poliisin ylinopeus

10 kommenttia

Eräällä liikenne palstalla oli kysymys saako poliisi
ajaa ylinopeutta ilman hälytyslaitteita.
Vastaus saa jos virkatehtävien kiireellisyys sitä vaatii.

Samoin poliisi ajaa ylinopeutta ilman hälytyslaitteita.
Takana tulee samaa nopeutta henkilöauto.
Poliisi pysäyttää takana tulevan ja sakottaa.
Tätä ei ole poliisi kommentoinut. :sunglasses: :sunglasses:

  
  • Poliisihan toimii meille esimerkkinä?

      
  • Itsekin olen viimeaikoina hieman kiinnittänyt huomiota poliisin ajotyyliin. Esim. helsingin rautatieaseman edustalla, eivät olleet missään hälytystehtävässä, 30km/h alueella ajoivat 45km/h.

    Taitaa olla niin, että polisi edellyttää itseltään ja muilta sääntöjen noudattamista, jos sille päälle sattuu. Yleensä ei puututa lieviin rikkomuksiin, mutta sitten pistetään jonnekkin toisaalle pilkkua nuoleva ratsia, josta eivät itsekään selviäisi.

    :innocent:

    [K10 muokkasi tätä viestiä 30.04.2007 klo 02:49]
      
  • Lauantaina tulin liittymästä ohitustielle. 60 km/h rajoitusalue.

    Olin nostamassa nopeuttani kahdenksankympin tuntumaan kun vilkaisin taustapeiliin. Poliisin piiskahan se siellä. Laskin vauhdin sallittuun ja Mondeo hujahti vasenta kaistaa ohi, noin kahdeksaakymppiä. Ei hälytysvaloja tms.

    Noin kilometrin päässä punaiset liikennevalot. Poliisi pysähtyi, ei siis ollut oikeata kiirettä minnekään. Pysähdyin viereen. Radiosta sattui juuri alkamaan Juicen "Po-lii-ii-si".

    Oli aika lailla mukava avata sivuikkuna, laittaa poppikonetta kovemmalle ja hymyillä konstaapeleille auvoisasti. Eivät hymyilleet takaisin.

    :sunglasses:

      
  • K10:"Itsekin olen viimeaikoina hieman kiinnittänyt huomiota poliisin ajotyyliin. Esim. helsingin rautatieaseman edustalla, eivät olleet missään hälytystehtävässä, 30km/h alueella ajoivat 45km/h.
    ...
    Yleensä ei puututa lieviin rikkomuksiin, mutta sitten pistetään jonnekkin toisaalle pilkkua nuoleva ratsia, josta eivät itsekään selviäisi."


    Ehkä tuo on vain osoitus siitä, että 30 km/h pitäminen vaatii todella keskittymistä, koska nopeus tuntuu alhaiselta. Luonnostaan ajaisi kovempaa. Ja samanlaisia ihmisiä poliisitkin ovat kuin me muutkin. Sen tästä voi silti oppia, ettei kannata uskotella itselle ja muille, että 30 km/h ajaminen olisi helppoa. En usko yhdenkään tänne kirjoittavan noudattavan 30 km/h rajoitusta edes 50 prosenttisesti, vaikka toisin eräät väittävät. Kannattaisi tarkkailla omaa ajoa enemmän.

    Mutta onneksi poliisi ei valitse ratsioden paikkoja sillä perusteella, selviäisikö itse niistä.

    PropJock: "Radiosta sattui juuri alkamaan Juicen "Po-lii-ii-si"."

    Eikös se ole Turo´s hevi geen kappale?


    [Herbert muokkasi tätä viestiä 30.04.2007 klo 12:07]
      
  • Lainaus:
    30.04.2007 klo 12:05 Herbert kirjoitti

    Eikös se ole Turo´s hevi geen kappale?


    Jos tarkkoja ollaan niin oikeastaan biisi on alunperin CCR:n ja suomalaiset sanat TeeHooGeen :smile:

      
  • slowgear: ” Jos tarkkoja ollaan niin oikeastaan biisi on alunperin CCR:n ja suomalaiset sanat TeeHooGeen”

    Alkuperäinen CCR:n kappaleen nimi taisi olla Molina.

    Herbert: ” Ja samanlaisia ihmisiä poliisitkin ovat kuin me muutkin.”

    Nimenomaan. On kaksinaismoralistista valvoa muiden lain noudattamista asioissa, joissa ei itsekään sitä noudata, mutta tämä asia pysyy kuvioissa mukana niin kauan kun ihmiset niitä hommia tekee. Me ihmiset nyt vaan olemme sellaisia, että omat rikkeet tuntuvat oikeutetummilta kuin muiden vastaavat. On oikein hyvä, että näistä asioista puhutaan jukisesti, mieluummin mahdollisimman tarkoilla yksityiskohdilla höystettynä, näin poliisien luulisi parantavan oman ajamisensa tasoa.

    On se vaan hyvä että meillä on valvontakameroita, ne ei ajele ylinopetta.


    Herbert: ” En usko yhdenkään tänne kirjoittavan noudattavan 30 km/h rajoitusta edes 50 prosenttisesti, vaikka toisin eräät väittävät.”

    Jos arvioni autoni mittarivirheestä pitää paikkansa, minä ajan rajoituksen mukaan 30:n alueella. Meilläpäin lisääntyy hitaasti mutta tasaisesti 30:n rajoitusta ainakin suunnilleen noudattavien määrä. Vielä enemmän on lisääntynyt niiden määrä, jotka yksin ajavat yli rajoituksen, mutta saadessaan kiinni rajoituksen mukaan ajavan, jäävät asiallisen matkan päähän ja pudottavat nopeutensa lailliseksi.

    Tänä aamuna veri punnittiin. Minulle selvisi klo. 8:10, että minun piti olla 20 km:n päässä 8:00 eikä 9:00 kuten olin luullut. Ajoin koko matkan nopeusrajoitusten mukaan vaikka täytyy myöntää, että se otti koville. Varsinkin ensimmäinen kilometri, jolla on 30:n rajoitus. Tuntuu kuin juosten pääsisi kovempaa. Ei se olisi onnistunut ilman nopeudenrajoitinta ja cruisea. Järki kuitenkin sanoi, ettei aamuliikenteessä rynniminen auta ja oli ihan sama olenko perillä minuuttia ennemmin vai myöhemmin. Munaustani se ei enää korjaisi, ainoa mitä enää voin tehdä oli välttää uutta munausta.

      
  • [quote title="30.04.2007 klo 14:30 TeeCee kirjoitti"]
    Jos arvioni autoni mittarivirheestä pitää paikkansa, minä ajan rajoituksen mukaan 30:n alueella. Meilläpäin lisääntyy hitaasti mutta tasaisesti 30:n rajoitusta ainakin suunnilleen noudattavien määrä. Vielä enemmän on lisääntynyt niiden määrä, jotka yksin ajavat yli rajoituksen, mutta saadessaan kiinni rajoituksen mukaan ajavan, jäävät asiallisen matkan päähän ja pudottavat nopeutensa lailliseksi.

    Itsekin pyrin ajamaan, mutta jatkuvasti käräytän itseni ylinopeudesta. 40 menee jo aika hyvin. Toisinaan varsinkin aluerajoitusalueella saattaa koko merkki jäädä huomaamatta, jolloin tietysti tulee ajettua joskus prosentuaalisesti reiluakin ylinopeutta.

    Siitä olen samaa mieltä, että silloin kun ajan rajoitusten mukaan, harvoin nykyään tapaa mielenosoittajia vaatimassa kovempaa menoa. Ilmeisesti alhainen rajoitus koetaan hyväksi, mutta ei silti olla valmiita uhraamaan vauhtia sen takia. Toisen esimerkin voimalla sitten ajetaan kiltisti. Sama ilmiö näkyy kiertoliittymissä vilkun käytössä. Jos yksi vilkuttaa, tekee niin muutkin. Ihme juttu. Kai seura tekee kaltaisekseen.

    Tänä aamuna veri punnittiin...

    Tuo on kai liikenteessä yksi hankalimmista tilanteista. Siinä ei auta viimeisen päälle hiotut autonkäsittelytaidot, testivoittajan ajo-ominaisuudet, lukemattomat turvavarusteita kuvaavat kirjainyhdistelmät eikä periaatteessa yhteiskuntakelpoinen asenne. Siinä auttaa vain se, että on tutkinut oman pään ajatuksenkulkua ja että ymmärtää, miksi käyttäydyn kuten käyttäydyn. Muuten kiire antaa alibin ajaa lujaa eikä siksi kuljettaja koe tekevänsä väärin. Olenhan oikeasti tunnollinen kuski.

      
  • Herbert: ” Itsekin pyrin ajamaan, mutta jatkuvasti käräytän itseni ylinopeudesta. 40 menee jo aika hyvin. Toisinaan varsinkin aluerajoitusalueella saattaa koko merkki jäädä huomaamatta, jolloin tietysti tulee ajettua joskus prosentuaalisesti reiluakin ylinopeutta.”

    Tunnustan, että ilman elektroniikan apua 30 on melko mahdoton nopeus aina pidettäväksi. Vähän reilummissa nopeuksissa voi tähdätä hiukan rajoituksen alle niin että jää purkuria virheille, mutta ei ole paljon mieltä tähdätä 20:iin jotta jäisi 10 km/h virhevaraa.

    Herbert: ” Siinä ei auta...periaatteessa yhteiskuntakelpoinen asenne.”

    Aivan liian usein tälläkin palstalla vilahtelee kommentteja, joiden mukaan sanoja pyrkii noudattamaan liikennesääntöjä. Miksi ei pyrkimisen sijaan alkaisi oikeasti noudattaa niitä? Ei kai sitä edes pyrkisi jos ei tajuaisi sääntöjen noudattamisesta olevan hyötyä? Vielä olisi pinnistettävä sen verran, että tajuaisi ettei sitä hyötyä saa vielä pyrkimisellä, se pitää myös oikeasti tehdä.

    Siitä on kieltämättä aluksi vaivaa, koska on helpompi tehdä asiat vähän sinne päin kuin tehdä ne niin hyvin kuin osaa, mutta on sekin hitonmoinen riesa kun ajaa omien tapojensa mukaan ja tietää, ettei ne kestä tarkempaa, esim. poliisin suorittamaa tarkastelua. Aina saa kytätä missä poliisi väijyy.
    Herbert: ” Muuten kiire antaa alibin ajaa lujaa eikä siksi kuljettaja koe tekevänsä väärin”

    Juuri noin se menee ja oli lähellä mennä minullakin tänäaamuna. Kiireen tunne oli muistaakseni yleisin selitys ylinopeuteen jossain kyselytutkimuksessa. Ja nekin joilla ei ollut kiireentunnetta ajoivat liian lujaa, koska seuraavaksi yleisin syy oli muiden painostus. Kumpikin porukka oli mielestään itse syyttömiä omaan ajotapaansa eivätkä sen vuoksi kokeneet tekevänsä itse mitään väärää.

    Välillä tuntuu että osalla ihmisistä on aivot vaan estämässä ettei päästä kuulu tuulella kukkopillimusiikkia.


      
  • Lainaus:
    30.04.2007 klo 12:05 Herbert kirjoitti
    Ehkä tuo on vain osoitus siitä, että 30 km/h pitäminen vaatii todella keskittymistä, koska nopeus tuntuu alhaiselta. Luonnostaan ajaisi kovempaa. Ja samanlaisia ihmisiä poliisitkin ovat kuin me muutkin.

    Näinhän se on. Risteysväliä ei oikein jaksa alle 30km/h. Itse pyrin 30km/h alueella pitämään nopeuden alle 40km/h. Risteyskohdissa tuo 30km/h on ehkä perustellumpi, ja 'pimeissä' risteyksissä pitää tietysti lähes pysähtyä.

      
  • Minulla tuli kiire viime viikolla kokoukseen ja puottelin surutta ylinopeutta koska tapanani ei ole myöhästyä! :innocent:
    Pidin kuitenkin nopeuden alle sakkorajan, siis vain +20 oli nopeuteni yleensä, vain ohituksissa enemmän! :sunglasses:
    Kerkesin ajoissa ja ilman rikesakkoakin, onneksi matkaa oli vain reilut 170km! :smile:
    Yks nopeusratsia oli välillä mutta onneksi huomasin sen ajoissa kun tiesin odottaa tuota "rysää". :innocent:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit