puolueellinen turvaistuin testi 10/05

1 kommentti

miten on mahdollista että tm julkaisee puolueellisia testejä näinkin tärkeässä asiassa! kyseinen testi on akta gracon sponsoroima ja kumma kyllä se sai ainoana 4 tähteä! monien osto päätökseen varmasti vaikuttaa kyseinen testi! itselläni alkoi herätys kellot soimaa kun autoliiton sivuilla kyseinen aktan istuin (akta graco cosmic xtp) sai arvosanan välttävä. ja ku vähän aikaa asiaa tutkin selvisi että kyseinen istuin on muissakin testeissä saanut arvosanan välttävä/huono! kaksplus sivujen keskustelu palstalta löytyy mielen kiintoisia linkkejä missä on video kuvaa testeistä ja kyseinen istuin ei missään pysy paikoillaan koska sen runko hajoaa ihan atomeiksi(paitsi niiden omassa ja tm:n julkaisemassa) ja kaiken lisäksi lattiasta selkänojaa tuleva tuki viimeistään tappaa lapsen tunkeutumalla istuimen selkänojasta lapsen selkään!! akta on myöntänyt että heidän testeissään on kilpailevia istuimia tahallisesti kiinitetty puutteelisesti ja väärin jotta testi näyttäisi heidän kannalta paremmalta! itse meinasin juuri tm:n testin perusteella ostaa kyseisen istuimen lapselleni mutta onneksi tuli tutkittua asiaa tarkemmin!!SIKAMAISTA TOUHUA LUOTETTUNA PIDETYN LEHDEN TOIMESTA!!!!! en enää osta edes irtonumeroa!

  
  • Asia hieman kiinnostaa, koska meiltä näitä jakkaroita löytyy peräti kaksin kappalein.

    XTP on tosiaan aivan liian hankala kiinnitettävä. Huvikseen sitä ei autosta irroittele. Lisäksi se ainakin selkä menosuuntaan asennettuna vie paljon tilaa.

    Katsoin testfakta.se:n videon. Siinä äkkipysäys oli ilmeisesti toteutettu standardin mukaisesti.

    Muutama seikka pisti silmään:

    Tuolin etuosan auton lattiaan tukeva putki oli asennettu lähes pystysuoraan. Asento ei varmastikaan ole optimaalinen etutörmäystä ajatellen.

    Testipenkin turvavyö, jolla istuimen takaosa kiinnitetään testipenkkiin, oli aivan löysällä. Lisäksi turvavöiden kirstämiseen tarkoitetut punaiset "leuat" oli asennettu selkeästi väärin. Ne kuuluvat vyön lukon tienoille, eivät ylös. Itse vedän turvavyöstä "löysät pois" oikein reilusti.

    Testipenkin etupuolella oli vain tyhjää! Jokaisessa oikeassa autossa turvaistuimen edessä on joko etuistuin selkänojineen tai auton kojelauta. Molemmat estäisivät ainakin osittain turvaistuimen kallistumisen etukautta ympäri. Omituinen puute testistandardissa, vaikkei toki vähennä kunnollisen kiinnityksen merkitystä.

    Samaa mieltä olen Autoliiton julkaiseman testin tulosten kanssa siitä, että lasta on vaikea kiinnittää XTP:n vöihin luotettavasti. Tapaan niitäkin pitää vaimoväen mielestä turhan kireällä, niin vain napero osaa kiemurrella olkavöistä itsensä irti.

    Kaksplussan keskustelupalstan jutuille ei muuten voi kuin huokaista. Siellä keskitytään laput silmillä perustelemaan kuinka "mun mielestä 1,5 -vuotiaan voi ihan turvallisesti istuttaa kasvot menosuuntaan. Meidänkin muksut ovat vielä hengissä, vaikkei kolareita olekaan ajettu". Vanhempiaan ei tosiaan voi valita...

    [PropJock muokkasi tätä viestiä 30.09.2006 klo 23:41]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit