Ylen toimittaja on nero

3 kommenttia

http://www.yle.fi/tekstitv/html/P167_01.html



Toimittaja kirjoittaa tuossa seuraavaa: "Muutos johtuu siitä, että yhä useampi henkilöauto on dieselkäyttöinen, paljolti sen takia, että autovero suosii vähäpäästöisiä dieselautoja."



Aika moista ammattitaitoa toimittajalta väittäessään, että vuonna 2008 voimaan tullut uusia autoja koskeva verouudistus vaikutti dieselautojen kysyntään jo vuonna 2007. Toisaalta samaiseen lauseeseen liittyy väite, että dieselautojen lisääntynyt määrä on syypää 150 000 000 litran vuosikasvuun. Aika hurja väite, sillä se tarkoittaa noin 15500 litran kulutusta per uusi dieselauto ja samalla noin 260 000 kilometrin ajoa jos pidetään keskikulutusta 6 litrana :smile:



En ole Ylen porukkaa minään järjen jättiläisenä koskaan pitänyt, mutta jotain järkeä tuohon "uutisten" kirjoittamiseen voisi käyttää.



MUUTTIVAT UUTISTA HIEMAN eli lisäsivät tuohon sanan mm. eli enää kasvanut kulutus ei kokonaan ole tullutkaan uusista dieselautoista. Veroasia edelleen päin seiniä.

image



  
  • Ajattelu ei sovi uutistoimittajille. Yleensä aina kun huomaa että toimittaja on ajatellut ja keksinyt uutiselle selityksiä omasta päästään, niin väärinhän se menee :open_mouth:



    Sikäli kuitenkin mielenkiintoista, että bensan kysyntä on ollut jo laskussa. Bensa-autojen määrä ja päästöt/auto vähenee?

      
  • K-10:


    Sikäli kuitenkin mielenkiintoista, että bensan kysyntä on ollut jo laskussa. Bensa-autojen määrä ja päästöt/auto vähenee?




    Rekisteröityjen dieselautojen keskikulutus on viime vuodet ollut kasvussa, bensa-autojen laskussa. Ilman verouudistusta dieselin keskikulutus olisi leikannut bensamallien käyrän lähivuosina. Nyt tilanne saattaa muuttua.



    Ei tämäkään dieselin määrää selitä, mutta ehkä näkyy bensan kulutuksessa.

      
  • Enenevässä määrin bensa-autot on ns perusautoja, joiden kulutus on maltillista. Käytettyjä bensa-autoja on tiellä vielä paljon, mutta harvalla paljon ajavalla on enää isoa bensa-autoa.



    Dieselin kokonaiskulutukseen tuolla ei ole isoa vaikutusta, eiköhän tuon selitä raskaan liikenteen kasvu.



    Pääteiden liikenteen kasvu taittui loppuvuonna 2007

    Pääteiden liikenteen kasvu hiipui loppuvuotta kohden ja joulukuussa liikenne jopa väheni 0,4 prosenttia edellisvuoden joulukuuhun verrattuna. Myös raskas liikenne väheni joulukuussa 1,4 prosenttia. Liikenteen väheneminen johtui osaltaan siitä, että joulukuussa 2007 oli vähemmän työpäiviä kuin edellisvuoden joulukuussa.



    Koko vuoden 2007 osalta pääteiden liikenne kuitenkin lisääntyi yhteensä 3,0 prosenttia vuoteen 2006 verrattuna. Henkilö- ja pakettiautojen liikenne lisääntyi 2,9 prosenttia ja raskas liikenne (kuorma- ja linja-autojen liikenne) 3,8 prosenttia. Tiepiireittäin katsottuna pääteiden liikenne lisääntyi eniten Lapin (5,4 %) ja Oulun (3,9 %) tiepiireissä. Raskas liikenne lisääntyi eniten Kaakkois-Suomen (6,7 %), Savo-Karjalan (4,2 %) ja Uudenmaan (4,2 %) tiepiireissä.



    Pääteiden liikenne lisääntyy normaalisti 1-4 prosenttia vuodessa. Suomessa on noin 3 miljoonaa autoa ja niillä ajetaan pääteillä keskimäärin 58 miljoonaa kilometriä vuorokaudessa eli noin kolmannes kaikesta autoliikenteestä. Tieliikenteen tavarankuljetuksista noin 80 prosenttia liikkuu pääteitä pitkin. Päätieverkon pituus - 13 300 km - on vain kolme prosenttia koko tieverkon pituudesta.



    Tiedot pääteiden liikenteestä saadaan liikenteen automaattisilta mittausasemilta. Mittausasemilta kertyy vuorokaudessa 3 - 4 miljoonaa havaintoa.



    Lähde: Tiehallinnon tiedote 23.1.2008


      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit