Lisäkilvet

9 kommenttia

Muistelen joskus lukeneeni TM:sta, että liikennemerkin lisäkilvellä ei voisi kieltää mitään sellaista, mitä merkki ilman lisäkilpeäkin ei kieltäisi, vaan ainoastaan lieventää merkin alkuperäistä vaikutusta. En kuitenkaan ole onnistunut löytämään lainsäädännöstä sellaista kohtaa, jossa tuo sanottaisiin. Miten asia lienee?

  
  • Selviääkö asia TLA:n kohdasta Lisäkilvet 21 §? Onko kyseessä jokin erityinen merkki/lisäkilpi?

      
  • Tarvitseeko esim. Kuortin ABC:n parkkipaikalta poistuttaessa "väärään suuntaan" ajamista estävää itsetehtyä "kielletty ajosuunta" liikennemerkkiä noudattaa? Entäpä itse tehtyä 25 km/h:n nopeusrajoitusta yksityistiellä? Kuinka päteviä itse tehdyt merkit ovat yksityisellä piha-alueella? Ja ovatko huolto-asemien pihat yksityisiä piha-alueita?

      
  • Tiehallinto ei säädä lakeja, mutta on tehnyt ohjeen liikennemerkkien asettamisesta:

    http://alk.tiehallinto.fi/thohje/pdf/2000006-v-03liikennemerkkiohje.pdf



    Tuo ohje kappaleessaan 2I näyttäisi vahvistavan aloittajan käsityksen siitä, että ainakaan kielto- tai rajoitusmerkin lisäkilpi ei saa tiukentaa merkin sisältämää kieltoa tai rajoitusta.



    En tiedä onko oma ajatusmallini täysin oikea, mutta itse olen ajatellut asian niin, että liskilpi kertoo milloin sen yläpuolelle oleva merkki "on töissä". Siis missä suunnassa, milloin ja kenelle se vaikuttaa.



    Itse tehdyn merkin lainvoimaisuudesta minullakaan ei ole mitään käsitystä?

      
  • Selviäisikö seuraavasta?



    "Annettu Helsingissä 5 päivänä toukokuuta 1994

    Liikenneministeriön päätös liikenteen ohjauslaitteista annetun liikenneministeriön päätöksen muuttamisesta"



    24 §

    Kielto- ja rajoitusmerkin yhteydessä ei lisäkilvellä saa määrätä laajempaa kieltoa tai ankarampaa rajoitusta kuin itse liikennemerkillä.

      
  • nikkra:

    Selviäisikö seuraavasta?

    "Annettu Helsingissä 5 päivänä toukokuuta 1994
    Liikenneministeriön päätös liikenteen ohjauslaitteista annetun liikenneministeriön päätöksen muuttamisesta"

    24 §
    Kielto- ja rajoitusmerkin yhteydessä ei lisäkilvellä saa määrätä laajempaa kieltoa tai ankarampaa rajoitusta kuin itse liikennemerkillä.




    Tuo vahvisti muistikuvani oikeaksi. Kun lisäksi huomioidaan, että liikennemerkin vaikutusalue alkaa merkistä eteenpäin, ei esim. rakennuksen edustalla pysäköintiä voida kieltää rakennuksen seinään kiinnitetyllä pysäköintikieltomerkillä ja lisäkilvellä "Rakennuksen edessä" (laajentaisi kieltoaluetta). Sen sijaan noin voidaan kyllä selvennyksen vuoksi ilmoittaa, että jossain aiemmin on jo liikennemerkki, joka kieltää ko. rakennuksen edustalla pysäköimisen.

      
  • Kun lisäksi huomioidaan, että liikennemerkin vaikutusalue alkaa merkistä eteenpäin, ei esim. rakennuksen edustalla pysäköintiä voida kieltää rakennuksen seinään kiinnitetyllä pysäköintikieltomerkillä ja lisäkilvellä "Rakennuksen edessä"


    Tuosta muistui mieleen tapaus, jossa rakennuksen tiiliseinässä oli merkki Ajoneuvolla ajo kielletty ja selvennykseksi lisäkilpi Läpiajo kielletty. :grin:

      
  • Mielestäni nämä pysäköintikieltomerkkien alle lyödyt lisäkilvet ovat jotenkin järjenvastaisia. Sitä odottaisi että lisäkilpi kertoo ketä kielto koskee tai milloin kiekko on voimassa, jolloin pysäköintikiekkokilven merkitys olisi "kielto koskee pysäköintikiekon käyttäjiä" :sunglasses:

      
  • Ennen pyörätiellä sai aina ajaa mopolla. jos se haluttiin kieltää, pyörätienmerkin yhteydessä oli kilpi,ei mopoille, eli kieltoa lisättiin. Nykykäytäntö on. Laki kieltää aina mopoilun pyörätiellä, jos ei ole "livennyskilpiä", nyt lukee salittu mopoille. Eli merkin vaikutusta voi ainoastaan liventää.

      
  • nikkra:

    Selviäisikö seuraavasta?

    "Annettu Helsingissä 5 päivänä toukokuuta 1994
    Liikenneministeriön päätös liikenteen ohjauslaitteista annetun liikenneministeriön päätöksen muuttamisesta"

    24 §
    Kielto- ja rajoitusmerkin yhteydessä ei lisäkilvellä saa määrätä laajempaa kieltoa tai ankarampaa rajoitusta kuin itse liikennemerkillä.




    Eli TLA:ssa on hieman minimalistinen eikä kovin selkokielinen muotoilu: "Lisäkilvet

    21 § (29.4.1994/328)



    Liikennemerkin alapuolella voidaan käyttää suorakaiteen muotoista lisäkilpeä, jos liikennemerkin tarkoitusta tai kohdetta täytyy selventää. Lisäkilpeä voidaan käyttää myös merkin vaikutusalueen tai voimassaoloajan määrittelemisessä ja vaikutuksen rajoittamisessa. ..."

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit