Käyttäytymisohjeet motareille

105 kommenttia
«134

Mistä saisin kunnon ohjeet motarikäyttäytymiselle???

Saakutin kivaa ajaa motarilla kun ohitan vasemmalla kaistalla ja eteen tungetaan oikeanpuoleiselta kaistalta 110 km/h:n nopeudella ohittamaan. Siis onko Suomessa oikeanpuoleiselta kaistalta etuajo-oikeus vasemmanpuoleiselle kaistalle??? Sitten heilutellaan keskaria ja painetaan jarrua kun olen "yllättäen" liian lähellä... Ajan vakkarilla ja nopeus on 122 km/h (gepsillä ja kaiken maailman poliisitutkilla on mittarivirhe tsekattu, ja ihan oma asiani on jos se on ylinopeutta...).

Voitaisko mekin ottaa mallia Saksan motareilta joissa ei vasemmanpuoleiselle kaistalle toisten eteen keskarit heiluen tungeta.

Rentouttavaa ja JOUSTAVAA moottoritieliikennöintia meille ja teille kaikille!!!



[vok muokkasi tätä viestiä 01.05.2007 klo 21:52]
  
  • Otetaan huomioon sitten sen 110 km/h eteen tulijankin näkökulma. Tietenkään toisen eteen ei pidä kiilata, mutta jos vasen kaista on vapaa hieman pitemmältä matkalta ja 100 km/h ajoneuvokohtaisen rajoituksen omaava lähtee ohittamaan muutamaa rekkaa, saa 122 km/h ajava tämän kiinni kaukaakin. Kumman pitää antaa periksi, pakettiauton vai henkilöauton? Onko vasenta kaistaa ajavilla oikeus ajaa 120 km/h?

    Saksasta ei pidä hakea mallia, mielummin tieliikennelaista.

      
  • Vok:Siis onko Suomessa oikeanpuoleiselta kaistalta etuajo-oikeus vasemmanpuoleiselle kaistalle???

    Tuo termi ”etuajo-oikeus” pitäisi poistaa aivan kokonaan TLL:stä. Harvasta asiasta on syntynyt niin paljon kolareita kuin siitä, että jotkut kuvittelevat, että ei tarvitsisi väistellä. Asiahan on oikeasti niin, että väistämisvelvollisen tulee hyvissä ajoin osittaa väistämisvelvollisuutensa hiljentämällä tai tarvittaessa jopa pysähtymällä. Mikäli näin ei jostain syystä käy tai tähän ymmärrykseen ei voi selvästi tulla, että tuo toinen väistää todellakin, niin silloin sinä väistät. Miksikö? Siksi, että päälleajo-oikeutta ei ole kellään ja ajonopeus on jokaisen asetettava sellaiseksi, että vaaraa ei sitten ole tai aiheudu. Kaistanvaihtaja ei saa aiheuttaa mitään vaaraa tietenkään. Mutta on huomattava, että ohitettavalla on velvollisuus pitää edessään niin suurta tilaa, että ohittaja voi ilman vaaraa palata oikeanpuoleiselle kaistalle. Tästä kaikesta mainitsee TLL, niin kummalta kuin tämä saattaakin kuulostaa.


    Herbert: Jos vasen kaista on vapaa hieman pitemmältä matkalta ja 100 km/h ajoneuvokohtaisen rajoituksen omaava lähtee ohittamaan muutamaa rekkaa, saa 122 km/h ajava tämän kiinni kaukaakin. Kumman pitää antaa periksi, pakettiauton vai henkilöauton? Onko vasenta kaistaa ajavilla oikeus ajaa 120 km/h?

    Minulle opetettiin autokoulussa, että nopeammin ajavalle on annettava tietä. Siinä yhteydessä mainittiin nimenomaan, että sillä ei ole väliä ajaako nopeammin ajava ylinopeutta vai ei. Ylinopeutta voivat ajaa poliisit, ambulanssit, paloautot ja ties mitkä kaikki, kuten kuka tahansa, mutta silti sille on annettava tietä. Tuosta autokoulun opetuksesta seuraa, että turha roikkuminen vasemmalla ei ole sallittua. Poliisilta kysyin ja olen sen vastauksen joskus tänne TM:n sivuillekin tuupannut. Vastauksena oli, että jatkuva vasemmalla ajo mm. moottoritiellä ilman ohitustarkoitusta on periaatteessa rangaistavaa – sopii sitä mietiskellä. Mitenkäs se nyt menikään .. jos et voi olla varma miten lujaa takana tuleva oikeasti tulee niin ei pidä mennä eteen. Saksassa motoristi pääsee varmasti hengestään motarilla, jos menee vasemmalle vahingossa jonkun raketin eteen mukamas ohittelemaan edessään olevia hitaampiaan. Parempi miettiä, että mitenkä tärkeitä ne omat ohittelut oikeasti ovat. Jos toinen ajaa 100 ja itse 110 ja matkaa on muutama kilometri, niin tokkopa tuo kannattaa ellei tie ole vasemmalla oikeasti tyhjä. Ajansäästöä siitä ei oikeasti saa.

    Mitä tulee siihen saako ajaa 120km/h tai jotain muuta vastaavaa, niin poliisi itse sanoo, että siihen ei saa puuttua mitenkään - ei kouluttaa eikä osoittaa mieltään. On tasan poliisin asia puuttua siihen - ei muiden. Katseella saa seurata - siinä kaikki.

    [Rätkätin muokkasi tätä viestiä 02.05.2007 klo 21:06]
      
  • Lainaus:
    01.05.2007 klo 21:50 vok kirjoitti
    Mistä saisin kunnon ohjeet motarikäyttäytymiselle???

    Saakutin kivaa ajaa motarilla kun ohitan vasemmalla kaistalla ja eteen tungetaan oikeanpuoleiselta kaistalta 110 km/h:n nopeudella ohittamaan. Siis onko Suomessa oikeanpuoleiselta kaistalta etuajo-oikeus vasemmanpuoleiselle kaistalle??? Sitten heilutellaan keskaria ja painetaan jarrua kun olen "yllättäen" liian lähellä... Ajan vakkarilla ja nopeus on 122 km/h (gepsillä ja kaiken maailman poliisitutkilla on mittarivirhe tsekattu, ja ihan oma asiani on jos se on ylinopeutta...).


    Jos et voi sen vertaa joustaa tasanopeudestasi että kiihdyttäisit tai hidastaisit kun saavutan oikealla kaistalla rekan, sitten on pakko kääntää eteen.

    Sovitaanko, että myös nopeampi joustaa? Minäkin lupaan tilanteesta riippuen hieman lisätä vauhtia rekkaa ohittaessani tai himmata jotta ehdit ensin ohitse. Mutta ellei yhteistyö onnistu, joskus voi tulla tilanne, että mieluummin käännän eteesi kuin jarrutan 80km/h rekan perään.

    Turha tulla peräpeiliin vilkuttamaan valoja. Et omista vasenta kaistaa. Sinun paikkasi on yhtä lailla oikealla kuin muidenkin. Ei ole mitään nopeimman tai tasanopeutta ajavan etuajo-oikeutta. Minäkin voisin ajaa hieman hitaampaa tasanopeutta ja vaatia että sitä ajaessani edessäni ei saa olla ketään minua hitaampia. Ei se näin toimi. Kaistat loppuvat ensiksi nopeimmalta, ikävä kyllä.



    [K10 muokkasi tätä viestiä 03.05.2007 klo 02:46]
      
  • Lainaus:
    03.05.2007 klo 02:37 K10 kirjoitti
    Lainaus:
    01.05.2007 klo 21:50 vok kirjoitti
    Mistä saisin kunnon ohjeet motarikäyttäytymiselle???

    Saakutin kivaa ajaa motarilla kun ohitan vasemmalla kaistalla ja eteen tungetaan oikeanpuoleiselta kaistalta 110 km/h:n nopeudella ohittamaan. Siis onko Suomessa oikeanpuoleiselta kaistalta etuajo-oikeus vasemmanpuoleiselle kaistalle??? Sitten heilutellaan keskaria ja painetaan jarrua kun olen "yllättäen" liian lähellä... Ajan vakkarilla ja nopeus on 122 km/h (gepsillä ja kaiken maailman poliisitutkilla on mittarivirhe tsekattu, ja ihan oma asiani on jos se on ylinopeutta...).


    Jos et voi sen vertaa joustaa tasanopeudestasi että kiihdyttäisit tai hidastaisit kun saavutan oikealla kaistalla rekan, sitten on pakko kääntää eteen.

    Sovitaanko, että myös nopeampi joustaa? Minäkin lupaan tilanteesta riippuen hieman lisätä vauhtia rekkaa ohittaessani tai himmata jotta ehdit ensin ohitse. Mutta ellei yhteistyö onnistu, joskus voi tulla tilanne, että mieluummin käännän eteesi kuin jarrutan 80km/h rekan perään.

    Turha tulla peräpeiliin vilkuttamaan valoja. Et omista vasenta kaistaa. Sinun paikkasi on yhtä lailla oikealla kuin muidenkin. Ei ole mitään nopeimman tai tasanopeutta ajavan etuajo-oikeutta. Minäkin voisin ajaa hieman hitaampaa tasanopeutta ja vaatia että sitä ajaessani edessäni ei saa olla ketään minua hitaampia. Ei se näin toimi. Kaistat loppuvat ensiksi nopeimmalta, ikävä kyllä.



    Pakko kääntää eteen? Miten niin? Kyllä vasenta kaistaa ohittava voi ihan rauhassa olettaa, että oikealla kaistalla ajava ottaa huomioon muut ohittajat. Jos jokainen nyt vain pitäisi huolta, että ajaa itse mahdollisimman oikein siellä liikenteessä, niin ei tarvitsisi sitten täällä uhota tekevänsä järjettömyyksiä vain sen takia että joku ajaa motarilla lujempaa kuin sinä. Mieti tilannetta, jossa ajoneuvon kuljettaja ei ehdikään reagoida siihen että puikkaat eteen?

    Kuten sanottu, vasen kaista on nopeampia varten, ei siihen kannata mennä eteen törttöilemään. Jos sinun täytyy pudottaa vauhtia rekan takia, niin joutuuhan se toinenkin jonka eteen kiillaat pudottamaan vauhtia sinun takiasi. Kyllä, toinen ajaa reilua ylinopeutta, mutta se ei oikeuta ketään siviiliä ryhtymään "poliisiksi". Lisättäköön vielä, että tällainen käytös kohdistuu muuten aivan liian paljon moottoripyörillä liikkujiin. Itse en ole koskaan ajanut muulla kaksipyöräisellä kuin polkupyörällä, mutta olen sitä mieltä, että Suomessa moottoripyöräilijöihin kohdistuva käytös liikenteessä on ala-arvoista.

    [Ecod muokkasi tätä viestiä 03.05.2007 klo 13:32]
      
  • Lainaus:
    03.05.2007 klo 13:28 Ecod kirjoitti
    Kuten sanottu, vasen kaista on nopeampia varten, ei siihen kannata mennä eteen törttöilemään.

    Moottoritiellä kaikkien, myös nopeampien paikka on oikealla. Vasen kaista on ohituksia varten. Ideana on, että kaikki, jotka kohtaavat hitaampansa, ohittavat. Ohittajista ensin ohittaa se, joka on edellä. Yksinkertaista, eikö?

    Kyllä, toinen ajaa reilua ylinopeutta, mutta se ei oikeuta ketään siviiliä ryhtymään "poliisiksi". Jos sinun täytyy pudottaa vauhtia rekan takia, niin joutuuhan se toinenkin jonka eteen kiillaat pudottamaan vauhtia sinun takiasi.

    Aivan. Siksi ohitankin ensin, ettei minun tarvitse hidastaa ja jäädä mottiin, josta autoni ei enää kiihdy ohituskaistalle. Edellä ajavalla on täysi oikeus ohittaa ensin, jos kaistanvaihdon voi tehdä turvallisuutta vaarantamatta. Kaistat loppuvat ensiksi kesken nopeimmilta. Autoja tulee sitä enemmän perä edellä vastaan, mitä lujempaa ajat! En ole vielä kuullut sellaisesta liikennesäännöstä, että 'nopeat ohittaa ensin'.

    [K10 muokkasi tätä viestiä 03.05.2007 klo 17:05]
      
  • vok: ” Mistä saisin kunnon ohjeet motarikäyttäytymiselle???”

    Tieliikennelaista. M-tiellä ohitettavalla on velvollisuus väistää ohittajaa. Mutta mikä on ohittaja?

    Minusta ohittaja on ohituskaistalla ajava ohitettavan rinnalla oleva tai juuri rinnalle tulossa oleva sekä sellainen, joka oikealla kaistalla ajaessaan on pistänyt vilkun päälle merkiksi ohituksen aloittamisesta. Kokemukseni mukaan moni ajelee ohituskaistalla myös kahden ohituksen välisen ajan varaten siten itselleen ohittajalle kuuluvan etuajo-oikeuden vaikkei ole sillä hetkellä ohittaja.

    Olen huomannut, että palatessani ohituksen jälkeen oikealle kaistalle vaikka lyhyeksikin hetkeksi, joskus edellä ajava aloittaa oman ohituksensa. Jos olisin jatkanut ohituskaistaa ennakoiden seuraavaa ohitustani, olisin blokannut mahdollisesti ohitusvuoroaan odottaneelta mahdollisuuden ohitukseen. Olisi muuten hyvä, jos ohituiksesta haaveilevat osoittaisivat halunsa polttamalla vilkkua vaikkei ohituskaista vapaa olisikaan.

    En tiedä, miten sinä ajat, mutta joku syy siihen on oltava, jos näet yhtä tiettyä sormea muita sormia useammin.

    Kommentissasi on kohta, jonka perusteella voi sanoa varmuudella, ettei ajosi moottoritiellä ole kovin rentouttavaa tai joustavaa. Nimittäin cruisen säätö kaksi km/h yli rajoituksen johtaa pakostakin kuvaamiisi tapahtumiin. Se paitsi tuo rajoituksen puitteissa ajavia eteesi, myös pitkittää heidän ohittamisistaan. Jos ei halua olla koko ajan säätämässä cruisea m-tiellä ajaessaan eiikä sotkea liikennettä, se pitää säätää joko alle rajoituksen tai reippaasti sen yli.

    Itse käytän nykyään moottoritiellä cruisen sijasta nopeusrajoitinta. Säädän sillä huippunopeuteni suurimman sallitun kohdalle ja ohitan vain minua niin paljon hitaammat, että ohitus voi tapahtua riittävän nopeasti. Koska voin säätää turvavälini kätesästi kaasulla, en hissukseen ajaudu minua himpun verran hitaamman perään vaan eteeni jää kunnon turvaväli, jolloin ei myöskään synny kuvaamaasi tilannetta.

    Oli ajotyyli mikä tahansa, kaiken A ja O on mielestäni, että ohittaja vapauttaa ohituskaistan muiden käyttöön heti kun ei todella ole ohittamassa, silläkin uhalla, että takaa tulisi seuraava joka estää paluun ohituskaistalle kun sitä taas tarvitaan. Ainoa keinomme vähentää huonosti ajavien määrää liikenteessä on varmistaa, ettemme itse kuulu heihin. Kaikki yritykset kouluttaa muita tien päällä johtavat vain hermojen menetyksiin eikä ole kovin viisasta suututtaa 120 lasissa ajavaa kuljettajaa.

      
  • Ecod: ” Kuten sanottu, vasen kaista on nopeampia varten, ei siihen kannata mennä eteen törttöilemään.”

    Ei varmaan kannatakaan mennä eteen, mutta se on kyllä puppua, että vasen kaista olisi nopean liikenteen kaista. Muutamissa maissa näin on, mutta ei Suomen lain mukaan. Moottoritiellä on ohituskaista ja varsinainen ajokaista. Iso osa moottoriteiden ongelmista johtuu tämän asian ymmärtämättä jäämisestä. Se saa pitkään ohitusvuoroaan odottaneet polttamaan hihansa, osoittamaan mieltään ja sitten suuttuu "nopean liikenteen kaistaa" ajanutkin.

      
  • Lainaus:
    03.05.2007 klo 02:37 K10 kirjoitti
    Lainaus:
    01.05.2007 klo 21:50 vok kirjoitti
    Mistä saisin kunnon ohjeet motarikäyttäytymiselle???

    Saakutin kivaa ajaa motarilla kun ohitan vasemmalla kaistalla ja eteen tungetaan oikeanpuoleiselta kaistalta 110 km/h:n nopeudella ohittamaan. Siis onko Suomessa oikeanpuoleiselta kaistalta etuajo-oikeus vasemmanpuoleiselle kaistalle??? Sitten heilutellaan keskaria ja painetaan jarrua kun olen "yllättäen" liian lähellä... Ajan vakkarilla ja nopeus on 122 km/h (gepsillä ja kaiken maailman poliisitutkilla on mittarivirhe tsekattu, ja ihan oma asiani on jos se on ylinopeutta...).


    Jos et voi sen vertaa joustaa tasanopeudestasi että kiihdyttäisit tai hidastaisit kun saavutan oikealla kaistalla rekan, sitten on pakko kääntää eteen.

    Sovitaanko, että myös nopeampi joustaa? Minäkin lupaan tilanteesta riippuen hieman lisätä vauhtia rekkaa ohittaessani tai himmata jotta ehdit ensin ohitse. Mutta ellei yhteistyö onnistu, joskus voi tulla tilanne, että mieluummin käännän eteesi kuin jarrutan 80km/h rekan perään.

    Turha tulla peräpeiliin vilkuttamaan valoja. Et omista vasenta kaistaa. Sinun paikkasi on yhtä lailla oikealla kuin muidenkin. Ei ole mitään nopeimman tai tasanopeutta ajavan etuajo-oikeutta. Minäkin voisin ajaa hieman hitaampaa tasanopeutta ja vaatia että sitä ajaessani edessäni ei saa olla ketään minua hitaampia. Ei se näin toimi. Kaistat loppuvat ensiksi nopeimmalta, ikävä kyllä.



    K10, ai se olitkin sinä. Kiitos tiedosta ja oikein mukavia motarikilometrejä!

    [vok muokkasi tätä viestiä 03.05.2007 klo 21:08]
      
  • Lainaus:
    03.05.2007 klo 15:51 TeeCee kirjoitti
    vok: ” Mistä saisin kunnon ohjeet motarikäyttäytymiselle???”

    Kommentissasi on kohta, jonka perusteella voi sanoa varmuudella, ettei ajosi moottoritiellä ole kovin rentouttavaa tai joustavaa. Nimittäin cruisen säätö kaksi km/h yli rajoituksen johtaa pakostakin kuvaamiisi tapahtumiin. Se paitsi tuo rajoituksen puitteissa ajavia eteesi, myös pitkittää heidän ohittamisistaan. Jos ei halua olla koko ajan säätämässä cruisea m-tiellä ajaessaan eiikä sotkea liikennettä, se pitää säätää joko alle rajoituksen tai reippaasti sen yli.


    Tuo oli uutta ekä ollu tajunnu tota.

    Mutta silti takanani ei ole kaameeta jonoa enkä aja kenenkään #&%£$!* kiinni. Mutta tuosta hiukan yli 120 km/h-nopeuden huolimatta minutkin ohittaa enemmän hlöautoja kuin itte ohitan. Tiedä häntä mistä sekin johtuu...

    Usein saan tuolla tasaisella nopeudellani ajaesa muutaman tovin kuluttua aika monta ohittajaa kiinni jumahtaneena jonkun <120 km/h ajavan auton perästä. Tiedä sitten siitäkään rentoutumisesta ja joustavuudesta. Mutta onhan se hauskaa hupia ittelleni...

    Mutta:
    * Jos ajan motarilla 80 km/h, olen tientulppana ja aiheutan ruuhkan ohituskaistalle. Se on varma. Kiva olla varmaan oikeella kaistalla kun 4 rekkaa ohittaa minua noilla nopeudenrajoittimillaan 85 km/h, 2 bussia 100km/h ja niiden välissä ja perässä 17 hlöautoo turvavälinään tiistain hesari ja joista 8 yrittää ajaa 140 km/h...

    * jos ajan motarilla 140 km/h olen jatkuvasti ohittajana ja jonkun toisen ohittajan #&%£$!* kiinni. Sekin on varma. Kivaa ajaa minun edelläni kun maasturini karjapuskurin ylärauta näkyy edelläajavan taustapeilistä...

      
  • Miten motarilla ajaminen pystyy olemaan noin vaikeaa joillekin? Ohittaminen ja ohitetuksi tuleminen ovat molemmat TLL:ssä määritelty velvollisuuksineen päivineen (kannattaa lukea). Kaiken kaikkiaan ohittelut ja ohitetuksi tulemiset ovat näköjään se jokin ihme juttu - miehisyyden mittari ilmeisesti, jonka vuoksi jotkut uhraavat näköjään oma mielenterveytensä. Uskomatonta.

    Jos joku ajaa esim. rekalla sinusta ohitse, niin mitä sitten, sekö on maailman pahin asia? Taikka jos et itse voi ajaa sillä sekunnilla hitaamman ohitse, niin sekö alkaa ahdistaa? Käytännössä kyllä näkee tuommoisia ahdistuneita veijareita vaikka kuinka paljon.

    Kannattaisi pitää mielessä, että ohituksen aikanakaan ei saisi ylittää suurinta sallittua nopeutta. Tiedän kyllä, että käytännössä lähes kaikki ohittelijat ylittävät tuon nopeuden jouduttaakkseen ohittamistaan. Ilmeisesti on niin, että se missä kohdassa jonoa liikkuu, on ihmisarvon mitta ja rekan takana ajavat ovat todellisia loosereita - vai kuinka?

    [Rätkätin muokkasi tätä viestiä 04.05.2007 klo 05:28]
      
  • taas on näemmä aloitettu keskustelu aiheesta joka pännii liikenteessä, ja jälleen on näköjään tm-liikenneosion vakio-rehtorit kiirehtineet tyrmäämään täysin fiksun ja liikenteen sujuvuutta edistävän asian =hidastelijoiden poissapysymisen vasemmalta kaistalta.


    :tongue:

      
  • Lainaus:
    03.05.2007 klo 15:56 TeeCee kirjoitti
    Ecod: ” Kuten sanottu, vasen kaista on nopeampia varten, ei siihen kannata mennä eteen törttöilemään.”

    Ei varmaan kannatakaan mennä eteen, mutta se on kyllä puppua, että vasen kaista olisi nopean liikenteen kaista. Muutamissa maissa näin on, mutta ei Suomen lain mukaan. Moottoritiellä on ohituskaista ja varsinainen ajokaista. Iso osa moottoriteiden ongelmista johtuu tämän asian ymmärtämättä jäämisestä. Se saa pitkään ohitusvuoroaan odottaneet polttamaan hihansa, osoittamaan mieltään ja sitten suuttuu "nopean liikenteen kaistaa" ajanutkin.


    Myönnän lievän karrikointini suhteessa vasemman kaistan käyttöön, tarkoitukseni oli sanoa ettei mielestäni ole suositeltavaa tulla toisen eteen, jos toinen ajaa selkeästi lujempaa, vaan odottaa että toinen on mennyt ohi. Olet oikeassa, oikea kaista on ajokaista ja vasen ohituskaista.

      
  • 03.05.2007 klo 14:36 K10 kirjoitti
    Aivan. Siksi ohitankin ensin, ettei minun tarvitse hidastaa ja jäädä mottiin, josta autoni ei enää kiihdy ohituskaistalle.


    Niin, ei enää kiihdy ohituskaistalle...ei ole tarkoitus piruilla mutta mikä se sellainen auto on joka ei enää hidastamisen jälkeen kiihdy ollenkaan? :grin:

    [Ecod muokkasi tätä viestiä 04.05.2007 klo 09:17]
      
  • vok: ” * Jos ajan motarilla 80 km/h, olen tientulppana ja aiheutan ruuhkan ohituskaistalle.

    * jos ajan motarilla 140 km/h olen jatkuvasti ohittajana ja jonkun toisen ohittajan #&%£$!* kiinni.”


    Minusta ajonopeudet eivät tätä asiaa ratkaise, kuten nuo esimerkkisikin näyttävät. Moottoritiellä on luonnostaan isot nopeuserot mutta se ei haittaa koska siellä on ohituskaista. Sitä pitäisi vaan osata käyttää eikä tukkia jo kolmella autolla kuten nyt tapahtuu.

    Vielä pari vuotta takaperin ajelin moottoriteillä n. 20.000 km/vuosi. Siinä oli aikaa seurata, suunnitella ja testata miten eri ajotavat mihinkin asiaan vaikuttavat. Noina tuhansina tunteina tulin siihen tulokseen, että todella tärkeitä asioita on vain kolme:

    on pidettävä edessään tyhjää tilaa se sama n. 3 sekuntia kuin yksikaistaisellakin tiellä (kunnon välit myös kiihdytyskaistalta tultaessa)

    on tultava ohituskaistalta heti ohituksen jälkeen sille ohitetun edessään pitämälle tyhjälle kolmen sekunnin tilalle

    *jos muut eivät ole huolehtineet ylläolevista asioista, missään tapauksessa ei saa liittyä rakenteilla olevaan sumaan vaan on jättäydyttävä turvallisen matkan päähän odottamaan suman purkautumista

    Näillä jo pärjättäisiin loistavasti. Seuraavaksi voi siirtyä hienosäätöön, kuten kunnon kiihdytykseen kiihdytyskaistalla ja riittävän ajoissa vilkuttamiseen. Tosin näiden merkitys vähenee jos motarilla jo olevat pitävät kunnon turvavälit.

    Kuulostaa helpolta, mutta ei ole. Ihminen mielellään käyttää muiden jättämää tilaa, mutta ei järjestä sitä itse eteensä muiden käytettäväksi. Kun muut huomaavat etteivät kaikki yritä, heidän motivaationsa nähdä vaivaa asian eteen lässähtää ja lopputulos näkyy motareilla; homo homini lupus.

      
  • Ecod: ”... tarkoitukseni oli sanoa ettei mielestäni ole suositeltavaa tulla toisen eteen, jos toinen ajaa selkeästi lujempaa”

    Olet oikeassa, se ei ole järkevää ja sitä paitsi kiellettyä. Yhtä älyttömyyttä ei tosiaankaan kannata yrittää korjata toisella. Ymmärrän kyllä näitä kiilaajiakin, koska on hyvin turhauttavaa odotella omaa ohitusvuoroaan katsellen peilistä, kuinka takana tulevat vaihtavat ohituskaistalle heti kun kaukaa näkevät, että kohta on edessä ohitus. Ohituskaistalle pakkautuu tiivis jono ja varsinainen ajokaista on tyhjä, siellä on vaan se hyväuskoinen hölmö, joka on noudattanut liikennesääntöjä ja ajanut ensin ohitettavan kiinni ja vasta sitten alkanut valmistelemaan ohitusta. Kun siellä on tarpeeksi monta kertaa miettinyt syntyjä syviä, saattaa sympaattinenkin luonne äityä tekemään typeräksi tietämiään tekoja.

    Tässäkin pätee vanha totuus, että metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan. Asioiden korjaaminen on vaikeaa, koska kaikkien mielestä syy on jonkun muun. Käytännössä liikenteessä ei syytöntä olekaan, jokainen tekee jotain väärin jonkun mielestä, siksi on hedelmätöntä ajaessa reagoida muiden virheisiin, se tietää vain ikuista närästystä.

    Ainoa, mitä voi tehdä, on keskittyä omaan ajoon ja oman pinnan kestävyyteen. Siinä saa niellä kaikenlaista, mutta en näe mitään muutakaan vaihtoehtoa, jos tavoitteena oikeasti on tehdä liikenteestä sujuvaa ja turvallista. Pitää miettiä, aikooko olla osa ongelmaa vai osa ratkaisua ja kun se on päätetty, toimia tavalla jota päätös edellyttää.

      
  • Lainaus:
    04.05.2007 klo 09:16 Ecod kirjoitti
    Lainaus:
    03.05.2007 klo 14:36 K10 kirjoitti
    Aivan. Siksi ohitankin ensin, ettei minun tarvitse hidastaa ja jäädä mottiin, josta autoni ei enää kiihdy ohituskaistalle.
    Niin, ei enää kiihdy ohituskaistalle...ei ole tarkoitus piruilla mutta mikä se sellainen auto on joka ei enää hidastamisen jälkeen kiihdy ollenkaan? :grin:

    110km/h vauhdista voi hyvin kääntää 120km/h ajavien väliin. Mutta jos vauhtia on vain 80km/h, ohituskaistalle pääsy on paljon vaikeampaa. Ymmärrät varmaan asian. Siinä sitten rekan perässä kerätään ruuhkaa kuin köyhän talon porsaat, vaikka vaihtoehtona olisi ollut liikenteen sujuvuutta edistäen kääntää ohituskaistalle.

      
  • K10: ” Ei ole mitään nopeimman tai tasanopeutta ajavan etuajo-oikeutta.”

    Tämä näyttää tosiaan olevan yleinen luulo. Ohittaja on jokainen jolle tulee tarve ohittaa, ei vain ohituskaistalla ajavat. Minusta järkevin ohitusjärjestys olisi, että etummainen ohittaa ensin. Jos ajokaistaa ajava pistää vilkun vasemmalle, jo ohituskaistalla hänen takanaan oleva antaa tietä oli nopeusero mikä hyvänsä. Tämä toimii hyvin, kunhan ohituskaistaa ajava pitää turvavälin, kertaakaan ei ole sattunut väärinkäsitystä tai muuta nikottelua. Hän seuraa peiliään, huomaa hyvän raon ja tulee ämpyilemättä, vetoketju vetää.

    Tämä koskee vain sitä kaistanvaihtajaa, murheita on ollut takanani ohituskaistalla ajavan reaktioista. Hän yleensä liimautuu puskuriini kun hätääntyy huomatessaan, että muitakin on vaarassa päästä ohituskaistalle. Jostain syystä näin ei monen mielestä saisi tapahtua. Jos tätä lukee joku jonka mielestä se on paha asia, niin kiinnostaisi kuulla syy.

    Jos tämä tapa yleistyisi, häviäisi motivaatio varata ohituskaista kilometriä ennen ohitusta, kumpikaan kaista ei jonoutuisi ja autojen yhteenlaskettu keskinopeus kasvaisi.

      
  • Lainaus:
    04.05.2007 klo 13:13 K10 kirjoitti
    ...Siinä sitten rekan perässä kerätään ruuhkaa kuin köyhän talon porsaat, ...



    Periaatteessa tuo tilanne on niin, että rekan ja sen perässä tulevien kaikkien ajoneuvojen väliin olisi TLL:n mukaan jätettävä sellainen tila, että takaa tuleva ohittaja mahtuu siihen rakoseen ilmaan vaaraa ja hyvin. Ja KUN siihen tulee porukkaa niin sitten siihen on jätettävä uudestaan ja uudestaan sellainen väli, että taas siihen mahtuu uusi ohittaja iman vaaraa ja hyvin.
    Näin se menee .. mutta käytännössä raot ajetaan niin pieniksi, että sinne ei varmasti mahdu ketään ja ohitse päästäminen on vallan kauhistus.

    Liikennesäänöillä pyyhitään käytännössä perspuolta.

    10 §
    Ajoneuvojen välinen etäisyys

    Etäisyys edellä kulkevaan ajoneuvoon on sovitettava sellaiseksi, ettei päälleajon vaaraa ole, vaikka tämä ajoneuvo pysäytetään.
    Taajaman ulkopuolella muuta liikennettä selvästi hitaammin ajavien moottorikäyttöisten ajoneuvojen on pidettävä toisiinsa sellaiset etäisyydet, että ohittava ajoneuvo voi vaaratta ajaa niiden väliin.


    Niin .. ja KUN ajoneuvo ei ole "selvästi hitaampi", niin ohitustarve on sitten vastaavasti kyseenalainen. Sekin vielä. On siinä ihmisille kiusaa kerrakseen.

    Tekisi mieli sanoa, että lukekaa nyt hyvät ihmiset TLL oikein ajatuksella lävitse. Siellä on uskomattoman paljon hyviä ohjeita.

    [Rätkätin muokkasi tätä viestiä 04.05.2007 klo 18:36]
      
  • Lainaus:
    03.05.2007 klo 23:13 petos kirjoitti
    taas on näemmä aloitettu keskustelu aiheesta joka pännii liikenteessä, ja jälleen on näköjään tm-liikenneosion vakio-rehtorit kiirehtineet tyrmäämään täysin fiksun ja liikenteen sujuvuutta edistävän asian =hidastelijoiden poissapysymisen vasemmalta kaistalta.



    No ketkä niitä hidastelijoita ovat? Onko ne 105 km/h ajavat pakettiautot, jotka haluavat ohittaa 85-89 km/h ajavia kuorma-autoja tai yhdistelmiä?

    Edelleen, ainakin Helsingin seudun moottoriteillä on aamuisin ja iltapäivisin aika paljon liikennettä. Pakettiauton ohittaessa rekkaa saa 122 km/h ajava väkisinkin tämän kiinni. Onko pakettiauton velvollisuus pysyä poissa nopeampien jaloista ja tyytyä 85 km/h nopeuteen vai onko tällä oikeus ohittaa rekka?

    Vielä kerran, pitääkö moottoritien vasemmalla kaistalla turvata henkilöautoille mahdollisuus ajaa 120 km/h? Vok ei vastannut, vastaatko sinä vai jatkatko suunsoittoa?


    [Herbert muokkasi tätä viestiä 04.05.2007 klo 20:43]
      
  • Täällä on esitetty hienoja ohjeita ja periaatteita. :smile:
    Mutta mikään ei päde kesällä perjantaina iltapäivällä Lahdenväylälle Hesasta päin mentäessä? :innocent:

      
  • Lainaus:
    04.05.2007 klo 22:28 JOXA kirjoitti
    Täällä on esitetty hienoja ohjeita ja periaatteita. :smile:
    Mutta mikään ei päde kesällä perjantaina iltapäivällä Lahdenväylälle Hesasta päin mentäessä? :innocent:


    Eikö edes tämä ...

    Rätkätin:Liikennesäänöillä pyyhitään käytännössä perspuolta.

      
  • Lainaus:
    04.05.2007 klo 20:40 Herbert kirjoitti
    Vielä kerran, pitääkö moottoritien vasemmalla kaistalla turvata henkilöautoille mahdollisuus ajaa 120 km/h? Vok ei vastannut, vastaatko sinä vai jatkatko suunsoittoa?

    Näiden sankareiden mielestä ohituskaista on vain heitä varten. Muiden paikka on oikealla, ajoivatpa sitten 80, 100 tai 120km/h. On ilmiselvää kiusantekoa ohittaa 20km/h hitaampi ajoneuvo ja käyttää herra ohituskaistanomistajan 125km/h tasanopeudelle varattua kaistaa
    [/sarcasm]
    :kiss:

      
  • Teksti poistettu

    Ei se ollutkaan petos, joka kommentoi.



    [Herbert muokkasi tätä viestiä 05.05.2007 klo 15:05]
      
  • Lainaus:
    04.05.2007 klo 20:40 Herbert kirjoitti

    No ketkä niitä hidastelijoita ovat? Onko ne 105 km/h ajavat pakettiautot, jotka haluavat ohittaa 85-89 km/h ajavia kuorma-autoja tai yhdistelmiä?



    ovat, jos eivät kerkeä (halua) ohittaa sitä rekkaa ripeästi, häiritsemättä niitä jotka ajavat sitä 120km/h. tottakai saa ohittaa jos tekee sen niin nopeasti ja hienosti kuin pystyy, eikä kiilaamalla sen 120+ tulevan eteen. en oikein ymmärrä että miksi ''kaikkien pitäisi kiltisti kärsiä'' siitä että joku hiljaa motarilla ajava saa hieman etua ohittamalla jonkun 90km/h ajavan rekan :o

    Ajelen säännöllisesti motarilla 'kuorma-auto'-sprintterillä, ja ajan sitä 85-100 mittarinopeutta kiltisti koko matkan. jos tulee rekkoja/ohitustarvetta, menen vasta sellaiseen rakoon että takaa kovempaa tulevat eivät siitä häiriinny.

      
  • Miksi erittäin usein ohituksen aloittaa letkan viimeinen vaikka koko jono on odottanut sopivaa ohituspaikkaa? Tiedän, että nyt joku alkaa marmattamaan, että se ensimmäinen tai ne ensimmäiset eivät saa rakkineistaan niin paljoa irti, että pääsisivät ohittamaan tai ne eivät osaa tai uskalla. Täyttä soopaa tuollainen epäily, koska monta kertaa siellä jonon keulapäässä on vaikka minkälaisia porsseja ja ferrareita ja taitoakin vaikka kuinka. Siltikin pitää aina olla muutama idiootti siellä takana, jonka pitää väkisin pyrkiä "minä-minä"-ohitukseen. Miksi näin?

      
  • Voisiko millään johtua siitä että se viimeinen ajaa lujempaa ja huomaa että urpot ei osaa mennä sinne vasemmalle kaistalle ohittamaan sitä rekkaa? Tai ettei se halua jäädä niitten alinopeutta hinailevien taakse ohittamaan sitä rekkaa seuraavaksi viideksi minuutiksi? Ja mikä se viimeinen on ennustamaan mitä ne edessä olevat aikoo, pysyvätkö vaikka sen rekan takana, odottelevatko seuraavaa liittymää vai mitä.

      
  • Jonon viimeinen ei voi tietenkään lukea ajatuksia, aikovatko muut ohittaa, ellei niillä ole vilkkua vasemmalle. Täytyy sättiä itseänikin tuosta vilkunkäytöstä. Yleensä vilkutan näkiessäni paikan, jonka OTAN ohituskaistalta. Vilkuttamalla voisi myös PYYTÄÄ tilaa. Sitä voisikin kokeilla käytännössä, tuleeko sitä tilaa hitaammin ajavalle.

    petos:en oikein ymmärrä että miksi ''kaikkien pitäisi kiltisti kärsiä'' siitä että joku hiljaa motarilla ajava saa hieman etua ohittamalla jonkun 90km/h ajavan rekan :open_mouth:

    Hyvin väritetty sanavalinnoilla "kärsii", "saa etua", "kaikki", "joku" tilanne positiiviseksi haluamaltasi kannalta :innocent:

      
  • Lainaus:
    06.05.2007 klo 22:20 Rätkätin kirjoitti
    Miksi erittäin usein ohituksen aloittaa letkan viimeinen vaikka koko jono on odottanut sopivaa ohituspaikkaa?


    On sieltä takaa tulevissa pyrkyreitäkin, mutta suurelta osin epäilisin tämän johtuvan siitä, että takaa näkee paremmin. Rekan taakse tungetaan niin lähelle, ettei siitä yksinkertaisesti näe lähteä ohitse. Jos mennään nykyisillä "turva"väleillä, niin vasta muutamien autojen jonon perällä alkaa olla riittävän kaukana rekasta nähdäkseen jotain.

      
  • combatfighter: ” Voisiko millään johtua siitä että se viimeinen ajaa lujempaa ja huomaa että urpot ei osaa mennä sinne vasemmalle kaistalle ohittamaan sitä rekkaa?”

    Ajatusleikki: Kun saat jonon kiinni, oletat sen muodostuvan urpoista, joiden taakse ei kannata jäädä odottamaan. Varaat ohituskaistan ja viet urpoilta sen viimeisenkin mahdollisuuden tehdä päätöstään. Tilanne on jumissa.

    Toinen ajatusleikki: Et oleta muiden urpoudesta mitään vaan otat asiat asioina ja seuraat tilannetta jonoa kiinni kiriessäsi. Jos joku edellaolevista todella aikoo ohittaa, sen erottaa siitä että hän tekee niin, jos ohituskaista on tyhjä. Jos se on varattu, se on aika hyvä syy tämän "urpon" olla ohittamatta. Silloin ei ole järkevää rynnätä varaamaan sitä kaistaa itse vaan parempi on katsoa mitä se "urpo" tekee kun kaista on vapaa. Jos hän ei ohita sittenkään, on sinun vuorosi.

    Todellisessa liikenteessä asiat eivät ole näin yksinkertaisia, siellä peliin tulee koko ajan uusia muuttujia, uusia kuskeja, jotka pitävät urpoina kaikkia joiden tekoja eivät ymmärrä. Ajatusleikissä esittämäni periaate kuitenkin pätee monimutkaisissa todellisissa tilanteissakin, siellä se on vain vaikeampi huomata.

    Jos pidättäytyy itse tukkimasta edellämenevien ohitusmahdollisuutta, on pieni mahdollisuus, että edes joitakin niistä takaa tulevista alkaa vaivata, että miksi nämä toopet oikein kyhnäävät ajokaistalla vaikka vieressä on tyhjä ohituskaistakin. Sellaisiakin ihmisiä on, jotka alkavat epäillä jotain olevan vialla jos kaikki muut vaikuttavat urpolta ja itse näyttää olevan ainoa, joka ymmärtää mistään mitään.

    combatfighter: ” Ja mikä se viimeinen on ennustamaan mitä ne edessä olevat aikoo, pysyvätkö vaikka sen rekan takana, odottelevatko seuraavaa liittymää vai mitä.”

    Niin, ei hän sitä voi tietää. Minusta tilanteessa, jossa on pulaa tiedosta, on viisaampaa kerätä sitä kuin olettaa, että jos en tiedä mitä muut aikovat, muiden on oltava urpoja.

    Joskus pitkässä kassajonossa joku onkin vain hakemassa jonon kohdalla olevasta hyllystä tavaraa. Tuskin kuitenkaan silti marssit aina kassajonon ohi. Todennäköisesti jäät jonon päähän, seuraat mikä on homman nimi ja ohitat ne, jotka eivät osoita halua edetä.


    [TeeCee muokkasi tätä viestiä 07.05.2007 klo 11:53]
      
  • petos: "Ajelen säännöllisesti motarilla 'kuorma-auto'-sprintterillä, ja ajan sitä 85-100 mittarinopeutta kiltisti koko matkan. jos tulee rekkoja/ohitustarvetta, menen vasta sellaiseen rakoon että takaa kovempaa tulevat eivät siitä häiriinny."

    Kuorma-autolla oletettava ajonopeus käytännössä on 85 km/h oli rajoitus 80, 100 tai 120. Ei sellaisella ajava joudukaan "kiltisti kärsimään jonkun hiljaa ajavan" takia, koska alle 85 km/h on normaalissa moottoritieliikenteessä äärettömän harvinainen nopeus. Ruuhkat on sitten asia erikseen.

    "ovat, jos eivät kerkeä (halua) ohittaa sitä rekkaa ripeästi, häiritsemättä niitä jotka ajavat sitä 120km/h. tottakai saa ohittaa jos tekee sen niin nopeasti ja hienosti kuin pystyy, eikä kiilaamalla sen 120+ tulevan eteen. en oikein ymmärrä että miksi ''kaikkien pitäisi kiltisti kärsiä'' siitä että joku hiljaa motarilla ajava saa hieman etua ohittamalla jonkun 90km/h ajavan rekan :open_mouth:"

    Pakettiauton suurin sallittu ajoneuvokohtainen nopeus on 100 km/h, vaikkei sitä moni näytä tietävän. Nopeimpien joukossa tuntuvat olevan eikä nykyaikaisten autojen hyvä suorituskyky ja mukavuus asiaa vaikeuta. Mutta tämä silti tarkoittaa sitä, ettei niillä edes ohituksissa saisi ajaa yli 100 km/h. Se taas meinaa sitä, ettei niillä pitäisi ohittaa "niin nopeasti kuin pystyy". Edelleenkään ei toisen eteen pidä kiilata, tarkoitan tällä sitä, ettei ohituskaistalla oleva joudu välittömästi jarruttamaan tai muuten hidastamaan uuden ohittajan takia. En tiedä minkä sinä luet kiilaamiseksi. Se olisi hyvä määritellä, jotta keskusteltaisiin samasta asiasta.

    Liikenteen sujuvuus käsittää mielestäni yleistä etua. Miksi 122 km/h ajavan etu on merkityksellisempi kuin 105 km/h ajavan? Molemmat joutuvat hidastamaan saman verran (16-20 km/h laskutavasta riippuen), mutta alemmalla nopeudella ajava häviää enemmän joutuessaan jäämään rekan perään.

    Oletetaan, että 20 m pitkä rekka ajaa oikeaa kaistaa 24 m/s (86 km/h). Pakettiauto saavuttaa tämän ajamalla 29 m/s (104 km/h). Paku lähtee ohitukseen kun on 3 sekunnin eli 72 m päässä rekasta ja palaa omalle kaistalle 2 sekunnin eli 48 m päähän rekan eteen. Rekka voidaan siis kuvitella 140 m pitkäksi alueeksi. Nopeuserolla 5 m/s ohitus kestää 28 s eli 812 m.

    Henkilöauto lähestyy vasenta kaistaa 34 m/s (122 km/h). Jos tämä on 140 metrin päässä pakettiautosta, kun tämä lähtee ohitukseen, on henkilöauto "yllättäen" liian lähellä (turvaväli 0 m) pakettiautoa ohituksen loppuvaiheessa ja tilanteessa kommunikointi keskisormien avulla käynnissä. Tosin 122 km/h ajavan ei ole vielä tarvinut hidastaa eikä siksi hävinnyt yhtään, jos turvaväli unohdetaan. Vasta tätä pienempään rakoon tunkevat haittaavat tasanopeuskuskien elämää. Kuinka paljon, se riippuu tilanteesta.

    Usein oikealla kaistalla ajetaan niin lähekkäin, ettei rekan ja sen edessä ajavan väliin ole sopivaa ängetä vaan ohitus jatkuu pidempään. Pakettiauto tarvitsee tarvitsee helposti siis satoja metrejä vapaata tilaa vasemmalla kaistalla, ellet ole valmis joustamaan. Keskiyötä lukuunottamatta pakettiautoilla ei mielestäsi ole sopivaa ohitella laillisesti juuri koskaan, sillä vaadittavaa tilaa ei yksinkertaisesti moottoriteiltä riittävän usein löydy.

    [Herbert muokkasi tätä viestiä 07.05.2007 klo 11:16]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit