MONTAKO KILOMETRIÄ AJAT ILMAN SAKKKOJA?

21 kommenttia

Joulusiivousta tehdessäni polttelin saunan kiukaassa vanhoja "tärkeitä" asiapapereita. Siinä oli pinossa mukana viimeisin sakkorangaistus.

Kymmenen päiväsakkoa 970 mk yhteensä - vuodelta 1998. "Ohitus keltaisen viivan kohdalla paikassa, jossa mäki estää riittävän näkyväisyyden turvalliselle ohitukselle". Oikeasti mäen kohtaan oli matkaa lähes kilometri, mutta menihän tuo siviilipoliisiauton ohituksesta paluu omalle kaistalle vähän keltaisen päälle.

Nyt on ajettu perheessä kahdella autolla vakionopeussäätimien kanssa 230 tkm ilman ylinopeussakkoja ja ilman rikesakkoja.

Montakos kilometriä ja/tai vuotta sinä pääset sakoitta? Paljonkos on valtio ottanut viimeksi ja mistä rikoksesta?

  
  • Ajokortti vuodesta 1968, ei sakkoja.Toivottavasti sama tahti jatkuu tulevaisuudessa.

      
  • Arka aihe, eilen nasahti 14 päiväsakkoa, 25 ylinopeutta 60 alueella... :cry: Sitä ennen menikin 5 vuotta ilman sakon sakkoa...

      
  • Vuonna 1992 tuli ylinopeussakot. Hitaasti matelevan jonon ohitus ei niin hitaasti (kaksi samaan suuntaan menevää kaistaa). Päiväsakkoja tuli muistaakseni parikymmentä.

    Kaupunki on sitten yrittänyt pari kertaa lähestyä pysäköintisakolla, mutta ne olen saanut aina perutuksi.


    [Zilo muokkasi tätä viestiä 20.12.2005 klo 12:58]
      
  • "Pysäköintisakko" ei ole sakko, koska se on pysäköintivirhemaksu. Se on hallinnollinen maksu, eräänsorttinen veroluonteinen maksu siis. Se ei ole rangaistus. Rangaistus edellyttää sitä, että rankaisun kohteena on rikkeen/rikoksen tekijä. Rangaistusta ei voida antaa rikosvälineen haltijalle pysäköintivirhemaksun tavoin.

    Mutta asiaan: ei ole vielä yhtään rike- eikä päiväsakkoa. Eikä sen puoleen hallinnollista pysäköintivirhemaksua. Muita hallinnollisia maksuja, kuten vuosikatsastus-, rekisteröintikatsastus-, rekisteröintimaksuja, jne., olen kyllä maksanut k*rpiintymiseeni asti. Erityisen "rakkaaksi" on muodostunut tämä meidän "käyttömaksu" eli ajoneuvovero.

    Sikäli, kun valtio pyrkii jatkuvasti lainsäädännön muutoksilla sumentamaan oikean ja väärän rajaa mm. kiinnostuksella siirtää ylinopeudet hallinnollisten maksujen piiriin, ei tässä pian tiedä enää onko pikavoitto rangaistus väärästä toiminnasta vai enempikin oman kansalaisvastuun kantamista osallistumalla eräänsorttiseen veron maksamiseen. Suunta on kohti jälkimmäistä.

      
  • Tähän mennessä 15 vuotta ja noin 300 tkm ilman sakkoja.

      
  • Tähän mennessä 11vuotta ja n.350000km. Yhdet sakot tyhjäkäynnistä olen toki saanut. Hyvät Joulut vaan sit kaikille!

      
  • N. 15 vuotta ja 200 tkm, joista puolet mp:llä. Ei sakkoja, ei huomautuksia eikä pysäköintivirhemaksuja.

    Toivottavasti sama linja jatkuu, mikä lienee täysin kiinni omasta nupista.

      
  • Ajokortti talvesta 1980-81 eli niinsanottu talvioppinut ajaja siihen aikaan...eli taitaa olla 25-vuotis juhlapäivät lähellä.

    Kilometrejä takana jotain puolen miljoonan paremmalla puolella ja ilman ainuttakaan rike-tai sakkomaksua.

    Noo...tunnustetaan ...yhden kirjallisen huomautuksen sain kiltiltä poliisisedältä toukokuisena tiistai-iltana hiljaisella tiellä uusilla kesärenkailla. Mitattu nopeus 98km/h 80:n alueella. Silloin ajattelin että kyllä ne kehvelit juo sitä Costa Ricaa :sunglasses:

      
  • Vuonna 1969 poliisisetä kirjoitti pysäköintisakon ja sen jälkeen on tullut yksi pysäköintivirhemaksu joskus 80-luvulla, kun en muistanut mennä täydentämään mittaria. Eiköhän tuossa ole ajeltu sellainen 0,5 milj. km. :ashamed:

      
  • Kortti ollut tammikuusta -81.

    Sen jälkeen tulleista kilometreistä yhteensä ei ole hajuakaan, koska omaa autoa ei alkuvuosina ollut, joskus isän autoa lainailin. Nyt on sitten tullut kyllä jokunen sataa tuhatta viimeisen 10 vuoden aikana, ehkä 300-350 tkm??

    Kerran olen saanut ylinopeussakon (poliisilla ratsia rallin siirtymätaipaleella, jolle olin "eksynyt") ja kerran ajoin päin punaisia n. 6 m (sarjassa selittämättömät).

    Kaikki joskus kasarivuosinani, eli on noista nyt jo jonkun aikaa mennyt...

    (KOPKOP)

    [Kumppani muokkasi tätä viestiä 20.12.2005 klo 15:19]
      
  • Muistaakseni oltiin siirrytty €uroihin v. 2002, 80 km/h alueella 106 km/h, marraskuu, tyhjä kuiva tie ja aurinko. Mitä sitä selittelemään, ikävällä tavalla joutui tutustumaan Mondeon takapenkkiin. Oli muuten yllättävän ahdas. Senjälkeen ei ole enää tullut, sakkojenkin määrä oli melko suuri. Olisiko siitä tuupattu kohta 180 tkm, ilman mitään. Kielinee siistiytyneenä ajotavalla ? :innocent:

      
  • Pian 45 vuotta autolla ajoa ja runsaasti yli miljoona kilometriä. Kolme kertaa olen saanut ylinopeussakot, viimeksi ajoin 101 km/t kun rajoitus kyseisellä tiellä oli 100km/t. Pikkusakoilla on tähän asti päästy ja kun pyrin ajamaan rajoitusten mukaan niin tuskin tässä on suurta vaaraa kortin menetyksestä ennen kuin ikääntyminen pakottaa siihen.

      
  • Lainaus:
    20.12.2005 klo 16:08 BZR kirjoitti
    Pian 45 vuotta autolla ajoa ja runsaasti yli miljoona kilometriä. Kolme kertaa olen saanut ylinopeussakot, viimeksi ajoin 101 km/t kun rajoitus kyseisellä tiellä oli 100km/t. Pikkusakoilla on tähän asti päästy ja kun pyrin ajamaan rajoitusten mukaan niin tuskin tässä on suurta vaaraa kortin menetyksestä ennen kuin ikääntyminen pakottaa siihen.


    Onko totta, että noin pienestä ylityksestä tuli sakot? Vai pitäisikö tuossa lukea esim. 110km/t

      
  • Aikanaan ekana vuonna kahdet sakot. Ensimmäinen ohituksesta, jossa rikoin keltaista sulkuviivaa 75 metriä ohituksesta palattaessa. Tarkka näkö noilla poliiseilla, jotka ajoivat siviiautolla jonossa noin 10 autoa taaempana. Onneksi tutka ei ollut päällä...

    Toinen sakko tuli epähuomiossa alamäessä, jossa rajoitus muuttui 80->60 km/h, nopeutta oli 72 km/h, sillä en huomannut koko kylttiä.

    Nyt takana noin 800`000 km ilman sakkoja.

      
  • N. 15 vuotta ajoa takana ja kilometrejä reilunpuoleisesti. Saldo 2x kortti pois ja päiväsakot ylinopeudesta moottoripyörällä ja 1x rikesakko ylinopeudesta autolla. Ei paha... :wink:

      
  • Taitaa olla viisainta lisätä yksi oleellinen tieto. Minulla taisi olla peräkärry perässä joten ylitystä oli ihan riittävästi.
    Tolppa-alueella nykyään monet ajavat peräkärryineen satasta siinä uskossa, että tieosuudella ei muuta nopeusvalvontaa ole.

      
  • Suurin kahden sakon väli on varovaisesti laskien noin 450 000 km. Hassua sinänsä, sillä olen noina vuosina ajanut ylinopeutta joka jumalan päivä aamusta iltaan ja muutenkin ollut luova liikenteessä, ajanut päin punaisia, pitkin jalkakäytävää ja viitannut kintaalla kaistaviivoille ja stop-merkeille jne.... Hannu Hanhen tuuri katkesi sitten viime keväänä kun ajoin valvontakameraan 80 alueella 101.. siitä paukahti noin 500 euron sakot. Mutta varastin yhteiskunnalta saman verran takaisin eli sujut ollaan!

      
  • Oiskohan nuita tullut 3-4 sakkoa ja yksi rikesakko. Aika vähällä olen päässyt kun kilometrejä tullut ainakin miljoona ja ajelen lähes päivittäin lievää ylinopeutta, kaahailun olen lopettanut! :sunglasses:
    Viimeksi rikesakko 2000 ja kaksi oikeaa sakkoa 1995 ja vielä samalle vuodelle, oli vähän huonoa tuuria! :ashamed: Pisti jännäksi ettei kolmatta samalle vuodelle ja kortti hyllylle! :innocent: Muutaman kerran kyllä ajoin pakoon kun vielä kaahailin, telkänpöntöt väistän vasemmalta jos tilaa! :sunglasses:

      
  • Tähän mennessä ei yhtään sakkoa tai pysäköintivirhemaksua. Ajokortti on ollut vuodesta 1969 ja ajoa on tullut vuosittain n. 24-36 tkm. Pari suullista huomautusta olen saanut, kerran syynä lievä ylinopeus keskellä yötä sivutiellä ja kerran siirsin autoa kadun toiselle puolelle ilman turvavyötä.

      
  • Lainaus:
    20.12.2005 klo 21:36 Anders-Simo kirjoitti
    Suurin kahden sakon väli on varovaisesti laskien noin 450 000 km. Hassua sinänsä, sillä olen noina vuosina ajanut ylinopeutta joka jumalan päivä aamusta iltaan ja muutenkin ollut luova liikenteessä, ajanut päin punaisia, pitkin jalkakäytävää ja viitannut kintaalla kaistaviivoille ja stop-merkeille jne.... Hannu Hanhen tuuri katkesi sitten viime keväänä kun ajoin valvontakameraan 80 alueella 101.. siitä paukahti noin 500 euron sakot. Mutta varastin yhteiskunnalta saman verran takaisin eli sujut ollaan!


    Hyvä Anders-Simo!!! :sunglasses:

    Tuurilla tässä on itsekkin seilannut nää vuodet. Kerran asiakkaanani kävi poliisi jolta sain sakot ja joka otti kortin pois. Muistin kyllä setää extra-bonuksella ostosten loppusummassa... :grin: :grin: :grin:

    (eikä se edes tajunnut mitään kun poliisi on vaan maksoi kiltisti :grin: )

      
  • Eihän sitä kortilla ajella? :sunglasses:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit