Renkaat ok 90%:lla

7 kommenttia

Yle uutisoi tänään tekstitv:llä että suomalaisten renkaat ovat kunnossa, kun vain joka kymmenennellä on huonot renkaat. Toki tilanne on parantunut.
Mutta voihan tilanteen nähdä myös niin että sateella joka kymmenes kanssa-autoilija on potentiaalinen riskitekijä - en uutisoisi että rengasasiat ovat kunnossa.

  
  • Jokainen vastaatulija on aina riskitekijä, noilla 10% riski on vain suurempi kuin muilla;) Mutta toisaalta ehkäpä he ovat juuri niitä harvoja, jotka ajavat sateellaa hiljempaa kuin muuten ja siten pienentävät tätä riskiä.

      
  • Tähän osittain pätee sanonta "ei se mitään, kun sen tietää" eli jos tiedostaa huonot renkaat, niin riski voikin olla samaa luokkaa kuin niillä, jotka luottaa liikaa renkaisiinsa tai autoihinsa.

    Kun nyt kuitenkin puhutaan vain huonoista kesärenkaista, niin en näe niissä nyt suurta riskiä, jos kuitenkin talvella ajetaan samoja nopeuksia huomattavasti huonommissa olosuhteissa.

      
  • Enemmän vaaraa ja turvattomuuden tunnetta aiheuttavat kalliilla autoilla ja uusilla renkailla kaahailevat, kuin vaatimattomilla peleillä maltilla ja pelisääntöjen mukaan etenevät.

    Se sitten on jo katastrofi, kun auto ja renkaat ovat huonot, ja kuljettaja luulee olevansa joku Schumacher.

      
  • [quote title="29.08.2006 klo 20:46 peksak kirjoitti"]
    Mutta voihan tilanteen nähdä myös niin että sateella joka kymmenes kanssa-autoilija on potentiaalinen riskitekijä - en uutisoisi että rengasasiat ovat kunnossa.

    Juuri noin. Ei kestä kauan, kun kymmenen autoa on tullut vastaan. Ruuhkassa ehkä pahimmillaan 5 sekuntia.

    [quote title="29.08.2006 klo 22:16 slowgear kirjoitti"]
    Mutta toisaalta ehkäpä he ovat juuri niitä harvoja, jotka ajavat sateellaa hiljempaa kuin muuten ja siten pienentävät tätä riskiä.

    Itse näen asian päinvastoin. Ne, jotka osaavat ajaa tilanteen ja olosuhteiden mukaan, osaavat pitää myös autonsa kunnossa. Mutta tämähän on tietysti vain arvailua. Ja sitäpaitsi yleistäminen on tyhmää touhua.

    Olikohan se Liikenneturva vain Autoliitto, joka tutki ihmisten renkaita. Yleensä kuljettajat arvioivat renkaidensa kunnon todellisuutta paremmaksi. Samoin olosuhteet arvioitiin paremmiksi, joten yhtälö on aika synkkä.

    [quote title="29.08.2006 klo 22:44 Opelixi kirjoitti"]
    Tähän osittain pätee sanonta "ei se mitään, kun sen tietää" eli jos tiedostaa huonot renkaat, niin riski voikin olla samaa luokkaa kuin niillä, jotka luottaa liikaa renkaisiinsa tai autoihinsa.

    Meinaatko, että huonoilla renkailla ajetaan maantiellä 30 km/h muita hitaammin? Tuo oli TM:n uusimman testin tulos vesiliirtoherkkyydessä uuden ja kuluneen (mutta kuitenkin laillisen)renkaan välillä. Joku voi sanoa, ettei aja sateella urissa kuluneilla renkailla, mutta eihän siellä aja kukaan. Joskus sinne kuitenkin ajautuu hetkeksi.

      
  • Lainaus:
    29.08.2006 klo 22:16 slowgear kirjoitti
    Jokainen vastaatulija on aina riskitekijä, noilla 10% riski on vain suurempi kuin muilla;) Mutta toisaalta ehkäpä he ovat juuri niitä harvoja, jotka ajavat sateellaa hiljempaa kuin muuten ja siten pienentävät tätä riskiä.


    Jos näillä olisi ajatuksena pienentää riskiä, niin tuskinpa ajaisivat huonoilla renkailla? Hiljaa kun voi ajaa hyvilläkin, vieläpä turvallisemmin kuin huonoilla. Tämä porukka on todennäköisimmin sitä joka
    a) ei välitä pätkääkään millaiset renkaat autossa on
    b) ovat niitä tosimiehiä, jotka hallitsevat autonsa tilanteessa kuin tilanteessa vaikka siinä ei olisi renkaita ollenkaan :confused:

    Mikä tässä selvityksessä oli "huonon" renkaan rajana? Tuo lain vaatima 1,6 mm kun on jo tosi huono...

      
  • Lainaus:
    24.09.2006 klo 20:26 Herbert kirjoitti

    [quote title="29.08.2006 klo 22:44 Opelixi kirjoitti"]
    Tähän osittain pätee sanonta "ei se mitään, kun sen tietää" eli jos tiedostaa huonot renkaat, niin riski voikin olla samaa luokkaa kuin niillä, jotka luottaa liikaa renkaisiinsa tai autoihinsa.

    Meinaatko, että huonoilla renkailla ajetaan maantiellä 30 km/h muita hitaammin? Tuo oli TM:n uusimman testin tulos vesiliirtoherkkyydessä uuden ja kuluneen (mutta kuitenkin laillisen)renkaan välillä. Joku voi sanoa, ettei aja sateella urissa kuluneilla renkailla, mutta eihän siellä aja kukaan. Joskus sinne kuitenkin ajautuu hetkeksi.


    Minä meinaan ainoastaan sitä, että jos tiedostaa renkaidensa olevan huonot, niin ajaa iisimmin sateella. Kannattaa pitää mielessä, että huonotkin kesärenkaat pitää paremmin kesällä kuin testivoittaja talvirengas talvella ja monessa paikassa nopeusrajoitus on aivan sama kesät talvet.

      
  • Kyllä kuivalla kelillä ja hyvällä tiellä "silestonet" pitää parhaiten, asia todistettu formularadoilla! :sunglasses:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit