Jarruttoman kevytperäkärryn vetonopeus

24 kommenttia

Ajelen vuodessa noin 4 tkm peräkärryn kanssa navigaattorin näyttämää maksiminoputta (80 km/h). Tunnen olevani aina tien tukkona, kaikki painavat ohi kuorma-autoista lähtien. Nehän kai ajavatkin rajoitinta vasten 90 - 95 km/h. Olisiko minullakin oikeus ajaa samaa nopeutta kuorma-autojen kanssa pelkäämättä nopussakkoja? Varsinkin moottoriteiden osalta pitäisi harkita ainakin 100 km/h rajoituksen sallimista! :sleepy:

  
  • Miksi moottoritiellä pitäisi ajaa kärryn kanssa sataa? Moottoritiellä kahdeksaakymppiä ajavan ohittaminen on erittäin helppoa. Samoin tavallisella maantiellä, jos kärrynvetäjä ajaa ihan oikeasti rajoituksen mukaan. Se että käytät hitaampaa nopeutta ei tee sinusta tientukkoa.



    Peräkärryn rajoitettuun nopeuteen on hyvät syyt. Väärä kärryn kuormaus voi tehdä yhdistelmästä erittäin epävakaan jo rajoitusta alhaisemmilla nopeuksillakin.



    Hälytysajoneuvoja ja poliisia lukuunottamatta kenelläkään ei ole oikeutta ajaa ylinopeutta.

      
  • jokkevm: "Tunnen olevani aina tien tukkona, kaikki painavat ohi kuorma-autoista lähtien. Nehän kai ajavatkin rajoitinta vasten 90 - 95 km/h."



    Minustakin kärryn kanssa 80 km/h on ihan ok nopeus. Rekat ajelee 85-89 km/h, joten tuskin sinäkään sakkoja saat ajamalla tuota samaa nopeutta. Nollatoleranssikokeilu saattaa muuttaa tilanteen.



    Maukka: "Peräkärryn rajoitettuun nopeuteen on hyvät syyt. Väärä kärryn kuormaus voi tehdä yhdistelmästä erittäin epävakaan jo rajoitusta alhaisemmilla nopeuksillakin."



    Tuskin syyt kuitenkaan tuollaisia ovat. Ihan oikein kuormattunakin hallittavuus on aika hankalaa nopeissa liikkeissä. Ja saahan vetoautonkin erittäin epävakaaksi virheellisesti kuormaten.



    Jokkelle vielä kysymys. Käytätkä talvella talvirenkaita? Jos käytät, millaisia kokemuksia niistä on, vakauttaako merkittävästi kärryä? Itselläni on kesärenkaat, mutta kun ne vanhenevat, ajattelin ottaa nastat, jotka saisivat olla alla kesät talvet. En jaksa uskoa poliisin siitä sakottavan. Kevyessä kärryssä ehkä kitkat ei kovin hyvin toimisi jäisellä tiellä? Ainakin tämä oli rengaskauppiaan arvaus.



      
  • Enemmän huolissani olisin kärryjen kuormauksista, valojen toiminnasta (todella paljon näkee niitä missä esim. vilkut eivät toimi) ja lentelevistä lasteista kuin siitä, vedetäänkö niitä 80 km/h vai 85 km/h. Kyllä rekkojen vauhtia voi kärryä ja asuntovaunua normaalikelillä vetää.



    Joillakin näyttää olevan tarve ohittaa kärry, meni se sitten mitä vauhtia hyvänsä. Näkee hyvin 80 km/h rajoituksella, jossa ainakin itse ajan ihan samaa vauhtia kärryn kanssa kuin ilmankin sitä. Ensimmäisessä tapauksessa ohi menijöitä on paljon, jälkimmäisessä aika harvoin. Enkä usko että autoni tehot eivät riittäisi pitämään yllä tasaista nopeutta. Moottoritiellä vedän kärryä ihan samaa vauhtia kuin muitakin pääteitä, ohittajat pääsevät ainakin helpommin ohi.

      
  • Itse koin suorastaan painostusta rekkojen taholta, kun vedin kesällä asuntovaunua 4-tiellä Oulusta etelään. Pidin mittarinopeutena n. 90 km/h, ja siitä huolimatta rekka toisensa jälkeen liimautui muutaman metrin päähän vaunun taakse. Sitten kun vaikkapa kymmenen kilometrin jälkeen tuli vastaantulevassa liikenteessä pienikin rako, niin rekka puski rinnalle lähes samalla nopeudella. Yleensä tuollainen ohitus päättyi rekan törkeään kiilaukseen suoraan eteeni, kun vastaan tuli toinen ajoneuvo. Koitteli hieman tällaisen rauhallisemmankin miehen hermoja, ja oli todella suuri kiusaus nostaa hieman nopeutta. Paras konsti rajoituksen mukaiseen ajamiseen olikin kääntää taustapeilit niin, ettei takanaolevasta rekasta nähnyt vilaustakaan. Pystyi rauhassa keskittymään omaan ajoonsa provosoitumatta takanatulevista.

      
  • AkiK: "Joillakin näyttää olevan tarve ohittaa kärry, meni se sitten mitä vauhtia hyvänsä."



    Tuo varmaan liittyy siihen, että tietyt ajoneuvoryhmät leimautuu hitaiksi ja tuo käsitys ohjaa ajamista voimakkaammin kuin todelliset havainnot kyseisestä tilanteesta. Vähän samaa kokee pakettiautolla ajaessa. Varsinkin liikennevaloihin tultaessa pakettiauton perään ei jäädä, jos vieressä on toinen kaista. Henkilöautolla ei tuollaista yhtä paljon tapaa. Pakujen suhteen asia pitäisi olla jo vanhenut käsitys, koska ne ovat nykyään yhtä nopeita kuin henkilöautot, maantiellä niillä ajetaan jopa muita nopeammin. Mutta käsitys vanhasta ja hitaasta LT:stä tai Mersusta kai vain vaikuttaa jossain alitajunnassa.



    Itsekin joskus olen syyllistynyt siihen, että kun saa pikavuoron kiinni, haluaa siitä päästä ohi. Tämä kuitenkaan ei todellisuudessa ole mikään hidaste, päinvastoin. Ehkä ison auton koko hämää luulemaan sitä hitaaksi. Onneksi tuon asian tiedostaminen nykyään vähentää väärien johtopäästösten tekoa.

      
  • Sysäyksen tähän aiheeseen sain kun tätä lokakuuta tuntuu olevan nykyisin 4 - 5 kk vuodessa. Ohittelijat kun tulevat melkein poikkeuksetta eteen kaistalleni kuraamaan tuulilasia, vaikka olisi mahdollisuus varsinkin moottoritiellä ajaa pidemmälle ennen kaistanvaihtoa. Jos kehtaisi ajaa rekkojen kanssa samaa nopeutta, vähenisi ohitukset jonkun verran. Ilman lupaa sitä en kuitenkaan tee, koska näin vappaalla ei ole kiirettä enää minnekään eikä tarvitse ajaa viikonloppuruuhkissa. On muuten tuo navigaattori ja vakionopeussäädin hyviä värkkejä: matkanopeus on vähän noussut ja kulutus pienentynyt.Ainoa haitta on ylämäen ryntäysnopeus.

    Kärryssäni on kesärenkaat talvellakin ja hyvin olen pärjännyt. Rauhallisesti liikenneympyröissä!

      
  • Kun vetää valtateillä 120 ja motarilla 140 niin ei ole niin paljon tukkona? :xmas:

    Olen joskus kokeillut mutta enää ei ole varaa! :cry:

      
  • Monesti se 93 ajava on pahempi tukko, kun siitä ei pääse ohi niin helposti kuin 78 ajavasta.

      
  • Ja kun se 93 ajava yleensä jatkaa samaa nopeutta 80 alueellakin. Eli kohta on perässä, jos siitä ohi menee.

      
  • jokkevm:

    Ajelen vuodessa noin 4 tkm peräkärryn kanssa navigaattorin näyttämää maksiminoputta (80 km/h). Tunnen olevani aina tien tukkona, kaikki painavat ohi kuorma-autoista lähtien. Nehän kai ajavatkin rajoitinta vasten 90 - 95 km/h. Olisiko minullakin oikeus ajaa samaa nopeutta kuorma-autojen kanssa pelkäämättä nopussakkoja? Varsinkin moottoriteiden osalta pitäisi harkita ainakin 100 km/h rajoituksen sallimista! :sleepy:




    Olin lastannut peräkärryni kohtalaisen täyteen polttopuita (Painoa en osaa arvioida). Jossain vaiheessa ärsyynnyin, kun edelläni ajoi auto koko ajan nopeutta vaihdellen (60-80) ja painoin kaasun pohjaan. Jo noin 110 nopeudessa kärry rupesi huojumaan sivusuunnassa nopeaan tahtiin niin, että huojunta tuntui autossakin ja näkyi varsinkin taustapeilistä ja loppui vasta kun vauhti putosi taas yhdeksään kymppiin. Tuolloin ainakin tuntui hyvin perustellulta ajaa sitä kahdeksaakymppiä.

      
  • LMJ:


    Olin lastannut peräkärryni kohtalaisen täyteen polttopuita (Painoa en osaa arvioida).




    Polttopuiden kanssa ei onneksi pientä jarrutonta kärryä kovin helposti ylikuormaa. Kiintokuutio puita vastaa noin 2,5 irtokuutiota. Tuore puu painaa noin 800 kg/kiinto-m3.

      
  • Joo! On siinä peräkärryn vetonopeudessa jotain tolkkua takana. Olen itsekin joutunut kokemaan kuvaamasi "voblauksen" tosin ihan hiljaisessa vauhdissa,mutta pitkän noin 6-8 m putkikuorman kanssa.Painoa ei ollut paljon mitään, mutta pitkä kuorma joutunee jonkinlaiseen resonanssiin helposti.Samoin epätasapainoinen lastaus.

      
  • Minulla on ihan samat kokemukset kuin LMJ:llä puukuorman kanssa. Lastia jarruttomassa peräkärryssä varmaan 1000 kg ja vauhtia 130km/h yhdessä ohituksessa. Siinä ei auttanut kuin "isämeitää" hokea ja odotella jalka kytkimellä, että heilunta lakkaa. Oli muuten elämäni pisimmät sekunnit, kun odotti vauhdin putomaista alle 80 km/h.



    Mielestäni ihan tyhjällä kärryllä voisi ajaa satasta ainakin kesäisin.



    Lahti-Helsinki moottoritiellä useat ajaa jopa 140km/h kärryn kanssa -oli sitten lastia tai ei.



    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

      
  • Nämä heijaustarinat kyllä viittaavat väärään lastaukseen, siis liian pieneen tai peräti negatiiviseen aisapainoon. Jos kärry on koko ajan kiinni autossa silloin kun lastaa, ei tuota takapainoisuutta välttämättä tajua ennen kuin tien päällä. Ilmanvastus vielä pahentaa aisanostetta.



    Aisanostehan on äärimmäisen vaarallinen. Itse olen kerrnnut vuodattanut litran tuskanhikeä muutamassa sekunnissa, kun väärin lastattu heinäkuorma maasturin perässä alkoi heiluttaa alamäessä yhdistelmää. Tuon jälkeen en ole kyllä suostunut lähtemään ajamaan yhtää kuormaa, jonka lastin painojakoa en ole itse varmistanut.



    Oma venetrailerini ei ole ikinä osoittanut pienintäkään heijaustaipumusta, vaikka joissain tilanteissa vauhti sentään on toisella sadallakin käynyt. Tuossa kärryssä on aina kunnollinen aisapaino, on vene kyydissä tai ei. Ainakaan pitkäaisainen oikein kuormattu kärry ei siis helposti heijaa. En tietenkään suosittele silti sellaistakaan ylinopeuksilla vetämään.

      
  • Peräkärry on todella tarkka kuormauksesta.Oikein yrittämällä saa asuntovaununkin lastattua väärin.

    Aikoinaan kun enempi vaunujen kanssa ajoin oli Soliferin telivaunu,mallia en muista,parhaita vedettäviä.Yhdistelmä kulki kuin kiskoilla kovassakin vauhdissa.Autoni silloin oli Granada 3.0 V6 automaatti.Pensaa paloi mutta maisematkin vaihtui.

      
  • Eipä taida jarruttoman kärryn kantavuus olla kuin 750kg Eli 1000kg oli pirusti liikaa

      
  • Yhdenkään jarruttoman kärryn kantavuus ei ole 750 kg. Kokonaispaino on enintään 750 kg. Tarkoittaa sitä, että kuormaa saa kärryn painosta riippuen olla noin 500-550 kg. Ellei vetoautolle sallittua jarruttoman kärryn painoa ole rajattu pienemmäksi kuin 750 kg. Monestihan se on jotain 500 kg, jolloin kärryyn saa laittaa kuormaa enää noin 300-350 kg. Ei ole paljon se.

      
  • :warning:

    Eikös tuo jarrullisenkin perävaunun kanssa ajelu ole rajoitettu 80 km/h?

      
  • Autossa voi olla rajoitin mutta peräkärryssä ei? :smirk:

      
  • Tuo sopiva nopeus on vallan psykologinen asia. Jos ajaa satasen tiellä ilman kärryä kahdeksaakymppiä, pidetään ajajaa pahimman laatuisena tien tukkeena ja alinopeutta junnavana ja hänet toivotetaan hornan kuuseen. Kun perässä on kärry, ei kahdeksanpympin tarkistetun tosinopeuden pito ole lainkaan vaikeata, vaan tuntuu täysin asiaankuuluvalta. Perään tulee jonoa, se on selvä. Jos perässä ajo tuntuu jollekin ylivoimaiselta, menkööt ohi, kunhan tekee sen asiallisesti. Vastuu on ohittajalla. Miksi ihmeessä pitäisi aina saada ajaa kovempaa kuin säädetty nopeusrajoitus määrää?. Ei rajoituksissa ole absoluuttista totuutta, vaan ne ovat välttämättömiä liikenneturvallisuuden kannalta ja virkamiesten on ne jollekin tasolle pitänyt säätää. Asian voisi hyväksyä sellaisena ilman jupinoita. Sitäpaitsi kulutus nousee aina nopeuden kasvaessa ja itku liian korkeista polttoaineiden hinnoista menee outoon valoon, jos sama ihminen toisesta suupielestä vaatii teille korkeampia nopeuksia. Hiljaisempi vauhti on tehokkain polttoainekuluja hillitseva keino, joka ei vaadi edes mitään investointeja!

      
  • Sulevi 57:

    Sitäpaitsi kulutus nousee aina nopeuden kasvaessa ja itku liian korkeista polttoaineiden hinnoista menee outoon valoon, jos sama ihminen toisesta suupielestä vaatii teille korkeampia nopeuksia. Hiljaisempi vauhti on tehokkain polttoainekuluja hillitseva keino, joka ei vaadi edes mitään investointeja!




    Tuolla logiikalla bensan hinnan noustessa voisi jatkossa tyytyä ostamaan samalla rahalla entistä vähemmän bensaa. Kävellään sitten loppumatka, kun bensa loppuu.

      
  • Kyllä kevyttä peräkärryä vetää helposti 120 tai ylikin, mutta jos on raskas tai väärin kuormattu, niin jo 80 on lujilla kevyellä veturilla! :ashamed:

      
  • Metsähaka:

    Kyllä kevyttä peräkärryä vetää helposti 120 tai ylikin...




    Kyllä, jos ei mitään satu. Pienikin ylimääräinen liike, jolloin homma ei enää helppoa olekaan.



    Vähän sama, kun joku rattimies ajaa suoralla tiellä 200 km/h ja sanoo olevansa hyvä kuski kun osaa ajaa noin lujaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit