Lisävalot

6 kommenttia

Olen monenlaista autoa ajanut,ja monenlaisin valoin mutta ihmetyttää miten Rekoissa voi olla apukaukovaloja enempi mitä laki sallii,ei kai se riitä selitykseksi että ei ne toimi kuin parittain,no piilossa on ne katkaisimet joilla saadaan ne toimimaan kaikki samaan aikaan se on nähty.

Hyvä se on että näkee kunnolla joka työkseen on tienpäällä,mutta miten tällainen auto menee katsastuksesta läpi?

  
  • Vielä enempi ihmetyttää se että kukaan ei puutu rekkamiesten turhaan sumuvalojen polttamiseen. Joka toisella ne tuntuu olevan päällä muttei haittaa...

      
  • En tiedä miten rekkamiehet suhtautuvat valoihin, mutta eräs piirre on silmiinpistävä. Vaikka kopin katolla olisi millainen aktiivinen valoarsenaali tahansa, niin jostakin syystä kuljettaja vaihtaa pikkuauton kohtaamistilanteessa lähivaloille pari kilometriä sitä ennen. Ja jos pikkuautolla on pitkät vielä kilometriä ennen kohtaamista, niin rekkamies tuntuu häikäistyvän. :neutral:

      
  • Tuli mieleen tapaus,kävin transit pakua katsastamassa,aikaa on tapahtuneesta noin 5-Vuotta,katsastusmies mittaili apu-kaukovaloja ja sanoi että pitää siirtää noin 3 senttiä leveämmelle lamppuja kun "vihkonen" niin sanoo,mitähän se kyseinen vihkonen tänä päivänä sanoisi nyky-rekkojen valaistuksesta.

      
  • Koskaan ei ole katsastuksessa mitattu valojen tehoja vaikka on ollut lisäpitkät! :xmas:

      
  • On ollut aina Halogeenijen teho,ei sitä pysty katsastuksessa huomaamaan.

    Ei se häikäistymiseen mitenkään vaikuta.

    Isompi "ongelma"on tarvike Xenon-valot,kun tällaiset viritellään tavallisiin H-4/H-7 umpioihin niin varmasti vastaan tulija häikäistyy,kun sitä umpiota ei ole suunniteltu xenon-polttimolle,vai onko joku eri mieltä,kommentoikaa.

      
  • mikahe :

    Vaikka kopin katolla olisi millainen aktiivinen valoarsenaali tahansa, niin jostakin syystä kuljettaja vaihtaa pikkuauton kohtaamistilanteessa lähivaloille pari kilometriä sitä ennen. Ja jos pikkuautolla on pitkät vielä kilometriä ennen kohtaamista, niin rekkamies tuntuu häikäistyvän. :neutral:




    Täysin päinvastaiset kokemukset minulla. Useammin henkilöauton kuljettajat ovat niitä, jota vaihtavat lähivaloille liian aikaisin, harvemmin rekkakuskit. Ehkä johtuu siitä, että itsekin ajan lisävaloilla.



    Jos itse vaihtaa lähivaloille, pudottaa samalla yleensä vastaantulijakin. Tulkitsee tilanteen kai siten, että häikäistyminen alkaa siitä. Ja parempihan se onkin vaihtaa ellei ihan tolkuttomasti pieleen arviointi mennyt, koska toisen ajaessa lähivaloilla, toisen kaukovalot häikäisevät paljon enemmän kuin molempien ajaessa kaukovaloilla.



    Yleensä rekkojen kaukovalotkin häikäisevät minusta vähemmän kuin henkilöautojen. Johtuu kai siitä, että valaisimet ovat kaukana toisistaan ison auton keulassa (osa katolla), kun taas henkilöautossa kaikki valot ovat yhdessä tiiviissä nipussa. Siitä kai tulee kirkkaampi häikäisevä piste kuin hajalleen sijoitetuista valoista.





    Metsähaka:

    Koskaan ei ole katsastuksessa mitattu valojen tehoja vaikka on ollut lisäpitkät! :xmas:




    Eipä minullakaan. Kerran tai kaksi on ollut referenssilukua liikaa, mutta eipä ole huomattu. Aina ei ole edes laitettu lisävaloja katsastuksessa päälle.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit