Kitkoilla ajateen vähemmän onnettomuuksia

167 kommenttia
1235
  • Joo ja ihan sopivissa oloissa ei nastojen,kitkojen ja kesärenkaiden välillä ole juurikaan eroa, on kokemusta, mutta sitä yli 20 asteen pakkasta ja kovaa lunta vaan ei kovin usein alle satu.
    Kesärenkaat on tietysti omaa luokkaansa kesällä ja talvirenkaat talvella ja jos on halua varmistaa ajo kaikilla talvikeleillä ajetaan nastoilla.

      
  • Minä en jaksa myöskään uskoa siihen, että tiet olisi talvisin yhtä paljaat kuin ne nyt ovat, jos nastarenkaat kiellettäisiin. Olen sitä mieltä, että nastarenkaat kaivaa sulan asfaltin näkyviin ja pitää sen näkyvissä. Ehkä vilkasliikenteisillä pääteillä etelässä tiet pysyy sulana suolan ja suuren liikennemäärän ansiosta, mutta pohjoisempana valtateillä on usein pelkästään ajourat puhtaalla asfaltilla.

      
  • Lainaus:
    06.11.2007 klo 11:49 AkiK kirjoitti
    Tulee mieleen, että minkähän ihmeen takia niitä kesärenkaita tehtäisiin, jos kitkoilla väistö yhtä hyvin kuivalla asfaltilla sujuisi???

    No esimerkiksi siksi, että jossain päin maailmaa ei tarvita renkailta talviominaisuuksia ollenkaan. Mekin sitten haluamme ajaa samoilla hieman paremmilla renkailla kesäisin, vaikka periaatteessa myös sopivasti tehdyillä talvirenkailla pärjäisi hyvin pohjolan viileässä kesässä.

      
  • Lainaus:
    06.11.2007 klo 16:56 Opelixi kirjoitti
    Minä en jaksa myöskään uskoa siihen, että tiet olisi talvisin yhtä paljaat kuin ne nyt ovat, jos nastarenkaat kiellettäisiin. Olen sitä mieltä, että nastarenkaat kaivaa sulan asfaltin näkyviin ja pitää sen näkyvissä. Ehkä vilkasliikenteisillä pääteillä etelässä tiet pysyy sulana suolan ja suuren liikennemäärän ansiosta, mutta pohjoisempana valtateillä on usein pelkästään ajourat puhtaalla asfaltilla.

    Kyllä ne kitkatkin loskan roiskuttaa ja lumen pöllyttää pois, mutta totta on, että vain nastat poraavat tehokkaasti urat pakkautuneeseen ja jäätyneeseen lumeen, ja löytävät uran pohjalta asfalttia, johon jatkavat uran rouskuttamista.

    [K-10 muokkasi tätä viestiä 10.11.2007 klo 23:53]
      
  • K-10: ” Nastarenkaat syövät tehot ja lisäävät polttoaineenkulutusta.”



    Nokian tuotekehitysjohtaja kertoi jossain telkkarin auto-ohjelmassa minullekin uuden asian, nimittän että nastarenkaan kulutus on pienin,jopa pienempi kuin kesärenkaan. Johtuu kuulemma siitä että nastan käyttö vaatii jäykemmän rungon kuin kitka- ja kesärengas mistä aiheutuu pienempi muodonmuutos renkaan pyöriessä mistä taas johtuu pienempi vierintävastus.



      
  • Nunchaku: ” Tilastojen mukaan suomalainen autoilija ajaa keskimäärin vuodessa 140 km huonossa kelissä.”



    Anteeksi MINKÄ mukaan??? Kun minä yritän todistaa sinulle jotain asiaa samalla konstilla niin tilastot ovatkin suurta valhetta. Kuulostaako tutulta esimerkiksi kommentti ”Kun joku "tutkija" sanoo jotain ja "todistaa" sen tilastomatematiikalla uskot siihen? Varjele.”



      
  • TeeCee:

    K-10: ” Nastarenkaat syövät tehot ja lisäävät polttoaineenkulutusta.”

    Nokian tuotekehitysjohtaja kertoi jossain telkkarin auto-ohjelmassa minullekin uuden asian, nimittän että nastarenkaan kulutus on pienin,jopa pienempi kuin kesärenkaan. Johtuu kuulemma siitä että nastan käyttö vaatii jäykemmän rungon kuin kitka- ja kesärengas mistä aiheutuu pienempi muodonmuutos renkaan pyöriessä mistä taas johtuu pienempi vierintävastus.




    Tätä eivät ole ainakaan toistaiseksi tukeneet rengaslehtien vierinvastusta mittaavat testit. Kitkat ovat tähän asti olleet ylivoimaisesti parhaat, kesärenkaat ja nastat perässä.

      
  • Omakohtaisiin havaintoihin tukeutuen, olen samaa mieltä että talvirenkaan kitkakerroin on pienempi kuin kesärenkaan. Kyseisen asian huomaa varsin hyvin, kun vaihtaa talvipyörät alle niin auto rullaa vapaalla huomattavasti pidemmälle kuin kesärenkailla ja sen huomaa selvästi ajossa. Myös auton keskikulutus putoaa syksyllä parin desin verran ja taas vastaavasti kasvaa keväällä kesärenkaisiin siirryttäessä.

    Omat talvipyörät ovat Nokian 4:set ja kesäkummit ensiasennus Dunlopit jotka eivät takuulla ole sieltä paremmasta päästä vierintävastusta ajatellen, onhan esim. Michelinillä eritoten malleja joissa on pienempi vierintävastus.

      
  • Taloudellisuusajossa ajetaan yleensä kitkarenkailla. En tiedä ovatko nastat taloudellisemmat kuin ne, niitähän ei kesällä voi käyttää. Olettaisin, että aika samoissa ovat.



    Nyt voi tämäkin asia muuttua, Michelin on kehitellyt uusia energiansäästörenkaita jotka löytyvät ainakin uudesta 308 Pösöstä. Luvataan 0,2 litraa / 100 km pudotus kulutukseen, mikä on 5 g/km pois hiilidioksidipäästöistä.

      
  • Luultavasti kitkat pysyvät edelleen taloudellisimpina. Käsittääkseni silica on se taika-aine, joka pehmittää rengasta, parantaa lumi- ja jääpitoa ja alentaa vierinvastusta. Tosin samalla märkäpito heikkenee. Eli tuota ainetta ei voi kovin paljon kesärenkaisiin työntää.

      
  • Tuskallista ollut pari viikkoa nämä "vaihtelevat" kelit kun kitka-autoilijat on jatkuvasti haittona risteyksissä ja tien päällä! :innocent:

    Ajaisivat ruuhka-ajan ulkopuolella niin muutkin voisivat ajaa joustavasti töihin ja kotia! :xmas:

      
  • Metsähaka:

    Tuskallista ollut pari viikkoa nämä "vaihtelevat" kelit kun kitka-autoilijat on jatkuvasti haittona risteyksissä ja tien päällä! :innocent:
    Ajaisivat ruuhka-ajan ulkopuolella niin muutkin voisivat ajaa joustavasti töihin ja kotia! :xmas:


    Hyvä provo.

      
  • "Metsähaka"! Aikoinaan kun oli alla kitkat niin aina oli kärjessä risteyksissä! Yllättävää! Vaimo haluaa jostain syystä nastat, joten olen parina viime vuonna sitten tyytynyt niihin! Onhan se kiva kuunnella nastojen rahinaa kiihdytettäessä!

      
  • Fabio:

    Luultavasti kitkat pysyvät edelleen taloudellisimpina. Käsittääkseni silica on se taika-aine, joka pehmittää rengasta, parantaa lumi- ja jääpitoa ja alentaa vierinvastusta. Tosin samalla märkäpito heikkenee. Eli tuota ainetta ei voi kovin paljon kesärenkaisiin työntää.




    Oma käsitys on että silica (mainosmiesten keksimä nimi luonnonkumille) on parantanut esimerkiksi moottoripyörän renkaiden pitoa rajusti ja käsittäkseni varsinkin märällä pinnalla.



    Onko silica sitten pelkästään luonnonkumia, joka keksittiin uudestaan kun huomattiin ettei muovista voi ihan kokonaan sentään renkaita tehdä. Todennäköisesti myös noki on se suuri oivallus joka luonnonkumin osana parantaa pitoa merkittävästi.

      
  • Tuo oma käsitykseni perustuu joskus muinoin TM:ssä olleeseen uuden renkaan esittelyyn, jossa näitä asioita kerrottiin. Sen terkemmin en tiedä.

      
  • Silica todellakin on se ainesosa jolla nimenomaan parannetaan moottoripyörien renkaissa märkäpitoa.

      
  • Nasse:

    "Metsähaka"! Aikoinaan kun oli alla kitkat niin aina oli kärjessä risteyksissä! Yllättävää! Vaimo haluaa jostain syystä nastat, joten olen parina viime vuonna sitten tyytynyt niihin! Onhan se kiva kuunnella nastojen rahinaa kiihdytettäessä!




    Kärjessä koska eivät päässeet liikkeelle vai kärjessä seuraavassa risteyksessä kun muut jäivät?

    Minulla taas toisenlaisia kokemuksia, siis märällä jäällä kitkoilla lähtee hitaammin. :xmas:

    Vaimo ja mukelot haluaa nastat autoihimme, minä ajelisin ilmankin. :weary:

      
  • http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/7F8C91EDDD7CD0B8C22573D1002CA886?opendocument



    Kesällä tapahtuu edelleen eniten onnettomuuksia. Ilmeisesti liian hyvä pito saa ihmiset unohtamaan järkensä tässäkin asiassa.

      
  • Nyt se sitten on vahvistettu: Kitkat nostavat pölyä nastarenkaita enemmän.



    http://www.mintc.fi/scripts/cgiip.exe/WService=lvm/cm/pub/showdoc.p?docid=1971&menuid=97&channelitemid=17099 -> LVM04_2008



    Ei liity ihan tämän ketjun aiheeseen, mutta menköön siihen, kun on esillä.

      
  • Herbert:

    Nyt se sitten on vahvistettu: Kitkat nostavat pölyä nastarenkaita enemmän.




    Siis nostaa sen pölyn, joka on saatu aikaiseksi nastoilla.



      
  • Jos kitkarenkaiden kannattaja on joskus joutunut ajamaan vesisateen liukastamalla jääpolanteella, niin voin vakuuttaa , että se voi olla unohtumaton elämys.Minä jouduin siihen tilanteeseen viime talvena välillä Ylläs - Kittilä. Ajoin onnekseni hyväkuntoisilla nastarenkailla ja ajonvakautuksella varustetulla uudehkolla autolla.Ei tule kitkoja omaan autooni-se on varma.

      
  • Ajan veden kastelemia kauttaaltaan jäisiä syrjäteitä asumispaikastani johtuen joka päivä. Kitkoilla. En suosittele kädettömille enkä naisille.

      
  • misar:

    Oma käsitys on että silica (mainosmiesten keksimä nimi luonnonkumille) on parantanut esimerkiksi moottoripyörän renkaiden pitoa rajusti ja käsittäkseni varsinkin märällä pinnalla.

    Onko silica sitten pelkästään luonnonkumia, joka keksittiin uudestaan kun huomattiin ettei muovista voi ihan kokonaan sentään renkaita tehdä. Todennäköisesti myös noki on se suuri oivallus joka luonnonkumin osana parantaa pitoa merkittävästi.




    Silica on itse asiassa englanninkielinen nimi piidioksidille, jota suomeksi silikaksikin nimitetään. Silica tuli renkaisiin noen rinnalle tai kokonaan korvaamaan nokea.



    Parhaiten silika tunnetaan lasin raaka-aineena tai kvartsina.

      
  • ritsa:

    Ajan veden kastelemia kauttaaltaan jäisiä syrjäteitä asumispaikastani johtuen joka päivä. Kitkoilla. En suosittele kädettömille enkä naisille.






    samanlaisia kokemuksia minullakin tänä ''talvena'' usein.



    kitkoilla on oltava vain koko ajan täysin hereillä ja aloittaa jarrutus aiemmin.



    -myrkkyä siis tyypilliselle nasta-jurolle ? :grin:



      
  • Jo on järjettömiä Ajatuksia kitkakumihemmoilla, että pitäisi kaikkien siirtyä pois nastarenkaista. Mitenköhän liikenne sujuisi normitalvina jos kukaan ei karhentaisi jäätyneitä ja muuten kiillottuneita teitä nastoilla.Kyllä kai "Kielletty alle 10V" ja "Itse-petos" kai vielä liukastelisi mutta kuinkahan kävisi useimmille naisille tai vanhoille papparaisille liikenteessä.Mahtaisi olla "kivaa" kun saisi kokoajan olla pelko p.rseessä tuleeko joku "syliin" maantiellä, tai köröteltäisiin kuuttakumppiä. Tiehallinto ei pysty auttamaan kuin lisäsuolalla ja sehän se olis mukavaa-ainakin lasol-kauppiaille. Olisitte tyytyväisiä ja ihan hiljaa kun joku vielä "kärsii" nastarenkaillaan ja tekee teillekin kohtuullisen liikkumisen mahdolliseksi. Vai harmittaako vain kun menee "huippunelivedostakin" paras terä hukkaan "hiihtoliittokumeilla".

      
  • 966:

    Jo on järjettömiä Ajatuksia kitkakumihemmoilla, että pitäisi kaikkien siirtyä pois nastarenkaista.

    <

    blockquote>







    -omasta puolestani vastaan että en ole ikinä vaatinut mitään nastarengaskieltoa tms. neuvonut muita siirtymään kitkoihin.



    otin vain kantaa kun joku kauhisteli ajokokemuksiaan hyvillä nastarenkailla ja esp-autolla, että jotkut tapaavat noita olosuhteita koko ajan ja pärjäävät silti kitkoilla.







    Vai harmittaako vain kun menee "huippunelivedostakin" paras terä hukkaan "hiihtoliittokumeilla".





    -mikäs ihmeen purkaus tämäkin oli?



    omalla kohdallani ainoa ero nastan ja kitkan välillä on jarrutusmatkassa, ja sekin vain jäisellä pinnalla.



    Liikkeelle lähdössä en tavallisella kaasunkäytöllä saa edes pyöriä sutimaan, joten mihin tarvitsen nastoja?



    Ei tuo että ajan kitkoilla millään tapaa ajamistani latista :sleepy:

      
  • 966:

    Tiehallinto ei pysty auttamaan kuin lisäsuolalla ja sehän se olis mukavaa-ainakin lasol-kauppiaille. Olisitte tyytyväisiä ja ihan hiljaa kun joku vielä "kärsii" nastarenkaillaan ja tekee teillekin kohtuullisen liikkumisen mahdolliseksi. Vai harmittaako vain kun menee "huippunelivedostakin" paras terä hukkaan "hiihtoliittokumeilla".




    Tiehallinto saisi kyllä ihan tyystin lopettaa sen suolan mättämisen kuiville teille, mikään ei niin vituta kun ajella paskan seassa, sitä pitoakin olisi enemmän. Nastamiehet kuvittelee että kitkamiehet muka rakastaa suolaa, virheellinen käsitys itse ajelen kuivilla, vaikka jäisilläkin teillä mieluummin ilman suolaa, ja suola on pirullisen liukasta juuri kitkoille koska se tekee märän ja liukkaan suolakalvon tienpintaan jos on niin kova pakkanen että sen teho ei riitä, toisaalta jos on lähellä nollaa, lumi muuttuu loskaksi joka on vielä vaarallisempaa.

      
  • 966:

    Kyllä kai "Kielletty alle 10V" ja "Itse-petos" kai vielä liukastelisi mutta kuinkahan kävisi useimmille naisille tai vanhoille papparaisille liikenteessä.Mahtaisi olla "kivaa" kun saisi kokoajan olla pelko p.rseessä tuleeko joku "syliin" maantiellä







    -no eihän siinä hyvin kävisi, koska tyypillisen ''aivot narikassa'' -autoilijan on pakko ajaa sitä nopeutta ( ja vähän ylikin ) mitä rajoituskyltti ''käskee'', kelissä kun kelissä.



    tuohon tarkoitukseen nastat ovat epäilemättä mukavemmat.



      
  • Herbert:

    Nyt se sitten on vahvistettu: Kitkat nostavat pölyä nastarenkaita enemmän.

    http://www.mintc.fi/scripts/cgiip.exe/WService=lvm/cm/pub/showdoc.p?docid=1971&menuid=97&channelitemid=17099 -> LVM04_2008

    Ei liity ihan tämän ketjun aiheeseen, mutta menköön siihen, kun on esillä.


    No pitäähän jonkun hoitaa se nastojen irroittama pöly pois kaduilta kuleksimasta. Mitä nopeammin ja mitä kauemmaksi sen parempi :weary: :weary: :weary: :weary: :weary: :weary: :weary: :weary: :weary: :weary: :weary: :weary: :weary: :weary: :weary: :weary: :weary: :weary: :weary: :weary:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit