liikennevaloihin pysähtyminen?

9 kommenttia

osaako joku kertoa minkä takia jotkut pysäyttävät autonsa vihreitä odotellessaan useamman metrin päähän siitä kohdasta jossa sen pitäisi olla, suojatien edessä?? jotkut sankarit vielä lisäksi tekevät sitä että siinä odotellessaan ajavat muutaman sekunnin välein vähän matkaa eteenpäin ja pysähtyvät taas...ja sama homma uudestaan....

:sunglasses:

  
  • Juu - osaa helposti. Erittäin monien suojateiden eteen on nykyään maalattu ajorataan leveä viiva, jonka eteen on tarkoitus stopata silloin, kun ylimalkaan stopataan ja tämä viiva on aika kaukana siitä suojatiestä. Siis ei enää saa ajaa suojatiehen kiinni asti. Samaa käyttäytymistä on ollut havaittavissa niissäkin paikoissa, joihin vaaleaa viivaa ei ole vielä laitettu. Porukka on oppivaista. Se mikä ihmetyttää, on tuo "ryömiminen", mutta sekin selittyy vissiinkin sillä, että suomalaiset ovat päsäpallokansaa ja kärkkyminen on verissä - jos se valo vaikka sattuisi vaihtumaan vihreäksi, niin olisivat sitten ensimmäisinä ehtimässä seuraaviin punaisiin odottelemaan lisää.
    :grin:
    Takavuosina oli kovinkin yleistä, että ajateltiin niin, että jos stopataan tarpeeksi kauas suojatiestä, niin sitä ei enää tulkita suojatien eteen pysähtymiseksi ja viereistä samaan suuntaan menevää kaistaa pitkin kulkevan ei siis tarvinnut pysähtyä suojatien eteen lainkaan. Tällä tavoiteltiin autoliikenteen sujuvuutta, kun ei tarvinnut "turhaan" pysähdellä. Tämä oli autoilijoiden iki omaa keksintöä ja puuhastelua. Ongelma vain tuli siitä, että suojatiet muuttuivat turvattomammiksi. Tästä samasta syystä ilmeisesti poikii sekin, että nykyään ei juurikaan suojateiden eteen pysähdellä vaikka siihen olisi kuka tahansa aiemmin stopannut ja kaikkien olisi stopattava siihen mikäli väliin ei jää tyhjää kaistaa. Kuten jo sanoin aiemminkin, niin ihan kaikki ajoratamerkinnät (maalaukset) olivatpa ne miten paksun lumen tai jään alla tahansa, ovat kaiken aikaa voimassa ja niitä on pakko noudattaa. Ja kas - niin myös näitä suojateiden eteen maalattuja leveitä raitoja. Näillä raidoilla pyritään turvaamaan paljon parempi näkyvyys suojateille - siis sekä jalankulkijat näkevät, että tuleeko se naapuriautoilija sieltä ja aikooko se lainkaan pysähtyä sekä myöskin autoilija näkee jo kaukaa, että onko sitä suojatietä joku kayttämässä vai ei ja niille, jotka viime tingassa tajuavat, että siihen todellakin pitää pysähtyä, jää enemmän pelivaraa reagoida oikealla tavalla.

    Muistutan vielä, että mikäli jalankulkija on suojatiellä tai on astumassa suojatielle, on hänelle annettava esteetön kulku.
    Lisäksi muistutan, että väistämisvelvollisen on osoitettava riittävän ajoissa ja selvästi kaikelle muulle liikenteelle, että hän aikoo tässä tapauksessa pysähtyä - aivan kuten TLL edellyttää.

    Tästä http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267 voi tarkistaa, mikäli asiat olisivat sattuneet unohtumaan.
    :smile:

    [Rätkätin muokkasi tätä viestiä 23.02.2007 klo 23:37]
      
  • Lainaus:
    23.02.2007 klo 23:30 Rätkätin kirjoitti

    Erittäin monien suojateiden eteen on nykyään maalattu ajorataan leveä viiva, jonka eteen on tarkoitus stopata silloin, kun ylimalkaan stopataan ja tämä viiva on aika kaukana siitä suojatiestä. Siis ei enää saa ajaa suojatiehen kiinni asti.



    olen toki tietoinen tuosta. mutta kun nämä nuijat jättää sen autonsa TODELLA kauas siitä viivastakin (oli sitä näkyvissä tai ei), ja sen jälkeen pahimmassa tapauksessa aloittavat tuon kytkimen raiskaus operaationsa. minusta aika kusipäistä koska nämä kuskit pakottavat tavallaan muutkin takana ajelemaan tuo heidän pelleilemänsä väli kiinni kenties moneen kertaan samoissa valoissa odotellessa?
    :smile:

    [petos muokkasi tätä viestiä 23.02.2007 klo 23:45]
      
  • Kait ajavat automaatilla ja pelkäävät että se "ryömii" viivan yli jos ei jätä "vararakoa"? :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    23.02.2007 klo 23:44 petos kirjoitti
    ...nämä nuijat jättää sen autonsa TODELLA kauas siitä viivastakin (oli sitä näkyvissä tai ei), ja sen jälkeen pahimmassa tapauksessa aloittavat tuon kytkimen raiskaus operaationsa. minusta aika kusipäistä koska nämä kuskit pakottavat tavallaan muutkin takana ajelemaan tuo heidän pelleilemänsä väli kiinni kenties moneen kertaan samoissa valoissa odotellessa?
    :smile:



    Omalta kohdalta on todettava, että aika harvoin ryömin muiden mukana, KUN on ensin pysähdytty. Joskus jää isokin väli minun ja edelläolevan väliin. Ja tämä siksi, että en suostu moiseen kuspäisyyteen. Sellainen temppuilu ylipäätään missä joku "tietää ja tuntee" ko. paikan ja alkaa ryömimään jo 300-400metrin päästä, että sitten siinä sopivassa paikassa pääsevät ikäänkuin pysähtymättä, on aivan älytöntä. Suosittelen, että ajetaan normaalin rauhallisesti temppuilematta ja turhia ryömiskelemättä niin pitkälle kuin se on tarkoitettukin. Tiedän senkin, että joillekin saattaa tulla tunne, että asiat ikäänkuin etenesivät, kun jono liikkuu edes hieman.

    Suosittelen, että jokainen pyrkisi ajamaan oikein ja olemaan välittämättä niistä kaikista filosofioista, joita näkee harrasteltavan. Ei pidä mennä mukaan kaikkeen hömpötykseen. Jos joku haluaa välttämättä ryömiä, niin ryömiköön hän - ei se muita velvoita mihinkään. Jos jää hieman rakoja, niin sittenhän jää. Jollain kohtuudella tietenkin, mutta ei siitä paineita tule.

    [Rätkätin muokkasi tätä viestiä 24.02.2007 klo 08:08]
      
  • Lainaus:
    24.02.2007 klo 00:52 Rätkätin kirjoitti

    Omalta kohdalta on todettava, että aika harvoin ryömin muiden mukana, KUN on ensin pysähdytty. Joskus jää isokin väli minun ja edelläolevan väliin. Ja tämä siksi, että en suostu moiseen kuspäisyyteen.



    en minäkään usein ryömi muiden mukana tai muiden takia, ja joskus siitä saa ''pahaa silmää osakseen''.
    joissan paikoissa ruuhka-aikaan ei vain ''kaikki mahduta sinne'', jos joku on jättänyt ison välin, ja silloin ajan kyllä ryömijän kiinni, jotta sinne taakse mahtuu, eikä kenenkään tarvitse jäädä keskelle risteävää tietä jonkun ääliön leikkihetken takia :smile:

      
  • Lainaus:
    24.02.2007 klo 09:11 petos kirjoitti
    ...jos joku on jättänyt ison välin, ja silloin ajan kyllä ryömijän kiinni, jotta sinne taakse mahtuu, eikä kenenkään tarvitse jäädä keskelle risteävää tietä jonkun ääliön leikkihetken takia :smile:


    Niinpä .. risteykseenhän ei pidä mennä lainkaan, jos ei varmasti tiedä, että siitä pääsee kokonaan lävitse. Noista ajoratamaalauksista vielä, että aika moni risteyskin on nykyään maalattu ISOLLA viivoituksella, että pöllömpikin tajuaisi, että sinne ei saa missään tapauksessa jäädä. Aika usein monelle näyttää tulevan "yllätyksenä", että eivät ruuhkassa pääsekkään risteyksestä lävitse. Itse pyrin kaikin tavoin, että todella jätän isonkin risteyksen tyhjäksi ellen näe, että jono kauempana liikkuu selvästi niin paljon, että pystyn melkoisella varmuudella ennakoimaan, että en todellakaan sitten joudu jäämään sinne keskelle. Toisinaan vaistoan paljon kiukkua takani, mutta olen ajatellut asiaa siten, etten muiden painostuksesta huolimatta aio tehdä tietoisesti väärin.

    Olen myöskin ajellut vuosikausia HYKSin ohitse ruuhka-aikoina mennen tullen ja nähnyt monta monituista kertaa ambulanssien huutavan täysillä, kun eivät pääse risteyksistä lävitse, kun "minä-minä"-autoilijat ovat tukkineet kaikki paikat raitsikkakiskoja myöten vaikka sinne ei pitäisi olla asiaa kuin raitsikoilla (ja hälyvehkeillä).

    Totta kyllä on sekin, että jos ei kaupunkialueella pidä puoliaan, niin rakoihin on tunkemassa busseja, rekkoja, takseja ja muita ns. pätevöityneitä ammattimiehiä, jotka mielestäni aika isolta osalta ovat niitä röyhkeimpiä - ei kaikki, mutta merkittävän moni ei tunnu piittaavan muistakaan säännöistä pätkääkään. Lieneekö syy siinä, että he pitävät itseään hyötyliikenteenä ja katsovat, että vaikka myynties siviiliautossaan menee tekemään miljoonakauppoja niin ne eivät mukamas ole hyötyliikennettä. Sen sijaan 100 euron taksimatka on enemmän hyödykästä kuin 1.000.000 euron yrityskauppa. Mutta ne hyödyt (tai mikä on yleensä hyötyä) riippuu ilmeisen paljon siitä ketä se milloinkin hyödyttää.

    Toiset puhuvat joustosta - sallaista kuulemma pitää liikenteessä olla, että se toimisi kunnolla. Minun omien kokemusteni mukaan joustolla tässä tarkoitetaan sitä, että he menevät ensin ja muut joustavat, sillä muussa tapauksessa me muut saamme kuulla, että me emme kykene joustavaan liikenteeseen. Minun ajokorttini täytti viime vuonna vasta 40 vuotta ja kaiken aikaa olen ajellut - tainnut tulla muutama miljoona kilometriä ja vieläkin yritän noudattaa autokoulussa saamaani ohjetta, että "Muista sitten, että ajokortti on vain lupa harjoitella yksin." Kokemusta on kieltämättä karttunut ja jos jonkinlaisissa tilanteissa oltu. Ihan kaikkea hyvää en kuitenkaan ajattele kaikista ns. ammattikuskeista. On niitä hyviäkin - mutta harvakseen. Sanoisin, että ihan kaikki eivät niihinkään hommiin ole lainkaan sopivia.
    :sunglasses:

      
  • [quote title="24.02.2007 klo 10:41 Rätkätin kirjoitti"]
    .. Aika usein monelle näyttää tulevan "yllätyksenä", että eivät ruuhkassa pääsekkään risteyksestä lävitse.

    -joo, tuo kertoo juuri siitä että ajetaan vaan ''fyysisesti'' eikä ajatella nenäänsä pidemmälle eikä huomioida muita. tuo ongelma (jossa risteys on täynnä autoja kun valot vaihtuu toisille) on edessä varsinkin ruuhka-aikana kun ihmiset ovat ajaneet punaisia päin todella törkeästi.


    Itse pyrin kaikin tavoin, että todella jätän isonkin risteyksen tyhjäksi ellen näe, että jono kauempana liikkuu selvästi niin paljon, että pystyn melkoisella varmuudella ennakoimaan, että en todellakaan sitten joudu jäämään sinne keskelle.

    -noin juuri pitäisi käsittääkseni kaikkien tehdä

    :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    23.02.2007 klo 23:06 petos kirjoitti
    osaako joku kertoa minkä takia jotkut pysäyttävät autonsa vihreitä odotellessaan useamman metrin päähän siitä kohdasta jossa sen pitäisi olla, suojatien edessä?? jotkut sankarit vielä lisäksi tekevät sitä että siinä odotellessaan ajavat muutaman sekunnin välein vähän matkaa eteenpäin ja pysähtyvät taas...ja sama homma uudestaan....

    :sunglasses:

    Aika vähän noita ryömijöitä on, mutta jonkun verran. Yleensä ovat keski-iän ylittäneitä miehiä. En tiedä mikä tarkoitus tuollaisessa on, tuskin ainakaan lähdön parantaminen, koska kertaakaan ei moinen ole saanut parempaa lähtöä kuin minä pysähdyksistä. Poikkeuksena bussit, jotka osaavat valonkierrot ulkoa ja lähtevät liikkeelle jo punaisella.

      
  • Nyt näyttää siltä, että ns. pysäytysviivat ovat Suomenkin ratifioimien sopimusten vastaisia.

    Aiheesta enemmän:
    http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Helsingin+suojateille+ei+sallita+pys%C3%A4ytysviivoja/1135225370126

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit