Taxiautoko?

19 kommenttia

Miksi maksavan ihmisen pitää turvautua omiin kyytijärjestelyihin,
jos aikoo saada laadukasta kyytiä?

Ihmettelen mitä joittenkin taxi-miesten päässä liikkuu?
Varmaan sitä on ihmetellyt moni muukin!
Nykyisten taxien laatutaso on pudonnut ja enää ei vaan saa
sitä oikeaa taxikyytiä, joka oli aikoinaan itsestäänselvää, jos
halusi kyydin jonnekkin, silloin sitä myös sai.

Mielestäni taxiauton tunnusmerkit eivät tayty kaikissa autoissa,
jotka liikkuvat neljällä pyörällä.
Ennen yhtenä perusperiaatteena oli auton laatu, kukaan
taxi-mies ei tarjonnut ala-arvoisen rotiskon kyytiä asiakkaalleen.

Jos soittaa taxikeskukseen ja tilaa "AUTON" viemään juhlatilaisuuteen, alkavat juhlat yleensä heikoilla fiiliksillä.
Auttaisiko, jos taxikeskuksen tytöille järjestää koulutusta?
Joskus onnistuu saamaan taxi-pysäkiltä oikean auton, mutta puhelimella tilaamalla saa yleensä pelkkää p a s k.

  
  • Meillähän on aika hyvä txiautokanta, jos vertaa vaikka USA:han tai muuallekkin. Enää ei ole Popedoita ja Volgia, kuten takavuosina, jos muistat. Niiden jälkeen melkein kaikki (verotus syistä) olivat noita Saksan Ladoja elikkä Mersuja, mutta tilanne lienee muuttunut hieman - tai ainakin siltä näyttäisi, mutta varmaa tietoahan minulla ei ole. Nykyiset näyttävät olevan vaikka minkä merkkisiä - vaan taitaa Mersuja vieläkin olla ehkä eniten?

    Mutta tietenkin on niin, että mikäli asiakas nimen omaan pyytää "juhlavampaa" kyytiä, niin luulisi sitä löytyvän.

      
  • elämä on.
    jos olet niin iso herra että matkustus näillä suomen ''räppänätakseilla'' on liikaa, pitäisköhän sinun hankkia vaikka esim. S-mersu, limusiini mallia ja palkata vaikka kuljettaja siihen. sinähän olit niin kovasti näiden ''yhteiskunnallisten hyvien valintojen ja tekojen'' perään. ja työllistäisit siinä samassa jonkun työttömän.


    :wink:

      
  • Murheensa kullakin. Tuntuupa varsin moni taksikuski vaihtaneen sen "saksan ladan" pois juuri sen takia, että saisivat vietyä kyytiläisensä sinne juhliin...

      
  • Tälläisestä sivistyneestä valtiosta voisi luulla saavansa palvelua
    sanan merkityksessä ja jos sitä ei saa, niin voisi ainakin kertoa
    tuosta epäkohdasta asikkaalle. Olen nimittäin sisäistänyt, että asiakas on aina oikeassa, olipa kysymys melkein mistä tahansa,
    mikäli laki ja asetukset eivät ole ristiriidassa asikkaan toiveiden
    suhteen. Luulisi sentään taxi-keskuksen tyttöjenkin saanee
    asiakaspalvelukoulutusta työhönopastuksen lomassa.

    Tietenkin tarjolla voi olla vaan räppänöitä, kun paremmat
    autot on ajossa ja tilauksia täynnä.

    Tuosta volgasta mainittiin ja omasta kokemuksesta siinä oli
    tasainen oloinen kyyti, joka päihittää kaikki nykyajan rahvaan
    rottelot siinä kyyti ominaisuudessa, mutta ajamisesta ei
    sattumoisin ole omakohtaista kokemusta.

    Oman limusiinikuljettajan palkaaminen on hyvä pointti ja olisin
    sen ehkä tehnytkin, mikäli en itse pitäisi autolla ajamisesta.

    Kuitenkin näkisin, että yhteiskuntaan on luotu lailla säädelty
    asiakaskuljetuksiin tarkoitettu taxi-auto systeemi, jonka tehtävä
    on palvella taxia käyttäviä asiakkaita heidän tarpeidensa mukaan.

      
  • Ei sitä oikein ravintolaillan jälkeen auta tolpalla autoa alkaa valitsemaan. On vain tyydyttävä siihen kolisevaan Volkkariin jos kohdalle sattuu... kyllähän sitä mielellään S-sarjalla matkustaisi, mutta taitaa nykyään taksiyrittäjienkin kannattaa auton kuluja ja hintoja katsella tarkemmin, jotta tulee leipää pöytään. Autojen kasvettua pienimpiinkin malleihin alkaa mahtua...

      
  • Kyllä kuluja kannattaa kaikkien katsella on sitten mistä oloista
    tai elämäntilanteesta tahansa.

    Pitäisi palvelualan yrittäjän myös älytä millä lähtee taxia
    ajamaan ja asiakkailleen kyytiä tarjoamaan.

    Jos minun pitää nousta taxin kyytiin, joka on esim. toyota corolla
    verso, niin mitä luulet, nousenko? Tuosta ei kehtaa normaalilla
    järjellä varustettu taxi-kuski periä maksua, saati toivottaa hyvää
    päivänjatkoa. Voi kysyä kuka typerys on lähtenyt asialle?

    Tuota ei voi perustella edes extreme-kokemuksena.

      
  • Minä taas toivon pääseväni Toyotan laadukkaaseen kyytiin, jotta perille pääsy olisi varmaa. Kestävän auton maine ja turvallisuus ratkaisevat. Onhan Toyota Suomen luotetuin automerkki. Kyllä Mersussakin mieluusti matkustaa - ja vaikka jossain halvassa Saksalaisessakin jos vaan kyytiä on tarjolla. Eli ei se siitä automerkistä niin kiinni, kunhan vaan auto saapuu sovitusti.

    Tolpalla sanovat, että Mersu mukavin ja Toyota kestävin. Siinä siis kaksi tolpan kuningasta. :sunglasses: Mutta eiköhän se niin ole, että laadun ja kokonaiskustannusten perusteella merkit valitaan. Miksi siis vaikka Renault tai Fiat on harvinainen tolpalla - sitä miettiköön kukin keskenään.

    Kyllä ne kaikki uudet taksit hyviä on matkustaa mutta eniten risoo, että sieltä tuleekin joku vanha puolimilliä ajettu koliseva rotisko...oli sitten Mersu tai joku muu.

      
  • Lainaus:
    26.02.2007 klo 08:31 Perttiperkele kirjoitti
    Kyllä kuluja kannattaa kaikkien katsella on sitten mistä oloista
    tai elämäntilanteesta tahansa.

    Pitäisi palvelualan yrittäjän myös älytä millä lähtee taxia
    ajamaan ja asiakkailleen kyytiä tarjoamaan.

    Jos minun pitää nousta taxin kyytiin, joka on esim. toyota corolla
    verso, niin mitä luulet, nousenko? Tuosta ei kehtaa normaalilla
    järjellä varustettu taxi-kuski periä maksua, saati toivottaa hyvää
    päivänjatkoa. Voi kysyä kuka typerys on lähtenyt asialle?

    Tuota ei voi perustella edes extreme-kokemuksena.

    Corolla Verso ja WW Touran on oikein hyviä taxiautoiksi, ovat tilavia ja helppo nousta autoon ja autosta pois, eli melkein meikeläisen toivetakseja. CMersu on melko ahdas, ellei sitten ole ainoa matkustaja.

    Muutaman kerran olen ollut myös yli puoli miljonaa kilometriä ajetussa 124-korisessa Mersussa, täytyi vain ihmetellä, että ompa hyvää kyytiä.

    Hm. itse en kyllä ole tuntenut oloa yhtään sen varmemmaksi perille menon suhteen, jos olen matkustajana Toyotassa, yhtään kertaa ei taxi ole matkalle hyytynyt, oli merkki ollut mikä tahansa.

      
  • Ehkä kilpailu vihdoinkin alkaa vaikuttaa taksialallakin, jos kerran autojen laatu on alkanut pudota. Oleellista on kai kuitenkin se, että palvelu ja sen hinta ovat mahdollisimman lähellä toisiaan ja jos yrittäjä mitoittaa kalustonsa täyttämään vaativankin maun vaatimukset, se on liian hyvää eli liian kallista arkikäyttöön.

    Näin eilenillalla taksina samanlaisen auton kuin siskonmiehellä. Se on ihan fiksun näköinen citymaasturi. En ole vielä kertaakaan päässyt siihen puhdistamatta samalla sen kynnyskoteloa housuni lahkeeseen, ehkä pitää kokeilla hyppyä pää edellä kunnon vauhdin kera. Jos sellainen ilmestyy eteeni kun olen tilannut taksin, saa kuski ottaa minut syliin ja kantaa sisälle. Uloshan ne minut yleensä kantavat jo nyt.


    [TeeCee muokkasi tätä viestiä 26.02.2007 klo 10:57]
      
  • Mikäli taxibusinesta ajatellaan, niin ilmeisesti kannattaa satsata sellaisiin työkaluihin, joille on eniten käytöä arkena.
    Juhlakaluillekin ilmeisesti on käyttöä, mutta investointeihin nähden aivan liian hintelästi.

      
  • [quote title="26.02.2007 klo 08:31 Perttiperkele kirjoitti"]
    Jos minun pitää nousta taxin kyytiin, joka on esim. toyota corolla
    verso, niin mitä luulet, nousenko?



    -jos nyt ajatellaan laajassa mittakaavassa ja kaikkia taksilla liikkuvia kansalaisia, eikä vain sinua joka kuvittelet olevasi muiden yläpuolella, huomataan että olet melkoinen harvinaisuus tuon nirsoutesi kanssa. kyllä nuo taxi kyydit valtaosalle kelpaa hyvin, vaikkei autona olekaan mersu tai volvo.

    omien taksikokemusten mukaan esim E-sarja mercedes ei tuota mitään kummempaa matkustusnautintoa kuin vertaa vaikka accordiin, saati C-sarja, suorastaan surkea.

    kyllähän se on niin että taxi isäntä haluaa harjoittaa mahdollisimman kannattavasti tuota ammattiaan, ja se näkyy noissa autovalinnoissa. valtaosa asiakkaista ovat ihan tyytyväisiä näihin kyyteihin jotka hoidetaan näillä sinun kauhukuvillasi.

      
  • Ihme rutinaa: Jos ei ego kestä istua Avensikseen tmv niin ottaa niiltä kuljettajilta suoran numeron joiden autoon se ego mahtuu. Suomalaiset taksit on käytännössä kaikki hommaansa kelpoja, puhtaita ja turvallisia, poikkeukset on harvassa.

    Bentleylläkö ajamalla saa noin valtavan egon, en ole onnistunut siihen vielä CL:llä liikkumalla?

      
  • Lainaus:
    26.02.2007 klo 09:03 A Tapio kirjoitti
    Minä taas toivon pääseväni Toyotan laadukkaaseen kyytiin, jotta perille pääsy olisi varmaa. Kestävän auton maine ja turvallisuus ratkaisevat.


    No monestiko ne muun merkkiset taksit ovat sinut tielle jättäneet?

    Minulle ei ole mitään väliä minkä merkkinen auto taksissa on, kunhan se täyttää vaatimukset tiloista, siisteydestä ym. Merkistä riippumatta parhaat taksit ovat naisten tai sitten vanhempien herrasmiesten ajamia. Heiltä saa vielä asiakaspalvelua ja kyyti on tasaista ja turvallista.

    Minä olen jotenkin ollut siinä uskossa, että taksin luotettavuus (luotettavuus = tiedän pääseväni tavaroineni turvallisesti ajallaan perille) on aika paljon kuskista kiinni. Eli siitä miten sillä autolla ajaa. Palvelu myöskin, en ole ainakaan vielä istunut edes maailman ihmeellisimmässä Toyossa, joka olisi palvellut minua...

    Saisivat vaatia farmarimalliset tai tila-autot taksiin pakollisiksi. Ei tarvitsisi istua pää katossa sedanien takapenkillä lentolaukku sylissä. Siihen vielä joku purkkaa jauhava idiootti kaasupoljinta nykimään ja ajamaan sataaneljääkymppiä 3 metriä edellisen takaluukusta, niin kokemus on täydellinen. Pätee myös Toyotiin :wink:

    [AkiK muokkasi tätä viestiä 26.02.2007 klo 17:08]
      
  • En ole moittinut taxi-autoilijoiden kykyä toimia kuljettajina.
    He ovat olleet aina kuljettamisen taidon osaavia ammatti-
    ihmisiä.
    Olen sitävastoin moittinut pienten autojen valintaa
    taxi-autoiksi, kuten tämä esimerkkini toyota corolla verso.

    Seuraavaksi ryhdytään ajamaan taxia toyota yarisella, kun
    kansa oli läpeensä tyytyväinen, niin voidaan pienentää
    edelleen välineen kokoa.

    Sitten siitä turvallisuudesta, jos olet corollan kyydissä ja
    törmäät vaikka E-mersun keulaan, vauhdin ollessa
    molemmilla 80 km/h. Ei corollan kyydistä löydy hengissä
    olevia ehkä yhtäkään, kun E-mersun kyydissä olleet
    pääsevät lääkärin tarkastuksen jälkeen kotiin.

    AkiK kysyi monestikko taxi on jättänyt tielle? Vastaus on
    ei kertaakaan, mutta ei ole jättänyt muuten yksikään oma
    autoni, paitsi isän Mazda 323 ja vuokrattu Ford transit
    Puolassa.

    Petos on ilmeisesti pahoittanut mielensä kirjoituksistani ja
    näkee minut jonain uhkakuvanaan itseleen, mutta kenties
    minulla on hiukan enempi tuota kokemusta ja viisautta.

    Mie Ite on sitä mieltä, että pitää ottaa suorat puhelin-
    numerot ja voin sanoa sinulle, että tämä on toteutettu jo
    aikoja sitten. Puhelimessani on lista taxin
    puhelinnumeroita, jotta voi tila halutessaan "AUTON"
    paikalle. Jos Mie Ite viitsii lukea paremmin, niin olen
    "ruikuttanut" miksei taxin tilauskeskuksesta
    saa tilattua sellaista autoa, joka kelpaa, eli missä luuraa
    se asiakaspalvelu?

    Tuohon kyydin laatutasoon vaikuttaa suoraan auton paino,
    ajo-ominaisuudet, renkaat, varusteet, sää, kuljettaja ja jne.
    Tämänkin palstan ne autotietäjät, jotka väittävät kyydin
    mukavuuden olevan corollassa sama, kuin oikeassa laatu
    autossa, teidän pitäisi joskus päästä oikeasti paremman
    kaluston kyytiin, niin varmasti huomaisitte eron tai sitten
    te kuulutte siihen tusinaväestöön joka ei tunnista edes
    auton merkkiä, saatikka auton laatua.

    Ps. Huomaat etten puhunut ajamisesta mitään ja ajaessa
    itse vasta todella onkin eroa, kuin yö ja päivä.

      
  • Kuinkohan montaa ihmistä ihan oikeasti vaivaa, että taxi on jonkun merkkinen tai mallinen tai ei ole. Hieman epäilen, että tämä koko ongelma on niin marginaalisen pieni kuin olla voi. Pystyn kyllä ymmärtämään, että saattaa todella olla muutama, joille se tuntuu olevan elämää isompi kysymys. Tilavehkeet ja muut isot rakkineet pitää muistaakseni (tai on suositeltavaa) tilata etukäteen .. ja sihteerihän on sitä varten, että se puoli on kunnossa.

    Tuolla taxitolpalla pakkasessa talvisessa hyytävän kylmässä viimassa humalaisten ihmisten 50m pitkässä kolme rinnan olevassa jonossa odotellessani vapaata taxia ainakin minulle on herttaisen samantekevää minkä värinen, merkkinen tai minkä muotoinen se taxi on, kunhan tulisi nopeasti ja kunhan olisi edes jotenkin lämmin ja kuski tietäisi lyhimmän reitin.

    Mikäli taas on kyse työasiasta ja asiakkaiden hyysäämisestä, niin kokolailla kömpelöä on olla sopimatta etukäteen kuljetuksista.

      
  • [quote title="27.02.2007 klo 12:44 Perttiperkele kirjoitti"]

    Petos on ilmeisesti pahoittanut mielensä kirjoituksistani ja
    näkee minut jonain uhkakuvanaan itseleen, mutta kenties
    minulla on hiukan enempi tuota kokemusta ja viisautta. ''


    en kyllä ymmärrä miksi näkisin jonkun ''höperön japani-fobiaisen papan ajatuksenjuoksun netissä jonain uhkakuvana itselleni, saati että viitsisin pahoittaa mieleni. :sunglasses:

    taksikantahan on erittäin siisti ja hyvä suomessa varrattuna moneen muuhun paikkaan, ja ilmaisin vain mielipiteeni moisesta vuodatuksesta.

    ymmärrän kylläkin jos tarvitaan ''ensiluokkaista kyyditystä'' tyyliin mercedes-benz. silloin sinun täytyy vain nähdä vaivaa sellaisen järjestämiseksi/varmistamiseksi. näitä 'tarvitsijoita' on kuitenkin niin marginaalinen määrä, että ihmettelen kuinka muka et ollenkaan ymmärrä näitä taksi-isäntiä jotka tyytyvät vaatimattomampaan vempeleeseen työtään harjoittaessaan...

    [petos muokkasi tätä viestiä 27.02.2007 klo 21:51]
      
  • Omana mielepiteenäni: Sellaiset valittavat taksin merkistä jotka hakevat taksista jotakin elämystä (kerran vuodessa kalliilla autolla). He, jotka ajavat laadukkaalla autolla itse, eivät niin paljon välitä, kunhan auto kulkee, siinä on tilaa matkustaa ja se on puhdas (ettei sotke vaatteitaan).
    :sunglasses:

      
  • Kun vähän maailmaa kiertää ja takseilla ajelee, niin huomaa että kyllä Suomen taksit on OK! :sunglasses:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit