Berliini, ilmastointi ja taksit

13 kommenttia

Olin tuossa alkuviikon Berliinissä ja kovasti ihmetytti mikseivät taksit siellä käytä ilmastointia? Kokemusta ehti kertyä noin kymmenestä eri taksista ja jokaisessa oli ilmastointi kytketty päältä pois ja ikkunat auki. Lämpöä oli kuitenkin 25-30 astetta. Saksalainen nuukuuskohan syynä (saattaahan se ilmastointi tuoda liki litran kulutuslisää satasella) vai mikä kumma? Tokihan tyhjäkäynti siellä (varmaankin) on kiellettyä mutta aika äkkiä se alkaisi autoa viilentämään liikkeelle lähdettyä.

  
  • Minkään sortin ilmastointi ei tasan varmasti lisää kulutusta litralla.

      
  • Viime kesän lopulla huomasin myös Madridin taksisuhareiden luopuneen ilmastoinnin käytöstä. Mikähän juju siinä piilee?

      
  • Lainaus:
    24.06.2007 klo 18:27 Simppa- kirjoitti
    Minkään sortin ilmastointi ei tasan varmasti lisää kulutusta litralla.

    Ei lisääkään, siksi laitoin kirjoitukseeni sanat "saattaahan" ja "liki". Ihan hyvä pointti sinulla mutta ei oikein vastannut kysymykseeni...

      
  • Sama juttu Ranskassa.

    Muistelen jonkun sikäläisen sanoneen, että pelkäävät putkistoon sikiäviä pöpöjä.

      
  • Lainaus:
    24.06.2007 klo 18:27 Simppa- kirjoitti
    Minkään sortin ilmastointi ei tasan varmasti lisää kulutusta litralla.


    Lue taannoinen AutoBildin testi ilmastoinneista ja ylläty.

    Ilmastoinnit lisäävät kulutusta maantieajossa 0,1-0,5 litraa sadalla, mutta kaupunkiliikenteessä jopa useita litroja. Joissain autoissa enemmän, joissain vähemmän.

    Tyypillisessä muutaman kilsan pätkäajossa lämpimällä kulutuslisä voi olla suuri, koska kompressori käy koko ajan täysillä ja keskinopeus on pieni (satasen taittamiseen menee siis ajallisesti useita tunteja). Lyhyillä matkoilla kannattaa AutoBildin testin mukaan yksinkertaisesti avata ikkunat ja kytkeä eco-asento päälle.

    Itse olen katsonut, että oman dieselauton ilmastointi lisää maantieajossa (n. 80 km/h keskinopeus) kulutusta kelistä riippuen noin 0,2-0,3 litraa sadalla. Berliinissä keskinopeuteni olisi ehkä 15 kmh, jolloin tuo kulutuslisä olisi äkkiseltään laskettuna vähintään 1,1 litraa.

      
  • Mikäli tuolla taksikuskina toimisin niin olisin valmis vaikka omasta palkastani vähentämään sen euron sataa kilometriä kohti jotta saisin pitää ilmastointia päällä.

      
  • Näänytonnäitä...

    Menen taas ensi viikoksi Ranskaan. Pitääpä ottaa jonkun alkuasukkaan kanssa puheeksi.

    Käytännössä näissä maissa mikä ilmastoimattomuudella polttoaineessa voitetaan, se ajotavalla ja ruuhkissa monin verroin hävitään.

    Pöpöteoriaani viittaa , että ainakin ranskalaisille taksikuskeille kaluston huoltaminen on aika tuntematon käsite. Ajetaan kunnes pökötti ei kertakaikkiaan enää kulje. Tokkopa siinä ilmastoinnin putkistoakaan silloin muistetaan desinfioida.

      
  • Pöpöteoria varmaan on yksi tekijä. Toinen voi olla huoltokulut ja huollattaminen yleensä.

      
  • Ilmastoinnin tuoma kulutuslisä on sidottu paitsi ulkolämpötilaan myös aikaan. Eli jos 100 kilometrin matka ajetaan samassa lämpötilassa tunnissa tai viidessä tunnissa, on ilmastoinnin tuoma kulutuslisä jälkimmäisessä tapauksessa n. viisinkertainen. Eli ajetulla matkalla ei ole merkitystä, vaan kuinka kauan ilmastointia päivittäin käytetään. Kulutuksen todellinen kasvu ei ole aivan lineaarinen, koska moottorin hyötysuhde muuttuu eri kierrosnopeuksilla.

    Ilmastoinnin tuoma kulutuslisä voi kuumissa olosuhteissa olla jokaista tuntia kohden yllättävän suurta. Tämä kun kerrotaan joka päivä vähintään kymmenellä, saadaan ilmastoinnin käyttämättömyydelle selviä rahallisia säästöjä. Vuositasolla voisi kulutuslisän arvioida taxi käytössä olevan tuollaisen 1000- 2000 litraa polttoainetta. Ja on hyvä huomata, etteivät Keski-Euroopassa tue dieselpolttoainetta verotuksellisesti, vaan dieselin hinta on hieman bensiiniä suurempi.

      
  • Espanjassa ja Kreikassakin ajelivat ikkunat auki! :innocent:

      
  • Haloo tekniikan jättiläiset!

    Mitäpäs jos niissä ritsoissa ei edes ole ilmastointia tai sitten se ei toimi???

    Kaukomailla riippuu usein kuskista kuka luukuttaa ikkunoita ja kuka pitää manuaali-ilmastointia täysillä.

    Maaginen sana ulkomaan kielellä on "Air Condition"

    -pyytäkää suharia painamaan namiskuukkelia, niin tiedätte josko se skulaa, onko sitä laisin vai sanooko chauffööri että njet!

    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    24.06.2007 klo 18:27 Simppa- kirjoitti
    Minkään sortin ilmastointi ei tasan varmasti lisää kulutusta litralla.

    Entäpä jos lämpöä on 40 astetta sen kotoisen 25 sijaan, ja matkan keskituntinopeudeksi jää alle 20km/h?

      
  • Lainaus:
    15.07.2007 klo 10:29 Tapio Taula kirjoitti

    Maaginen sana ulkomaan kielellä on "Air Condition"


    Ja millä kielellä?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit