Kuolonkolarit

16 kommenttia

Tämänkin vuoden kuolonkolarit ovat olleet itsemurhia 90 prosenttisesti, että näin meillä täällä suomessa. Viimeisin tapus keuruulla, jossa 56v paskaukko ajoi suoralla vastaantulevan keulaan, sillä seurauksella, että vastaantulevassa autossa yksi kuoli ja kaksi loukkaantui. Sitä ennen tämä vaihdevuosiäijä oli surmannut vaimonsa. Ongelma on siinä kun ajetaan jatkuvasti tunnekuohujen vallassa.

  
  • Alennetaan nopeusrajoituksia ja lisätään kameravalvontaa! Itsemurhat johtuvat liian heikosta kurista tienpäällä!

      
  • Lainaus:
    21.04.2005 klo 13:43 Zilo kirjoitti
    Alennetaan nopeusrajoituksia ja lisätään kameravalvontaa! Itsemurhat johtuvat liian heikosta kurista tienpäällä!


    Voivathan ne johtua siitäkin, että porukat turhautuvat kurittomuuteen ja alkavat mäjäytellä päin toisiaan :wink:

      
  • A: Autoihin pikaisesti alkolukot

    B: Autoihin tunnistimet jotka tunnistavat kiihtyneessä mielentilassa ajamisen oireet ( hätäinen jarrunkäyttö, äkkinäiset ratinliikkeet, kaasun tolkuton poljenta ym) ja tarvittaessa pysäyttävät auton menon tien poskeen.

    C: Tutka auton eteen joka estää auton siirtymisen vastaantulevalle kaistalle jollei se havaitse edessä hitaammin liikkuvaa ajoneuvoa ja ilmeistä ohitustarvetta.

    HEH..siinähän niitä enemmän ja vähemmän toteuttamiskelpoisia virityksiä :smile:

      
  • Lainaus:
    21.04.2005 klo 13:43 Zilo kirjoitti
    Alennetaan nopeusrajoituksia ja lisätään kameravalvontaa! Itsemurhat johtuvat liian heikosta kurista tienpäällä!


    Eiku poistetaan rajoitukset ja (kamera)valvonta!
    Itsemurhat johtuvat liian kovasta kurista tienpäällä!

      
  • Lainaus:
    20.04.2005 klo 16:38 napanöyhtä kirjoitti
    Tämänkin vuoden kuolonkolarit ovat olleet itsemurhia 90 prosenttisesti


    Vai niin. Ja perustat tiedon mihin, oletko käynyt kysymässä kuskilta kolarin jälkeen...

      
  • Eilen Hesarin verkkosivuilta luin että kuolonkolarit ovat nousseet viime vuodesta. Mutta mielenkiintoisinta oli se että 80 kolarista 29 oli ajettu päin raskasta ajoneuvoa. Eli kuten monesti lehdestä saamme lukea että kuljettaja ajautui tuntemattomasta syystä vastaantulevalle kaistalle ja usein vastaan on tullut sillä hetkellä rekka. Sattumaako?

      
  • Lainaus:
    21.04.2005 klo 19:07 Major kirjoitti
    Eilen Hesarin verkkosivuilta luin että kuolonkolarit ovat nousseet viime vuodesta. Mutta mielenkiintoisinta oli se että 80 kolarista 29 oli ajettu päin raskasta ajoneuvoa. Eli kuten monesti lehdestä saamme lukea että kuljettaja ajautui tuntemattomasta syystä vastaantulevalle kaistalle ja usein vastaan on tullut sillä hetkellä rekka. Sattumaako?


    Ei ole sattumaa. Todellista syytä ei vain haluta kertoa suoraan. Ehkäpä sitä pidetään epäkorrektina.

    Sääli vain että näilläkin tapausten perusteella sitten kiristetään yleisesti liikenneympäristöä. Kyseessä kun ovat kuolemat, joita ei voida rangaistuksilla, eikä rajoituksilla vähentää.

    Toki jos saamme massiivisen valvontajärjestelmän ja täydellisen haltijavastuun, hyötyy yhteiskunta näistäkin. Itsemurhaajan perikunta kun maksaa mahdollisen kuolemaan liittyneen ylinopeussakon. Näin koska rikkeen tekijä on auton rekisterikilpi.

    [Zilo muokkasi tätä viestiä 21.04.2005 klo 20:49]
      
  • Zilo: ” Ei ole sattumaa. Todellista syytä ei vain haluta kertoa suoraan. Ehkäpä sitä pidetään epäkorrektina.”

    Joku poliisi sanoi, kerran telkkarissa ettei niitä mainosteta, koska niistä tulee muoti. Kun aikoinaan joku hyppäsi Näsinneulasta, heti perään hyppi muutama muukin, jos siitä kirjoitettiin lehdissä. Myös jotkin sillat ovat kuulemma suosittuja ja lehtikirjoittelu on suorassa suhteessa suosioon. Eräs lääkäri kertoi kuukausi takaperin, että Tampereella on paikka, jossa menee ihminen junan alle keskimäärin kerran kuussa, mutta lehdissä ei ole asiasta mitään.

    Liikenteessä tapahtuvat itsarit on kuitenkin tutkijoiden tiedossa eikä tavalliset tienkäyttäjät kärsi paitsi tietysti itsemurhaajien osumisista. Itsemurhien tarkkaa määrää ei ymmärrettävistä syistä tiedetä, mutta jotain tietoa kuitenkin on. Toiseen ajoneuvoon törmäämällä tehtyjen itsemurhien tilastointi aloitettiin -87. Sen mukaan silloin toista päin ajamalla itsensä tappoi vain 4 ihmistä. Nykyään niitä tapahtuu n. 20 / vuosi. Nämä ovat siis viralliset luvut, tilastoihin pääsee vain varmat tapaukset.

    Ei viranomaiset eikä kukaan muukaan ole niin tyhmä, että yrittäisi vähentää itsemurhia nopeusrajoituksilla tai haltijavastuulla. Se voi tulla mieleen vain ihmisellä, joka etsii tarkoitushakuisesti tukea mielipiteelleen. Tutkijat ja viranomaiset tietävät, että liikenteen itsemurhiin voi vaikuttaa samalla keinolla kuin itsemurhiin yleensäkin, eli ennaltaehkäisevällä mielenterveystyöllä.

    Tosin tietää asia ja tehdä asialle jotain ovat kaksi eri asiaa, käsittääkseni mielenterveystyön rahoituksessa säästetään ja eniten juuri ennaltaehkäsisevässä.

      
  • Lainaus:
    22.04.2005 klo 13:08 TeeCee kirjoitti
    Ei viranomaiset eikä kukaan muukaan ole niin tyhmä, että yrittäisi vähentää itsemurhia nopeusrajoituksilla tai haltijavastuulla. Se voi tulla mieleen vain ihmisellä, joka etsii tarkoitushakuisesti tukea mielipiteelleen. Tutkijat ja viranomaiset tietävät, että liikenteen itsemurhiin voi vaikuttaa samalla keinolla kuin itsemurhiin yleensäkin, eli ennaltaehkäisevällä mielenterveystyöllä.


    Kuitenkin jokainen kuolonuhri liikenteessä katsotaan syyksi vaatia raskasta haltijavastuuta (tämä lähinnä onneksi vain Helsingin kaupungin taholta), mahdollisimman kattavaa valvontajärjestelmää ja alentaa nopeusrajoituksia. Eikö tässä ole hieman ristiriitaa?

    Pitäisikö julkisuuteen rehellisesti kertoa totuus, että tämä osa kuolonkolareista oli sellaisia, ettei niitä olisi millään estetty (paitsi ehkä ohjaamalla rahoja mielenterveystyöhön)? Tälläiset tapaukset pois rajaamalla voi olla että olisimme jo tuossa max. 250 kuolonuhria vuodessa tavoitteessa. Sellaisia kuolemia kun turha mukaan laskea tavoitteita asetettaessa, joihin ei voida liikennepoliittisin keinoin vaikuttaa.


    [Zilo muokkasi tätä viestiä 22.04.2005 klo 14:45]
      
  • Zilo: ” Kuitenkin jokainen kuolonuhri liikenteessä katsotaan syyksi vaatia raskasta haltijavastuuta (tämä lähinnä onneksi vain Helsingin kaupungin taholta), mahdollisimman kattavaa valvontajärjestelmää ja alentaa nopeusrajoituksia. Eikö tässä ole hieman ristiriitaa?”

    Maallikot voivat sellaista vaatiakin, mutta en ole nähnyt sellaisia mielipiteitä tulevan asiantuntijoiden suusta tai kynästä. Tuohon ristiriidan mahdolliseen olemassaoloon en osaa ottaa kantaa, pitäisi nähdä ensin, mitä tarkkaanottaen on sanottu. Esimerkiksi Helsingin onnettomuudet sattuvat pääosin taajamissa, missä itsemurhaajat ovat aika harvinaisia, siksi tuntuu omituiselta jos pääteillä itsensä tappavia käytetään syynä lisätä valvontaa taajamissa.

      
  • Lainaus:
    22.04.2005 klo 15:22 TeeCee kirjoitti
    Maallikot voivat sellaista vaatiakin, mutta en ole nähnyt sellaisia mielipiteitä tulevan asiantuntijoiden suusta tai kynästä. Tuohon ristiriidan mahdolliseen olemassaoloon en osaa ottaa kantaa, pitäisi nähdä ensin, mitä tarkkaanottaen on sanottu. Esimerkiksi Helsingin onnettomuudet sattuvat pääosin taajamissa, missä itsemurhaajat ovat aika harvinaisia, siksi tuntuu omituiselta jos pääteillä itsensä tappavia käytetään syynä lisätä valvontaa taajamissa.


    Siis syy saada Helsingille oikeus raskaaseen haltivastuuseen on professori Pasasen mukaan se, että tällä menettelyllä säästettäisiin vuodessa 100 - 200 kuolonuhria liikenteessä. Hän ei kuitenkaan ota lausunnoissaan mitenkään kantaa siihen, mikä on kuolintapauksen lähtötilanne. Mikäli moinen säästö saataisiin aikaan ja siitä olisi jo pudotettu pois itsensä tappaneet, taitaisi herra Pasanen saada itselleen haudankaivuu- ja henkiinherätyshommia.

    Kyseisen herran lausuntoja löydät vaikkapa Hesarin arkistosta (kaikki tieto ei löydy Googlella), ei ole montaa viikkoakaan kun hän jälleen väläytteli raskaan haltijavastuun erinomaisuutta henkien säästämiseksi.



    [Zilo muokkasi tätä viestiä 22.04.2005 klo 19:24]
      
  • Ainahan on näin ollut, ja tulee olemaan. Ehkä hyvä ratkaisu olisi tehdä heille laillisia erkanemis kaistoja n500m ja päätyyn suuri betonimöhkäle. sinne voi täysiä täräyttää, eikä haittaa vastaan tulevia. Eipä silti kyllä moni päinajo voi johtua myös muista seikoista, ei noita saa niin vain yleistää. Onhan mielenterveys ihmisillä nykyään lääkkeitä ja hoitoa, tarpeeksiko?

      
  • 1075 ihmistä teki itsemurhan vuonna 2003. Noin 400 kuoli liikenneonnettomuuksissa. Kaikki panostus kohdistetaan tuohon 400:aan, hidastetöyssyillä, rajoitusten alentamisella jne. Nuo toimet häiritsevät kaikkien liikkumista, mielenterveystyö ei häiritse ketään. Eli ihan sama, jos 1075 ihmistä tappoi itsensä, ei kiinnosta ketään.

      
  • Lainaus:
    25.04.2005 klo 00:39 SKP kirjoitti
    1075 ihmistä teki itsemurhan vuonna 2003. Noin 400 kuoli liikenneonnettomuuksissa. Kaikki panostus kohdistetaan tuohon 400:aan, hidastetöyssyillä, rajoitusten alentamisella jne. Nuo toimet häiritsevät kaikkien liikkumista, mielenterveystyö ei häiritse ketään. Eli ihan sama, jos 1075 ihmistä tappoi itsensä, ei kiinnosta ketään.


    Ainakin tupakoitsijat voivat lohduttautua sillä, että molemmat noista vaihtoehdoista ovat siistimpiä kuin keuhkosyöpä. Ja jonkinmoinen mahdollisuus on olemassa, että se sattuu omalle kohdalle.

    Olisi tietysti kauhean hyvä, että ilman omaa pyrkimystä kenenkään ei tarvitsisi kuolla tai loukkaantua liikenteessä. Ja vaikka pyrkimystä olisikin, niin se voitaisiin hoitaa jollakin muulla tavalla (siis vältää).

      
  • Lainaus:
    24.04.2005 klo 13:54 bunker kirjoitti
    Ainahan on näin ollut, ja tulee olemaan. Ehkä hyvä ratkaisu olisi tehdä heille laillisia erkanemis kaistoja n500m ja päätyyn suuri betonimöhkäle. sinne voi täysiä täräyttää, eikä haittaa vastaan tulevia. Eipä silti kyllä moni päinajo voi johtua myös muista seikoista, ei noita saa niin vain yleistää. Onhan mielenterveys ihmisillä nykyään lääkkeitä ja hoitoa, tarpeeksiko?

    Koskaan Suomessa ei olla säästetty niin paljon terveydenhuoltokustannuksissa kuin nyt - koskaan aikaisemmin Suomessa ei ole ollut niin paljon rahaa kuin nyt. Ellei yhteiskunnan pahoinvointi eri leikkaus- ja säästötoimenpiteillä tästä suurene, voisi olettaa, että itsemurhaan ajautuneet ihmisparat vähitellen ovat hoitaneet asiansa, ja tilastot kaunistuvat, ja valtio kuntien terveydenhuollon kustannuksella voi jatkaa eri säästö- ja leikkaustoimenpiteitä siitä huolimatta, että rahaa virtaa kassaan enemmän kuin koskaan. Myös meiltä autoilijoilta se € 6,5 miljardia/v.
    Kuka koko asian takapiruna häärii on hämärän peitossa, koska patjavuori jonne rahat ommellaan piiloon on valtava. Sanoisin, että valtaapitäviltä tämä on edesvastuutonta toimintaa, raha on sijoitettava sinne missä se tarvitaan, ja yleensäkin kiertoon jolloin se luo tervettä kulutusta, taloutta ja työpaikkoja, eikä päinvastoin kuten nyt, luo ahdinkoa, työttömyyttä ja ajaa ihmisparkoja itsemurhan partaalle!

    [SixPack muokkasi tätä viestiä 25.04.2005 klo 07:20]
      
  • SKP: ” 1075 ihmistä teki itsemurhan vuonna 2003. Noin 400 kuoli liikenneonnettomuuksissa. Kaikki panostus kohdistetaan tuohon 400:aan, hidastetöyssyillä, rajoitusten alentamisella jne. Nuo toimet häiritsevät kaikkien liikkumista, mielenterveystyö ei häiritse ketään. Eli ihan sama, jos 1075 ihmistä tappoi itsensä, ei kiinnosta ketään.”

    Tuossa on kysymys HIUKAN eri asioista. Kun tehdään itsemurha, tarkoituskin on saada henki pois. Kun liikutaan liikenteessä, tarkoitus on päästä ehjänä perille. Liikenne on kuin työ, siinä pitää ruohonjuuritasolla pyrkiä nollaan kuolleeseen kuten joka työpaikan työturvallisuudessakin. Turvalaitteet haittaavat monen työkoneen käyttöä ihan niin kuin töyssyt haittaavat liikennettä. Töyssyt ovat painostusta yhtä vähän kuin kypärän käyttöpakko rakennuksilla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit