Ajelin 100km poliisit perässä...

71 kommenttia
«13

Jeps, tuli tuossa juuri ajettua pikkasen vajaa 100km poliisiauto perässä. Lähes koko tieosuus on automaattivalvottua ja rajoitus pientä 60-pätkää lukuunottamatta näin talvella 80. Ajoin huoltoaseman ohi mistä näin niiden kääntyvän perään ja päästin yhden takanani tulleen auton ohitseni ja hiljensin pikkasen vauhtia n. 85km/h todellista nopeutta ja ei mennyt kuin muutama kilometri niin poliisiauto oli saavuttanut minut ja lopun matkaa ajoin sitten letkan edessä n. 88-90km/h todellista nopeutta. Koko matkan ajan vastaantuleva liikenne oli kohtuullista ja noin joka kahdeksassa autossa paloi sumuvalot ja n. 12-14 autossa oli toinen ajovalo palanut. Poliisiauton ja minun perään kertyi varmasti n. 15-20 auton letka mikä ei tietenkään tohtinut lähteä meitä ohittamaan kun ajettiin muutenkin jo toleranssin yläpuolella. Kaiken huippuna poliisiauton perässä ajoi joku sumarit päällä ja "turvavälikin" oli kovin lyhyt.

Tässä se nyt vain näkyy tämä manuaalisen valvonnan hyöty, vaikka osuus on kameravalvottua ja ylinopeudet pysyy kohtuullisissa rajoissa, niin poliisi ei kuitenkaan puutu turvaväleihin, palaneisiin ajovaloihin, vaikka osassa oli vielä parkitkin palaneet ja sumuvalotkin saa kaikilla olla surutta päällä. Jos ei nyt sentään pysäyttämään rupea, niin olishan sitä voinut kerran väläyttää Maijan sumareita ja sinistä vilkkua vinkiksi ettei niitä tarvitse kirkkaalla säällä poltella!

Tällä jutulla koetan lähinnä Ziloa saada juttelemaan, joka on niin mainostanut manuaalisen valvonnan puolesta, että voidaan puuttua muuhun kuin pelkästään ylinopeuksiin.

  
  • Jokin aika sitten talvinopeusrajoitusten asettamisen jälkeen sunnuntai-iltana klo 21-22:n välillä poliisin siviiliauto tuli pimeällä maantiellä vastaan. Ajoin poliisisedän mukaan 106(+1?) km/h eli hieman yli kesänopeusrajoituksen. Liikenne oli tosi hiljaista ja paikka oli täysin metsätaipaleella.

    Olin oikeastaan tyytyväinen ylinopeussakosta juuri tässä kohtaa, koska periaatteessa kenen tahansa poliisihenkilön luulisi potevan huonoa omaatuntoa sakon kirjoittamisesta tällaisesta rikkeestä. Hieman huonommalla hetkellä toisaalla vuosia sitten (klo 16-17 välillä vähän vilkkaammassa liikenteessä ja ohitustilanteen jälkeen) olin sentään selvinnyt samasta rikkeestä pelkällä huomautuksella talvinopeusrajoitusten voimaantulopäivänä. Kuin kohtalon iskusta molemmat selkkaukset sattuivat Ilmajoella, Jaakko Ilkan kotipitäjässä, vaikka itse olin vain ohikulkija. Tällä(kin?) kertaa lain pitkä koura oli liikkeellä Seinäjoelta.

    Kahdesta syystä en ollut lopulta kovinkaan tuohtunut näistä sakoista; ensiksikin olen syyllistynyt niin moniin ylinopeuksiin ja -kilometreihin sitten viime rapsujen, että tämä oli suorastaan vähintä, mitä voi odottaa. Lisäksi tekopaikka ja -hetki olivat suorastaan myötätuntoa herättävät. Jos olisin joutunut pysäytetyksi milloin tahansa muulloin, olisin joutunut häpeään.

    Ymmärrän sen, että (joitakin) paksukalloisia suomalaisia täytyy ryhtyä
    kouluttamaan talvikeleihin jo hyvissä ajoin ennen liukkaita, sillä yllättäähän talven tulo suomalaiset joka vuosi. Ja tänä vuonna yllätys on tainnut tapahtua jo useampana kuin yhtenä päivänä.

      
  • Ehkäpä ykkösprioriteetti oli tuossa tapauksessa valvoa, ettet sinä tai muut aja ylinopeutta kameroiden välillä (tässä taas näemme taas kameroiden järkevyyden). Tottakai noihin kertomiisi epäkohtiin pitäisi myös puuttua, mutta liikenteenvaarantamiset menevät etusijalle. Tosin lähellä ajaminen on mielestäni vakava rike siinä kuin suuri ylinopeuskin, mutta esim. sumarit katson itse enemmän ärsyttäviksi kuin vaarantaviksi.

    Mikäli poliisiauton lähistöllä olisi ajanut potentiaalinen rattijuoppo hoippuen kaistan reunasta toiseen ja jarrutellen ilman mitään logiikkaa, ihmettelen jolleivät olisi pysäyttäneet.


    [Zilo muokkasi tätä viestiä 05.12.2005 klo 10:28]
      
  • Mutta tässä kuitenkin nähdään se manuaalisen valvonnan suuri hyöty. Menomatkalla samalla tiellä mentiin ihan nätisti vaikkei poliisiautoa näkynyt. Normaalisti sillä tiellä tapahtuu todella paljon ohituksia, mutta nyt ajettiin ihan siististi (minä mukaanlukien). Itse en ainakaan viitsi ruveta pumppaamaan tolppien välillä.

    Mutta se mitä tuollainen yksittäinen partio pystyy sitten tekemään esim. tuolla 100km pätkällä on aika vähäistä, käytännössä olematonta. Minusta olisi varsin aiheellista huomauttaa noista sumareista, koska ne kuitenkin on lailla kielletty hyvässä säässä ja samoin palaneet ajovalot ja turvaväleistä voisi myös huomauttaa, mutta ei niin ei.

    Tämän takia minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa automaattisesta valvonnasta, koska ne ainakin paimentavat tehokkaasti yötä päivää koko tieosuudella.

      
  • Onhan poliisilla muitakin tehtäviä kuin liikenteen valvonta.
    Poliisin lähtiessä toimittamaan esim 100km päähän liikenteen valvonnasta erillään olevaa asiaa on ymmärrettävää, etteivät puutu valojenkäyttöön/pieniin ylinopeuksiin. Pakko kait niidenkin on keskityttävä yhteen asiaan kerrallaan.

    Oletteko muuten koskaan ajaneet muutaman sadan km maantiepätkää käyttäen TÄSMÄLLEEN suurinta sallittua nopeutta.
    (mittarivirhe huomioiden)
    Silloin voi kokea miltä tuntuu olla teidentukko. Erityisesti 60 / 80 km/h rajoitus alueella.

      
  • Lainaus:
    05.12.2005 klo 16:03 Opelixi kirjoitti


    Mutta se mitä tuollainen yksittäinen partio pystyy sitten tekemään esim. tuolla 100km pätkällä on aika vähäistä, käytännössä olematonta. Minusta olisi varsin aiheellista huomauttaa noista sumareista, koska ne kuitenkin on lailla kielletty hyvässä säässä ja samoin palaneet ajovalot ja turvaväleistä voisi myös huomauttaa, mutta ei niin ei.



    ?
    Luulisi että poliisi saa autonsa pysäytettyä hetkeksi ja alkaa koppailemaan vastaan tulevia sumuvalomiehiä tiensivuun, ja niitä muuten riittää. Ei se niin vaikeeta ole, saattaisi jopa ruveta puskaradion kauttakin menemään viesti että sumuvaloilla ajaminen alkaa käydä lompakon päälle, kun kerran valtio on rahapulassa olettaisi rikesakkorahojenkin kelpaavan.

      
  • Lainaus:
    06.12.2005 klo 11:16 alarjak kirjoitti
    ... Ei se niin vaikeeta ole, ...


    Kyllä se on .. ehdottomasti yksi vaikeimmista hommista, että
    nostaa takaliston tuolista .. just kun on saanut hyvän asennon ...

      
  • Lainaus:
    05.12.2005 klo 20:26 sapsa kirjoitti
    Onhan poliisilla muitakin tehtäviä kuin liikenteen valvonta.
    Poliisin lähtiessä toimittamaan esim 100km päähän liikenteen valvonnasta erillään olevaa asiaa on ymmärrettävää, etteivät puutu valojenkäyttöön/pieniin ylinopeuksiin. Pakko kait niidenkin on keskityttävä yhteen asiaan kerrallaan.

    Oletteko muuten koskaan ajaneet muutaman sadan km maantiepätkää käyttäen TÄSMÄLLEEN suurinta sallittua nopeutta.
    (mittarivirhe huomioiden)
    Silloin voi kokea miltä tuntuu olla teidentukko. Erityisesti 60 / 80 km/h rajoitus alueella.


    Ajan jatkuvasti noin. Vain tietty, suhteellisen pieni joukko örveltää ylinopeudella.

    Kaltaisiani, rajoituksen mukaan ajavia en edes näe. Nimenomaan tuossa on koko samalla nopeudella ajamisen hienous. Vilkaskaan liikenne ei tuntuisi ruuhkaiselta, jos maltettaisiin ajaa samaa nopeutta.

      
  • Lainaus:
    06.12.2005 klo 13:48 Maukka kirjoitti
    Ajan jatkuvasti noin. Vain tietty, suhteellisen pieni joukko örveltää ylinopeudella.


    Niinpä. Minäkin ajelen itse asiassa aika usein noin. Joskus alkaa juuttua perään sakkia, mutta yllättävän harvoin. Koukkaus lepopaikan lävitse, huoltikselle tjms auttaa siihen kummasti, eikä tarvitse olla tulppana. Mielenkiintoista sekin, että jotkut saattavat tulla perään melko reipastakin vauhtia ja vaikka tie on suora, näkyvyys hyvä ja muutenkin olosuhteet melkeinpä ihanteelliset, niin ne eivät välttämättä lähde ohi. Onkohan niin, että tuommoiset eivät osaa tai halua ajella ikäänkuin yksikseen? Joskus on tullut kokeiltua sellaistakin, että olen hitaasti hiljentänyt entisestään, mutta ne eivät silti mene ohi vaikka olisi mitä mainioimmat mahdollisuudet.

      
  • Niinhän sitä minäkin yritän ajella. Viime sunnuntaina illansuussa tultiin Jyväskylästä kohti etelää pitkät matkat peräkanaa ilman että kenelläkään oli isompaa ohitustarvetta...oma mittarini oleili siinä 90 kohdilla todellisen nopeuden ollessa noin 85 mittarivirhe huomioiden 80-alueella.

    Olisi hienoa kun osattaisiin ajella vuorovedolla. Toinen voisi aina välillä siirtyä eteen ja ajella pitkillä ja lyhyillä vuoron perään...tietysti riippuen vastaantulijoista. Takana oleva saisi välillä lepuuttaa rasittuneita silmiään sopivan etäisyyden päässä pysytellen ja lyhkäsillä ajellen.-

    Sitten valoilla morjestus edessä menevälle kun poistutaan jonosta

    Yhdessä matkanteko vieraan kanssa voi olla kivaakin jos sen oikein oivaltaa :smile:

      
  • [quote title="06.12.2005 klo 15:13 HäRVeli kirjoitti"]
    Niinhän sitä minäkin yritän ajella. Viime sunnuntaina illansuussa tultiin Jyväskylästä kohti etelää pitkät matkat peräkanaa ilman että kenelläkään oli isompaa ohitustarvetta...oma mittarini oleili siinä 90 kohdilla todellisen nopeuden ollessa noin 85 mittarivirhe huomioiden 80-alueella.


    Niinhän se on, että ne jotka uskovat ajavansa nopeusrajoitusten mukaisesti, ajavat lähes aina vähintään 5-10 km/h kovempaa kuin on suurin sallittu nopeus.Poliisikaan ei siihen tunnu puuttuvan ainakaan maantiellä. Kaaharit ja örveltäjät on eriasia.
    PK seudulla jos ajat 60 rajoitusalueella todellista kuuttakymppiä on takana pian monta melko hermostunutta poukkoilijaa.

    [sapsa muokkasi tätä viestiä 06.12.2005 klo 20:01]
      
  • Työkaverin veli on poliisina pohjanmaalla. Siellä kuulemma on viikonloppuisin partiot aika vähissä ja alue saattaa olla 200km laidasta laitaan, yksi partioauto töissä.
    Joskus kuulemma tullut motoristi 200km/h vastaan johon on vain todettu rauhallisesti: "sepäs meni vauhdilla" ja jatketaan matkaa.
    Tällaisen motoristin kiinnisaaminen yksin lienee aika toivotonta. Mikälie partioauto mutta jo auton kääntäminen vie aikaa ja vastaantulija on kymmenen kilometin päässä.

    [Jorma 1 muokkasi tätä viestiä 07.12.2005 klo 21:04]
      
  • [quote title="04.12.2005 klo 19:10 Opelixi kirjoitti"]
    Jeps, tuli tuossa juuri ajettua pikkasen vajaa 100km poliisiauto perässä. Lähes koko tieosuus on automaattivalvottua ja rajoitus pientä 60-pätkää lukuunottamatta näin talvella 80. Ajoin huoltoaseman ohi mistä näin niiden kääntyvän perään ja päästin yhden takanani tulleen auton ohitseni ja hiljensin pikkasen vauhtia n. 85km/h todellista nopeutta ja ei mennyt kuin muutama kilometri niin poliisiauto oli saavuttanut minut ja lopun matkaa ajoin sitten letkan edessä n. 88-90km/h todellista nopeutta. Koko matkan ajan vastaantuleva liikenne oli kohtuullista ja noin joka kahdeksassa autossa paloi sumuvalot ja n. 12-14 autossa oli toinen ajovalo palanut. Poliisiauton ja minun perään kertyi varmasti n. 15-20 auton letka mikä ei tietenkään tohtinut lähteä meitä ohittamaan kun ajettiin muutenkin jo toleranssin yläpuolella. Kaiken huippuna poliisiauton perässä ajoi joku sumarit päällä ja "turvavälikin" oli kovin lyhyt.


    Osoitus on se, että ei edes poliisitkaan hyväksy talvirajoituksia. Kyllä ne on alakanttiin asetettu. Ja poliisia ei virkaajossa koske nopeusrajoitukset ei heillä tarvitse edes olla vilkku tai räikkä päällä he saavat ajaa ylinopeutta. On myös muitakin sääntöjä mitkä ei koske poliisia virkatehtävissä.

      
  • NAULAN KANTAA. Miksi meillä on rajoituksia joita edes
    lainvalvoja ei noudata. Siitä huolimatta Esim. Liikenneturva
    ehdottaa onnettomuuksien vähentämiseksi nopeusrajoitusten
    alentamista ?

      
  • Talvirajoitukset on ihan järkevä asia, jos ajatellaan asiaa siten, että olosuhteet ei kuitenkaan ole samat kuin kesällä. On liukasta ja pimeää.

    Toisaalta liian ankarat rajoitukset aiheuttaa myös epätasa-arvoa, jos niitä ei voida oikeasti kunnolla valvoa. Hommassa alkaa käydä niin, että lähes kaikki rikkoo rajoituksia ja vain pienen pientä osaa "päästään" rankaisemaan. Eli omasta mielestäni ollaan nyt saavutettu raja näissä rajoitusten alentamisessa ja jos vielä aiotaan rajoituksia pudottaa niin sillon valvontaa pitäisi lisätä huomattavasti enemmän, että kaikki myös noudattaisi niitä. Yksi positiivinen puoli tuossa alhaisemmassa nopeudessa on se, että bensaa kuluu huomattavasti vähemmän, kunhan vain malttaa ajaa hiljempaa.
    Eikä se vakionopeudensäätimellä vaikeaa olekkaan.

      
  • [quote title="08.12.2005 klo 18:52 Opelixi kirjoitti"]
    Talvirajoitukset on ihan järkevä asia, jos ajatellaan asiaa siten, että olosuhteet ei kuitenkaan ole samat kuin kesällä. On liukasta ja pimeää.


    Pystytkö sanomaan tuon vakavalla naamalla?


    Onko talvella aina liukasta ja pimeää? Eikö ne nastat ja ooppelin hyvät valot auta asiaa?

      
  • Olen samaa mieltä, että talvinopeusrajoituksen ovat kohdallaan.
    Usein tuntuu vaan siltä, että laki pitäisi vastata käytäntöä.
    Jos laki vastaisi käytäntöä olisi mielestäni oikein, että
    suurimman sallitun nopeuden ylityksestä pitäisi sakottaa vaikka
    se olisi esim. vain 5 km/h. (kohtuullinen sakko)

    Tällä hetkellä kukaan ei usko poliisin sakottavan ennen kuin päiväsakkoraja ylittyy.

    Voi laittaa vakionopeudensäätimen 80 km/h alueella 98 km/h.
    ja ajella huoletta pönttötutkien ohi. Ajamalla 18 km/h kovempaa saattaa hyvässä lykyssä voittaa tupakan mittasentauon 100 km matkalla.

    Polttoainetta säästyy toki paljon jos ajaa harkiten. Pitäiskö
    liikenneturvallituus valistus muuttaa kalliin polttoaineen aikaan säästetyksi euroiksi ja samalla luontoa säästäväksi.

      
  • Lainaus:
    08.12.2005 klo 18:59 Arileh kirjoitti

    Pystytkö sanomaan tuon vakavalla naamalla?


    Onko talvella aina liukasta ja pimeää? Eikö ne nastat ja ooppelin hyvät valot auta asiaa?


    Kyllä pystyn. Minun mielestäni keliolosuhteet EI ole samat kuin heinäkuussa. Eikä se tarkoita sitä, että juuri marraskuun alusta maaliskuun loppuun (tai millä ajalla ne talvirajoitukset nyt onkaan) asti olisi liukasta. Aika vaikea sitä on joka päivälle katsoa sopivat rajoitukset.

    Nastat on hyvät ja Ooppelin valoilla olen ihan kohtalaisesti pärjännyt, mutta EI NE KESÄÄ TEE.

      

  • Onko sitten ihan OK. että esim. Limingan suoralla joutuu ajamaan 80km/h? Suurin osa talvesta on kesään verrattavissa olevat olosuhteet. Onko oikein, että Helsinki---Tampere välin joutuu ajamaan 100km/h?

    Kuinka alas rajoitukset pitäisi pudottaa että sinä nautit siitä? Minusta alhaiset rajoitukset vain kiusaa autoilijoita ja heitä kiusataan kyllä jo liikaa. Kun kerran työpaikkakiusaaminenkin on kielletty pitäisi sitten liikenne kiusaaminenkin kieltää. Liikenteessä on monen työpaikka ja työmatka.

    Pitää olla tosi masokisti joka nauttii talvirajoituksista.

    [Arileh muokkasi tätä viestiä 08.12.2005 klo 21:02]
      
  • Minusta talvinopeusrajoituksissa, niinkuin liikenteessä yleensäkin, pitäisi enemmän painottaa ihmisten oman järjen käyttöä turhan holhoamisen sijaan. Saksassa autobaanalla nopeudet laskevat huonolla säällä, mutta suomalainen paahtaa sitä suurinta sallittua oli keli mikä tahansa.

    Esimerkiksi 8-tiellä on koko matkalla Vaasa-Oulu talvinopeusrajoitukset. Yleensä kuitenkin koko matkan saa ajella kaikessa rauhassa, korkeintaan muutaman rekan ohittamalla, yli satasta.

    Tuossa käy niin, että nopeusrajoitukset kärsivät inflaation ja nopeusrajoituksia rikotaan herkästi oikeasti vaarallisissakin paikoissa. Kun kesällä nopeusrajoitus laskee 100->80km, niin tietää, että edessä on risteys tai muuten vaarallinen paikka. Talvella, kun sama 80km/hr on joka paikassa, tulee herkästi päästeltyä hyvällä kelillä samaa satasta myös nuo vaarallisemmat pätkät.



    [jjvi muokkasi tätä viestiä 08.12.2005 klo 21:21]
      
  • Lainaus:
    08.12.2005 klo 21:01 Arileh kirjoitti

    Onko sitten ihan OK. että esim. Limingan suoralla joutuu ajamaan 80km/h? Suurin osa talvesta on kesään verrattavissa olevat olosuhteet. Onko oikein, että Helsinki---Tampere välin joutuu ajamaan 100km/h?

    Kuinka alas rajoitukset pitäisi pudottaa että sinä nautit siitä? Minusta alhaiset rajoitukset vain kiusaa autoilijoita ja heitä kiusataan kyllä jo liikaa. Kun kerran työpaikkakiusaaminenkin on kielletty pitäisi sitten liikenne kiusaaminenkin kieltää. Liikenteessä on monen työpaikka ja työmatka.

    Pitää olla tosi masokisti joka nauttii talvirajoituksista.


    No ajelisitko sinä talvella ilman valoja sillä Limingan suoralla ja kesärenkailla? Minusta Oulu on melko pohjoisessa ja keskitalvella on siinä nippa nappa että näkyykö aurinko ja keskilämpötila on varmasti pakkasen puolella joulukuusta-maaliskuuhun.

    Ja mitä tulee Helsinki-Tampere väliin niin oliko siinä "viime maaliskuun kolarissa" missä olit mukana mielestäsi kesäkeli? Valitettavan monelle kuskille on TILANNENOPEUS aivan vieras käsite ja suurin osa autoilijoista ajaa vähintään niin kovaa mitä rajoitusantaa myöten oli keli kuin keli.

    Olenko minä sanonut "nauttivani" talvirajoituksista? Ja enkö minä sanonut, että rajoituksia ei kannata enempää laskea, koska niitä ei voida kuitenkaan valvoa. Sinulle tiedoksi, että MINÄKIN OLEN AUTOILIJA enkä minä ole nähnyt rajoituksia vielä "kiusaamisena"

    Ja sinähän olet jokapaikassa toitottanut tuota "tilannenopeutta" ja että "pitää ajaa olosuhteiden mukaan" niin eikös se nyt ole päivänselvää ettei TALVIOLOSUHTEET ole sama kuin KESÄKELI.

      


  • Olen samaa mieltä että inflaation siinä kärsii, kun rajoitukset ovat tuollaiset. Ja toiseksi myös moraali muiden sääntöjen rikkomiselle alenee ei kuunioiteta muitakaan liikennesääntöjä, kun ei noudateta nopeusrajoituksia. Eli turhan alhaiset nopeusrajoitukset toimivat liikenneturvallisuutta vastaan.

      
  • No ajelisitko sinä talvella ilman valoja sillä Limingan suoralla ja kesärenkailla? Minusta Oulu on melko pohjoisessa ja keskitalvella on siinä nippa nappa että näkyykö aurinko ja keskilämpötila on varmasti pakkasen puolella joulukuusta-maaliskuuhun.


    Tuskin. Mutta olen ajanut siellä melkein 50km/h ja silloin oli tosi kamala keli.


    Ja mitä tulee Helsinki-Tampere väliin niin oliko siinä "viime maaliskuun kolarissa" missä olit mukana mielestäsi kesäkeli? Valitettavan monelle kuskille on TILANNENOPEUS aivan vieras käsite ja suurin osa autoilijoista ajaa vähintään niin kovaa mitä rajoitusantaa myöten oli keli kuin keli.


    Jos tarkoitat maaliskuun 17 kolarisumaa ei tietenkään ollut mikään kesäkeli, mutta oliko edellis päivänä yhtä paha keli? Silloin oli kyllä kesäkeliin verrattavat olosuhteet. Muistan hyvin kun juuri sinä 16 päivänä kävin Tampereella.


    Olenko minä sanonut "nauttivani" talvirajoituksista? Ja enkö minä sanonut, että rajoituksia ei kannata enempää laskea, koska niitä ei voida kuitenkaan valvoa. Sinulle tiedoksi, että MINÄKIN OLEN AUTOILIJA enkä minä ole nähnyt rajoituksia vielä "kiusaamisena"


    Ainakin intohimoisesti kannatat niitä. Miksi kannatat jos et nauti.


    Ja sinähän olet jokapaikassa toitottanut tuota "tilannenopeutta" ja että "pitää ajaa olosuhteiden mukaan" niin eikös se nyt ole päivänselvää ettei TALVIOLOSUHTEET ole sama kuin KESÄKELI.


    Talvellakin on hyviä olosuhteita. Jo viime talvena oli 16 maaliskuuta hyvät olosuhteet mutta seuraavana päivänä oli eri olosuhteet. Mutta luin juuri että yksi syyte nostetaan erästä autoilijaa kohtaan liian suuresta tilannenopeudesta mikä ei ollut ylinopeus vaan oli alle satasen vauhti. Eli oikea tilannenopeus on todella tärkeää ei alhaiset rajoitukset.

      
  • "Jos tarkoitat maaliskuun 17 kolarisumaa ei tietenkään ollut mikään kesäkeli, mutta oliko edellis päivänä yhtä paha keli? Silloin oli kyllä kesäkeliin verrattavat olosuhteet. Muistan hyvin kun juuri sinä 16 päivänä kävin Tampereella."

    Miten ajattelit toteuttaa tuon päivä-/kelikohtaisen nopeusrajoituksen valtakunnan tasolla?

    "Ainakin intohimoisesti kannatat niitä. Miksi kannatat jos et nauti."

    Ei minulla ole mitään fetissiä mihinkään nopeusrajoituksiin. Enkä ole intohimoisesti kannattanut mitään. Minä sanoin alussa, että YMMÄRRÄN talvinopeusrajoituksia, koska on täysin ymmärrettävää, että talvella ei ole kesäkeli, joten ajetaan kelien mukaan eikä päiväkohtaisesti voida rajoituksia muutella niin on paljon helpompaa pudottaa rajoituksia kolmeksi kuukaudeksi.


    "Talvellakin on hyviä olosuhteita. Jo viime talvena oli 16 maaliskuuta hyvät olosuhteet mutta seuraavana päivänä oli eri olosuhteet. Mutta luin juuri että yksi syyte nostetaan erästä autoilijaa kohtaan liian suuresta tilannenopeudesta mikä ei ollut ylinopeus vaan oli alle satasen vauhti. Eli oikea tilannenopeus on todella tärkeää ei alhaiset rajoitukset."

    Edelleen on vaikea joka päivälle vaihtaa niitä rajoituksia ja minusta jo pelkästään uutisien perusteella on tullut selväksi, että valitettavan monelle autoilijalle tuo tilannenopeus on TUNTEMATON KÄSITE, SIKSI TARVITAAN RAJOITUKSIA. Eikä tämä ole pelkästään suomalaisten ongelma, samanlailla ne siellä "autoilun edelläkävijä maassa" näkyy törmäilevän toisiinsa kun vähän lunta sataa.

    Ja etkös sinä itsekkin todennut sen, että kun olit viime maaliskuun kolarisumassa mukana, että muilla oli väärä tilannenopeus?

    Alkaako tässä käydä samalla lailla kuin nasta-kitka keskutelussa?!


    [Opelixi muokkasi tätä viestiä 08.12.2005 klo 21:52]
      


  • Miten ajattelit toteuttaa tuon päivä-/kelikohtaisen nopeusrajoituksen valtakunnan tasolla?


    Mitä tuolla tarkoitat? Rajoitukset tuon 17 maaliskuuta mukaanko?


    Ei minulla ole mitään fetissiä mihinkään nopeusrajoituksiin. Enkä ole intohimoisesti kannattanut mitään. Minä sanoin alussa, että YMMÄRRÄN talvinopeusrajoituksia, koska on täysin ymmärrettävää, että talvella ei ole kesäkeli, joten ajetaan kelien mukaan eikä päiväkohtaisesti voida rajoituksia muutella niin on paljon helpompaa pudottaa rajoituksia kolmeksi kuukaudeksi.


    Ei tietenkään voida jokapäivä muuttaa ja muuttuvat rajoitukset on kallis toteuttaa ja äpävarma toimimaan. Mutta ei sekään ole hyvä että hyvissä oloissa ajetaan alhaisissa nopeuksissa.


    Edelleen on vaikea joka päivälle vaihtaa niitä rajoituksia ja minusta jo pelkästään uutisien perusteella on tullut selväksi, että valitettavan monelle autoilijalle tuo tilannenopeus on TUNTEMATON KÄSITE, SIKSI TARVITAAN RAJOITUKSIA. Eikä tämä ole pelkästään suomalaisten ongelma, samanlailla ne siellä "autoilun edelläkävijä maassa" näkyy törmäilevän toisiinsa kun vähän lunta sataa.


    Eikä opita, kun rajoitukset pidetään ärsyttävän alhaisina. Jo tuo 100km/h oli liian korkea tuona päivänä


    Ja etkös sinä itsekkin todennut sen, että kun olit viime maaliskuun kolarisumassa mukana, että muilla oli väärä tilannenopeus?


    Kolarissa en ollut mukana mutta läheltä seurasin ja väärähän se oli ja jo nopeusrajoituskin oli silloin liikaa. Pitäisikö sitten aina talvella olla moottoritiellä esim. 70km/h rajoitus?


      
  • Taivas! Etkö sinä osaa lainata toisten kirjoituksia, muistutat noissa kirjoituksissasi niin paljon sitä "hyvää ystävääsi"!

    Arileh:

    "Mitä tuolla tarkoitat? Rajoitukset tuon 17 maaliskuuta mukaanko?"


    EN, VAAN SITÄ ETTÄ VAIKKA 16 MAALISKUUTA OLIKIN HYVÄ KELI NIIN EI NIITÄ RAJOITUKSIA VOIDA PÄIVÄKOHTAISESTI LAITTAA!

    "Ei tietenkään voida jokapäivä muuttaa ja muuttuvat rajoitukset on kallis toteuttaa ja äpävarma toimimaan. Mutta ei sekään ole hyvä että hyvissä oloissa ajetaan alhaisissa nopeuksissa."

    Joulukuu-Helmikuu ajanjaksolla ei ole kesäkeliä yhtenäkään päivänä ja jos et itse keksi parempaa ratkaisua niin ei kannata sitten kovin paljoa arvostella nykyistä käytäntöä.


    "Eikä opita, kun rajoitukset pidetään ärsyttävän alhaisina. Jo tuo 100km/h oli liian korkea tuona päivänä"

    No meinaatko että jos rajoitus olisi ollut sama kuin kesällä niin oltaisiinkin ajettu silloista hiljempaa, kun se ei olisi ärsyttänyt?! Pitäisiköhän sinut palkata siihen onnettomuustutkintalautakuntaan, kun sinulla on selvästi aivan uusia näkökantoja noihin asioihin.

    Opelix:

    "Ja etkös sinä itsekkin todennut sen, että kun olit viime maaliskuun kolarisumassa mukana, että muilla oli väärä tilannenopeus?"

    Arileh:

    "Kolarissa en ollut mukana mutta läheltä seurasin ja väärähän se oli ja jo nopeusrajoituskin oli silloin liikaa. Pitäisikö sitten aina talvella olla moottoritiellä esim. 70km/h rajoitus?"

    Olenko minä sanonut niin?! Onko sinullakin luetun ymmärtämisessä vaikeuksia, minähän sanoin että nykyiset rajoitukset on ihan hyvät eikä niitä enään kannata laskea, koska niiden noudattimista ei voida valvoa! Monestikko se pitää vielä toistaa?!


    EIKÖ OLE AIKA OUTOA, ETTÄ ARILEH JA ARTOKN OLI MOLEMMAT SAMAAN AIKAAN LIIKENTEESSÄ TUONA KUULUISANA MAALISKUUN PÄIVÄNÄ? OLITKO KENTIES ARTOKN KYYTILLÄ VAI AJELITTEKO MOLEMMAT KITKARENKAILLA MUIDEN NASTARENGAS KOLAROITSIJOIDEN PERÄSSÄ OIKEALLA TILANNENOPEUDELLA? Vai puhuitko kenties itsesi pussiin...

      
  • Arileh: "Pitääkö lainata toisten kirjoituksia? Eikö itse saa kirjoittaa?"

    Häh? Mitä ihmettä sinä skitsoat? Ei tässä käsketty, että sinun pitäisi lainata enemmän - ainoastaan annettiin palautetta, että KUN lainaat (ja sinähän lainaat usein), lainaa siten, että lainaus erottuu omasta tekstistäsi. Lainaus ei ole omaa mielipidettäsi vaan usein vastakkainen mielipide, siksi et kai itsekään halua lainauksen sekottuvan omaan tekstiisi.

    Huomaat kai itsekin miten paljon lainausmerkkien käyttö auttoi lainattujen osuuksien hahmottamisessa? Vielä selkeämmältä se näyttäisi, jos olisi lisäksi kursivoitu, mutta kyllä pelkillä lainausmerkeilläkin on tuhat ja yksi kertaa parempi kuin aiempi sitatointitapasi. Kiitos siitä. Yritä muistaa lainausmerkit jatkossakin.

    Mutta miksi ihmeessä siis tuo skitsoamisesi? Aivan kuin et olisi ymmärtänyt Opelixin pointtia. Et kai sinä oikeasti voi olla NIIN tyhmä, että uskot Opelixin rivin tarkoittaneen, että hän käski sinun lainata enemmän toisten tekstejä? Se nimittäin ei taatusti tarkoittanut sitä, ja taisit tajuta itsekin. Miksi siis moinen kommentti, jos tajusit?

    [whiic muokkasi tätä viestiä 09.12.2005 klo 10:26]
      
  • Ja tässä omaa kantaani alhaisten nopeusrajoitusten aiheuttamaan puusilmäisyyteen:
    http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&pid=34207#34207

    Puusilmäisyydestä ja kyvyttömyydestä tunnistaa liukkautta ei toki ole haittaa, jos ihminen ajaa sokeasti korkeintaan nopeusrajoituksen verran JA tiekeli on edes "välttävä" (saati sitten tyydyttävä, hyvä tai kiitettävä). Ongelma syntyy, kun vuoden varrella on parina päivänä täysiä pääkallokelejä, niihin ei edes naurettavat rajoituksemmekaan ole riittävän alhaisia, vaikka ihmiset niin tuntuvat luulevan. He luulevat näin, koska 350 päivänä vuodesta se pitää täysin paikkansa.

      
  • Tuomari: 205 km/t ei ole holtiton vauhti

    Tästä voi lukea lisää
    http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=529219

      
  • Lainaus:
    09.12.2005 klo 10:34 whiic kirjoitti
    Ja tässä omaa kantaani alhaisten nopeusrajoitusten aiheuttamaan puusilmäisyyteen:
    http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&pid=34207#34207

    Puusilmäisyydestä ja kyvyttömyydestä tunnistaa liukkautta ei toki ole haittaa, jos ihminen ajaa sokeasti korkeintaan nopeusrajoituksen verran JA tiekeli on edes "välttävä" (saati sitten tyydyttävä, hyvä tai kiitettävä). Ongelma syntyy, kun vuoden varrella on parina päivänä täysiä pääkallokelejä, niihin ei edes naurettavat rajoituksemmekaan ole riittävän alhaisia, vaikka ihmiset niin tuntuvat luulevan. He luulevat näin, koska 350 päivänä vuodesta se pitää täysin paikkansa.



    Aika pitkälle olen samaa mieltä että rajoitukset ovat liian alhaiset hyvissä oloissa ja huonoissa liian suuret. Tästä seuraa että valtaosa autoilijoista ajaa aina rajoitusten mukaan oli keli mikä hyvänsä.

    Enemmän pitäisi saada harkinnan varaa kuljettajille, että sovittaisivat tilannenopeuden oikein. Itse olen ajanut moottoritiellä 50km/h kun olosuhteet oli tosi kamalat.

      
  • Lainaus:
    09.12.2005 klo 12:03 Arileh kirjoitti
    Enemmän pitäisi saada harkinnan varaa kuljettajille, että sovittaisivat tilannenopeuden oikein. Itse olen ajanut moottoritiellä 50km/h kun olosuhteet oli tosi kamalat.



    Niin mikä rajoittaakaan harkinnan varaa nykyään?

    Osallistuin kymmenisen vuotta sitten Volvon järjestämään taitoajokilpailuun. Sinne oli kerääntynyt omasta mielestään varmasti hyviä kuljettajia. Tuskin huonot tuollaiseen haluaisi. Oli mielenkiintoista nähdä, kuinka vaikeita oli tehtävät useimmille, vaikka kyseessä oli ihan perusjuttuja kuten jarrutus/väistö. Itse menin sinne kylmiltään ilman mitään asioiden kertausta tai harjoittelua. Minunkin suoritus oli huono, mutta silti sijoitus oli n. 18/60.

    Tämän ja muiden liikenteessä tekemieni havaintojen perusteella en uskaltaisi lisätä oleellisesti sitä harkinnanvaraa rajoitusten yläpäähän. Limingan suoralla kuka tahansa osaa ajaa vaikka 200 km/h ja siten luulla olevansa hyväkin rattimies. Kuitenkin kaikki mikä poikkeaa tuosta suoraan ajamisesta tuottaakin jo yllättävän monille ongelmia.


    [Herbert muokkasi tätä viestiä 09.12.2005 klo 12:47]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit