Huono ajokeli

7 kommenttia

...mitä se on?



Tänä jouluna sellaista on ollut liikkeellä ainakin tiedotusvälineissä. Sopivia aineksiakin on ollut ilmassa.



Lakeuksilla juuri tähän aikaan kun kinoksia ei ole ja lunta tulee tuulen mukana kohtisuoraan, on vaikeuksia vieraalla ja joskus vähän tutummallakin tiellä hahmottaa, minne suuntaan tulisi ohjata. Takavuosina TVH:n asiantuntijat kun olivat vielä sitä mieltä, että heijastintolppia ei saa laittaa tienvarsiin, koska ne auttavat nostamaan ajonopeuksia.

  
  • Täällä <- kerrotaan, että paluuliikenne tehdään siedettävässä kelissä.

    Eikös kaikkia kelejä pidä jotenkin pystyä sietämään ..??

      
  • Huono ajokeli on sillon kun tiellä on niin paljon lunta että lumiliirron välttäminen vaatii nopeuden huomattavaa alentamista, tai pöllyävän lumen vuoksi näkyvyys on rajoittunut. Itse en pidä yksin liukkautta pahana kelinä, esim. jää on varsin tukeva ajoalusta jolla auto käyttäytyy johdonmukaisesti.

      
  • mikahe: "...mitä se on?"



    Kai se on normaalista huonompaan suuntaan poikkeava keli. Normaaliin talvikeliinhän kuuluu hiukan liukkautta.



    "Lakeuksilla juuri tähän aikaan kun kinoksia ei ole ja lunta tulee tuulen mukana kohtisuoraan, on vaikeuksia vieraalla ja joskus vähän tutummallakin tiellä hahmottaa, minne suuntaan tulisi ohjata. Takavuosina TVH:n asiantuntijat kun olivat vielä sitä mieltä, että heijastintolppia ei saa laittaa tienvarsiin, koska ne auttavat nostamaan ajonopeuksia."



    Heijastintolpat lisäsivät onnettomuuksia mutkaisilla teillä. Suorilla teillä ei vaikutusta ollut. Mutta jos tietä ei lumen takia hahmota, on (olisi) ehkä syytäkin pudottaa nopeutta eikä tähdätä tolppien mukaan.



    Olen samaa mieltä noiden takavuosien TVH:n asiantuntijoiden kanssa. Valheellisen turvallisuuden tunteen lisäksi ne haittaavat pientareella olevien kohteiden havaitsemista erityisesti kaukovaloilla ajettaessa. Kirkas heijastin aiheuttaa vastavalon, jonka taakse ei näe kunnolla.

      
  • Rätkätin:

    Täällä <- kerrotaan, että paluuliikenne tehdään siedettävässä kelissä.
    Eikös kaikkia kelejä pidä jotenkin pystyä sietämään ..??




    Minä en mainintaa siedettävästä kelistä löytänyt. Vain huonosta kelistä siellä kerrottiin. Mutta toki kaikki kelit ainakin mitä minä olen kohdannut, ovat olleet siedettäviä. Ei aina mukavia, muttei kuitenkaan sietämättömiä.

      
  • Herbert:

    Minä en mainintaa siedettävästä kelistä löytänyt.


    Uutista on näemmä muutettu.

      
  • Eikös se ole lähes mikä tahansa keli, johon nähden on arvioitu oma vauhti väärin. Kuivalla ja lämpimällä kesäkelilläkin voi olla mutkassa vaikkapa hiekkaa, soraa, multaa, öljyä, elukoita ja ties mitä ja sitten metsään. Kannattaisi kesälläkin ajella kohtuullisella nopeudella ja varsinkin öisin.



    Saattaahan sitä olla liukastakin -> täällä



    Hesarissa luki, että "Ajonvakautusjärjestelmä ei pysty korjaamaan väärästä tilannenopeudesta johtuvaa hallinnan menetystä." ja tuossa yhteydessä oli kyse siitä, että talviliukkaita varten pitäisi harjoitella lisää, että oman nopeuden suhde pitoon olisi paremmin hallussa.



    Eikös tuossa pitäisi lukea, että "Mikään jestelmä ei pysty korjaamaan väärästä tilannenopeudesta johtuvaa hallinnan menetystä." Jos on jokin tekoäly, joka hallitsee tilanteen, niin hallintaa ei ole silloin menetetty.

      
  • Mielestäni keli on hyvä talvellakin niin kauan kun on sen verran pakkasta,että suola ei tehoa.Lumipölly on sentään paljon siedettävämpi olosuhde kuin lentävä suolakura mustassa maisemassa.20.12.09 n. klo 16 paikkeilla oli ykköstiellä vai mikä se nykyään on Lohjanharjun jälkeen oikein kunnon lumimyräkkä,jossa osattiin ajaa keliin sopivalla nopeudella.Käyttäkää ihmeessä takasumereita jos teillä sellaiset on.Muuten autonne muistuttaa valkeaa lumimöykkyä,joka ilmestyy lumipöllystä eteen aivan yllättäen.Vasemmalla kaistalla oli muuten paremmat turvavälit ja n. 20 km/t suurempi nopeus kuin oikealla kaistalla.Alle nopeusrajoituksen kuitenkin meni 90 % autoista.Ainoastaan citymaasturit tuntuivat luottvan ESP:n vaikka puuskainen tuuli niitä heiluttelikin vaarallisen oloisesti.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit