Kuvaile ajoasentosi

9 kommenttia

Kertokaapa ihmiset millaisessa asennossa ajatte autoa?



Onko se ns. uhma-asento, jossa vasen käsi pitää rattia ylhäältä keskeltä kiinni ja oikea lepää vaihdekepillä? Tähän yleensä liittyy myös makaaminen kyynärnojaa vasten.



Vai ajatteko selällään asennossa, jossa nipinnapin yllätte ratin alaosaan ja penkki on mahdollisimman alhaalla?



Itse pyrin säätämään asennon sellaiseksi, että pystyn vaivatta käyttämään käsiä koko ratin kehällä ilman kurottelua. Reippaammassa ajossa ote on klo 9 ja 3 kohdalta.

  
  • Vapaa-aikana vasen ratissa ja oikea naisen kaulalla.

    Työajossa oikea ratissa ja vasen korvalla. :xmas:

      
  • JEV2:

    Kertokaapa ihmiset millaisessa asennossa ajatte autoa?

    Onko se ns. uhma-asento...

    Vai ajatteko selällään...




    Anteeksi tiukkapipoisuuteni, mutta miksi arvuuttelet muiden ajoasentojen olevan vain huonoja? Kaikillahan meillä, kuten itselläsikin on oppikirjamainen ajoasento. Tuolla liikenteessä sitten on maaginen ryhmä muut, jotka käyttävät väärää asentoa.

      
  • Herbert:


    Anteeksi tiukkapipoisuuteni, mutta miksi arvuuttelet muiden ajoasentojen olevan vain huonoja? Kaikillahan meillä, kuten itselläsikin on oppikirjamainen ajoasento. Tuolla liikenteessä sitten on maaginen ryhmä muut, jotka käyttävät väärää asentoa.




    Annoin vain pari ääriesimerkkiä, joihin itse kiinnitän liikenteessä huomiota. Erityisesti uhma-asento huvittaa tehokkaiden autojen kuljettajilla.



    Täytyy myöntää ettei se omakaan asento ole aina täydellinen vaan ratissa tulee nojailtua milloin mihinkin suuntaan. Yritän kuitenkin pitää etäisyyden rattiin sellaisena, että mahdollisuus äkkiliikkeiden suorittamiseen säilyy.



      
  • Itselläni etäisyydet (ratti/kädet ja jalat/polkimet) ovat varmaan aika "oppikirjamaiset". Selkänojan asento on varmaan aika ryhdikäs?



    Ote ratista saattaa vaihdella sitten tilanteen mukaan, tiukasti "10 vaille 2" -asennosta toisen käden etusormella alakehästä pitämiseen asti.

    Viimemainitun aikana tulee sitten nojattua jompaan kumpaan suuntaan kyynärnojillekin.



    Puhelut hoidan bluetooth-handsfreellä, joten luuria tulee pidettyä vain jos akku sattuu loppumaan (aika harvoin siis).



    Koska olen notkea kuin norsu, niin ihmettelen miten jotkut kuskit istuvat rentoina (??) nojaten vasemmalle ja oikea käsi suorana pelkääjän penkin niskatuessa. Mulla kun ei vaan taivu oikea käsi noin! Jos sinnepäin, niin ei asento ainakaan RENTO ole! :tongue:

      
  • Yleensä pidän ratista kello 4 ja 8 kohdista. Siitä on hyvä tehdä jyrkkäkin käännös otetta irroittamatta.



    Punaisen aallon aikaan vasen käsi nousee ikkunankarmiin ja ote klo 9. Oikea käsi nojaa vaihdekeppiin.



    Rauhallisen ajon asento sitten on klo 6 kummalla kädellä tahansa.



    Ajo-asento huono. Ratti jää liian kauas. Tilannetta voisi parantaa laskemalla ja ottamalla penkkiä eteenpäin, tai nostamalla selkänojaa. Mutta pidän mukavaa istuma-asentoa tärkeämpänä: jalkoja en laita koukkuun enkä istu pää katossa.

      
  • Vasemman käden kyynärpää on oven käsinojalla ja ote kello 10 -11 paikkeilla. Siitä tuo ratin nahkapinta näyttää karhentuneen. Penkin takareuna on melko alhaalla, etureuna siten, että reisitukea saa mukavasti riippumatta siitä missä jalkojaan heiluttelee. Pää nojaa niskatukeen ja oikea käsi käy radiolla vaihteella tai kännykällä (joka on autotelineess&#228:wink:.



    Jos on tiukkoja syheröitä (lunta tai loskaa yli 10 cm) otan oikean käden avuksi, jotta pysyy tiellä; useimmiten toiminut...



    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

      
  • Normaaliajossa pidän ratista kiinni klo 9 ja kohdilta, rauhallisesti cruisaillessa pidän vasenta kättä klo 7-8 välillä ja oikeaa 5 kohdalla kyynärnojaan nojaten. Tuota ns. UHMA-asentoa käytän ainoastaan kun käännyn rauhallisesti loivaa mutkaa, muuten pidän vasenta kättä ikkunalla ja oikeaa ratin päällä klo 12 kohdalla. Penkkiä pidän siten, että kädet ulottuvat aina ratin yläosaan, jalat ovat hyvin polkimilla, pää nojaa pääntukeen ja istun ryhdikkäästi enkä lysyssä :sunglasses: :warning: :wave:

      
  • Usein näkee tosi-hölmön ajotyylin,selkä on "irti"selkänojasta aivan kuin kurottais jonnekkin,varmasti käy selän päälle.

    Toinen outo tyyli on esim jääradalla jossa voi vähän kokeilla autoa,kun vauhti nousee,niin toisella kädellä aletaan "puristamaan"vaihdekeppiä,kun sen pitäisi olla ratissa kiinni ja olla valmiina tulevaan tilanteeseen,tämä on Faktaa koska olen harrastanut Ralliautoilua 15 vuotta,nyt olen kyllä ajohommat lopettanut,mutta en puhu millään "mutu"tuntumalla vaan kokemuksesta.

      
  • Uhma-asentoa olen käyttänyt, mutta oikea käsi ei ole vaihdekepillä koska molemmat autot on automaattivaihteisia. Pitkässä matkassa vaihdan "selällään" asentoon penkki alhaalla ja pidän pari sormea ratin alaosassa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit