Suomen tiet rapistuvat altamme

10 kommenttia

Tiet ja kadut ovat talven jäljiltä karmeassa kunnossa. Syviä uria ja syviä, teräväreunaisia reikiä eri kohdissa päällystettä. Monet paikkaukset ovat paljon alkuperäistä päällystettä korkeammalla ja paikkauksien reunat lohkeilevat. Tiet ja kadut tuovat mieleen rapistuneen tiestön Puolassa, jossa ajelin muutama viikko sitten.

Ja yhä huonompaan suuntaan ollaan menossa. Aivan samoin kuin monessa muussakin asiassa (terveydenhuolto, koulutus, ym.) Suomi säästää nyt ja tekee tulevaisuuden todella vaikeaksi. Vuosittain kasvaneet ongelmat räjähtävät kohta silmille ja mistä ne kaikki tilanteen korjaukseen tarvittavat rahat sitten otetaan?

  
  • Eilen radiossa kerrottiin suunnitelmista luoda jokin uusi käyttömaksujärjestelmä tilanteen korjaamiseksi. Eero Karjaluoto uskoi sen olevan realistinen tapa hoita asioita. Hätäratkaisuna käytetään alennettuja nopeusrajoituksia.

      
  • Suora lainaus Liikenne- ja viestintäministeriön sivuilta:

    "Ministeri Luhtanen puhui 9. huhtikuuta Suomen sosialidemokraattisen puolueen Kymen piirin kokouksessa Kotkassa.

    Ministeri Luhtanen peräänkuulutti uusien mallien tärkeyttä liikenneinvestointien rahoittamiseksi.

    - Tämän hallituskauden väyläohjelman vielä puuttuva rahoitus olisi mahdollista järjestää laajentamalla elinkaarimallin käyttöä, ottamalla lainaa tai lisäämällä suoraa budjettirahoitusta esimerkiksi kohdentamalla lisää valtionomaisuuden myyntituloja liikenneväylähankkeisiin, Luhtanen luetteli."

    Että tälläistä... Varoja ei löydy tiestön kunnossapitoon. Kuitenkin valtiolla on rahaa laittaa ties mihin kehitysmaa-projekteihin, jotka ovat paperilla hyviä mutta eivät sitten käytännössä tule toteutumaan. (Kaatuvat vaikka siihen, että projektin loppuunvieminen vaatisi tuntuvia lahjuksia kohdemaahan toteutuakseen...)

    Se nyt vielä puuttuisi, että Suomeen tulisi tietulleja... Katsotaan, kenellä sen jälkeen riittää varoja yksityisautoiluun. Vihreät ja Helsingin keskustassa asuvat siitä korkeintaan riemastuisivat. Eivätkös nämä tahot halua kieltää bussiliikenteen keskustassa? (Ei tietenkään Helsingin sisäistä, mutta muualta pääkaupunkiseudulta ja maakunnista tulevat...)

      
  • Niinpä niin, miten voi olla, että kaikkien asioiden hoito on kuralla? Maantiet menevät huonoon kuntoon, sillat rapistuvat kun niitä ei korjata, rautateiltä hajoavat kiskot junien alta, vesistöissä sulkujen ja nostosiltojen käyttö takeltaa kun ei ole rahaa henkilökunnan palkkaamiseen.

    Mitä vielä tulee eteen?

    Ai niin, sähkölinjat saattavat jonain päivänä tulla puheenaiheisiin, kun niihinkään ei ole kovin paljoa satsattu.

    Rahan puutteestahan tämä kaikki johtuu, mutta mihin ne rahat menevät kun niitä ei riitä yhteiskunnan tärkeiden toimintojen pyörittämiseen? Poliitikot vastatkoon!

      
  • Lainaus:
    19.04.2005 klo 13:19 Niilonpoika kirjoitti
    Rahan puutteestahan tämä kaikki johtuu, mutta mihin ne rahat menevät kun niitä ei riitä yhteiskunnan tärkeiden toimintojen pyörittämiseen? Poliitikot vastatkoon!


    Poliikot tuskin vastaavat kun saattaa oma leipä loppua ja "hyvinvointi"yhteiskunta järkkyä.

    Rahat menevät:

    - Väkimäärään nähden valtavan suuren hallintokoneiston ylläpitoon
    - Neuvostoliittolaismalliseen kontrolliyhteiskunnan suosimiseen, jo verotukseen rakennetut monimutkaiset kontrollit vievät rahaa tolkuttomasti, enemmän kuin yksinkertaiset ja oikeudenmukaiset rakenteet tuottaisivat
    - Tehottomuuteen ja palvelun tuottajien ylilaskutukseen (kun tehdään julkiselle sektorille on varaa pyytää reilusti ylihintaa, eronhan näkee yksityisten tiehankkeiden menestyksessä ja aikataulujen alittumisessa)
    - Rahan siirtoon taskusta toiseen, joka välissä lopputarvitsijalle jäävä rahasumma pienenee ja pahimmassa tapauksessa lopulta häviää kokonaan

      
  • Moi

    Minusta näyttää siltä että valtiovalta ajattelee että tiestö ei tarvitse Suomessa huoltoa sen enempää kuin lämpimissäkään maissa, mikä on totaalisen väärin. Meillä on nimittäin tämä routa ja monien teitten pohjia ei ole aikanaan osattu tehdä oikein (4 rakennekerrosta yms.) niinpä se linja jolla ajetaan ei ainoastaan kulu nastojen vaikutuksesta, vaan se painuu alas huonon pohjatyön takia. Eli suomen tiestö pitäisi rakentaa uudelleen suurelta osin, A:sta lähtien, sitä päällystettä voidaan uusia ihan niin paljon kuin halutaan mutta se tulee olemaan joka kevät halki ja kuopilla koska tien pohja on kelvoton.

      
  • Olette oikeassa. Valitettavasti.
    Itsekin oikein tekisi mieli yhtyä valittajien kuoroon.

    Jos toisaalta yrittää miettiä ratkaisuja, hiljaiseksi vetää.
    Massiivisella rahamäärällähän kyllä saisi esim. tiestön kuntoon ym., mutta kun siihenkään kolehtiin ei kukaan tahtoisi antaa enää lisää. En minäkään. On näitä omia menoja...

    Jaa... tietullitko? No mutta nehän osuisivat pelkästään tien käyttäjiin!!
    Mitä laitaa sellainen olisi?!
    Jos kukin hoitaisi omat asiansa ja maksaisi oman kulutuksensa, eivätkö kaikkien asiat ja kulut tulisi hoidetuksi?
    Ei tarvittaisi 200:aa 'yhteisten asioiden' hoitajaa eikä raskasta byrokratiaa. Ei turhia hemmoja kuntiin, eikä muuallekaan julkishallintoon. Se olisi jo varsin kaukana ryssimismeiningistä!

    Yhteiskuntarauha tosin saattaisi mennä. Viidakon laki toteutuisi vahvimman ja röyhkeimmän oikeudella, mutta kyllä tämä kelirikkoaikakin niin harmittaa.

    Mitä siis tehtäis? Pestäiskö sika ja kädet? Annammeko omistamme Tielaitoksen käyttöön lisää rahaa keljujen ilmasto-olosuhteittemme vuoksi vai viedäänkö loputkin rahat sotaveteraaneilta, kun kerran meille tällaisen tietyömaan taistelivat. Täällä nyt saamme mekin henkemme kaupalla etulinjassa ajella. Pidä siinä sitten maamme ja henkilökohtaista kilpailukykyä yllä! Ei taida onnistua edes saunapuhtaalla tuurilla tai Lambolla näissä keväisissä juoksuhaudoissa.

      
  • Jaaha...mitä siis tehtäis.

    Tietullit ei mitään auta. Kuka takaa että kerätyt verorahat tulee liikenteen ja tiestön hyväksi...kattia kanssa, muihin valtion rahareikiin ne menee.

    Ainoana vaihtoehtona taitaa olla luonnon oma valinta sitten kun tiestö on täysin kuralla, matalat GT-vehkeet poistuu vähitellen liikenteestä ja suomalaiset ajelee SUVeilla. Ei pienet töyssyt ja reikäinen tie haittaa :neutral:

    Pulmana on vain korkea autojen hinta eli kai suomalaiset sittenkin siirtyy vanhoihin traktoreihin...peräkärryyn mahtuu sitten anoppikin.

      
  • "Ai niin, sähkölinjat saattavat jonain päivänä tulla puheenaiheisiin, kun niihinkään ei ole kovin paljoa satsattu".

    Onhan tuo nähty, vuosikymmeniä sitten pienet sähköyhtiöt rakensivat koko maata kattavan sähköverkoston. Isot tuli ja jakoivat piuhat, nyt monopoliyhtiöt kuten forttuminmies repii saman rahan uudelleen laittamatta korttakaan ristiin ennenkuin myrsky sotkee ja katkoo. Sähkön siirrosta revitään rahtia enemmän kuin itse tuotteesta! Onpahan noilla sitten varaa maksaa pomoillensa 50 miljoonaa mummoa optioina.

      
  • "Pulmana on vain korkea autojen hinta eli kai suomalaiset sittenkin siirtyy vanhoihin traktoreihin...peräkärryyn mahtuu sitten anoppikin".

    Aivan kuin vanhoina aikoina 1960-luvulla, kyläilemään lährettiin Zetorin nostolaitteisiin kiinnitettyllä laverilla johon oli hajottamolta hankitty auton fieteripenkki.

    Täysikuu, metsätaival ja zetkan pakoputkesta sinkoileva pitkä kipinäsuihku... takatakataa ku menottaaa... :sunglasses:

      
  • Takavuosina keskusteltiin byrokratiasta vertailukohtana ranska maailman byrokratisoitunein maa, kun tätä vertaa suomen byrokraatteihin niin paljastuu se tosiseikka että suomessa on ranskaan verrattuna n.2,5 kertainen virkamiehistö jos heitä on noin 650-700 tuhatta niin jäähän potentiaalisia asiakkaita per virkamies 6,5-7,5 kpl sillä miehityksellä luulisi asioiden hoituvan onhan meillä normaalityössä käyvillä lähes henkilökohtainen avustaja kullakin, ja sitten vielä ihmetellään mihin rahat katoavat !!!!

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit