Liikennekuolleiden määrä lisääntynyt alkuvuonna 2007

64 kommenttia
13»
  • Minä ainakin annan mahdollisuuksien mukaan tietä jos joku minut haluaa ohittaa koska nuin aikoinaan opetettiin autokoulussa, mutta kuis nyt opetetaan? :innocent:

      
  • On ihmisiä, joille ohittaminen tai ohitetuksi tuleminen on jonkinlainen erityinen juttu. Mitä suurempiin ruuhkiin on tottunut sitä enemmän ohittamiset tai ohitetuksitulemiset ovat arkipäiväistyneet ja menettäneet merkityksensä. Ohittamiset - puolin jos toisin - ovat vissiinkin "jotain" sellaisille, jotka ovat tarpeeksi hiljaisista paikoista kotoisin.

    TLL sanoo selvästi, että ohittamisia ei pidä missään nimessä hankaloittaa vaan pikemminkin auttaa.

    [Rätkätin muokkasi tätä viestiä 04.08.2007 klo 09:37]
      
  • Major: ” Toissa vuonna kun päätettiin lisätä tuntuvasti kameravalvontaa kerrotiin sen vähentävän 60-100 kuolemantapausta vuosittain. Eli tänä vuonna pitäisi jäädä alle 300 kuolemantapauksen.”

    Alkuperäisessä kommentissasi johon viittasit sanoit, että artikkeli puhui 60:n vähennyksestä, ei 60-100.

    Kun tiedetään, että taajamissa kuolee 25 % liikenteen uhreista ja että autoissa ja niiden alle kuolee vuodessa n. 280 ihmistä voidaan laskea, että kameroiden potentiaalisella vaikutusalueella (=taajamien ulkopuolella) kuolee n. 210 ihmistä. Tuo 60:n vähennys tarkoittaisi n. 28 %:n vähennystä kuolonuhreissa, mitattu teho on ollut viidenneksen luokkaa. Se tarkoittaisi n. 40:n pudotusta uhrien määrissä kun muiden tekijöiden vaikutus on perattu pois.

    Itse kamerapaikoilla pudotus on ollut luokkaa 25-35 %, mutta osa siitä on vähennystä joka seuraisi vaikkei tehtäisi mitään (kamerat asennetaan riskialtteimmille paikoille ja on todennäköisempää että huippuarvosta tullaan alas- kuin ylöspäin) ja lisäksi kaheleimmat alkavat vältellä kamerapaikkoja ja vievät mukanaan onnettomuuksia kiertoteille.

      
  • Lainaus:
    06.08.2007 klo 15:31 TeeCee kirjoitti
    Major: ” Toissa vuonna kun päätettiin lisätä tuntuvasti kameravalvontaa kerrotiin sen vähentävän 60-100 kuolemantapausta vuosittain. Eli tänä vuonna pitäisi jäädä alle 300 kuolemantapauksen.”

    Alkuperäisessä kommentissasi johon viittasit sanoit, että artikkeli puhui 60:n vähennyksestä, ei 60-100.

    Kun tiedetään, että taajamissa kuolee 25 % liikenteen uhreista ja että autoissa ja niiden alle kuolee vuodessa n. 280 ihmistä voidaan laskea, että kameroiden potentiaalisella vaikutusalueella (=taajamien ulkopuolella) kuolee n. 210 ihmistä. Tuo 60:n vähennys tarkoittaisi n. 28 %:n vähennystä kuolonuhreissa, mitattu teho on ollut viidenneksen luokkaa. Se tarkoittaisi n. 40:n pudotusta uhrien määrissä kun muiden tekijöiden vaikutus on perattu pois.

    Itse kamerapaikoilla pudotus on ollut luokkaa 25-35 %, mutta osa siitä on vähennystä joka seuraisi vaikkei tehtäisi mitään (kamerat asennetaan riskialtteimmille paikoille ja on todennäköisempää että huippuarvosta tullaan alas- kuin ylöspäin) ja lisäksi kaheleimmat alkavat vältellä kamerapaikkoja ja vievät mukanaan onnettomuuksia kiertoteille.



    Jep, saattaa olla että kirjoitin aikaisemmin 60:stä mutta muistan tuon uutisen jossa todellakin puhuttiin 60-100 kuolemantapauksen vähenemisestä kameravalvonnan avulla. Oli juttua lehdissä ja TV:ssä. Eli laskelmiesi mukaan tuo alarajakin oli aika optimistinen kameroiden vaikutuksesta kuolonuhreihin. No tulevaisuus näyttää miten turvallisuus kehittyy uusilla kameravalvotuilla pätkillä. Toivotaan että tämän vuotinen huono kehitys on vain poikkeus pitkän ajan trendissä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit