Väärin mitattu ylinopeus?

34 kommenttia
2»
  • Siviilimallista autoa et taatusti tunnista, kuin vasta sitten kun se on jo myöhäistä ja kyllä nuo tunnuksellisetkin autot tulee joskus yllättäen vastaan varsinkin näin hämärän aikaan, vaikka näössä ei minullakaan vikaa ole. Olen pannut merkille, että varsin paljon niitäkin tulee vastaan ilman, että "poliisi" kyltissä on valoja päällä.


    Unohtakaa jo tuo 'poliisiauton tunnistaminen' liikenteessä. Kaveri sai sakon ylinopeudesta ja kysyi mistä jepet mittasi nopeuden. Tiketin saatuaan kääntyi takaisin ja mittasi tripillä tutkausmatkan: 1,5km!!! Eikä sekään kuulemma ole maksimikantama, jos ei ole muuta häiritsevää liikennettä. Eli kun vastaantulevan poliisiauton valot vilahtavat ekan kerran horisontissa niin jepeillä on jo nopeutesi tutkan näytössä. Siis jos tie on suora ja tasainen eikä ole liikaa autoja välissä häiritsemässä. Parin kilometrin päästä ei todellakaan voi sanoa kuuluvatko valot tankkirekalle, henkilöautolla vai traktorille. Silti moni ajaa normaalisti 85, mutta aina kun tulee auto vastaan niin vauhti putoaa 75-78 välille. Ohita nyt siinä sellainen autoilija laillisesti.

      
  • Mielestäni poliiseilla pitäisi aina palaa kattovalo kun ovat liikenteessä virka-ajossa, näkis ne paremmin jo kaukaa hämärässä/pimeällä tai muuten huonossa kelissä!

    Samoin pitäisi aina ratsioissa (tosin ei nuita kait enää ole?) ja puhallutuksissa olla räikät päällä jotta rehelliset töihin kiirehtivät kuskit vois kiertää turhan työajan menetyksen? :tongue:

      
  • pete61:

    Ajoin 80 kmh nopeuden vallitessa vakionopeudensäätimellä 99 kmh. Nousin jyrkkää ylämäkeä ja kun pääsin mäen päälle mittari kävi 101 kmh:ssa alamäen alettua. Mäen alhaalla ajoi vastaan poliisin tutka-auto. Ohituksen jälkeen kääntyivät ja ottivat kiinni. Ilmoittivat, että olin ajanut 105 kmh. Vähensivät uuden tulkinnan mukaan 102 kmh:hon ja sain sakot.


    Minulle kävi juuri samalla tavalla. Lähestyin Espoon Kalajärvellä nopeudenvalvontakameraa vakionopeus päällä mittarin näyttäessä noin 72 km/h. Todellinen nopeus on tällöin noin 68 km/h, jonka ajattelin olevan ihan ok nopeus. Niinhän se salama välähti ja myöhemmin minulle ilmoitettiin 3 km/h vähennyksen jälkeen nopeudeksi 70 km/h, josta kuulemma rikesakko napsahtaa. En voi mitenkään hyväksyä moista väitettä nopeudesta, mutta pienen ajomiehen näkemyksellä tuskin viranomaisten silmissä on mitään merkitystä. Asian käsittely on vielä kesken.




    Surkeetta lukee noista "pilkku virheista ja pikkumaisista 3% toleransseista".

    Taalla poliisi lataa tutkaan 80 alueella 96 km/h josta tutka halyttaa joten tarkoitus ei ole hairita liikenteen pienta reipasta menoa vaan karsia pois liian kiiruusti ajavat. Ja poliisit ovat n 95 % hyvin nakosalla eivatka piiloudu pusikkoihin kuten suomesssa. He eivat myoskaan mittaile motarilla jonossa ajavien pienia "ylinopeuksia" vaan osaavat keskittya liikenteeseen kokonaisvaltaisesti.

    Poliisit uudelleen koulutukseen.



      
  • Kuka muuten on liian kiiruusti ajava?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit