Enska Itkonen R.I.P

10 kommenttia

Hieno liikenneopettaja on poissa joukostamme.



Ehdotankin siksi loppuviikon teemaksi: jos "joudut" autokouluauton perään, aja niin kuin et olisikaan. "Ime" kaikki oppi itseesi seuraten tarkkaavaisesti opetuskolmiollisen säännönmukaisia valintoja.

  
  • Täytyypä ottaa konjakki Enskan muistolle. Kyllä minä muutenkin autokoulun autoja nähdessäni olen kuin en olisikaan. Ei kai sellainen tilanne mitään erityiskäyttäytymistä vaadi normaalistikaan?

      
  • Niin se elämä etenee, tavisten joukossa menee nimekkäämpääkin kaartia. Esimerkiksi Kari Tapio jokunen päivä sitten. Muistoissamme he eläköön. Harmi vain, että kovin helposti näiden elämäntyönsä ei saa ansaitsemaansa arvoa tekijän elinaikana. Tarvitaan kuolema, jotta arvostus nousee kohdalleen.



    Autokouluauton ajotavasta ei useinkaan ole imettävissä kovinkaan paljon oppeja, niin epävarmaa meno usein on. Se kuitenkin, että seassamme on epävarmoja kuskeja, joille on syytä anta tilaa. Painostaminen ei virheiden määrää vähennä.

    Mutta autokouluautoille ja tietysti muillekin kannattaa varmaan yrittää itse olla esimerkkinä. Se varmaan olisi Enskallekin mieleen. Loppuviikon teemaksi en sitä kuitenkaan ehdota, vaan pysyväksi käyttäytymismalliksi.

      
  • Autokoulussa sanoivat, että kortti on vain lupa harjoitella yksin.

    Siitä lähtien olen ollut yhden hengen autokoulussa ja sama meno jatkuu.

    Jos joskus luulen jotain osaavani, niin joudun puhutteluun itseni kanssa.

    Koko ajatus siitä, että pitää muille elvistellä ajamisen osaamisella on jotenkin erikoista, kun tiedetään varmasti, että joka iikka tekee yhtenään virheitä. Kuka tahansa pystyy ajamaan kovaa, mutta oikeat taidot punnitaankin, kun ajetaan yleisillä teillä kaiken muun liikenteen seassa ja silloin vaatimuksena ei olekaan kovaa ajaminen vaan täysin muut avut.

      
  • Rätkätin:


    Koko ajatus siitä, että pitää muille elvistellä ajamisen osaamisella on jotenkin erikoista


    Riippuu aika paljon siitä kuinka elvistely toteutetaan.



    Ethän sinäkään vedä ovea kiinni kahden kauppakassin kanssa kulkevalta? Ei tässä sen kummemmasta ole kysymys kuin olla sen verran legendaarista keskiarvokuskia fiksumpi, että näkee mitä parin sekunnin kuluttua tulee tapahtumaan ja toimii jo valmiiksi kun muut eivät vielä ole tilannetta huomanneet.



    Useimmiten tilanne menee ohitse ihan siltään, mutta välillä löytyy sukulaissielu joka tajuaa mitä tapahtui ja hymyilee tai heilauttaa kättä kiitokseksi :hug:



    Liikennevalokisaa ajavien kanssa on toki tavoitteena nolata heidät mahdollisimman pahoin. Parhaiten se tapahtuu kiihdyttämällä renkaat ja moottori ulvoen poistuvan teinin perässä mahdollisimman alhaisin kierroksin ja hillitysti. Sivullinen havainnoija kyllä tajuaa mitä tapahtuu kun edellämenevä kone ulvoo rajoittajalla ja toinen tulee perässä lähes tyhjäkäynnillä vain hieman "häviten". Oikein hyvin onnistuessaan voi saada ajatettua "voittajan" ABC:n baariin venyttelemään henkseleitään, että taaksehan se jäi, kun otin tällä kertaa työsuhdeautoksi oikein 2.0 VVTi:n eikä sitä tavallista 1.6 :lol: :lol: :lol: :lol:



    Oikeasti nopeat näkee aikakortista.

      
  • Enska oli oikein hyvä periaatteessa monimutkaisten asioiden kansanomaistaja.



    Ja ENS-10 oli jossain välissä ihan tutunnäköisessä autossa.

      
  • 740 GLE:

    Enska oli oikein hyvä periaatteessa monimutkaisten asioiden kansanomaistaja.


    En ehkä ihan ymmärrä mitä tarkoitat.

    Mikä liikenteessä on "monimtkainen asia"?



    Enskan sävy kuitenkin on aina ollut, että jotkut autoilijat kokevat "monimutkaisen" liikenneasioiden tarkoittavan sitä, että heidän on vaikea sopeutua ajamaan rauhallisesti ja turvallisesti.



    Mielestäni Enska kertoi kuinka yksinkertaista liikenne on.

    - Jos tuntuu ettei pitoa oikein ole, niin silloin pitää ajaa hiljaisemmin.

    - Jos näyttää siltä, että väistämisvelvollinen ei väistä, niin pitää osata antaa periksi ja antaa tuollaisen mennä, sillä kolarin ajamista seuraa aina pitkä selvittely ja puiminen, että kuka tuli mistäkin suunnasta ja kuka oli väärässä. Ennen kaikkea se kolariin joutumiseen johtanut kiire tyssääkin sitten siihen pitkään ja ikävään seurausten selvittelyyn ja siinä ne todelliset kiireet ovat mitattavissa. Perille pääsee aina nopeimmin ilman kolareita.

    - Liikenne on aina yhteispeliä ja sillä tavalla kaikilla pysyy hyvä mieli ja matkanteko sujuu varmasti paljon mukavammin.

    - Enska muistutti aina, että yleiset tiet eivät ole kilparatoja.

    - Aikuisten pitää aina ottaa lapset huomioon liikenteessä, sillä aikuisilla on vastuu lasten hyvinvoinnista.



    - jne jne ...



    Katsokaapa tämä <-- aivan kokonaan ...

    Täyttä asiaa kuten Enskalla aina ...

      
  • Rätkätin:


    Mikä liikenteessä on "monimtkainen asia"?




    Vaikkapa näkeminen ja nähdyn ymmärtäminen.



    Suosittu usein toistuva teema on odottaa kolmion takana kunnes huomaa vasemmalta lähestyvän väistettävän hidastavan ja kytkevän oikean vilkun. Sen jälkeen kolmion takana odottanut voikin ajaa yhteen kääntyvän katveessa lähestyneen kanssa.

      
  • 740 GLE:

    Rätkätin:

    Mikä liikenteessä on "monimtkainen asia"?


    Vaikkapa näkeminen ja nähdyn ymmärtäminen.

    Suosittu usein toistuva teema on odottaa kolmion takana kunnes huomaa vasemmalta lähestyvän väistettävän hidastavan ja kytkevän oikean vilkun. Sen jälkeen kolmion takana odottanut voikin ajaa yhteen kääntyvän katveessa lähestyneen kanssa.


    Ei ... ei todellakaan ole monimutkainen asia.

    Jos tai kun ihmisellä on tyhmä pää, niin se ei ole monimutkainen asia.

    Kun ja jos ei näe, niin silloin ei pidä mennä.

    Mikä voi olla yksinkertaisempaa?

      
  • Eikö tällä palstalla ollut tarkoitus keskustella Enskasta, eikä ruveta taas kerran VÄÄNTÄMÄÄN?

      
  • Nasse:

    Eikö tällä palstalla ollut tarkoitus keskustella Enskasta, eikä ruveta taas kerran VÄÄNTÄMÄÄN?


    Kun lehdessä kysyttiin mikä Enskan opetuksista on jäänyt mieleen:

    Nimimerkki UncleBen kirjoitti:

    "Oikeastaan muistan kaikkien hyvien ohjeiden joukosta todella hyvin yhden ainoan, jossa hän yritti selvittää ongelmaa missä tasa-arvoisten teiden risteykseen saapuu aivan yhtäaikaa 4 autoa. Pienen tauon pidettyään Enska totesi: "Jos niistä neljästä yksi on taksi, ei synny mitään ongelmaa, koska taksi meni jo.".

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit