Väärin mitattu ylinopeus?

34 kommenttia
«1

Ajoin 80 kmh nopeuden vallitessa vakionopeudensäätimellä 99 kmh. Nousin jyrkkää ylämäkeä ja kun pääsin mäen päälle mittari kävi 101 kmh:ssa alamäen alettua. Mäen alhaalla ajoi vastaan poliisin tutka-auto. Ohituksen jälkeen kääntyivät ja ottivat kiinni. Ilmoittivat, että olin ajanut 105 kmh. Vähensivät uuden tulkinnan mukaan 102 kmh:hon ja sain sakot.



Tarkistin sekä GPS:llä mittarini toiminnan. GPS:än mukaan 99 kmh:lla todellinen nopeus 95 kmh.



Mikä voi selittää tuon tutkan ilmoittaman 105 kmh tuloksen? Olen hämilläni.

Voiko jyrkän mäen loppuminen ja auton nokan alastulo vaikuttaa noin paljon?

Onko kenelläkään selitystä asialle. (Please, ei viisastelijoita kiitos. Hanki silmälasit ym....)

  
  • Ymmärsinkö oikein? Tasaisella nopeus oli mittarin mukaan 99 km/h. Mäen päällä alamäen alkaessa 101 km/h. Et kertonut, mitä mittarisi näytti alamäen lopussa, jossa tutka nopeuden mittasi.



    Jyrkässä alamäessä nopeus voi tuon verran nousta vakionopeussäätimestä huolimatta. Sehän ei jarruta autoa kuten rekkojen rajoittimet tekee.



    Mikä tieosuus (mäki) oli kyseessä?

      
  • Eli nopeus kävi maksimissaan 101 alamäen alkaessa, jonka jälkeen se laski takaisin 99 kmh:hon. Eli ei kertaakaan ollut yli 101 kmh. Mäki oli siis Vihdin jälkeen juuri ennen Karkkilaa.

      
  • En osaa selittää asiaa.

      
  • Kyllä muuten suurimmassa osassa nykyautoja vakkari osaa myös jarruttaa näissä. Nykyään taitaa olla melkein kaikissa vehkeissä

      
  • Oletan, että GPS (tai siis satelliitti) kuvittelee näkevänsä pannukakkumaisen maapallon ja muodostaa nopeuden laskemalla paikkamuutoksen aikayksikössä tämän kuvitellun pinnan mukaan. Jos olit mäessä, todellisuudessa suuntavektorissasi oli pystykomponentti, joten resultanttivektori oli pidempi kuin satelliitin kuvittelema. Se, kuinka suuri tuon vertikaalikomponentin on oltava, jotta kyseinen virhe (noin 3 %) saadaan, on toinen juttu...

      
  • Ajoin 80 kmh nopeuden vallitessa vakionopeudensäätimellä 99 kmh. Nousin jyrkkää ylämäkeä ja kun pääsin mäen päälle mittari kävi 101 kmh:ssa alamäen alettua. Mäen alhaalla ajoi vastaan poliisin tutka-auto. Ohituksen jälkeen kääntyivät ja ottivat kiinni. Ilmoittivat, että olin ajanut 105 kmh. Vähensivät uuden tulkinnan mukaan 102 kmh:hon ja sain sakot.




    Minulle kävi juuri samalla tavalla. Lähestyin Espoon Kalajärvellä nopeudenvalvontakameraa vakionopeus päällä mittarin näyttäessä noin 72 km/h. Todellinen nopeus on tällöin noin 68 km/h, jonka ajattelin olevan ihan ok nopeus. Niinhän se salama välähti ja myöhemmin minulle ilmoitettiin 3 km/h vähennyksen jälkeen nopeudeksi 70 km/h, josta kuulemma rikesakko napsahtaa. En voi mitenkään hyväksyä moista väitettä nopeudesta, mutta pienen ajomiehen näkemyksellä tuskin viranomaisten silmissä on mitään merkitystä. Asian käsittely on vielä kesken.

      
  • Kuten "käytössä" kirjoitti GPS on huono mittaamaan korkeuseroja.



    Toiseksi tulee mieleen rengastus, eli auton nopeusmittari on kalibroitu kesärenkaille ja eroa talvirenkaisiin voi syntyä.

      
  • Jos vain maltatte, niin laittakaapa viranomaisvastineita tänne vaikka homma onkin kesken. Kiinnostaa, kävi miten hyvänsä.

      
  • käytössä:

    Jos olit mäessä, todellisuudessa suuntavektorissasi oli pystykomponentti, joten resultanttivektori oli pidempi kuin satelliitin kuvittelema. Se, kuinka suuri tuon vertikaalikomponentin on oltava, jotta kyseinen virhe (noin 3 %) saadaan, on toinen juttu...




    Toveri Pythagoras kertoo meille totuuden...



    Jotta hypotenuusa olisi 3 % suurempi kuin pidempi kateetti, toisen kateetin pituuden pitäisi olla: sqrt(1,03x1,03 - 1) = 0,25. Mäen jyrkkyyden pitäisi olla 25 %. Tuollaisia mäkiä löytyy yleisiltä teiltä kovin vähän. Valtateillä ei taida juuri yli 7 %:n mäkiä olla, ja nekin tuntuvat jo kovin jyrkiltä. Sellaisella virhe on noin 0,25 %.



    Toinen juttu on se, että GPS mittaa satelliittien lähettämän signaalin doppler-ilmiön kautta. Tällöin kaikki laskutoimitukset joudutaan tekemään kolmiulotteisesti, jolloin ilmeisesti käy niin, että kyseistä virhettä ei edes tule.



    Noin yleisesti ottaen GPS:n antama nopeustieto on hyvinkin tarkka. Tässä on kuitenkin se ansa, että GPS reagoi nopeuden muutoksiin hitaasti. Jos vastaanotin keskiarvoistaa nopeutta useamman sekunnin ajan, arvot ovat kiihdytyksissa sekuntitolkulla jäljessä todellista, jolloin todellinen nopeus voi ylittää GPS:n antaman.



    Samoin jos signaali on huono katvealueen vuoksi, nopeussignaalikin muuttuu kohinaiseksi. Osa vastaanottimista saattaa peittää tämän hämääntymisensä pidentämällä keskiarvoistusta.



    Joten GPS sopii hyvin auton oman nopeusmittarin virheen määrittämiseen. Sen sijaan hetkellisen nopeuden mittarina se ei aina ole kovin hyvä.

      
  • Tämän jutun kannalta on olleelista, että Nohandin nopeusmittari (ei gps) näytti tutkaushetkellä 99 km/h.



    Nopeusmittari on tarkistettu gps:llä varmaan jossain tasaisessa paikassa, jossa ei nopeudenmuutosten aiheuttamat viiveet vaikuta?

      
  • Kaikki mitä on tiedossa, on ilmoitettu ikäänkuin tosina Nohandin viestissä. Mitään käsitystä ei oikein ole esim. missä kohden poliisin mittaus on oikeasti suoritettu. Tutkalla saa nykyään napattua hyvinkin kaukaa ja läheltä. GPS:n tarkkuuden kalibrointiakin voidaan tehdä monella tavalla.



    Se mikä minua kiinnostaa on Nohandin ja poliisien argumentointi ja perustelut omille käsityksilleen. Hyvinkin suotavaa olisi, jos poliisit vaivautuisivat kertomaan missä ja millä etäisyyksillä he saivat omat lukemansa.



    Pupputarinaksi en voi kenenkään sanomisia tuomita missään tapauksessa. Saattaa hyvin olla, että poliisikin on toiminut huolimattomasti vaikka sen todistaminen olisikin vaikeaa.

      
  • Rätkätin:

    Pupputarinaksi en voi kenenkään sanomisia tuomita missään tapauksessa.


    Minä kyllä voin. Olen muutamia kertoja päässyt vertailemaan (ilman vakkaria tosin, silloin ehkä on parempi käsitys omasta nopeudesta) poliisin lukemia ja aina ne ovat olleet kilometrilleen samat.



    Nyt täytyy enää miettiä sitä, kummassa on vika: vakkarissa vai sen käyttäjässä. Epäilisin jälkimmäistä kun on kerran tahallaan ajanut ylinopeutta. Järjestelmä toimii niin, että siitä saa sakot.

      
  • Oliko tie liukas? Renkaat lipsuu moottorijarrutuksessa tai sitten poliiseilla sutivat?



    Tai sitten poliisiautossa oli mittarivirhettä? Eikös se tutkan referenssinopeus tule poliisiauton nopeusmittarista? Miten tarkka tuollainen kalibrointi on?



    Eihän nuo vauhdista otetut mittaustulokset ihan tarkkoja kai koskaan voi olla, koska paikallaan ollessakin joudutaan soveltamaan 3km/h toleranssia. Olen ollut siinä käsityksessä, että hetkellinen mittaustulos liikkuvasta autosta ei riitä todisteeksi ylinopeudesta, ellei kuljettaja sitä itse tunnusta.

      
  • Eiköhän tämänkin ketjun aloittajaääliön olis kannattannu pistää se vakionopeussäätimensä siihen nopeusrajoituksen tasoon, niin ei tarviis itkeä ja parkua täällä muiden teiden ritarien joukossa. Ihan oikein koukut on mitanneet ja olisivat vielä ottaneet tuollaiselta pelle kaaharilta kortin pois.

    Nää pellet on just niitä, jotka tuolla ajelee aina 80km/h rajoituksella vähintään yhdeksääkymppiä ja ottavat laillista nopeutta ajavia kiinni ja sit ne kiroilee niissä etuvetorimpuloissaan et nitä se tuokin tuossa edessä matelee, kun MINÄ tulen täältä,tuliterällä työsuhde volovollani, MINÄ taidoiltani ja älyltäni ylivertainen teillä liikkuja muihin nähden ja sit on ohi päästävä oli paikka tai olosuhteet miten vaarallisia tahansa ja sit kun rajoitus vaihtuu 100km/h:n niin jatkavat linssit huurussa sitä samaa nopeutta, kun ei taidot riitä enää satasen vauhtiin.

      
  • Kirjoitit naulan kantaan lauravee! Tätä "keskustelua" seuratesssa tuntuu että tyhmyys tiivistyy porukassa. Eiköhän poliisi ole oikeassa, joten sakot menee maksuun satavarmasti.

    Toivottavasti päiväsakkoja tuli riitävästi palkkioksi. Tunnetusti parhaat palkitaan. Eiköhän poliisiin laitteet ole tikissä, joten turha niistä on itkeä. Ei tässä mitään argumentointia tarvitse, vaan rupea noudatamaan nopeusrajoituksia.

      
  • drive:

    Tai sitten poliisiautossa oli mittarivirhettä? Eikös se tutkan referenssinopeus tule poliisiauton nopeusmittarista? Miten tarkka tuollainen kalibrointi on?




    Tutkan referenssinopeus tulee samalla tavalla radiosignaalin doppler-siirtymästä kuin mitattavan kohteenkin nopeus. Tutka joutuu kuitenkin tällöin etsimään kaksi taajuutta; taustasta tulevan kaiun taajuuden ja kohteesta tulevan kaiun taajuuden.



    Teknologia on hyvin tunnettua ja erittäin paljon eri puolilla maailmaa kriittisesti tarkasteltua. Mitatuiksi kun tulee kaikenlaista kansaa tutkainsinööreihin asti... Ja aika monelle tulee kuitenkin paha mieli.



    Eihän nuo vauhdista otetut mittaustulokset ihan tarkkoja kai koskaan voi olla, koska paikallaan ollessakin joudutaan soveltamaan 3km/h toleranssia.




    Toleranssi on sitä varten, että kukaan ei pääse noin isoa määrää teknistä virhettä missään tapauksessa osoittamaan, vaikka kuinka yrittäisi. Käytännössä tutka on paljon tarkempi; tarkka taajuussiirtymämittaus on kovin yksinkertainen tehdä.



    Kun vielä se kosinivirhekin (siis viiston mittauksen virhe) tulee sakotettavan eduksi, siitäkin on vaikea saada tarinaa aikaan. Eikä siitä kyllä käytännön mittausgeometrioilla saa oikein mitään "tutka asennettu vinoon, mittaa taustan väärin" -tarinaakaan aikaan.



    Lähinnä kysymykseen tulee se, mittasiko tutka juuri sitä autoa kuin väitetään. Jos autoilija on yksin liikenteessä, tästäkin saa aika lyhyen ja tylsän keskustelun.



    Valitettavasti kokonaisuus on kyllä kovasti sen näköinen, että virhe nopeusmittarissa tai sen havainnoinnissa on paljon todennäköisempi kuin Stalkeriin liittyvä pulma.

      
  • Luotettavia ovat koska ovat mitanneet vanhalle traktorillekkin yli 120? :lol:

      
  • Herbert:

    Jyrkässä alamäessä nopeus voi tuon verran nousta vakionopeussäätimestä huolimatta. Sehän ei jarruta autoa kuten rekkojen rajoittimet tekee.




    Tiedoksi vaan että rekkojen rajoittimet eivät automaattisesti hidasta nopeutta. Joissan rekoissa hidastin kytkeytyy päälle automaattisesti 95km:n tuntinopeudessa kaasun ollessa ylhäällä tai vakkarin ollessa päällä..

    Minun työ autolla pääsee 120Kmh jos on tarpeeksi painoa ja pitkä alamäki.

      
  • Leoni:

    Herbert:
    Jyrkässä alamäessä nopeus voi tuon verran nousta vakionopeussäätimestä huolimatta. Sehän ei jarruta autoa kuten rekkojen rajoittimet tekee.


    Tiedoksi vaan että rekkojen rajoittimet eivät automaattisesti hidasta nopeutta. Joissan rekoissa hidastin kytkeytyy päälle automaattisesti 95km:n tuntinopeudessa kaasun ollessa ylhäällä tai vakkarin ollessa päällä..
    Minun työ autolla pääsee 120Kmh jos on tarpeeksi painoa ja pitkä alamäki.




    muistaakseni volvoissa (raskaspuoli) voi säätää hidastimen kytkeytymis nopeutta 8-15km/h yli tasanopeus säätimen asetuksen

      
  • Ongelma ei yleensä ole ylinopeutta ajavat koska häipyvät nopeasti "horisonttiin", mutta "alinopeutta" ajavat aiheuttavat vaarallisia jonoja joihin "taviskuski" hermostuu ja ohittaa "henkensä kaupalla"? :warning:

    Jos saataisiin nuo "alinopeuskuskit" pois liikenteestä niin kaikkien turvallisuus paranisi? :warning:

      
  • Entä jos saataisiin pois ne, jotka hermostuvat?

      
  • Siis kaikki "taviskuskit"? :no_mouth:

    No olisi teillä sitten ainakin rauhallisempaa! :wave:

      
  • Yleensä tällaisista tilanteista puhuttaessa todetaan, että aina löytyy joku, jonka pinna palaa.



    Nyt pinnan palaminen tapahtuukin kaikilla.



    Miten asia oikeasti mahtaa olla?

      
  • Nohand aloitti tämän 6.1.2010.

    Onko asia edennyt jotenkin osapuolten toimesta?

      
  • Miksi yleensäkään ajaa 80-alueella 99 km/h ? Kun ajaa oikeaa nopeutta (navista, auton mittarista en ole nopeutta katsonut enää vuosiin) sen max. 90 km/h, voi olla suht varma, että ei saa sakkoja. Ja kaikkihan muistaa sen, että siis vaikka se 3 km/h vähennetään, niin jos ajat oikeaa nopeutta 93 km/h, siitä vähennetään 3 ja kirjoitetaan rikesakko 90 km/h ajamisesta....vaikka huomautusraja onkin 6-10 km/h ylityksessä.

      
  • Sitä minäkin ihmettelen, että miksi ajaa vakkarilla sakkonopeutta ja sitten hämmästellä, kun poliisit pysäyttää... Ketjun aloittajalle todellisella nopeudella on tietenkin merkitystä, kun sakko näyttää hyppäävän päiväsakkojen puolelle. Voihan toki olla, että tutkan näyttämä on väärä, mutta ihmettelen myös sitä, että miten joku seuraa nopeusmittaria noin tarkasti = kokoajan?

      
  • Juttuhan on täyttä p....., jos jotakuta raukkaa tasaista ylinopeutta ajavaa nyt on vähän sakotettu, niin voi voi sentään. Opettelisi ajamaan eikä käyttäisi laiskan miehen kytkimiä autossaan. Tai ainakin katselisi peileihinkin välillä. Kyllä poliisiauton, siviilinkin, tunnistaa jo kaukaa norminäöllä ja hoksottimilla, on niitten antennirakenteet ja mahdolliset ilmastointiventtiilit niin huomaamattomia.

      
  • Ajoin 80 kmh nopeuden vallitessa vakionopeudensäätimellä 99 kmh.



    Hälläväliä!

    Toivottavasti edes sattuu lompakossa.

    Jos olisit asettanut vakionopeussäätimen 84km/h ja saanut sakot, olisi ollut aihetta sympatiaan. Nythän on vain iloinen asia, että poliisin puuttumiskynnys ylittyi.

      
  • jappeli:

    Kyllä poliisiauton, siviilinkin, tunnistaa jo kaukaa norminäöllä ja hoksottimilla, on niitten antennirakenteet ja mahdolliset ilmastointiventtiilit niin huomaamattomia.




    Siviilimallista autoa et taatusti tunnista, kuin vasta sitten kun se on jo myöhäistä ja kyllä nuo tunnuksellisetkin autot tulee joskus yllättäen vastaan varsinkin näin hämärän aikaan, vaikka näössä ei minullakaan vikaa ole. Olen pannut merkille, että varsin paljon niitäkin tulee vastaan ilman, että "poliisi" kyltissä on valoja päällä.

      
  • Herbert:


    Jyrkässä alamäessä nopeus voi tuon verran nousta vakionopeussäätimestä huolimatta. Sehän ei jarruta autoa kuten rekkojen rajoittimet tekee.




    Joissain autoissa kyllä jarruttaa. Nykyään aika monissakin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit