EROON KEHÄHELVETISTÄ!

41 kommenttia
«1

Ajelen ikäväkseni pääkaupunkiseudun kehäteitä päivittäin. Täytyy tunnustaa, että me autoilijat olemme tosi nössöjä. Emme nouse Berrikadeille vaikka kuinka sapettaa.

On aivan käsittämätöntä, että vuodesta toiseen liikennenmäärät lisääntyy ja ruuhkat sen kuin pahenee mutta poliitikot ja virkamiehet eivät saa mitään aikaan Kehä I, Kehä II ja Kehä III ruuhkien purkamiseksi.

Vielä jaksan ymmärtää, että klo 8 on aamuruuhkaa ja klo 16 iltapäiväruuhkaa.

Sitä ei enää millään meinaa kestää, että aamuruuhka alkaa jo ennen klo 6.30 ja jatkuu vielä 10 asti. Iltaruuhka ei taida olla vielä aikaistunut klo 15 aiemmaksi.

Tusinan verran liikennevaloja pois ja Kehä II valmiiksi ja pian !!!

...tai minä ryhdyn kulkemaan bussilla......mikä lienee päättäjien tarkoituskin...


:sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

  
  • Kyllähän se Lintuvaaran/Mäkkylän tiehaaran liikennevalot Kehä1:llä on ne, jotka ne liikenneruuhkat pääasiassa aiheuttaa länteenpäin mentäessä. Saapa nähdä koska poistuvat, urakka lie ollut suunnitelmissa vuosikausia, mutta mitään ei vaan ole tapahtunut.

      
  • Ruuhkatullit tulevat ehkä nopeammin kuin uskommekaan... :cry:

      
  • Käyttäkää julkista, kun teillä on ainut paikka Suomessa missä se kohtuudella toimii.

      
  • Eiköhän kannata valita missä asuu ja toisaalta äänestää niitä poliitikkoja, jotka eivät ole ajaneet tuota Neuvostoliitto-henkistä yhden keskuksen politiikkaa. 7 vuoden snadipiinan jälkeen voin sanoa, että en todellakaan kaipaa tuota Lintuvaaran ruuhkasumppua enkä esim Mechelininkadun aamuruuhkaa jne. Onneksi ei enää tarvitse juosta työn perässä. Suomessa tuo pakkomuutto pääkaupunkiseudulle on ihan kuin itänaapurin toimet joskus silloin.

      
  • Maalla on mukavaa! :smile:

      
  • Lainaus:
    08.11.2006 klo 19:31 Warcraft kirjoitti
    Eiköhän kannata valita missä asuu ja toisaalta äänestää niitä poliitikkoja, jotka eivät ole ajaneet tuota Neuvostoliitto-henkistä yhden keskuksen politiikkaa.


    Aika jännää .. jos sanoo vaikka KISSA, niin joku aina pystyy sen politisoimaan. Helsinki on muistaakseni reilusti ollut iät ajat porvarienemmistöinen. Kun asiat eivät mene halutulla tavalla tai rahalle on muutakin käyttöä kuin liikenne, niin se on sosialismia se. Jollain tavalla tuo on loukkaavaa porvarita ja enemmistöä kohtaan vai mitä noilla neukkujutuilla oikein ajetaan takaa? Mitä sitten tulee kehäteiden parantamisiin, niin niihin on oikein suunnitelmat ja aikataulut olemassa ja ne on julkaistukin. Mikä tässä(kin) asiassa on niin kimuranttia? Hommat etenevät täysin suunnitelmien mukaisesti.

      
  • Ja aika monet käyvät töissä pääkaupunkiseudulla, mutta asuvat muualla. Ei ratkea ruuhkat siis muuttamalla maaseudulle.

    Hauskaa muuten on manata ruuhkaa, kun on itse osa sitä... Tapio kuitenkin harkitsi tilanteen korjaamista siirtymällä joukkoliikenteen käyttäjäksi. Pisteet siitä.


    [Herbert muokkasi tätä viestiä 09.11.2006 klo 07:29]
      
  • Lainaus:
    09.11.2006 klo 00:15 Rätkätin kirjoitti
    Mitä sitten tulee kehäteiden parantamisiin, niin niihin on oikein suunnitelmat ja aikataulut olemassa ja ne on julkaistukin. Mikä tässä(kin) asiassa on niin kimuranttia? Hommat etenevät täysin suunnitelmien mukaisesti.


    Miltä aikataulut ja suunnitelmat näyttää kehien osalta ?

      
  • Korkea elintasomme kirpaisee mm. ruuhkien muodossa . Hermot menee, kun on muitakin hyvinvoipia, joilla on varaa ajella autoilla. Ruuhkaa voi hiukan vaimentaa porrastamalla liikkumisaikojaan rahvaasta poikkeavaksi.

      
  • Lainaus:
    09.11.2006 klo 10:10 turbo-kiisseli kirjoitti
    Miltä aikataulut ja suunnitelmat näyttää kehien osalta ?


    Tiehallinnon sivuilta löytyy esim. tämä
    http://www.tiehallinto.fi/servlet/page?_pageid=71&_dad=julia&_schema=PORTAL30&menu=656&_pageid=71&linkki=985&julkaisu=536&kieli=fi

    ja meneillään olevistakin hankkeista vaikkapa
    http://alk.tiehallinto.fi/alk/frames/tietyot-maak-frame.html

    Lisää löytyy, kun viitsii kaivella, mutta suosittelisin, että kannattaa mieluummin lukea sanomalehtiä, joissa on suhteellisen seikkaperäisesti kerrottu tulevista hankkeista. Ainakin niissä lehdissä, joita meille tulee.

      
  • Lainaus:
    09.11.2006 klo 00:15 Rätkätin kirjoitti
    Lainaus:
    08.11.2006 klo 19:31 Warcraft kirjoitti
    Eiköhän kannata valita missä asuu ja toisaalta äänestää niitä poliitikkoja, jotka eivät ole ajaneet tuota Neuvostoliitto-henkistä yhden keskuksen politiikkaa.

    Aika jännää .. Helsinki on muistaakseni reilusti ollut iät ajat porvarienemmistöinen.


    En minä mitään porvari-demarijakoa tuohon halunnut, sehän on ollut maan tapa puoluekannasta huolimatta, että ajetaan yhden keskuksen politiikkaa. Helsingin päättäjillä nyt ei ole asian kanssa muuta tekemistä kuin lobbaaminen ja ehkä Sipoon ja muiden naapurikuntien maan varastaminen. Se, että suurin osa suomesta tyhjenee ja ihmiset käytännössä katsottuna on pakkomuutettu kehän sisään on mielestäni ja monen muunkin mielestä todella neuvostoliittolaista politiikkaa. Mikään muu länsimaa ei tuollaista ole toteuttanut näin tehokkaasti, ei edes nykyinen Neuvostoliiton jälkeläinen Venäjä. Suomeen halutaan väkisin suurkaupunki, oopperatalot yms New Yorkin herkut vaikka käyttäjiä olisi nolla. Itse asun talvet ulkomailla, joten Suomen politiikka ei enää pahemmin kiinnosta, jos Euroopan harvemmin asuttuun maahan saadaan pahemmat ruuhkat kuin monessa keski-Euroopan tai Aasian suurkaupunkiin niin onhan se saavutus sekin. Mennään myymään Saharaan hiekkaa...

      
  • Sitä mukaa kun kehäykköstä ja kolmosta on parannettu, ne kumpikin ovat ruuhkautuneet melko lyhyen ajan sisällä aina lähes entiseen malliin. Kehäkakkonenkin on aika tukkoinen, ja sen liittymiien (varsinkin Turun moottoritien) parantaminen voisi poistaa ruuhkat ehkä muutamaksi kuukaudeksi, tuskin sen pitemmäksi ajaksi. Missä on autoille tilaa, sinne niitä ilmestyy lisää niin paljon kuin vain sitä tilaa riittää. Tosin nämä ruuhkat ovat pientä verrattuna mm. Belgiassa ja Ranskassa aikoinaan kokemiini. Kävipä mainituissa maissa joskus niinkin, että totesin että suurenpuoleisen kaupungin keskustaan pyrkiessä auto oli parasta viedä takaisin kotiin ja lähteä uudestaan matkaan julkisella kulkuneuvolla tai jalkaisin. Parhaita keinoja ruuhkien vähentämiseen ovat mielestäni julkisen liikenteen käyttö (itsellä yli kymmenen vuoden kokemus hyvin toimivasta metro-bussi-yhdistelmästä arkipäivisin Itä-Helsinki-Espoo-Itä-Helsinki), kimppakyydit ja etätyö. Turhan liikkumisen ja tavaran edestakaisin kuljettelun välttäminen toisi parhaan tuloksen. Valitettavasti mm. oma työnantajani suhtautuu nuivasti muuten täysin mahdolliseen etätyöhön, joten työmatkustelua on jatkettava. Onneksi en kuitenkaan tarvitse matkoihin omaa autoa kovin usein, mikä valitettavasti on joissakin muissa tehtävissä välttämätöntä. Työtehtävissä autoilevia ymmärrän ja siksi jätänkin oman auton kotiin aina kun se vain suinkin on mahdollista.

      
  • Kun istuu vuosittain 450 - 500 tuntia autossa työmatkojen vuoksi on siinä aikaa ajatella kaiken näköistä.
    Itse tahkosin noita kehiä töihin ja takaisin vajaat 8 vuotta - kunnes päätin, että niin ei ole pakko tehdä.
    Kahdeksan työvuoden aikana istuin autossa lisäksi siis noin kahden vuoden työpäivät!
    Miksi? Siksi, että pääsin töihin ja takasin kotiin! Jösses.

    Sittemmin helpotti :smile:
    Ihmeen kauan siihen menikin.

    Nykyään istun autossa työvelvollisuuksien vuoksi muutaman kerran kuukaudessa.

    Asialle voi siis yksilötasollakin tehdä muutakin kuin valittaa.
    Tapiokin päätti siirtyä istumaan bussiin. Se on ihan hyvä alku se.

      
  • Minä istun vajaan tunnin autossa työmatkan takia päivittäin ja tapaukseta riippuen useammankin tunnin työajojen takia mutta en valita koska olen ammattini ja työpaikkani itse valinnut, myös mökkini itse tehnyt ehkä väärään paikkaan? :sunglasses:
    Ei kait ihme jos Venäjä vaikuttaa vieläkin päättäjiin koska on edelleen Ruotsinkin vallan aikaisia jäänteitä vaikka Ruotsin vallasta on kulunut jo kohtuullinen aika verrattuna Venäjän valtaan? :innocent:

    [JOXA muokkasi tätä viestiä 11.11.2006 klo 00:43]
      
  • Kukaan ei tosiaan pakota istumaan siellä autossa kehien ruuhkissa. Itsepä kuitenkin istuvat, mikä minä olen heitä neuvomaan. Kukin toimikoon niin kuin näkee itselleen parhaaksi yhteiskunnan asettamissa reunaehdoissa.

      
  • Toimeentulo on kuitenkin se perusjuttu, minkä vuoksi joskus pitää kestää epämiellyttäviä asioita. Se ei kuitenkaan estä purnaamasta asioista, jotka voisivat olla paremminkin.

      
  • Jokainen tosiaan asuu ja ajelee missä haluaa, mutta kait silloin turha valittaa? :sunglasses:
    Ihmettelen kyllä että miksi kehäkolmosella ja sen sisällä suurin osa kuskeista ajelee talvella kuin "pullopersesiat"? Mielestäni normaalilla talvikelillä päivän tuolla ajeltua saa radiosta kuunnella että on mällätty yli sata autoa "huonon kelin" takia! :innocent: Kait itse on tottunut täällä susirajan takana jatkuvaan "huonoon keliin" talvella ja alkanut pitään sitä normaalina sekä sovittanut ajon tuon mukaiseksi! :sunglasses:

      
  • Kehä kolmosella ajetaan mainitsemallasi tavalla siksi, että liikennemäärät ovat toista luokkaa kuin susirajan takana. Jatkuvasti liittymistä tulee ja menee autoja, kaistat vaihtuu jne. Jos jatkuvasti pitäisi 3 sekunnin turvavälin, liikenne pysähtyisi välittömästi.

    Susirajan takana on tilaa enemmän, joten siellä on myös helpompi joustaa. Hetkellinen hidastaminen turvavälin palauttamiseksi ei aina heijastu takana tuleviin, koska liikennemäärien vähyyden takia on luonnostaan jo minimin ylittävää turvaväliä.

    Olisi mielenkiintoista saada Kehän sisäpuolisesta liikenteestä huolestuneiden/vastaavien tahojen kommentti siitä, mitä tapahtuisi, jos kaikki huomenna pitäisivät riittävän turvavälin. Arviolta noin 2/3 autoista pitäisi ottaa liikenteestä pois, jotta tila riittäisi kaikille.

      
  • Kehä kolmosella ajetaan mainitsemallasi tavalla siksi, että liikennemäärät ovat toista luokkaa kuin susirajan takana. Jatkuvasti liittymistä tulee ja menee autoja, kaistat vaihtuu jne. Jos jatkuvasti pitäisi 3 sekunnin turvavälin, liikenne pysähtyisi välittömästi.

    Susirajan takana on tilaa enemmän, joten siellä on myös helpompi joustaa. Hetkellinen hidastaminen turvavälin palauttamiseksi ei aina heijastu takana tuleviin, koska liikennemäärien vähyyden takia on luonnostaan jo minimin ylittävää turvaväliä.

    Olisi mielenkiintoista saada Kehän sisäpuolisesta liikenteestä huolestuneiden/vastaavien tahojen kommentti siitä, mitä tapahtuisi, jos kaikki huomenna pitäisivät riittävän turvavälin. Arviolta noin 2/3 autoista pitäisi ottaa liikenteestä pois, jotta tila riittäisi kaikille.


    Tarkoitin myös kehän sisäistä liikennettä, siis älytöntä ajotapaa. Turvaväli voi olla lyhytkin jos kuskit viestittää muille aikomustaan, siis muutakin kuin keskaria. Vilkku ennen jarruvaloa, pieni jarruvalojen vilkautus ennen varsinaista jarrutusta jos edessä pysähtyminen, lähtö valoista yhtaikaa, ei "kymmentä" pysähtymistä yhden STOP-merkin takia jne. Itse olen siellä pysynyt muun liikenteen vauhdissa ja saanut kiitettävästi tietä kaistaa vaihtaessani kunhan olen vilkuttanut ajoissa ja sovittanut vauhdin sopivaksi mahtuakseni pieneen väliin, lopuksi kiittänyt käden nostolla tai vilkulla, en koskaan keskarilla. Tila kyllä riittää jos se käytetään järkevästi, talvikelillä kuuluukin olla liikenteen hieman rauhallisempaa ja kuskien varautia pitempään matka-aikaan.
    Täällä susirajan takana ainakin pikkutiet on liukkaita koko talven ja siksi "normaali talvikeli" voi olla etelän painajainen.
    Täällä ei kaikilla ole kaskoa ja siksi ei huvikseen mälläillä! Liikennettä kylläkin on riittävästi ainakin työmatkaliikenteen aikaan, tiet yleensä pimeitä, kapeita, suolaamattomia ja yleensä huonompiakin kuin siellä syrjäkylällä, siis kaukana Suomen keskipisteestä!
    :smile:

      
  • Lainaus:
    17.11.2006 klo 22:03 JOXA kirjoitti
    lähtö valoista yhtaikaa, ei "kymmentä" pysähtymistä yhden STOP-merkin takia jne.


    Tuosta valoista lähtemistä yhtäaikaa kirjoitellaan useasti, mutta ilmeisesti kukaan ei ota huomioon sitä seikkaa, että valoihin pysähdyttäessä ajetaan metrin päähän edellä olevan puskurista ja jos valoista lähdettäisiin yhtäaikaa, niin se tarkoittaisi myös metrin "turvaväliä" seuraavaan risteykseen asti, jos meinaa, että näin meneteltäessä valoista pääsisi useampi auto kerralla.

      

  • Kehä1:llä Puustellinmäen kohdalla on näemmä jotain alkanut viime aikoina tapahtua, ainakin siinä tiilisen rakennuksen kohdalla mäen mutkassa on kovasti kaivettu jo suurta monttua.

    Joko ne sitä suunniteltua tunnelia ovat alkaneet kaivaa vai mitä siinä tehdään ?

      
  • Opelixi: ” Tuosta valoista lähtemistä yhtäaikaa kirjoitellaan useasti, mutta ilmeisesti kukaan ei ota huomioon sitä seikkaa, että valoihin pysähdyttäessä ajetaan metrin päähän edellä olevan puskurista ja jos valoista lähdettäisiin yhtäaikaa, niin se tarkoittaisi myös metrin "turvaväliä" seuraavaan risteykseen asti, jos meinaa, että näin meneteltäessä valoista pääsisi useampi auto kerralla.”

    Aivan, yhtäaikaa lähteminen on käytännön mahdottomuus. Metrin parin välein ajavien autojen kulku menee koko ajan hankalammaksi kun nopeus kasvaa, normaaliin kaupunkiajonopeuteen päästäessä ei reaktioaikaa olisi enää ollenkaan. Pian lähdön jälkeen oltaisiin tilanteessa, että etummaisen nostaessa kaasun takana tapahtuisi ketjukolari.

    Toinen asia mikä tekee yhtä aikaa lähtemisen mahdottomaksi on, että risteykseen ei saa ajaa jos ei tiedä että voi ajaa sen läpi. Takana tulevilla ei ole mitään mahdollisuutta tietää kuinka pitkään jonon etummainen voi/aikoo ajaa ennen kuin pysähtyy, eihän sitä ruuhkassa tiedä usein edes etummainen itse. Tämä pysäyttäisi jonon keskelle risteystä ja sen jälkeen ei ajaisi enää kukaan yhtään mihinkään.

      
  • Herbert: ” Olisi mielenkiintoista saada Kehän sisäpuolisesta liikenteestä huolestuneiden/vastaavien tahojen kommentti siitä, mitä tapahtuisi, jos kaikki huomenna pitäisivät riittävän turvavälin. Arviolta noin 2/3 autoista pitäisi ottaa liikenteestä pois, jotta tila riittäisi kaikille.”

    Toisaalta kunnon turvaväli parantaa oleellisesti mahdollisuutta kaistanvaihtoihin ilman rinnakkaisten jonojen tarvetta muuttaa nopeuttaan ja se vähentää kääntyjien, liittymistä tulevien ja kaistanvaihtajien aiheuttamaa aaltoliikettä, joka etenee sitä nopeammin ja kauemmas jonossa mitä tiiviimpi se on. En väitä että kunnollinen turvaväli ei haittaisi liikennettä mutta en myöskään usko että lyhyt väli auttaa liikenteen sujumista ennen kuin joku selvittää asian käytännössä.

    Sen tiedän jo nyt, että yksilönä hyödyn ja hyödytän muita kun pidän kunnon turvavälin muiden ajaessa tappituntumalla. Muut pääsevät vaihtamaan kaistaa tai liittymään liikennevirtaan eteeni, heidän aiheuttamansa häiriö vaimenee minun kohdalla joten takanani tulevat hyötyvät ja minä saan ajella huomattavasti ympärilläni hyöriviä tasaisemmin ja moninkertaisella turvamarginaalilla. Sitä en osaa sanoa varmaksi, kertautuisiko hyöty vai häviäisikö se vähitellen jos muut ajaisivat samoin.

    Tämä on potentiaalinen ikuisuuskeskustelun aihe, sillä koskaan ei tulla näkemään tilannetta, että tarpeeksi moni ajaisi kunnon välillä ruuhkaliikenteessä, siihen ruuhkaliikenne on aivan liian stressaava paikka. Kenttä jää vapaaksi teorioille joita ei voi sitovasti kumota tai todistaa.

      

  • [Käyttäkää julkista, kun teillä on ainut paikka Suomessa missä se kohtuudella toimii.]

    No näin. Eli meikäläisellä bussi - juna - juna - bussi yhteen suuntaan. Päivässä aikaa menee vain n. 4 tuntia. Ei kovinkaan realistinen vaihtoehto.

      
  • Otsikossa sanotaan että eroon kehähelvetista ja tekstissä vaaditaan rakentamaan kehä 2 valmiiksi...

    Logiikkaa tai ei mutta se on ihan sama vaikka rakennettas kehä 1,5 tai 2,3 tai 3,58 niin ihan varmasti jokainen kehätie tulee täyteen autoja.

    Ei tänne kehä 25-55:n (karttaa kattomalla huomaa mitä toikin nro tarkoottaa...) eteläpuolelle tarvita enää yhtään kilometriä lisää teitä - ilma on jo muutenkin täynnä pakokaasusontaa ja kaiken maailman pakokaasuitiöitä !!!!

      
  • Kyllähän tuossa pääkaupunkiseudun liikenneruuhassa vaikuttaa myös paljon se mihin työpaikka-alueita rakennetaan. Olishan tuolla Kehä3:sen ulkopuolellakin isoille toimistotaloille tilaa...

      
  • Aina kun eksyn tuonne "syrjäseudulle", siis täältä keskeltä Suomea katsottuna, niin ajelen kolmosta mahdollisimman kohdalle lopullista päämäärää, sitten vasta "pikkukaduille" tappelemaan tilasta!
    Hyvin tähän asti onnistunut! :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    18.11.2006 klo 09:06 Opelixi kirjoitti
    Lainaus:
    17.11.2006 klo 22:03 JOXA kirjoitti
    lähtö valoista yhtaikaa, ei "kymmentä" pysähtymistä yhden STOP-merkin takia jne.



    Tuosta valoista lähtemistä yhtäaikaa kirjoitellaan useasti, mutta ilmeisesti kukaan ei ota huomioon sitä seikkaa, että valoihin pysähdyttäessä ajetaan metrin päähän edellä olevan puskurista ja jos valoista lähdettäisiin yhtäaikaa, niin se tarkoittaisi myös metrin "turvaväliä" seuraavaan risteykseen asti, jos meinaa, että näin meneteltäessä valoista pääsisi useampi auto kerralla.


    Aina välillä joku ehdottaa että lähdetään valoista yhtäaikaa. Sitten kun peräänajopointti nousee esille, joku toinen sanoo jättävänsä valoissa väliä, jotta samanaikaisuus onnistuu.

    Eiköhän tässäkin se kompromissi ole paras ja jouhevin. Täysi samanaikaisuus ei onnistu ikinä, mutta sopiva ennakoitu liikkeellelähtöviive jokaisen auton välillä takaa, että kiihdyttäessä välit pysyvät riittävinä, mutteivät repeä liian suuriksi. Eikä tarvitse jättää liikaa väliä valoissa.

    [K10 muokkasi tätä viestiä 19.04.2007 klo 00:50]
      
  • Kertokaapa mitä mieltä olette kaverini työmatkasta. Hän asuu Veikkolassa ja käy nyt Espoossa töissä. Kuukauden päästä työpaikka muuttaa Vuosaareen.
    Siis päivittäin Veikkola-Vuosaari-Veikkola. Minusta tuntuu että monien nykyiset jonotukset on aika pientä tähän verrattuna. Millainen mahtaa olla tunnelma kun sataa syksyllä vähän räntää tms.

      
  • Tuohon ruuhkan aiheuttamiseen riittää näemmä nykyään jo pelkästään kevään tulo.

    Jonotus alkaa aamulla länteenpäin Kehä1:stä mentäessä Tuusulanväylän kohdilla ja siitä matkavauhti 30km/h jatkuu sitten aina Vallikallion valoihin asti (matkaa lienee se vajaa 10km).

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit