Virkamiehet valehtelevat

19 kommenttia

On ollut hauskaa seurata keskustelua vaihtuvista nopeusrajoituksista. Ministeri todennäköisesti halusi muuntaa käytetyt nopeudet laillisiksi, ja ehkä saada hiukan lisää niitä noudattamaan.



Mitä tekee virkamies, kiirehtii heti tyrmäämään ehdotuksen ja päästää oikein emävaleen! jossa kertoo 3000km vaihtuvat merkit tulisivat maksamaan 200milj.€ eikä ne edes tulisi Suomen olosuhteissa kestämään. Luulen että Suomen ensimmäiset muuttuvat, ovat Kotkan sisääntulotiellä ja ovat varmaan 30vuotta vanhat ulkonäöstä päätellen, eikö tekniikka ole yhtään kehittyt vai onko virkamies nukkunut kyseisen ajanjakson.



Se mikä ihmetyttää, ettei toimittajissakaan taida olla yhtään laskukonetta omistavaa, koska uutinen on täysin kritiikittä median läpäissyt kaikissa valtakunnan viestimissä.



Mitä se 200milj.€ sitten on kilometriä kohden.



1km = 66.666€

100km = 6.666.666€



Jos teoretisoidaan että 100km kohden tarvitaan vaikka 20 merkkiä, eli 10kpl suuntaansa eli kymmenen kilometrin välein niin yksittäisen merkin hinnaksi tulee 333.333€ kappale,ei ihme jos valtion rahat ovat loppu jos virkamehet tähän hintaan merkkejä ostavat.



Ilmeisesti rajoitusmerkki on varreltaan kullattu ja kehykset on koristeltu timanteilla muuten tuota hintaa on vaikea ymmärtää.



Merkithän ovat ledinäyttöiset, joka ei tänä päivänä suinkaan ihmeitä maksa, olisko 1000€ merkkiä kohden. Myös langaton viestintä pelaa halvalla, nykyisinhän voi ohjata kännykällä esim kesämökkiin lämmöt tai saunan päälle vaikka olisi toisella puolella maapalloa, eikä ohjaus maksa mökille tai kotiin kuin satasia.



Ilmeisesti kuitenkin ainoa tarkoitus on pelkästään estää kaikkinainen keskustelu, mistä tahansa asiasta pelkästään sen takia että virkamies haluaa olla se, joka kulisseista ohjaa näitä marionetteja "poliitikkoja" ainoa asia joka voi tälläisen selittää, että virkakunnan pääosa on selkeästi ja vakavasti persoonallisuushäiriöisiä. Silloinhan henkilö elää oman kaikkivoipaisuuden harhassa eikä tautia voi nykytiedolla parantaa, ainoa keino taitaa olla vanha suomalainen saunamenetelmä.

  
  • En ota kantaa merkkien kustannuksiin, mutta Vehviläisen kommenteista päätellen taitaa vaalit lähestyä.

      
  • "Merkithän ovat ledinäyttöiset, joka ei tänä päivänä suinkaan ihmeitä maksa, olisko 1000€ merkkiä kohden. Myös langaton viestintä pelaa halvalla, nykyisinhän voi ohjata kännykällä esim kesämökkiin lämmöt tai saunan päälle vaikka olisi toisella puolella maapalloa, eikä ohjaus maksa mökille tai kotiin kuin satasia."



    Hyvä, Misar. Kas kun en ole tuota itse keksinyt.Mökin sähköistys

    on tuntunut aivan liian kallilta, mutta nyt ei tarvi muuta kuin ostaa kolme sähkölämmitintä, muutama lamppu ja kiuas.

    Loppu hoituu kännykällä. Halpaa ja helppoa.

      
  • Itsekin veikkaan sähkötöiden ja piuhojen vetämisen maksavan enemmän kuin noiden liikennemerkkien.

      
  • ddr5:

    Itsekin veikkaan sähkötöiden ja piuhojen vetämisen maksavan enemmän kuin noiden liikennemerkkien.


    Miten lienee. Jos aloitetaan sieltä, missä "hyöty" eli liikennemäärät ovat suurimmat eli moottoritiet (ja vilkkaimmat päätiekohdat), merkkejä ei tarvita lukumääräisesti paljoa ja valaistuksen ansiosta sähköjä ei tarvitse tuoda kuin korkeintaan parikymmentä metriä.



    Kun uudet autot pääsääntöisesti sekä huomaavat että muistavat liikennemerkit kuljettajan puolesta, niin nopeusrajoitusmerkkitoistoakaan ei tarvitse ainakaan lisätä.

      
  • Ei riitä yksi eikä kaksi vuotta siihen, että autokantamme on uudistunut niin paljon, että se voi vaikuttaa liikennemerkkien asetteluun.

      
  • Ei siihen kauan mene. Tässä vuoden vanhaa tilastotietoa. 1989 vuoden Toyota Corolla näyttää olevan yleisin automalli useammassakin maakunnassa. Katainen pitää huolen siitä, että köyhät eivät jatkossakaan ajele uudemmilla autoilla.



    http://www.ksml.fi/teemat/autot/autotalli/maakunnan-yleisin-auto-on-20-vuotias-corolla/511243

      
  • Muuttuvat nopeusrajoitukset ovat turhaakin turhempaa rahan haaskausta. Samoin kuin myös talvinopeusrajoitukset. Ihan turhaan niitä lukemia vaihdellaan. Tiet on samat kesällä ja talvella, yhtä uraiset ja mutkaiset. Ihminen on sama kesällä ja talvella, ei se havainnointi yhtään paremmaks kesällä muutu. Huonolla kelillä joutuu joka tapauksessa hidastamaan, eikä sitä vastuuta ole tarvetta ulkoistaa kuljettajalta jossain satojen kilometrien päässä todellisesta tilanteesta ihan pihalla olevalle kelipäivystäjälle.

      
  • Olen kyllä samoilla linjoilla driven kanssa tässä asiassa. Miksei nyt vaan järkevissä rajoissa luoteta siihen että kuskit osaavat arvioida tilanteen?



    Misar on minusta myös oikeassa, älytöntä ja tarkoitushakuista heittää ensimmäisenä keskusteluun toinen ääripää eli kaikkien talvirajoitusteiden varustaminen muuttuvilla rajoituksilla.



    Toki kylttijärjestelmä olisi monessa suhteessa fiksu, mutta eihän siitä mitään hyötyä saada maassa jossa ei koskaan kuitenkaan sallita mitään todellista nopeuksien vaihtelua.



    Nykyiset talvirajoitukset ovat jo hätävarjelun liioittelua. En keksi muuta selitystä kuin sen, että valmistellaan jo pontevasti rajoitusten yleistä alennusta. Jonain keväänä ne talvikyltit eivät sitten enää poistukaan. Aika monella osuudella on jo noin käynytkin.

      
  • drive:

    Muuttuvat nopeusrajoitukset ovat turhaakin turhempaa rahan haaskausta. Samoin kuin myös talvinopeusrajoitukset. Ihan turhaan niitä lukemia vaihdellaan. Tiet on samat kesällä ja talvella, yhtä uraiset ja mutkaiset. Ihminen on sama kesällä ja talvella, ei se havainnointi yhtään paremmaks kesällä muutu. Huonolla kelillä joutuu joka tapauksessa hidastamaan, eikä sitä vastuuta ole tarvetta ulkoistaa kuljettajalta jossain satojen kilometrien päässä todellisesta tilanteesta ihan pihalla olevalle kelipäivystäjälle.




    Nykyisin näyttää olevan vain tapana säätää rajoituksen huonon kelin mukaisiksi, jolloin hyvällä kelillä rajoituksia pitäisi pystyä nostamaan. Samoin liikennemäärät vaihtelevat paljon. Ihan hyvin monilla tieosuuksilla voisi ajaa nykyisiä rajoitusnopeuksia kovempaa hiljaisen liikenteen aikaan. Siitäkin tulee ongelmia kun rajoitus on alahaisempi kuin olosuhteet vaatisivat.

      
  • Minä kannatan talvinopeusrajoituksia. En luota pätkääkään ihmisten kykyyn sovittaa vauhtinsa oma-aloitteisesti vallitseviin olosuhteisiin. Pimeys, liukkaus, sumu ja näkyvyyttä n. 20 metriä. Tuo yhdistelmä ei todistetusti hidasta kovinkaan montaa autoilijaa juuri ollenkaan. Satasta pitää ajaa ja mielellään 110, kun siitä ei tule vielä sakkoa.

      
  • Kaikkein halvin tapa tietenkin olisi pitää kesärajoitusmerkit voimassa ympäri vuoden, ja siitä poikettaisiin vain silloin kun tie on pimeä märkä jäinen tai luminen jolloin rajoitus olisi sen 20km alhaisempi 120/100km teillä.



    Mutta eihän se Suomessa ole mahdollista, kun täällä pitää noudattaa kaikkia virkamiesten oikkuja mitä ne nyt sattuukin keksimään, sehän pistää virkamiehen puntin niin miehekkäästi pullistelemaan, ja tulee niin miehekäs olo että!



    Samaan aihepiiriin ilmeisesti liittyy uhkailu rajoitusten pudottamisesta teiden kunnon heiketessä. Sama porukka arvioi Suomen teiden arvoksi 15 miljardia euroa. Tämän jälkeen kirjoitti HS:n mielipidesivulla, joku proffa jonka nimeä en muista,ja hän arvio Suomen teiden arvoksi vähintään 200 miljardia euroa, jonka kuka tahansa maallikkokin ymmärtää oikeaksi suuruusluokaksi.



    Onko tämä Suomen virkamiesten ammattitaitotaso, vai eikö todenpuhuminen merkitse mitään ja voiko ihmisten älykkyyttä jatkuvasti loukata ilman seuraamuksia.

      
  • ddr5:

    Minä kannatan talvinopeusrajoituksia. En luota pätkääkään ihmisten kykyyn sovittaa vauhtinsa oma-aloitteisesti vallitseviin olosuhteisiin. Pimeys, liukkaus, sumu ja näkyvyyttä n. 20 metriä. Tuo yhdistelmä ei todistetusti hidasta kovinkaan montaa autoilijaa juuri ollenkaan. Satasta pitää ajaa ja mielellään 110, kun siitä ei tule vielä sakkoa.




    Sehän on tietenkin heidän valintansa, mutta ei muuta sitä tosiasaa ettei normaali ajatteleva ihminen opi tai noudata typeräksi koettuja rajoituksia vaikka koko Suomen moraalitädit ja sedät sitä jatkuvasti saarnaisivat.



    Olisi tietenkin mielekästä soveltaa maalaisjärkeen sopivia sääntöjä, jolloin myös niitä noudattavien määrä kasvaisi radikaalisti.



      
  • misar:

    Kaikkein halvin tapa tietenkin olisi pitää kesärajoitusmerkit voimassa ympäri vuoden...


    Tuota asiaa pitäisi tietenkin osata arvioida onnettomuuskustannusten kautta sekä teiden kunnossapitokustannusten kautta. Itse en tiedä mikä lie totuus tuossa asiassa. Ilman faktoja en pysty väittämään puolesta tai vastaan. Mitkä ovat tällä hetkellä onnettomuuksien ja kunnossapitojen kustannusvaikutukset, että nuo täksikin talveksi kannatti vaihtaa talvinopeuksille? Tietääkö joku ihan oikeasti?

      
  • Rätkätin:

    misar:
    Kaikkein halvin tapa tietenkin olisi pitää kesärajoitusmerkit voimassa ympäri vuoden...

    Tuota asiaa pitäisi tietenkin osata arvioida onnettomuuskustannusten kautta sekä teiden kunnossapitokustannusten kautta. Itse en tiedä mikä lie totuus tuossa asiassa. Ilman faktoja en pysty väittämään puolesta tai vastaan. Mitkä ovat tällä hetkellä onnettomuuksien ja kunnossapitojen kustannusvaikutukset, että nuo täksikin talveksi kannatti vaihtaa talvinopeuksille? Tietääkö joku ihan oikeasti?


    Jep. Viime vuonna samaan aikaan Liikenneministeriön virkamiehet kielsivät talvinopeusrajoituksien vaihtamisen yhdessä budjetoidussa rinnakkaisessa Universumissa, Suomi-Finlandia -kohdealueella.



    Erot olivat mitäänsanomattomat eli eivät budjettikirjaan muutoksia aiheuttavia. Todellisuudessa nopeusrajoituksia ei noudatettu, ja rinnakkaistodellisuudessa niitä ei uskallettu noudattaa.

      
  • Rätkätin:

    misar:
    Kaikkein halvin tapa tietenkin olisi pitää kesärajoitusmerkit voimassa ympäri vuoden...

    Tuota asiaa pitäisi tietenkin osata arvioida onnettomuuskustannusten kautta sekä teiden kunnossapitokustannusten kautta. Itse en tiedä mikä lie totuus tuossa asiassa. Ilman faktoja en pysty väittämään puolesta tai vastaan. Mitkä ovat tällä hetkellä onnettomuuksien ja kunnossapitojen kustannusvaikutukset, että nuo täksikin talveksi kannatti vaihtaa talvinopeuksille? Tietääkö joku ihan oikeasti?

    Kivasti otit vain vain alun käyttöön, ja pääsit rääpimään asiaa joka ei mitenkään liity tuohon mistä kirjoitin. Tosi kiva asenne keskusteluun.



      
  • ddr5:

    Minä kannatan talvinopeusrajoituksia. En luota pätkääkään ihmisten kykyyn sovittaa vauhtinsa oma-aloitteisesti vallitseviin olosuhteisiin. Pimeys, liukkaus, sumu ja näkyvyyttä n. 20 metriä. Tuo yhdistelmä ei todistetusti hidasta kovinkaan montaa autoilijaa juuri ollenkaan. Satasta pitää ajaa ja mielellään 110, kun siitä ei tule vielä sakkoa.


    Jokainen oman turvallisuutensa tiedostava ymmärtää hidastaa surkealla kelillä. Ei se rajoituksen alentaminen paljon muuhun auta, kuin että voidaan rangaista niitä keliin nähden kovimmin ajavia. Mutta enpä ole nähnyt poliisia tutkaamassa koiranilmalla.



    Jos kuljettaja ymmärtää huonolla kelillä ajaa alle 80km/h, niinkuin useimmat ymmärtävät, tuskinpa ajaisivat yhtään lujempaa vaikka rajoitus olisi 100km/h. Eniten talvirajoitusten poistaminen vaikuttaisi nopeuksiin hyvällä kelillä, kun rajoituksia lainkuuliaisuuden vuoksi noudattavat eivät joutuisi köröttelemään naurettavan hitaasti.

      
  • Vaihteeksi Driven kanssa samaa mieltä :wink:

      
  • Kyllähän tuo 80 kilometrin rajoitus saa aikaan myös sen, että matka-ajosta tulee entistäkin mukavampaa. Ei tarvitse koko ajan kytätä raskaan likenteen perässä ohituspaikkaa, vaan saa ajella ihan samaa vauhtia kuin muutkin. Paljon enemmän stressaa ruuhkaisilla pääteillä tuo rekkojen ohittamisen tarve. Polttoainettakin säästyy ja jarrutusmatka melkein puolittuu. Itse näen talvinopeusrajoituksissa pelkästään hyviä puolia. Tietenkin negatiivisena puolena mainittakoon mm. muutaman sekunnin menetys ajallisesti, joka on meille kiireisille liikemiehille hyvinkin kallista ajanhukkaa. Lisäksi 500-sarjan bemarilla ei ole mielekästä ajella hiljaa, kun auton tekniikka kuitenkin pitää huolen siitä, että kuljettajalle ja matkustajille ei voi käydä huonosti vaikka onnettomuus sattuisikin. Hitot siitä perheestä, joka jäi Bemarin alle 127 Fiatillaan.

      
  • Toisaalta tuo köröttely jonossa nukuttaa ja todellisuudessa jono liikkuu alle 80h/km? :smirk:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit