Tyhmä, tyhmempi...

13 kommenttia

...rekkakuski.



Ei hyvänen aika näitäkin "ammattikuskien" kommentteja kollegansa sikailuun maantiellä:



http://www.hs.fi/keskustelu/Autoilija+kuoli+rekan+ajettua+auton+per%E4%E4n+Nousiaisissa/thread.jspa?threadID=205469&tstart=0&sourceStart=0&start=20



Toinen samanlainen idiootti työssään kuvattiin tuoreimmassa TM:ssä.



Tänään 16:30 aikaan seurasin Kehä 3:lla yhden maanteiden ritarin ajamista täysperällä täydessä asfalttikuormassa. Rajoitinta vastaan, vasemmalla kaistalla toisia rekkoja epätoivoisesti ohittaen. Tyylitöntä, älytöntä ja vastuutonta.



Heitän hyvät "ammattiautoilijat" haasteen: todistakaa käytännössä, että pystytte toimimaan ammattilaisten tavalla. Rehdisti oikeilla nopeuksilla, puhumatta jatkuvasti puhelimeen ja ennenkaikkea olemaan tappamatta sivullisia tienkäyttäjiä.

  
  • Rekkakuskeihinkin mahtuu monenlaista ja ihmettelen itsekin silloin tällöin esim. tuota ohittelua. Samoin en ymmärrä liian pienellä turvavälillä ajoa. Rajoitinta vasten ajoa en pidä minään ongelmana, jos tuota ei käytetä muiden hiostamiseen tai mutkaisella tiellä hurjasteluun kuten TM:n onnettomuusesimerkissä.



    Tuntuu että nykyään rekoilla ajetaan pääosin muun liikenteen vilkkaina aikoina, aiemmin liikenne keskittyi enemmän yöaikaan ja varhaisiin aamuihin. Osaako joku sanoa johtuuko tämä jostain palkkaussyistä tai työaikasäädöksistä? Itse kun liikun silloin tällöin myös yöaikaan, olen huomannut että rekkakustkit ovat yleensä silloin jossain tauolla tai nukkumassa. Tilaa tiellä olisi, ja onhan niissä eri luokan valot kuin henkilöautossa?



    Kuitenkin rekoilla joudutaan suhteessa hyvin vähän onnettomuuksiin ja rekka on aiheuttajana hyvin pienessä osuudessa kuolemankolareita. Osuus on itse asiassa todella pieni ottaen huomioon että rekan ja pienemmän auton kolarissa yleensä käy aina pahasti.

      
  • No ei leikitä vakaval asialla. Mun mielestä kyse on enemmän tästä yleisestä ammattiylpeyden rappiosta. Nopeampi, halvempi ja hiukan huonompi kelpaa.



    Ja liikenteessä ei oo mikään helpompaa ku ajaa yhtä huolimattomasti ku ne piittaamattomammat. Sit se kuri hiljalleen löystyy kaikilla.

      
  • Kuitenkin rekoilla joudutaan suhteessa hyvin vähän onnettomuuksiin ja rekka on aiheuttajana hyvin pienessä osuudessa kuolemankolareita.




    Kuolemankolareita sattuu aika vähän kun niistä vähennetään rikokset, tarkkaa lukemaa väitteelleni en kuitenkaan lähde hakemaan.



    Suurimpana ongelmana koen sen että rekkamies ei aina ymmärrä hidastaa kun liikennetilanne sitä edellyttää, vaan yrittää puskea edelläajavaan lisää ylinopeusvauhtia. Siksi rajoitin on todellinen liikenneturvallisuusväline koska muutoin ko. ammattimiehet aiheuttaisivat työkseen :tongue: vaaratilanteita.



    Itse olen CE-kortillinen joten ainakin omasta porukastani voin sanoa että useimmat meistä olivat ns. konemiehiä, eli liikenteen teoria (ajamisen säännöt) piti läpäistä jotta sai kortin mutta kiinnostunut siitä teoriapuolesta ei ilman irvailua saanut olla.

      
  • Yhdenkään tuotteen hinta ei koko maailmankaikkeudessa nouse sen vuoksi, että ajetaan nopeusrajoitusten mukaisesti ylinopeuksien sijaan. Ylinopeutta ajettaessa nousee kiinnijäämisen riski sekä polttoaineen kulutus ja ennen kaikkea onnettomuusriskit. Koko homma on kiinni ammatinvalinnasta. Sekaan on mennyt kuskiksi ryhtyneitä, joilla ei ole henkisiä edellytyksiä homman lailliseen hoitamiseen. Ylipainot, kiinnittämättömät lastit etc.. jotka kertovat pelkästään äijäasenteesta ja ahneudesta eivätkä suinkaan työn sankaruudesta. Ymmärrän kyllä, että kyse on ihmisten työpaikoista ja toimeentulosta ja on sangen valitettavaa, että muita työpaikkavaihtoehtoja ei alalle sopimattomille näytä olevan. Muistaakseni kaupunkien bussiliikenteeseenkään ei testien perusteella hyväksytä henkilöitä, joilla ei ole edellytyksiä pysyä täysin rauhallisina jatkuvassa ruuhka-ajossa.

    Mistä ihmeestä työkaverilleni on tullut käsitys, että "Ihminen, joka ei muuhun pysty, alkaa autonkuljettajaksi."

      
  • Ei rekkakuskit sen kummempia ihmisiä ole kuin muutkaan. Hommiin pääsee, jos on ajokorti taskussa. Mitään erityistä liikennealan koulutusta ei vaadita. Jotain ADR-lupia tai vastaavia on, muttei sekään mikään varsinainen liikennekoulutus ole. Sikäli rekkakuskien haukkuminen erillisenä ryhmänä on tarpeetonta.



    Ehkä tilanne vähitellen paranee, kun ihan automaattisesti ei enää saakaan raskailla ajoneuvoilla kuka tahansa ajella. Itsekin ajattelin jossain vaiheessa suorittaa tuon uuden ammattiajoluvan, vaikken sitä muuten kuin korkeintaan satunnaisesti tarvitsekaan. Kunhan tilanne koulutuksen järjestämisen suhteen vain selkiytyisi.

      
  • monesti se on jo tilaajan aikataulutuksella tehty ongelma että kuskit joutuvat ajamaan rajoitinta vasten ja jos et aja/kerkiä niin joku toinen tulee tilalle joka suostuu siihen,vaikka se on todistettu että polttoaineen kulutus kasvaa aika paljon rajoitinta vasten ajolla.



    EU pistää kaikki raskaan puolen "ammattilaiset" koulutukseen 2013? mennessä pitää olla 35t kurssi käytynä ja taisi olla myös että joka 5v välein edespäin???

    http://www.ake.fi/AKE/Ammattiliikenne/Ammattipätevyys/



    ja on muistettava että suuressa osassa raskasta kalustoa alkaa olla digitaalinen ajopiirturi ( pakollinen alk.010606)joka tallentaa tiedot nopeuksista ja ajo/lepoajoista...



    missä muussa ammatissa voi saada n.800e sakon jos on tehnyt töitä esim 10min liian pitkään...





    "rekka" puolen yksi suuri ongelma on kilometri palkkaus

      
  • finman:


    missä muussa ammatissa voi saada n.800e sakon jos on tehnyt töitä esim 10min liian pitkään...




    Lääkäreiden työajoista voisi ihan yhtä hyvällä syyllä keskustella. 24 h päivystystä putkeen, enpä haluaisi tulla silloin pää kainalossa terveyskeskukseen.



      
  • Herbert:

    finman:

    missä muussa ammatissa voi saada n.800e sakon jos on tehnyt töitä esim 10min liian pitkään...


    Lääkäreiden työajoista voisi ihan yhtä hyvällä syyllä keskustella.


    ... mutta tuskin Liikenne-palstalla ...



      
  • On kokemusta nuista "idiooteista rekkakuskeista" mutta onneksi suurin osa on sentää ammattilaisia! :flower:

      
  • täytyy olla tosi uskomaton suoritus jos on saanut säiliö-auton katolleen,väittäisin että on maksimissaan kyljelleen siellä...

      
  • No ei ne henkilöautoilijatkaan aivan kädettömiä ole näissä asioissa.



    http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1732124

      
  • Rätkätin:

    Yhdenkään tuotteen hinta ei koko maailmankaikkeudessa nouse sen vuoksi, että ajetaan nopeusrajoitusten mukaisesti ylinopeuksien sijaan. Ylinopeutta ajettaessa nousee kiinnijäämisen riski sekä polttoaineen kulutus ja ennen kaikkea onnettomuusriskit. Koko homma on kiinni ammatinvalinnasta. Sekaan on mennyt kuskiksi ryhtyneitä, joilla ei ole henkisiä edellytyksiä homman lailliseen hoitamiseen. Ylipainot, kiinnittämättömät lastit etc.. jotka kertovat pelkästään äijäasenteesta ja ahneudesta eivätkä suinkaan työn sankaruudesta. Ymmärrän kyllä, että kyse on ihmisten työpaikoista ja toimeentulosta ja on sangen valitettavaa, että muita työpaikkavaihtoehtoja ei alalle sopimattomille näytä olevan. Muistaakseni kaupunkien bussiliikenteeseenkään ei testien perusteella hyväksytä henkilöitä, joilla ei ole edellytyksiä pysyä täysin rauhallisina jatkuvassa ruuhka-ajossa.
    Mistä ihmeestä työkaverilleni on tullut käsitys, että "Ihminen, joka ei muuhun pysty, alkaa autonkuljettajaksi."




    Hyvin usein huolitsia on syyllinen varsinkin irtoperissa. Eivat valvo lastausta, kuorma ei ole sidottu eivatka tieda kuorman painoa. Kuljettajahan EI voi rikkoa tullisinettia ja tarkistaa kuorman kuntoa vaan hanen on luotettava/Touvottava etta kuorma on oikein lastattu ja sidottu. Myoskin huolitsija on usein syyllinen aikatauluihin jotka on ammattitaidottomasto laadittu liian tiukaksi.

    Itsellani oli joskus talvell -80 luvulla. Hain Jyvaskylasta paperikoneen telan jonka piti menna pinnoitukseen saksaa. kuorman piti olla laivassa helsingissa ennen 18:00 ja lastaus oli myohassa.

    Voi sita puhelin soittojen maaraa jonka sain matkalla etta vauhtia, vauhtia ja firma maksaa sakot, jne. painostusta. Sanoin kylmasti etta ajan kelin ja rajoitusten mukaan ja jos haluatte etta ajan nopeammin, soittakaa poliisit saattamaan. No, laiva joutui odottamaan tunnin verran jotta sain peravaunun perille.

    Rekan/kuormaauton vauti yleensa pyritaan ja pystytaan massasta johtuen pitamaan mahdollisimman tasaisena jotta saadaan polttoaineen saastoa. Henkilo autojen nopeuden vaihtelut jota kuski itse ei valttamatta huomaa, johtuu monelta osin naihin ehka tarpeettomiin ohituksiin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit