Liian hitaat ajoneuvot - Isot nopeuserot

6 kommenttia

Olen useasti kokenut "kauhun" hetkiä mm. kehäkolmosen aamuruuhkassa, kun nopeusrajoitus on 100 km/h, tie jäässä ja kaksi kaistaa täynnä henkilö-, pakettiautoja kiiruhtamassa töihin, rekkoja lasteineen ja sitten yhtäkkiä KAIVURI!!! Mitä hemmetin tekoa jollain 30 km/h kulkevalla kaivurilla tai trukilla on tuollaisella valtaväylällä?? Mielestäni ei yhtään mitään. Pitäisi säätää laki, joka määräisi myös alimman nopeuden maanteille. Näin on mm. U.S.A:ssa.

  
  • Sama juttu.

    Miksi ne hinaavat itsensä tielle juuri pahimpaan ruuhka-aikaan?

    Vaikka kolareita tuskin tulee niin lisää paniikkia kyllä.



    Toisekseen, kun on 3 kaistaa samaan suuntaan, niin miksi niiden pitää ajaa sitä 30km/h juuri sillä keskimmäisellä? Epäilen, että niillä on päässä vikaa. Pienempiä ja alempinopeuksisia vaihtoehtoisia reittejä olisi kyllä tarjolla, mutta kun ei. Monia kokemuksi on.



    ...................................



    Sattui Itäväylällä kerran vuosia sitten Herttoniemen ja Kulosaaren välissä keskustaan päin. Keskimmäisellä kolmesta kaistasta ajoi traktori. Tie oli ruuhkaton, itse asiassa vain pari autoa, joten tie oli käytännössä liki tyhjä ja sitten vain se traktori aivan keskellä tietä vaikka oikealla oli täysin tyhjä kaista eikä edes bussikaista. Tie oli peilikirkkaana uudesta jäästä eikä hiehan muruakaan. Takaa tuli autoilija traktorin kanssa samalla kaistalla. Autoilija alkoi kiihdyttämään reippaasti. Katselin tapahtumaa takaapäin. Kiihdytys kyllä ihmetytti. Kun autoilija pääsi noin 30m päähän, hän päätti vaihtaa kaistaa. Yllätys, yllätys .. ratista kääntämällä ei tapahtunut yhtään mitään .. paniikki .. jarrut eivät auttaneet yhtään mitään .. PAM .. suoraan traktorin perään ja etumaskin kappaleita, lamppuja ja kaikkea hilua levisi laajalle. Traktorikuski käänsi päänsä ja katsoi, että .. KAS .. mitäs siellä tapahtuu. Traktoriin ei tullut naarmuakaan. Henkilöauto romuksi. Onneksi ihmisille ei tullut mitään .. luojan kiitos. Tilanteessa kyllä oli omaa komiikkansa ja aika lailla meni kuin elokuvissa. Aivan uskomaton näky.

    :grin:

      
  • Roge:

    Olen useasti kokenut "kauhun" hetkiä mm. kehäkolmosen aamuruuhkassa, kun nopeusrajoitus on 100 km/h, tie jäässä ja kaksi kaistaa täynnä henkilö-, pakettiautoja kiiruhtamassa töihin, rekkoja lasteineen ja sitten yhtäkkiä KAIVURI!!!


    Tilannenopeus, turvaväli ja ennakointi. Jos nopeutta on 100km/h, tie jäinen, ja väliä edellä ajavaan 10m, varmastitulee tilanteet yllätyksenä vain edelläajavan perävaloja seuraamalla. Itse ainakin pyrin seuraamaan hieman pidemmälle, monesti huomaa että edessäajava ja senkään edessäajava eivät huomioi tapahtumia niin pitkälle kuin itse heidän takanaan.

    Mitä hemmetin tekoa jollain 30 km/h kulkevalla kaivurilla tai trukilla on tuollaisella valtaväylällä?? Mielestäni ei yhtään mitään. Pitäisi säätää laki, joka määräisi myös alimman nopeuden maanteille. Näin on mm. U.S.A:ssa.


    Työmaalle menossa ja tulossa? Moottoriteillehän noilla ei asiaa ole. Mopoautoja on kyllä länsiväylälläkin näkynyt :open_mouth:

      
  • drive:

    Työmaalle menossa ja tulossa?


    Eikä vaan kioskille pilsnerille ja polttelemaan muutama sätkä.



      
  • Roge:

    Olen useasti kokenut "kauhun" hetkiä mm. kehäkolmosen aamuruuhkassa, kun nopeusrajoitus on 100 km/h, tie jäässä ja kaksi kaistaa täynnä henkilö-, pakettiautoja kiiruhtamassa töihin, rekkoja lasteineen ja sitten yhtäkkiä KAIVURI!!! Mitä hemmetin tekoa jollain 30 km/h kulkevalla kaivurilla tai trukilla on tuollaisella valtaväylällä?? Mielestäni ei yhtään mitään. Pitäisi säätää laki, joka määräisi myös alimman nopeuden maanteille. Näin on mm. U.S.A:ssa.




    Nastarenkailla ei tuosta ole mitään ongelmaa, siis muille kuin "perskärpäsille" ja "kesärenkailla" ajaville! :warning:

      
  • Suurin ongelma syntyy silloin kun on paljon liikennettä, eikä mahdollisuutta nähdä esim. rekan tai pakeetiauton takaa, mitä edessäpäin tapahtuu. etummaiset autot ehtivät ohittaa hitaan kulkijan, mutta takaa tuleville tilanne tulee yllättäen ja syntyy yllätävä jarutustilanne ja ketjureaktio jolloin peräänajon riski kasvaa. Autohan täytyy pystyä pysäyttämään näkyvällä tieosuudella, mutta ruuhkassa ja yllättäen se on haasteellista toteuttaa. Minimi nopeusrajoitus teille joilla on 100 km/h tai korkeampi rajoitus.

      
  • Pitäis varmaan sitten nopeusrajoitusta laskea kolmoskehällä talveksi tai valvontaa kiristää, kun kaikki eivät ymmärrä ajaa ympäristln mukaan varautuen sellaiseen mitä eivät välttämättä näe. Jonossa vaan ajavat olemattomilla väleillä toleranssin yli rajoituksen ja kun jotain tapahtuu syytä varmasti löytyy kaikkialta muualta paitsi itsestä. Näössä varmaan monella tarkastamisen varaa, kun niin lyhytnäköisiä kaistanvaihtoja tekevät eivätkä huomaa mitään ajoissa, ennakointikin olisi ihan hyvä taito.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit