Tuulilasin talvirengastesti

76 kommenttia
13»
  • Jos nastat kielletään niin minä ajan kesiksillä talvellakin kun ero on niin pieni! :innocent: Joudun työni takia ajeleen myös "kärrypolkuja" joilla kitkat alkaa itkettään kun peilijää ja kallistettu jyrkkä mutka! :cry: Nastat rules! :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    26.11.2005 klo 00:02 JOXA kirjoitti
    Jos nastat kielletään niin minä ajan kesiksillä talvellakin kun ero on niin pieni! :innocent: Joudun työni takia ajeleen myös "kärrypolkuja" joilla kitkat alkaa itkettään kun peilijää ja kallistettu jyrkkä mutka! :cry: Nastat rules! :sunglasses:



    Kokeilisit edes kitkoja joxa. Tietäisit jotain.

    Sopii myös kysyä miksi on talvirengaspakko mutta ei nastapakkoa? Jos nastat ovat noin ylivoimaiset kuten liikenneturpa tai tee ämmä väittää olisi jo varmasti nastapakko sittem jos asetettu.

      


  • Mistä sinä Artokn tiedät olleesi liikenteessä tuona marraskuun iltana muutama vuosi sitten? Olet sinä uskomaton tyyppi...




    Kuule opelix. Minulla on ajo kokemuksia kaiken kokoisilla autoilla ja kaikilla keleillä älä tule heittämään tyhmiä juttijasi minulle ennekuin olet ajanut eteenpäin yhtä paljon kun minä olen peruuttanut autoa.
      
  • Lainaus:
    26.11.2005 klo 12:38 ArtoknV kirjoitti


    Mistä sinä Artokn tiedät olleesi liikenteessä tuona marraskuun iltana muutama vuosi sitten? Olet sinä uskomaton tyyppi...



    Kuule opelix. Minulla on ajo kokemuksia kaiken kokoisilla autoilla ja kaikilla keleillä älä tule heittämään tyhmiä juttijasi minulle ennekuin olet ajanut eteenpäin yhtä paljon kun minä olen peruuttanut autoa.


    Minkä ihmeen takia olet peruuttanut satoja tuhansia kilometrejä? Onko mennyt kitkarenkailla risteykset pitkiks? Minua vain kiinnosti tietää, että mistä SINÄ tiedät olleesi liikenteessä ja samalla paikkakunnalla PARI VUOTTA SITTEN MARRASKUUSSA kuin jutun kertoja?! Nyt katsos ei ollut kyse siitä kuuluisasta maaliskuun päivästä, missä SINULLA ei ollut ONGELMIA...

      


  • Minkä ihmeen takia olet peruuttanut satoja tuhansia kilometrejä? Onko mennyt kitkarenkailla risteykset pitkiks? Minua vain kiinnosti tietää, että mistä SINÄ tiedät olleesi liikenteessä ja samalla paikkakunnalla PARI VUOTTA SITTEN MARRASKUUSSA kuin jutun kertoja?! Nyt katsos ei ollut kyse siitä kuuluisasta maaliskuun päivästä, missä SINULLA ei ollut ONGELMIA...




    Hyppä joskus ajamaan kymppipyörää ja peruuta sitä terminnaleissa ja lastauspaikoissa ja satamissa ym. se on varmasti enemmän minulla ajamista kuin sinun sunnuntai autoilu.

    Ja minä olen ollut kaikkissa keleissä liikenteessä ja tiedän ettei vastaa ole ollut ja eihän tuo kirjoittajakaan kokeillut samoissa oloissa nastoja vaan toisissa oloisa toisena päivänä, joten kyllä nyt opelixxi (oikein xxxL) opelix olet pahasti harhassa.
      
  • Lainaus:
    26.11.2005 klo 18:31 ArtoknV kirjoitti

    Ja minä olen ollut kaikkissa keleissä liikenteessä ja tiedän ettei vastaa ole ollut ja eihän tuo kirjoittajakaan kokeillut samoissa oloissa nastoja vaan toisissa oloisa toisena päivänä, joten kyllä nyt opelixxi (oikein xxxL) opelix olet pahasti harhassa.


    Olet sinä uskomaton jannu! Tämäkin alkoi taas siitä, kun Wolmari kirjoitti näin:

    "Kitkoista meidän perheessä on niinkin mainiot kokemukset, että pari talvea sitten eräänä ihastuttavana marraskuun iltana, kun taivaalta satoi selllaista viime maaliskuun ketjukolaripäivältä tuttua jäätävää tihkua, joka välillä muuttui lumeksi ja rännäksi, ajoimme olosuhteiden mukaisesti hieman hiljempaa, kunnes kolmion takaa piha-alueelta eteemme ajoi hieman vanhemmansorttinen auto (oma automme oli vuoden 2001 MB E farmari, renkaat olivat uusittu vuoden alussa). Vaikka nopeutta ei ollut juuri 40-50 km/h enempää, ei liiemmin ABS:t kuin muutkaan systeemit paljoa auttaneet. Suuri auto meni kuin kelkka päin toisen auton kuskin ovea"

    Ja sinä vastasit siihen näin:

    Artokn:

    "Tuo on kyllä hatusta vedetty kertomus. Kuinka moni nastarengas auto kolaroi silloin? Minä olin liikenteessä silloin eikä mitään vaikeuksia ollut silloin kitkoilla, mutta nastarengas autoilla oli."

    MISTÄ SINÄ TIEDÄT OLLEESI LIIKENTEESSÄ TUOLLOIN MARRASKUUSSA, EIKÄ JUTUSSA MAINITTU EDES PÄIVÄÄ SAATI VUOTTA! Taivas sentään, pitääkö sulle kaikki rautalangasta vääntää.
    :sleepy:

    On se hel..tin hyvä, ettet änge noille muille palstoille, vaan olet toistaikseksi tyytynyt jankkaamaan pelkästään LIIKENNE-palstalla.

    [Opelixi muokkasi tätä viestiä 26.11.2005 klo 19:19]
      
  • Kokeilisit edes kitkoja joxa. Tietäisit jotain.
    Olen ajanut kitkoilla tarpeeksi jotta tiedän niiden eron nastoihin tosi liukkaalla kelillä. Olen ajanut kesiksilläkin tosiliukkaalla, ovat kyllä kitkoja liukkaammat, pakko antaa periksi, mutta kesiksilläkin pärjää jos ajaa olosuhteiden mukaan! :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    26.11.2005 klo 19:15 Opelixi kirjoitti
    Lainaus:
    26.11.2005 klo 18:31 ArtoknV kirjoitti

    Ja minä olen ollut kaikkissa keleissä liikenteessä ja tiedän ettei vastaa ole ollut ja eihän tuo kirjoittajakaan kokeillut samoissa oloissa nastoja vaan toisissa oloisa toisena päivänä, joten kyllä nyt opelixxi (oikein xxxL) opelix olet pahasti harhassa.



    Olet sinä uskomaton jannu! Tämäkin alkoi taas siitä, kun Wolmari kirjoitti näin:

    "Kitkoista meidän perheessä on niinkin mainiot kokemukset, että pari talvea sitten eräänä ihastuttavana marraskuun iltana, kun taivaalta satoi selllaista viime maaliskuun ketjukolaripäivältä tuttua jäätävää tihkua, joka välillä muuttui lumeksi ja rännäksi, ajoimme olosuhteiden mukaisesti hieman hiljempaa, kunnes kolmion takaa piha-alueelta eteemme ajoi hieman vanhemmansorttinen auto (oma automme oli vuoden 2001 MB E farmari, renkaat olivat uusittu vuoden alussa). Vaikka nopeutta ei ollut juuri 40-50 km/h enempää, ei liiemmin ABS:t kuin muutkaan systeemit paljoa auttaneet. Suuri auto meni kuin kelkka päin toisen auton kuskin ovea"

    Ja sinä vastasit siihen näin:

    Artokn:

    "Tuo on kyllä hatusta vedetty kertomus. Kuinka moni nastarengas auto kolaroi silloin? Minä olin liikenteessä silloin eikä mitään vaikeuksia ollut silloin kitkoilla, mutta nastarengas autoilla oli."

    MISTÄ SINÄ TIEDÄT OLLEESI LIIKENTEESSÄ TUOLLOIN MARRASKUUSSA, EIKÄ JUTUSSA MAINITTU EDES PÄIVÄÄ SAATI VUOTTA! Taivas sentään, pitääkö sulle kaikki rautalangasta vääntää.
    :sleepy:

    On se hel..tin hyvä, ettet änge noille muille palstoille, vaan olet toistaikseksi tyytynyt jankkaamaan pelkästään LIIKENNE-palstalla.



    Nyt opelix poltti päreensä. HEH HEH HEEE!!! no kuinka sitten olisi heillä seuraavalla kerralla ollut samat olosuhteet? Pyydetäänkö variksia lisää nauramaan sinne turun torille?

      
  • Lainaus:
    26.11.2005 klo 22:12 JOXA kirjoitti
    Kokeilisit edes kitkoja joxa. Tietäisit jotain.
    Olen ajanut kitkoilla tarpeeksi jotta tiedän niiden eron nastoihin tosi liukkaalla kelillä. Olen ajanut kesiksilläkin tosiliukkaalla, ovat kyllä kitkoja liukkaammat, pakko antaa periksi, mutta kesiksilläkin pärjää jos ajaa olosuhteiden mukaan! :sunglasses:


    Joo joxa lähde sinäkin vaan testaamaan renkaita. Ja sitten kerro kummat pitää paremmin.

      
  • Ei näytä järki löytyvän puoleen eikä toiseen. Katsokaa peiliin. Ei tosin hyvältä näytä.

    Kieltämättä tänään oli Keski-Suomessa hyvä kitkarengaskeli. Samaten varmaan pärjää nastoillakin.

    Molempien renkaiden vahvuudet lienevät itsestään selvät. Veikkaan kuitenkin, että kitkarenkaat ostaa ajatteleva henkilö, joka kohtuullisen hyvin osaa tiedostaa tienpintaa ja sen mukaan ennakoida. Tuskin kouho kaahari niitä valitsee.

    Hieman epäilen nastarenkaita kooltaan esim. 225/40/18 esimerkiksi tämän päivän kelillä. Takavuosina oli omakohtaista kokemusta siitä, että pienikin ylileveys joissain autossa muutti talviajo-ominaisuudet todella onnettomiksi.

    Itse ajan tällä hetkellä nastoilla, mutta edellisiin kitkoihin en niin suurta eroa löydä. Jäipähän kitkojen jälkeen sellainen ennakoiva asenne keliin ja olosuhteisiin. Sekä ajamani kitkat, että nastarenkaat ovat testien mukaan kärkijoukossa testeissä.

      
    1. Lokakuuta ilmestyneessä Autobildissä oli talvirengastesti ja minusta puhuivat siinä täyttä asiaa.
      
  • [quote title="28.11.2005 klo 11:37 Opelixi kirjoitti"]
    21. Lokakuuta ilmestyneessä Autobildissä oli talvirengastesti ja minusta puhuivat siinä täyttä asiaa.


    Taas se opelix löysi jonkun nokian agentin.

      
  • Siinä testissä muuten voitti CONTINENTAL, sekä kitkoissa että nastoissa.

      
  • Ostinpa MB:hen uudet talvirenkaat, tällä kertaa nastat. Michelinit hankin, sain ne satasen halvemmalla kuin Nokialaiset. Vaikuttaisi Nokialainen siis hinnoittelevan itseään ulos, kun testienkin mukaan paremmat renkaat saa noin paljon halvemmalla?

    Tuntumani on se, että nuo nastat ovat kehittyneet sen verran, että toimivat myös muulla kuin jäällä. Kun tuolla autolla tulee nykyään enemmän lyhyttä ajoa, niin nastat ovat ehkä paremmat. Pösössä pidän edelleen kitkat, maantiellä ne ovat niin paljon mukavammat.

      
  • Lainaus:
    28.11.2005 klo 19:08 Opelixi kirjoitti
    Siinä testissä muuten voitti CONTINENTAL, sekä kitkoissa että nastoissa.



    Mutta suuri osa suomalaisista ostaa kuitenkin nokiat ja nastat.

      
  • Itselläni ollut hyviä kokemuksia kitkarenkaista jo viiden talven ajalta.
    En ala väittelemään renkaiden paremmuudesta, mutta valitsen itse mieluummin kitkat.

    Nuo TM:n ja Tuulilasin vertailut joka asiassa ovat mielestäni ihan humpuukkia. Bridgestonen kitkarenkaat jäävät nykyään vertailuissa aivan hännille, mutta toimivat kahden talven ajan edellisessä autossani(Volvo V70) todella hyvin, ongelmiin en törmännyt(enkä tosin törmännyt mihinkään muuhunkaan).
    Ennakoivalla ajolla pärjää mainiosti.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit