Ajokortti opetusluvalla

3 kommenttia

Mitä mieltä opetusluvalla opettamisesta?

Aloittelen juuri opetusurakkaa ja yllätyin siitä, että markkinoilla on tarjolla valmiita opetuspaketteja aiheeseen. Ainoa historian jäänne on 2-vaiheen pakollinen opetus joka lisää kustannuksia 500:lla eurolla ilman todellista hyötyä opetus- tai asennemielessä.



Jos joku oikeasti olisi kiinnostunut nuorison ajoasenteesta ajokorttiopetus siirrettäisiin lukioon / ammattikouluun ja varmistettaisiin riittävä "asenneopetus" ja ajomäärä ennenkuin testosteronia täynnä oleva nuori päästetään takavetoautolla irti liikeekenteeseen.



Olen varma, että 6 kk säännöllistä opetusta / ajokokemusta antaa paremmat valmiudet ja ymmärryksen liikenteestä, vastuusta ja koheltamisen seuraamuksia kuin muutaman kymmenen tunnin autokoulu ikinä.

  
  • Opetin toisen pojistani opetusluvalla, tuli varovaisempi kuski kuin tuosta autokoulun "opettamasta"! :wave:

      
  • 1jmatti:

    Mitä mieltä opetusluvalla opettamisesta?
    Aloittelen juuri opetusurakkaa ja yllätyin siitä, että markkinoilla on tarjolla valmiita opetuspaketteja aiheeseen. Ainoa historian jäänne on 2-vaiheen pakollinen opetus joka lisää kustannuksia 500:lla eurolla ilman todellista hyötyä opetus- tai asennemielessä.

    Jos joku oikeasti olisi kiinnostunut nuorison ajoasenteesta ajokorttiopetus siirrettäisiin lukioon / ammattikouluun ja varmistettaisiin riittävä "asenneopetus" ja ajomäärä ennenkuin testosteronia täynnä oleva nuori päästetään takavetoautolla irti liikeekenteeseen.

    Olen varma, että 6 kk säännöllistä opetusta / ajokokemusta antaa paremmat valmiudet ja ymmärryksen liikenteestä, vastuusta ja koheltamisen seuraamuksia kuin muutaman kymmenen tunnin autokoulu ikinä.

    Puhut täyttä asiaa.Olen itse aloittanut autoilun heti kun jalat ulottuivat polkimille ja nokka koetaulun yli tietenkin yksitysalueella.Ajokortin suoritin opetusluvalla,vaikka olisi ehkä parempi sanoa harjoitteluluvalla.Isäni ajoi kortin 50 vuotiaana,eikä hän koskaan oppinut kunnolla ajamaan joten jouduin jo 14 vuotaasta lähtien ajamaan pahat paikat.Esimerkiksi silloisissa autoissa joutui vaihtamaan pienemmälle kesken mäen ja isälläni oli tapana pistää kolmosen sijasta pakki päällä,jolloin jäätiin tietenkin keskelle mäkeä. Silloin vaihdettiin kuskia ja peruutin mäen alle ja tulin vauhdilla ylös.Mäenpäällä vaihdettiin taas kuskia.Viranomaiset suhtautuvat opetuslupiin nuivasti ja meillä on tehty 0-tutkimus,jossa väitetään,että opetusluvalla korttinsa saaneet joutuvat useimmin kolareihin kuin autokoulun käyneet.Tutkimus herätti paljon kritiikkiä ja todettiin,että asia on juuri päin vastoin.



      
  • Molempi parempi taikka huonompi.Parhaat autokoulut opettavat todella hyvin, myös asenteellisesti. Niitäkin olen nähnyt joiden tarkoitus on saada oppilas vain ekalla läpi, opetetaan pienellä paikkakunnalla ne knopit joita inssien tiedetään hakevan.



    Itse olen opettanut kaksi jälkeläistä. Vanhemmalla on vastuullinen homma tarkistaa omat asenteensa sekä tietonsa ja taitonsa oikeellisuus. Lapsen ja vanhemman arvostus toisiaan kohtaan sekä auktoriteetin toimivuus ja oikea asenne eivät ole helppoja asioita. Helppoa on sensijaan opettaa omat hälläväliä yms. asenteet myös jälkikasvulle.



    Jos kotiopetus toimii asiallisesti sekä vastuullisesti on tuloksena valiokuskeja liikenteeseen, myös päinvastaisia esimerkkejä olen tavannut. Omaa onnistumistani pitäisi kai kysyä naapureilta?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit