillä liukkaammassakin kesärenkain liikkeelle pääsee mutta pysähtyminen onkin jo toinen juttu. Enkä yleensä kysy siihen lupaa keneltäkään vaan luotan vuosien kokemukseen haistelemalla ilmoja...tosin nyt nenä hiukka ennakoi sillä täksi viikoksi on vielä luvattu lauhaa :smile: .
    TeeCee oli muuten asian ytimessä, meikäläinen ei myöskään kuulu niihin keskiviivan ritareihin jotka kaivaa tieuria yhä syvemmiksi. Tunnen nimittäin autoni mitat aikas hyvin ja ajelen piennarviivan tuntumassa...ja sitähän ei useimmat autoilijat tunnu osaavan vaan ajetaan urissa peräkkäin kuin köyhän talon porsaat ikään :confused:
    Poliisi voisi mielestäni ruveta sakottamaan näitä urissa roikkujia sillä yleensä autolla pystyy ajamaan ainakin puoli autonleveyttä reunemmassa.
    On muuten kumma tosiasia että mitä pienempi kottero tulee vastaan sen keskemmällä tietä se ajaa.

      
  • Sori A-S. Vaihdan tänään nastarenkaat alle.
    Puolustukseksi kerron, että lennän ulkomaille, enkä tiedä mikä sää täällä on palatessani viikon kuluttua.

      
  • Lainaus:
    08.11.2004 klo 15:28 HäRVeli kirjoitti
    On muuten kumma tosiasia että mitä pienempi kottero tulee vastaan sen keskemmällä tietä se ajaa.


    Olen todennut aivan saman. Kysehän on siitä, että mitä pienempi auto, sitä huonompi ja epävarmempi kuljettaja. Keskellä tietä on kuljettajan mielestä "turvallisempi" ajaa. Jos ajaa oikeassa reunassa, sieltähän voi ajaa vaikka metsään.

      
  • Olipa hyvä, että vaihdoin autoni suurempaan. Nyt se on jopa Volvo V70-mallia pidempi.

      
  • Liikkeessä vaihtoivat kesänakit pari viikkoa sitten talvinastoihin.

    Esim 1.11. ennen aamu kuutta Koskenkylä - Elimäki välinen osuus oli melkolailla jäinen. Suoraan sanoen en tuolloin hurrannut niille kanssa autoilijoille, jotka haittasivat matkantekoani ajamalla huomattavaa alinopeutta kesärenkain. Sinänsä heidän kannaltaan oli varmaan järkevä ajaa hissukseen, mutta miksi he eivät ollet ennakoineet syysliukkaita?

    Mikäli A-S heräisi jonain aamuna aikaisin ja lähtisi autoilemaan turvaisasta kodostaan, niin hänkin saattaisi huomata ja ehkä ymmärtääkkin, että liukkaita taipaleita saattaa löytyä yllätävänkin läheltä.

      
  • Lainaus:
    09.11.2004 klo 09:21 Torque kirjoitti
    Olen todennut aivan saman. Kysehän on siitä, että mitä pienempi auto, sitä huonompi ja epävarmempi kuljettaja. Keskellä tietä on kuljettajan mielestä "turvallisempi" ajaa. Jos ajaa oikeassa reunassa, sieltähän voi ajaa vaikka metsään.


    Jaa, enpä ole huomannut mitään korrelaatiota auton koon ja ajolinjan valinnan välillä. Eikä kuskin itsevarmuus tai tekninen taitotasokaan takaa, että ajoneuvo osattaisiin asemoida ajoradalle älykkäästi. Minua kylmää vieläkin, kun muistelen pitkiä työmatkoja taannoisen esimiehen kyydissä: auton käsittely oli huippuluokkaa, mutta ajotapa aivan rektaalinen. Vauhtia oli toki aina vähintään riittävästi, ajolinja urissa, joista siirryttiin keskiviivan tuntumaan vastaantulijan lähestyessä ("jos vastaantulijan renkaasta sinkoaa kivi, niin se ei ehdi nousta meidän tuulilasiin") ja välillä ajeltiin säkkipimeässä pitkät taipaleet lähivaloilla ("saabissa on niin hyvät lyhyet, ettei aina muista vaihtaa pitkille, nää on kuitenkin paremmat kuin muiden autojen pitkät).

    Yksi urautumiseen vaikuttava tekijä saattaa olla etuvedon valta-asema. Etuvetoinenhan hakeutuu uran pohjalle ellei kuljettaja aktiivisesti pidä sitä sieltä poissa.

      
  • En ole minäkään huomannut korrelaatiota auton koon ja kuskin järjenkäytön välillä. Ihminen vaistomaisesti pitää muissa ärsyttävänä niitä ominaisuuksia, jotka eroavat hänen omistaan. Isoihin autoihin mieltynyt löytää pienellä autolla ajavista vaikka mitä vikoja ja sama tietysti toisin päin. Tämä selittäisi hyvin nekin havainnot, että tietyn automerkin käyttäjätkin on onnistuttu lokeroimaan.

    Omien havaintojeni mukaan kaikenlaiset ja kaikenlaisilla autoilla ajavat ihmiset eivät joko tiedä tai välitä siitä, missä kohtaa tietä autoa pitäisi kuljettaa.

    Monen muun hyödyn lisäksi ajoradan reunassa ajamisesta olen huomannut sen hyödyn, että pysyy skarpimpana. Siinä ei voi paljoa kiinnittää huomiota muualle kun jo ollaan asvaltin reunalla, haaveilut loppuu äkkiä.

      
  • Noo...ehkä kommenttini pienistä autoista oli vähän hätäisesti temmattu. Tarkoitus oli todeta että valtaosa vastaan tulevista autoista ajaa liian keskellä. Isolla autolla sen vielä jotenkin ymmärtää mutta monasti myös pienet autot ajaa samalla ajolinjalla ja se tuntuu jo maalaisjärjen vastaiselta.
    En tiedä kuvittelevatko nämä autoilijat matkan taittuvan jotenkin nopeammin kun loivat vasemmat mutkat ajetaan jopa keskiviivan päällä...kuitenkin samat kuskit ajavat oikealle kaartuvan mutkan myös samaa ajolinjaa...tulos +-0.

    Talvella jääpolanteisella tiellä on sitten suuri vaaratekijä nämä vasemmalle kaartuvaan mutkaan keskiviivalle ajetut urat. Niistä ei pystytäkkään kohtaamistilanteessa nousemaan ylös, vaarana perän lähteminen alta. Monasti olisi peilit kolisseet jos itselläni olisi ollut samanlainen ajolinja kohtaamistilanteessa...ei hyvä.
    Eikä piennarviivan viressä ajaminen ainakaan minulle tuota edes suurta ponnistelua keskittymisen suhteen...vaikka sitten lähtisin Helsingistä Ivaloon.

    Oikeat ajolinjat pitäisi opetella nyt sulan tien aikaan, lumipinnalla se on sitten jo vaikeampaa kun ei sitä reunaviivaa aina näy :wink:

      
  • Ei ole Heraldissa talvirenkaita, ei. Enkä laita silloinkaan, kun Nunchaku siihen antaa luvan tammikuun puolivälin tienoilla.

    Herald seisoo autotallissa kesätassut alla. Jos se lähtee liukumaan talven mittaan jäätyneellä lattialla niin sitten lähtee... jonkun täytyisi kyllä ensin kallistaa autotallia, koska lattia on aivan liian suora.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit