Meinaan merkityksellinen liikenneturvallisuustyö.
Tätä vaadin ja ehdotin jo silloin kuin Kaupunginsuunnitteluvirasto pyysi ehdotuksia turvallisuuden parantamiseksi. Näin se menee, kun luvassa ei ole kilisevää kassaa, ei asioilla ole kiirettä:
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1357680
No, hyvä että viimeinkin...
Vuosaaressa on erään koulun lähellä alikulkukäytävä. Alikulkua ei käytä kukaan, vaan lapset juoksevat tien yli, kuten vanhemmat ovat opettaneet. Liikenneturvallisuutta "parannettiin" tyypillisellä tavalla: rangaistaan muiden piittaamattomuudesta autoilijaa ja rakennetaan korkea hidastetöyssy. Nyt ovat hysteeriset vanhemmat varmasti onnellisia.
Munkkiniemessä olisi ollut turvallisuuden parantamiseen halpa ja yksinkertainen keinokin: muutetaan valojen ajoitusta loogisempaan suuntaan ja kehitetään toimiva vihreä aalto. Punaisia päin ei tarvitse ajaa, jos valo on vihreä. Nyt paikalla on liuta valoja, joiden toiminta on sekavaa. Edestäsi vaihtuvat valot punaisiksi ja seuraavat valot ovat vihreät; jos katsot liiaksi eteenpäin, ajat punaisia päin. Lisäksi koko tuo suora on tehty punaisella aallolla mahdollisimman hermostuttavaksi ajaa, jolloin kuljettaja polttaa pinnansa ja painaa kaasun pohjaan.
SKP "Edestäsi vaihtuvat valot punaisiksi ja seuraavat valot ovat vihreät; jos katsot liiaksi eteenpäin, ajat punaisia päin. Lisäksi koko tuo suora on tehty punaisella aallolla mahdollisimman hermostuttavaksi ajaa, jolloin kuljettaja polttaa pinnansa ja painaa kaasun pohjaan."
Mielestäni kuskilla, joka ei osaa katsoa oikeita liikennevaloja ja joka hermostuu liikennevalojen toiminnasta niin kovin että painaa kaasun pohjaan, ei ole mitään asiaa liikenteeseen. Mutta valitettavasti sellaisiakin kuskeja liikenteessä taitaa olla. Todella sääli muita tiellä liikkujia, etenkin lapsia, jotka luottavat vihreisiin valoihin.
Valojen selvyys, vihreät aallot ym ym. sujuvuutta lisäävät asiat ovat hyviä asioita, mutta ei niillä voi terveiden kuskien kohdalla olla mitään tekemistä punaisia päin ajamisen kanssa.
"Vahingossa" "epäselviä" punaisia päin ajavat yleensä kuitenkin tajuavat kiihdyttää jo 50-100 m ennen risteystä. Harvoin olen nähnyt punaisia päin ajettavan hitaalla vauhdilla.
"Sujuvuus" on myös valojen kohdalla hauska termi. Kun ajelee rajoituksen mukaan ja tarvittaessa vähän passaa valojen palaessa punaisella, valot toimivat yllättävän sujuvasti lähes poikkeuksetta. On muutamia paikkoja jossa näin ei käy, mutta harvoin pääväylillä. Tarkoitetaanko tällä sujuvuudella siis sitä, että pitäisi pystyä ajamaan valoista läpi ylinopeudella?
Kait mahdoton tehtävä saada vihreä aalto toimimaan sujuvasti molempiin suuntiin, siis silloinhan risteävillä kaduilla palaisi aina punainen tai jouduttaisiin polttaan pitkään vihreitä tai punaisia jotta aalto toimisi?
Yhteen suuntaan aalto toimii, mutta ei kahteen tai kaikilla risteävillä kaduilla molempiin suuntiin!