Liukkaus.

112 kommenttia
124»
  • drive:



    Eli uudet talvirenkaat oli piruetteja tehneessä bemarissakin. Eiks niiden olis pitänyt estää kolarit liukkaalla kelilla? Mutta älä anna sen häiritä itseäsi...




    Kuvasta päätellen ei kuitenkaan ajonvakautusta, vetoluistonesto kyllä varmaan oli tuon ikäisessäkin Bemussa mutta ajotapa huomioiden tuskin kytkettynä päälle. Kuskin osuus liene kuitenkin selvä, eikä automerkkikään yllätys?

      
  • AkiK:


    Nykyiseen nollatoleranssimaailmaan tämä tulkinnallisuus ja järjen käyttö ei vaan enää sovi ja siitä se ongelma syntyy. Renkaissa ei ole mitään ongelmaa, eikä autoilijoiden järki mihinkään ole hävinnyt. Nykyisessä holhous- ja kyttäysmaailmassa vaan pitää kertoa tarkalleen päivämäärä ja kellonaika, muuten maailma menee sekaisin. :wink:




    Juuri näin.



    Mutta jos talvirenkaita saa lain mukaan käyttää etelässä tällä viikolla kuten Rätkätin väitti, varmaan myös sumuvaloja saa käyttää. Johan viime viikolla oli sumua, turhaan sitä valoja eestaas räpsyttelee. Ei laki sano mitään siitä, milloin valot pitää kytkeä pois.



    Tai jonon vetäjä ei saa pysähtyä bussipysäkille päästämään nopeampia ohitseen, puhumaan puhelua tai lukemaan karttaa. Parempi tehdä se heti bussipysäkin jälkeen, kunhan vain piennar on niin leveä, että pysäköintikielto ei astu voimaan.



    Ehkä kuitenkin pysyttäydytään järjen käytössä, eikä lähdetä tekemään omavaltaisia tulkintoja laista tai tavoitella nollatoleranssilinjaa.

      
  • AkiK:

    Kuvasta päätellen ei kuitenkaan ajonvakautusta, vetoluistonesto kyllä varmaan oli tuon ikäisessäkin Bemussa mutta ajotapa huomioiden tuskin kytkettynä päälle. Kuskin osuus liene kuitenkin selvä, eikä automerkkikään yllätys?


    Vanhempien bemareiden liukkaan kelin vakautta on kuullut moitittavan. Ja onpa niillä ilmeisen monta hallinnan menetyksestä johtuvaa kolariakin ajettu. Normaaliajossakin, eikä missään leikkimistarkoituksessa. Liukkaalla kelillä pitoakin tärkeämpää on auton vakaus, huolehti siitä sitten elektroniikka, auton mekaaninen rakenne tai kuski.

      
  • Herbert:

    Suomessa tehdyn tutkimuksen mukaan kuljettajien parissa on yleistä, että vallitseva tien kitkataso ja renkaiden kunto arvioidaan todellisuutta paremmaksi.


    Mitä tuo tarkoittaa? Mikä pystyy olemaan asia, joka voi olla todellisuutta parempaa?



      
  • Todellisuutta paremmaksi voi luulla esim. jobbarin kiillottamaa autonromua tai toisaalta ajetaan tiellä, joka näyttää olevan kuivaa asfalttia.

      
  • OK .. siis todellisuus on todellisuutta, mutta mielikuvitus (LSD) voi olla todellisuutta parempaa?



    Huh .. hetken jo luulin, että todellisuus voisi olla itseänsä parempaa.



    Mikäli tuo on noin, niin tuo Herbertin lause kuulostaa todella hengenvaaralliselta, että porukat vain kuvittelevat, että asiat ovat paremmin ja turvallisemmin ja todellisuus onkin paljon vaarallisempaa ja huonommin. Tuo kyllä selittäisi aivan liian lyhyet turvavälit ja kaiken muunkin riskinoton. Mieletön tilanne.

      
  • Katsoin juuri erään vanhemman sukulaisen talvirenkaita, kun nyt eivät itse enää jaksa vaihtaa. Totesin, ettei minun näitä kannata alle enää laittaa vaan marssitin heidät rengasliikkeeseen. Eivät olisi yhtään epäilleet renkaiden kuntoa. Pintaa oli n. 5 mm, ja 20 prosenttia kuluneista nastoista oli tiukassa, 40 % helisi tynkinä kuopissa ja loput ovat jo kerinneet iskeytymään jonkun muun auton nokkaan. Hämmästelivät kovasti, kun ilmoitin vaihtotarpeesta. Auto oli "vain" 12 vuotta vanha ja ajettu 80000 km, josta talvella "hyvin vähän" . Talvirenkaat siis alkuperäiset. Toiset suvikiekat menossa.

      
  • AkiK:

    mikahe:
    Nastarenkaiden yksi huono puoli on se, että ne ovat pääosin väärässä paikassa talvirengaskauden alussa ja lopussa. Nastakieltomaissa ei ole tätäkään ongelmaa. Kitkat voi vaihtaa alle hyvissä ajoin, eikä tarvitse kiirehtiä kesäkumeille.


    Mitä ongelmaa? Eihän tuossa mitään ongelmaa ole renkaiden toiminnan kannalta. Nastat pelaavat ihan yhtä hyvin sulalla kelillä kuin kitkatkin, testien mukaan paremminkin.

    Kitkarenkaiden huono puoli on se, että ne eivät toimi kovin hyvin kesäisissä olosuhteissa eivätkä etenkään märällä asfaltilla jollaista tyypillisesti syksyllä on. Nastarenkaat toimivat testien mukaan paremmin noissakin oloissa, olennaista on kuitenkin ymmärtää ettei mikään talvirengas ole syyssateella kovin hyvä verrattuna kesärenkaaseen. Syyssateet pitää siis ajaa kesärenkailla ja vaihtaa talvirenkaat alle vasta oikeaan aikaan, jolloin alla on koko ajan paremmin keliin sopivat renkaat.


    Aivan, eli tässäkin asiassa paras on hyvän vihollinen. Kun tavoitellaan parasta pitoa kesäkumeilla, niin - hups - ne ovat alla vielä talvikelissäkin, ja pöpelikköön mennään (parhaassa tapauksessa, ei päin vastaantulijaa).



    Väitän, että Suomessa ajettaisiin vähemmän kolareita, jos maassa olisi ympärivuotinen kitkarengaspakko. Vastaan saa väittää ja perustella vaikka uusien renkaiden TM-testeillä. Ei pidä paikkaansa.

      
  • MIKSI HELVETISSÄ PITÄISI SULATTAA KITKARENKAITA AUTOJEN ALLA AJAMALLA NIILLÄ HELTEILLÄ?

      
  • FARwd:

    MIKSI HELVETISSÄ PITÄISI SULATTAA KITKARENKAITA AUTOJEN ALLA AJAMALLA NIILLÄ HELTEILLÄ?


    Onko joku sanonut että pitäisi? Väitti vain mikahe että onnettomuuksia sattuisi vähemmän. Näin varmasti olisikin, ainakin jos niillä noudatettaisiin talvirajoituksia. Toisekseen, kitkarenkaat kestää ihan hyvin käyttöä kesäolosuhteissa, vähintään saman minkä tavalliset kesärenkaatkin. Kolmannekseen, ei tarvis kirjoittaa tikkukirjaimilla saati kiroilla.

      
  • drive:

    Toisekseen, kitkarenkaat kestää ihan hyvin käyttöä kesäolosuhteissa, vähintään saman minkä tavalliset kesärenkaatkin.


    Montako kymmentätuhatta kilometriä olet ajanut pohjoismaisilla kitkarenkailla moottoritienopeuksilla 25-35 asteen helteillä?

    Hyvinkö kesti renkaat?

      
  • mikahe:



    Aivan, eli tässäkin asiassa paras on hyvän vihollinen. Kun tavoitellaan parasta pitoa kesäkumeilla, niin - hups - ne ovat alla vielä talvikelissäkin, ja pöpelikköön mennään (parhaassa tapauksessa, ei päin vastaantulijaa).




    Jos ennakoinnissa ja kelien arvionnissa on jollakulla noin suuria ongelmia, lienee syytä siirtyä bussikyytiin.



    Minusta talven tulon arvioinnissa ei ole mitään ongelmia. Täysin älytöntä sen sijaan on pitää alla talvirenkaita jo syyskuulta tai esittämääsi tapaan koko kesän vain siksi että talvi todennäköisesti tulee lokakuun loppupuolella. Mitä itse olen kalenterista katsonut, olen vaihtanut aina talvirenkaat alle lokakuun toisella tai kolmannella viikolla, eikä kertaakaan ole talvi päässyt vielä yllättämään niin ettei sitä olisi ennalta havainnut. Renkaanvaihtoon menee aikaa alle tunti ja ne saa alle vaikka ennen töihin lähtöä, joten syitä ajaa kesärenkailla liukkaana aamuna on aika vähän.

      
  • drive:

    . Toisekseen, kitkarenkaat kestää ihan hyvin käyttöä kesäolosuhteissa, vähintään saman minkä tavalliset kesärenkaatkin. .




    Ai kestää vai? Salli mun nauraa. Oman kokemukseni mukaan ne eivät kestä eivätkä toimi juuri mitenkään kesähelteillä.



    Lisäksi lamellit kuumenevat niin, että rengasrikon vaara lisääntyy olennaisesti verrattuna kesärenkaisiin.

      
  • Rätkätin:


    Mikäli tuo on noin, niin tuo Herbertin lause kuulostaa todella hengenvaaralliselta, että porukat vain kuvittelevat, että asiat ovat paremmin ja turvallisemmin ja todellisuus onkin paljon vaarallisempaa ja huonommin. Tuo kyllä selittäisi aivan liian lyhyet turvavälit ja kaiken muunkin riskinoton. Mieletön tilanne.




    Kyllä se noin on. Valitettavasti en löydä tutkimusta netistä, mutta jokunen vuosi sitten sellainen on tehty. Tietenkään en voi olla varma tutkimuksen pätevyydestä, kun en sitä ole nähnyt. Tulokseen kuitenkin on helppo uskoa.



    Tutkimuksessa kysyttiin kuljettajien käsitystä autonsa renkaiden kunnosta ja vallitsevasta kelistä. Suuri osa kuljettajista arvioi renkaidensa kunnon paremmaksi kuin ne oikeasti oli. Samoin monet arvioivat tien vähemmän liukkaaksi kuin se sillä hetkellä oli. Vain muutama prosentti arvioi tilanteen päinvastaiseksi.



    Tuo saattaa näkyä myös turvaväleissä. Periaatteessa kyllä tiedetään alimittaiseen turvaväliin liittyvät ongelmat, mutta käytännössä riskiä (todennäköisyys tai seurausten vakavuus) aliarvioidaan. Ehkä siksi roikkuminen on niin yleistä. Pelko siitä, että joku tulee eteen tai muu vastaava perinteinen selitys ei minusta ole uskottava. Kukaan tuskin noin lapsellisen syyn varjolla haluaisi oikeasti vaarantaa turvallisuutta.

      
  • drive:

    Näin varmasti olisikin, ainakin jos niillä noudatettaisiin talvirajoituksia.




    Jos taas kesärenkaillakin noudatettaisiin talvirajoituksia kesällä, sattuisi vieläkin vähemmän onnettomuuksia esim vesiliirtoja - parempi rengas on aina parempi vaikka väittäisi ja uskoisi mitä. Ja jos ajettaisiin tosi hiljaa, voitaisiin ajaa kesäkumit slickseiksi asti, joka tulisi rengasmielessä piheille vielä halvemmaksi. Mutta mitään järkeä siinä ei olisi. Eikä vieläkään ole mitään todistetta siitä, että kitkarenkailla ajettaisiin kesällä hitaammin kuin kesärenkailla. Enemmän on todisteita sen suuntaisesta, että pelloille ajelluissa autoissa on keskimääräistä useammin huonokuntoiset tai tarkoitukseen sopimattomat renkaat alla.



    Ajellaan nyt vaan rajoitusten mukaan ja asiallisella tarkoituksenmukaisella kalustolla, eikä aleta kuvittelemaan renkaille muita ominaisuuksia kuin mitä niissä on. Ne on kumipyörylät ja sillä selvä. Ei niillä mitään yhteyttä kuskin korvien väliin ole. Pidon ja käytöksen voi mitata ja ne tulokset on kiistattomia. Kun pitää auton alla hyvät renkaat ja ajaa asiallisesti, ei asiaa tarvitse sen kummemmin spekuoloida tai uskotella.

      
  • AkiK:

    drive:
    . Toisekseen, kitkarenkaat kestää ihan hyvin käyttöä kesäolosuhteissa, vähintään saman minkä tavalliset kesärenkaatkin. .


    Ai kestää vai? Salli mun nauraa. Oman kokemukseni mukaan ne eivät kestä eivätkä toimi juuri mitenkään kesähelteillä.


    Montakokymmentä tuhatta olet ajanut kitkoilla kesäkaudella? Itse olen parilla rengassarjalla yhteensä yhden rengassarjan verran. Saman ne kuluivat normaaliajossa kuin talvellakin. Kuluminen saattaa luonnollisesti nopeutua jos kiihdyttelee ja jarruttelee pidon ylärajoilla, joka on kitkoilla selvästi kesärengasta alhaisempi. Moottoritiellä en ole ajellut 180 nopeuksia, mutta mahdollisesti siinäkin tilanteessa kuluminen nopeutuu samasta syystä, kun ilmanvastuksen voittaminen kuormittaa renkaita aikalailla.



    Lisäksi lamellit kuumenevat niin, että rengasrikon vaara lisääntyy olennaisesti verrattuna kesärenkaisiin.


    Montako rengasrikkoa olet kokenut kitkarenkailla? Minä en yhtään.

      
  • ["drive"]



    Montakokymmentä tuhatta olet ajanut kitkoilla kesäkaudella? Itse olen parilla rengassarjalla yhteensä yhden rengassarjan verran.



    Kaksi sarjaa Blizzakeja tuli aikanaan ajettua kesällä loppuun. Molemmissa oli ennen kesää jäljellä 4-5mm, kesän puolivälin jälkeen 2 mm. Toisen jälkeen jo uskoin, että kitkarenkaat eivät sovi kesäkäyttöön. Niiden kumiseos on tehty toimimaan kylmällä ja lamellitekniikka ei sovi asfalttiajoon.



    Renkaiden kesto on minulle muutenkin aika yhdentekevä asia, en koskaan aja ihan loppuun mitään renkaita. Se poikkeus oli, että nuo kitkat tuli ajettua oikeasti loppuun, koska ne kuluivat muutamien viikkojen aikana voimakkaasti. Oli pakko vaihtaa uudet renkaat kesken kesän.



    Kuluminen saattaa luonnollisesti nopeutua jos kiihdyttelee ja jarruttelee pidon ylärajoilla, joka on kitkoilla selvästi kesärengasta alhaisempi.



    Ajelen tasaisilla maantienopeuksilla. Yksikään rengassarja ei tähän mennessä ole mennyt kiihdyttelemällä loppuun.



    Montako rengasrikkoa olet kokenut kitkarenkailla? Minä en yhtään.



    Montako olet kokenut muilla renkailla? - Eihän nykyrenkaat helposti räjähdä. Ihan perusfysiikkaa kuitenkin sen verran, että renkaiden lämmön vaihdellessa voimakkaasti niiden paine vaihtelee myös - vaikka ei rengasrikkoa tulisikaan tuo paineen liiallinen vaihtelu sinänsä jo epätasapainottaa niiden ominaisuuksia.



      
  • Minä ajoin vuosi sitten vaihtamillani kitkoilla vuodet ympäri, kaikkiaan 75 000 kilometriä, joista oletettavasti isompi osa kesäkaudella. Pintaa oli vaihtaessa jäljellä 4-5 milliä eli seuraavaan talveen en enää ilennyt lähteä, varsinkin kun kumeilla oli ikääkin jo aika paljon. Kyse tosin oli maasturin kitkoista (pohjosmaisista kylläkin) jotka kaiketi ovat kovempaa ja kestävämpää materiaalia kuin henkilöautojen kitkat. Mutta ainakin nuo siis kestivät ympärivuotista ajoa yllättävänkin hyvin, nyt on alla vajaan vuoden vanhat samanlaiset.



    Ei kyllä tulisi mieleenkään ajaa mitään renkaita mihinkään vuodenaikaan kahden millin uraan asti. Sehän menee ihan lottoamiseksi jos sattuu vähänkään vesiesteitä reitille.

      
  • Maasturin M + S renkaat ovat vähän eri asia ja niille voi olla tarvetta kesälläkin jos ajaa maastossa. Ja tokihan renkaissa eroja on, osa kitkoista voi kestää ihan hyvinkin.



    Sinänsä renkaiden kesto on minulle täysin toissijainen juttu. Olennaista on että kitkarenkaat eivät ole ominaisuuksiltaan millään tavalla kesärenkaat eikä niillä siksi pitäisi kesällä ajaa.

      
  • Ylempänä kirjoitin seuraavasti: "Tutkimuksessa kysyttiin kuljettajien käsitystä autonsa renkaiden kunnosta ja vallitsevasta kelistä. Suuri osa kuljettajista arvioi renkaidensa kunnon paremmaksi kuin ne oikeasti oli. Samoin monet arvioivat tien vähemmän liukkaaksi kuin se sillä hetkellä oli. Vain muutama prosentti arvioi tilanteen päinvastaiseksi."



    Tuohon liittyen keskustelu kahvipöydästä tältä aamulta.



    A: "V***tu noissa rajoituksissa ei oo mitään järkeä. Tänäänkin siellä oli 80 [muuttuvat rajoitukset] ja joku vielä ajoi seitsemääkymppiä! Sitten mä päätin, että nyt mä meen ohi."



    B: "Siellä oli aika liukasta, kotonakin oli piha ihan jäässä."



    A: "En mä vaan huomannu."

      
  • mikahe:


    Nastarenkaiden yksi huono puoli on se, että ne ovat pääosin väärässä paikassa talvirengaskauden alussa ja lopussa. Nastakieltomaissa ei ole tätäkään ongelmaa. Kitkat voi vaihtaa alle hyvissä ajoin, eikä tarvitse kiirehtiä kesäkumeille.




    Lämpimässä hyvin valaistussa kotitallissa pelkkä renkaanvaihto sujuu paljon nopeammin kuin auton vieminen jonnekin missä pultit ammutaan paineilmapyssyllä 250 Nm momenttiin.



    Käytännössä aikaa menee yhtä paljon kuin ammattilaisella renkaanvaihtoon, koska samalla herkistetään talveen sopimattomin renkain luistelevien vuoksi tielle kylvetyn myrkyn jumittamat jarrusatulat ja tarkistellaan jarruletkut, iskunvaimentimien vuodot ja raidetangon haitarikumit. Ja sitten pultit kiinni momenttiavaimella.



    Tämän syksyn vaihtopäivää en muista, mutta aika oli heti Kymmenen Uutisten säätiedotuksen jälkeen, koska vaimolla oli seuraavana päivän aamuvuoro.



    Kesärenkaat vaihtuvat sitten kun aurausvallit ovat tien pinnan tason alapuolella etteivät päivän sulamisvedet jäädy yön aikana tielle.



    Sitä en ymmärrä miksi kaiken tämän kontrolloimiseksi tarvitaan laki jossa on pääsiäisen mukaan muuttuvia päivämääriä, jotka eivät ole koko lain voimassaoloaikana toteutuneet minun asuinpaikkakunnallani.

      
  • Kitkalla kesällä ja pidolla talvella, helpoa kuin heinän teko? :lol:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit