Balttilainen ajotyyli Suomessa

2 kommenttia

Kaikki jotka tuntee baltteja tietää että ohitetaan pimeässä sokkona kun valoja ei näy (oletus: kukaanhan ei silloin tule vastaan). Samoin raskaalle liikenteelle sopiva ohituspaikka Baltiassa on risteys jossa on 80 tai 60 rajoitus, joten kun muut hiljentää niin keltaisia viivoja leikkaamalla pääsee näppärästi muiden ohi hitaammallakin rekalla. Ja kyllä ne henkilöautot kuitenkin rekkaa väistää.
Tämä tyyli on pesiytynyt Suomeenkin. Eilen kun ajoin nelostietä etelään klo 21:10 noin 20 km ennen Heinolan moottoritien alkua (Lusi) kapealla mutkaisella ja mäkisellä osuudella keltaisilla viivoilla ohituskieltomerkillä ja paikassa jossa minulle ei tulisi mielenkään ohittaa ketään rekkakuski WOO-884 päätti lähteä toisen rekan ohi kärkyttyään sitä ennen jo pitkään ohituspaikkaa.
Siinä ne rekat kulki ainakin kilometrin rinnakkain.
Täytyy sanoa että vastaavan kuoleman performanssin olen näynyt ennen vain Latviassa. Kuskilta pitäisi ottaa ikuisiksi ajoiksi kortti pois. Jos kuski luet tämän vaihda kuule ammattia. Haluaisin myös vetää sinua turpaan.
Eli kun ajatte Lusi-Vaajakoski väliä varautukaa siihen että vastaan voi tulla mutkan tai mäen takaa kaksi rinnakkain kisaavaa rekkaa.

  
  • Rekkojen ohittelua harvemmin kaksikaistaisilla maanteillä tapaa, mutta jostain syystä pimeässä henkilö- ja pakettiautoilla tehtävät ohitukset vaikuttavat epäonnistuvan useammin kuin valoisaan aikaan. Luotetaanko siihen, ettei vastaantulijan valoja näy vai onko kyse vain siitä, ettei huomata kurvia tai mäkeä, koska pimeässä ei näe riittävän kauas?

    Vt1:llä Saukkolassa oli ennen ohituskaista, mutta se onneksi muutettiin vasemmalle kääntyvien kaistaksi. Ryhmittymistä ajatellen kaista on tarpeettoman pitkä, joten siinä aika usein näkee ohituksia. Yleensä ohittaja ehtii palata omalle kaistalleen ennen ryhmitysmerkkejä, joten ohitus lienee laillinen. Jotenkin se silti ei tunnu järkevältä ohituspaikalta.

      
  • Joskus silloin, kun Lahdentie oli vielä se vanha kapea ränni - vain yksi kaista suuntaansa - niin meitä vastaan tuli mutkan takaa kaksi täysmittaista rekkaa rinnakkain. Väistin pientareelle tietenkin. Eipä siinä meille mitenkään käynyt, mutta oli melkoisen erikoinen tilanne.

    Aika usein nykyään juurikin virolaiset autoilijat ajelevat melko haipakkaa ja tyyliin kuuluu tietenkin ohittelut - eihän sitä vauhtia voi muuten ylläpitääkään. Tätä on nyt jatkunut ehkä noin 5v jo ja näyttää yleistyvän yhä.

    Tuossa aiemmassa viestissä kuvatussa tapauksessa ohitettavan pitäisi päästää se ohittaja helpommin ja nopeammin ohitse vaikka sitten hiljentämällä. Vaarana tietenkin on, että mahdollisen vastaantulijan ilmaannuttua ohittaja saattaa myös hiljentää päästäkseen takaisin ohitettavan taakse. Mutta sen sijaan, että kukaan hiljentäisi pätkääkään, tilanne muistuttaa pikemminkin kisailua tai jopa kilpailua.

    Siviiliautoilla kulkevia poliiseja pitäisi lisätä. En tiedä mitä lisäarvoa on, kun autossa lukee kyljessä mikä se on ja värityksestäkin tietysti sen huomaa. Paljon todellisempaa menoa olisi, kun mistään ei päältä näkisi mistä on kyse ja silmänpalvonta saataisiin vähenemään. Poliisivaatteet tietenkin saisi olla.

    Kesällä on lukuisia ns. "siviilimoottoripyöräilijöitä".

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit