Liikennemerkkejä ei ymmärretä

7 kommenttia

Palstan aihe "Onnikkakaistan käyttö" toi mieleen oudon asian: näyttää nimittäin siltä, että n. 95% autoilijoista ei ymmärrä liikennemerkin/opasteen sanomaa.

Esim. Kehä III:lla välillä Jumbo-Tikkurila on oikeanpuolimmaisena bussikaista, jonka käyttö on rajattu busseille ja takseille maanantaista perjantaihin klo 6-9 ja 15-18 kaistan yläpuolisessa opasteessa. Mutta lähes kaikki autoilijat tullessaan liittymästä Kehälle siirtävät ajopelinsä hirveällä kiireellä pois bussikaistalta näiden likennemerkissä merkittyjen aikojen ulkopuolellakin .

Yleensä tilanne on se, että liittymästä ängetään Kehän lähes 100 km/h (rajoitus 80 km/h) tunnissa ajavan autoletkan sekaan hitaasti ja vaarallisesti suoraan bussikaistan yli. Ja pahimmassa tapauksessa poistutaan seuraavasta liittymästä taas jyrkästi bussikaistan yli, vaikka ihan laillisesti oikeanpuolimmaista kaistaa olisi saanut ajaa tuon parin sadan metrin matkan. Itselläni on ollut useampi vaaratilanne, kun laillisesti oikeanpuolimmaista ajaessani näitä poukkoilijoita tulee eteen sekä liittymistä että keskikaistalta - eivätkä tietysti ymmärrä tarkistaa ajaako siellä bussikaistalla joku. Ystävällisiä käsimerkkejäkin ovat näytelleet ymmärtämättömälle bussikaistan käyttäjälle.

Sama tilanne usein Tsadissa. Bussikaistat illalla tyhjiä ja jonoa vasemmanpuoleisella kaistalla.

Sinänsä Kehä III:n bussikaista on täysin tarpeeton, dösiä siellä ajaa aniharvoin, ruuhka-aikanakin. Ja yleensä ruuhka-aikanakin liikenne sujuu muillakin kaistoilla, onnettomuustilanteita lukuunottamatta. Bussikaistan voisi ottaa aivan hyvin kokopäiväiseen käyttöön kaikille ajoneuvoille.

  
  • Aina vain parempi, jollei kaikki noita lisäkilpiä ymmärrä. Ompahan mukavampi ajaa bussikaistaa laillisesti kun on tilaa. Sama juttu noiden pysäköinti- ja pysähtymiskieltojen aikarajojen kanssa, löytyy parkkitilaa helposti kun ne ymmärtää.

    Sinänsä vähän tätä liikennemerkkiasiaa liipaten. Luin eilisestä Hesarista artikkelin jossa kerrottiin EU:n vaativan teiden luokittelua tien turvallisuuden mukaan. Samoin vaadittiin että vaarallisilla tieosuuksilla selkeästi kerrottaisiin tienkäyttäjille mikä tässä tieosuudessa onkaan vaarallista ja miksi pitäisi olla varuillaan. Näinhän Keskisessä ja Eteläisessä Euroopassa on tehty jo hyvän aikaa. Mikäpä olikaan suomalaisen tiebyrokraatin vastaus asiaan: Meillä tien vaarallisuus kerrotaan nopeusrajoituksella.

    Voe pyhä sylvi! Suomalainen tieverkoston ongelmien peittämisen tienkäyttäjiltä halutaan jatkuvan ja asia halutaan lakaista maton alle määräämällä ilmeisesti koko tieosuudelle alialhainen rajoitus, kun voitaisiin olla reiluja tienkäyttäjiä kohtaan ja kertoa selkeästi mikä tieosuudessa mättää ja mihin kuljettajan tulee erityisesti keskittyä. Asian selkeä esilletuominen lisäisi huomattavasti kuljettajan omaehtoista halua ajaa turvallisesti ja näin ollen sen hyödyt olisivat huomattavasti suuremmat kuin alhaiseksi mielletty rajoitus, jonka taustoja ei tunneta.

    Paljon on tienkäyttäjiä hallintoalamaisinaan pitävillä virkamiehillä oppimista... Onneksi EU pitää puoliamme ja pian näemmä todennäköisesti selvästi kerrottuja faktoja tien laadusta (tähtiluokitukset) ja turvallisuuspuutteista (tienvarsiopasteet).

    Kaipa suomalaisen virkamiehen suurin pelko on että valtaosa teistämme saa tähtiä joko nolla tai yhden kappaleen...

    :sunglasses:

      
  • Merkkien ymmärtämisestä vielä. "Pysäköinti kielletty arkena"- merkkejä pelätään vielä viikonloppuisinkin - mikä sinänsä on ihan hyvä - onpahan vapaata parkkitilaa saatavilla.

    Metro tuli 25v sitten ja bussikaistat poistettiin (merkit siis) ja vieläkin - todellakin vielä - iso osa ainakin Herttoniemestä liittyvistä tunkee keskimmäiselle kaistalle kaikkina vuorokaudenaikoina. On tullut seurailtua, että minne ne ovat matkalla ja muutamat menevät Teollisuuskadulle, mutta melko moni kuitenkin alas Sörnäisiin. Tiedän, että nyt on ollut oikeanpuolimmaisin kaista metroaseman rakentamisen ajan toisinaan kiinni, mutta sama keskikaistalla ajaminen oli pelin henkin jo kymmenen vuotta sittenkin. Joku aika sitten oikeanpuoleisin kaista veti ehdottomasti parhaiten. Ihme puuhaa.

      
  • Tuo oikeanpuolimmaisen kaistan käyttö kammoksuttaa turvalisuushakuisia suomalaisia kaikkialla missä on kolme (tai jopa enemmän) kaistaa yhteen suuntaan - Lahdenväylä Kehä I:ltä etelään on myös hyvä esimerkki. Ilmeisesti ymmärrys riittää siihen, että (moottoritiellä) voi olla kaksi kaistaa yhteen suuntaan ja jos on enemmän, niiden on pakko olla bussikaistoja tai jotain muuta perin outoa, joka on keksitty tavallisen autoilijan hämäämiseksi, joten on paras olla menemättä sinne.

    [zoso muokkasi tätä viestiä 14.11.2006 klo 15:02]
      
  • Sama oikeanpuoleisen kaistan pelko vaivaa myös svenssoneita ja pahasti.Parilta tuttavalta kun olen kysynyt on syynä se että joutuu liittymistä tulijoita väisteleen !! (Mistähän se väistely kolmikaistaisella niin vaikeaksi käy kun se ei kaksikaistaisella vaivaa ollenkaan??)
    Onhan siinä se hyvä puoli että on vapaa kaista käytössä jos kiire tulee.
    Pari vuotta sitten olin työkaverin kanssa työkeikalla jonkun sadan kilometrin päässä Tukholmasta.Kaveri ajoi koko moottoritiematkan vasenta kaistaa jä siirtyi erittäin hitaasti oikealle kun taakse ilmestyi autoja.Eikä tyyli muuttunut sittenkään kun noin kolmaskymmenes takaa tulija oli siviilipoliisiauto ja kaveri sai SEK 1000,- sakkoa liikenteen häiritsemisestä.Nopeus oli 110kmh mittarin mukaan eli luultavasti noin 105kmh todellista.

      
  • Maalaisena minua vaivaa Helsingin seudun liikennemerkkiviidakko.
    Jotta ehtisi lukea ja omaksua liikennemerkit pitäisi pysähtyä niitä tarkastelemaan. Tämä aiheuttaisi paheksuntaa paikallisissa autoilijoissa.

      
  • Lainaus:
    14.11.2006 klo 16:29 citroen5 kirjoitti
    Maalaisena minua vaivaa Helsingin seudun liikennemerkkiviidakko.
    Jotta ehtisi lukea ja omaksua liikennemerkit pitäisi pysähtyä niitä tarkastelemaan. Tämä aiheuttaisi paheksuntaa paikallisissa autoilijoissa.


    Osittain samaa vikaa meikäläisellä... Samaan aikaan kun yrittää pysyä kartalla ja lukea kadunnimiä, niin pitäisi pysyä paikallisten mukana liikenteessä. Kyllä siinä helposti jättää pysäköintikieltojen ym. lisäkilvet lukematta, kun keskittyy olennaiseen. No onneksi näin on vain Helsingissä ja siellä tuleekin usein jätettyä pirssi johonkain parkkiin ja käytettyä hienosti toimivaa julkista.

      
  • Lainaus:
    14.11.2006 klo 17:03 Opelixi kirjoitti
    Lainaus:
    14.11.2006 klo 16:29 citroen5 kirjoitti
    Maalaisena minua vaivaa Helsingin seudun liikennemerkkiviidakko.
    Jotta ehtisi lukea ja omaksua liikennemerkit pitäisi pysähtyä niitä tarkastelemaan. Tämä aiheuttaisi paheksuntaa paikallisissa autoilijoissa.



    Osittain samaa vikaa meikäläisellä... Samaan aikaan kun yrittää pysyä kartalla ja lukea kadunnimiä, niin pitäisi pysyä paikallisten mukana liikenteessä. Kyllä siinä helposti jättää pysäköintikieltojen ym. lisäkilvet lukematta, kun keskittyy olennaiseen. No onneksi näin on vain Helsingissä ja siellä tuleekin usein jätettyä pirssi johonkain parkkiin ja käytettyä hienosti toimivaa julkista.


    Ymmärrän ongelman, mutta älkää surko - hyvin harva paikkakuntalainenkaan on niitä lueskellessaan todella ymmärtänyt mitä niissä yritetään esittää - tai ainakin siltä hyvin vahvasti vaikuttaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit