Oikealta ohittaminen moottoritiellä

37 kommenttia
«1

Mikä saa ihmiset ohittelemaan moottoritiellä oikealta, vaikka ajetaan koko ajan 120 - 140 km/h ?

Onko niin kiire, että ei ehdi odottaa toisten siirtymistä oikealle kaistalle vai mikä ? Kyllä se kuolema tulee kaikille ei sitä tarvitse itse jouduttaa...

:frowning:

  
  • Niinpä .. tämä ei ole mikään kovin yksinkertainen kysymys kuitenkaan enkä yritä antaa mitään "täydellistä" vastausta, mutta hieman perkaan omia ajatuksiani tilanteesta.

    Asian voi jakaa kahteen osaa helposti - siihen, jossa käsitellään sitä miksi joku ylimalkaan on vasemmalla tien tukkona sekä siihen, kun reippaasti nopeammin kulkeva tulee takaa.

    Ymmärrän kyllä, että joku lähtiessään ohittamaan, ei ole selvillä mitä takana tapahtuu tai - mikä huomattavasti yleisempää - arvioi tilanteen väärin takaatulevan nopeuden suhteen ja asiaan vaikuttaa myös kuskin itserakkaus elikkä asenne, että "minä-menen-nyt ja muista-viis". Itse asiassa on niin, että mikäli ohitettavan ja ohittajan nopeusero on niin pieni, että ripeästä ohittamista ei tule mitään turvautumatta ylinopeuteen, on ohittamaan lähtemisen perusteet melko olemattomat ja ohittamaan ei pitäisi silloin lähteä - vaan aika moni lähtee siltikin.
    Tuo "minä-menen-nyt" -asenne lienee kuitenkin yleisempi ja sille ei vain voi näinä itsekkyyden aikoina yhtään mitään. Tämä on kyllä sangen valitettava ilmiö ja erittäin yleinen. Usein hekumoin ajatuksella, että se onkin siviilipoliisiauto, joka tuleepi perässä ja itsekkyys palkitaan. Samoin hekumoin ajatuksella, että joku autokuski kohtelee kaltoin siviilipoliisimoottoripyöräilijää - tuommoisiakin on useita kymmeniä liikenteessä eikä niitä poliiseiksi tunnista mistään - ennen kuin on myöhäistä.

    Mitä tulee siihen, että joku takaatulija tulee erittäin reippasta ylinopeutta, niin oma kantani asiaan on - kuten poliisi on neuvonutkin - että ei minulla eikä kellään muullakaan ole mitää oikeutta alkaa tienpäällä osoittelemaan mieltä tai opettamaan/kouluttamaan muita miten ja millä nopeudella kenenkin pitää liikkua. Kaikkein vähiten opettamiselle antaa aihetta sellainen asenne, että koulutanpa hieman muita, kun itse olen ehdottamasti oikeassa ja muut väärässä. Jos joku tulee vauhdikkaasti, niin kenelläkään - paitsi poliisilla - ei pitäisi olla mitään syytä estellä kovaa-ajavan menoa ja tietä. Tilaa pitäisi ehdottomasti antaa. Voihan olla, että kuskilla on joku pakottava syy kovaan menoon - vaikka matkalla sairaalaan potilas takapenkillä ja kuski on päättänyt ottaa ylinopeusriskin. Itse en pysty ymmärtämään miksi minun pitäisi tuollaista estellä. Vaikka kyseessä oli pelkästään kaahari, niin siltikin.

    Mitä tulee motarilla vasemmalla ajamisesta ylimalkaan, niin kysyin LP:ltä ja sain vastaukseksi, että "jatkuva ajaminen vasemmalla ilman ohitustarkoitusta on sakotettavaa" - tuohon on tietenkin poikkeuksia kuten ruuhkat ja erityiset opastetut kaistat etc... Kuitenkin - kuten jokainen erittäin hyvin tietää - nykyisin on erittäin yleistä, että osa porukasta on nukahtanut sinne vasemmalle jostain minulle tuntemattomasta syystä. Itse olen ohitellut oikealta vaikka kuinka monesti, kun oikealla saattaa olla jopa kaksi kaistaa aivan totaalisen tyhjänä yhdestä kaistata puhumattakaan. Tuommoisia vasemmalle nukahtaneita pitäisi todellakin sakottaa.

    En malta olla toistamatta ties monennettako kertaa, että Itäväylällä Herttoniemestä keskustaan ajettaessa Itäväylälle liittyjistä melkoinen joukko vaihtaa heti kun vain mahtuvat keskikaistalle vaikka kuitenkin ajavat Kulosaaren jälkeen alas Sörnäisten rantatielle. En todellakaan ole keksinyt, että miksi. Itse hakeudun niin oikealle kuin mahdolista sillä se oikeanpuoleinen kaista vetää parhaiten. Bussikaistat lopetettiin n.30v sitten, kun metro aloitti.

    Näillä vasemmallaroikkujilla tuo vasemmalla ajaminen on ilmeisesti geeneissä - mahdototan muuten selittää mitenkään.

      
  • Muista en tiedä mutta itse olen ohittanut moottoritiellä oikealta yhden kerran. Vuosia sitten taksi oli "unohtunut" Lahden moottoritien vasemmalle kaistalle melkeinpä tyhjällä tiellä tarkkaan mittarinopeuteen 120km/h. Häntä noin 1-2km takana seuranneena ja tänä aikana ketään muuta ohittaneena käytin sitä vähäistä maalaisjärkeäni ettei tässä ole mitään järkeä junnata hänen perässään ja menin oikealta ohi. Kun olin päässyt hänen etupuolelleen hän vilkautti minulle pitkiä valoja pariin otteeseen ja jatkoi vasemmalla kaistalla ajoaan.

    Ehkä joku löytää kyseisestä tapauksesta ne vaaranpaikat ym. minkä vuoksi olen potentiaalinen murhamies rikkoessani lakia ja ajo-oikeuteni olisi syytä peruuttaa välittömästi.

      
  • Jep... tällä asialla on näemmä monta aspektia, mutta itse tarkoittamani tilanne on kutakuinkin näin:

    Tuon oikealla ohittajan edessä on tod. näk. hitaampi ajoneuvo, mitä vasen kaista on juuri ohittamassa ja tuon kiireisen henkilön on tungettava jonon väliin kun jonon perässäkin olisi tilaa.

    Autokoulussa joskus opetettiin, että oikealta ei normaalitilanteessa saa ohittaa moottoritiellä. Kehätiet yms. on asia erikseen.


    :cry:

      
  • Kannattaa muistaa, että oikealta ohittamisessa ja ohi ajamisessa on ero. Jos on ajanut itse vaikka kilometrin oikeata kaistaa, ja joku ajaa hitaammin vasenta kaistaa, sen hitaamman ohi voi ajaa aivan laillisesti.

      
  • Lainaus:
    10.09.2007 klo 14:33 Knight Rider kirjoitti
    Kannattaa muistaa, että oikealta ohittamisessa ja ohi ajamisessa on ero. Jos on ajanut itse vaikka kilometrin oikeata kaistaa, ja joku ajaa hitaammin vasenta kaistaa, sen hitaamman ohi voi ajaa aivan laillisesti.


    Tässä on minusta tarvetta selventää. Siis jos motari on "tyhjä" ja joku ajaa vasenta kaistaa esim. 100 km/h (rajoitus 120 km/h) niin ei sitä saa automaattisesti ajaa ohi oikealta.
    Motarilla oikealta saa ajaa ohi vain jos tie on "täynnä autoja" ja oikea kaista vetää syystä tai toisesta paremmin.

    Onhan siitä aikamoinen riski jos reilusti hitaamman ohittaa oikealta, vasemmalla ajava voi palata yllättäen oikealle kaistalle jos on nähnyt jonkun lähestyvän.

    Itse syyllistyn usein vasemmalla kaistalla roikkumiseen, mutta selitän asian itselleni seuraavasti:
    - ajan oikeasti ainakin suurinta sallittua (122-125 km/h)
    - jos oikealla on edes jonkun verran autoja, on aikamoista koukkimista jos käväisen joka auton välissä oikealla kaistalla kun yleensä oikean kaistan todellinen nopeus on 110 km/h paikkeilla.
    - pidän huolta (tarkkailen peilejä koko ajan) että kukaan ei joudu minun perässäni odottelemaan vaan väistän oikealle jos joku ajaa vieläkin lujempaa kuin minä eli oikeasti ylinopeutta. Ei siinä mitään. Teen tilaa.
    - jos oikealla on > 150m rako, niin käväisen yleensä siellä niin ajoni ei näytä niin laittomalta.

      
  • Lainaus:
    10.09.2007 klo 14:48 Jorma L kirjoitti
    Tässä on minusta tarvetta selventää. Siis jos motari on "tyhjä" ja joku ajaa vasenta kaistaa esim. 100 km/h (rajoitus 120 km/h) niin ei sitä saa automaattisesti ajaa ohi oikealta.
    Motarilla oikealta saa ajaa ohi vain jos tie on "täynnä autoja" ja oikea kaista vetää syystä tai toisesta paremmin.

    Onhan siitä aikamoinen riski jos reilusti hitaamman ohittaa oikealta, vasemmalla ajava voi palata yllättäen oikealle kaistalle jos on nähnyt jonkun lähestyvän.



    Tästähän on kirjoitettu TM:n lehdissä. Hitaamman ohi voi ajaa oikealta, kun se tehdään kaistaa vaihtamatta. Miksi pitäisi vaihtaa vasemmalle kaistalle, jotta pääsisi hitaammasta ohi, kun voi jatkaa ajoa aivan normaalisti oikealla kaistalla?

    Eipä ole kukaan ollut sentään niin tyhmä, että olisi yhtäkkiä vaihtanut kohdalla oikealle kaistalle. Yleensähän ne vasemman kaistan junnaajat pysyvät siellä vasemmalla vaikka mikä olisi.


    Tässä on jonkun komisarion näkemys asiasta:
    http://www.poliisi.fi/poliisi/discuss.nsf/vwThreads/EE36E138A7ADF990C22571C300438CDA

    "Jos taas ajatellaan asiaa niin, että joku köröttää moottoritiellä 70 km/ h käyttäen vasenta ajokaistaa, niin tällöinhän ko. kuljettaja rikkoo normeja. Tällöin ohittaminenkin onnistuu tavallaan luonnostaan kun ohittaja käyttää asianmukaisesti oikeanpuoleista ajokaistaa ja ajaa oikealta ohi nopeusrajoituksia noudattaen."

    [Knight Rider muokkasi tätä viestiä 10.09.2007 klo 15:16]
      
  • Lainaus:
    10.09.2007 klo 15:00 Knight Rider kirjoitti
    Eipä ole kukaan ollut sentään niin tyhmä, että olisi yhtäkkiä vaihtanut kohdalla oikealle kaistalle. Yleensähän ne vasemman kaistan junnaajat pysyvät siellä vasemmalla vaikka mikä olisi.

    Omalla kohdalleni on kyllä osunut useitakin jurpoja, jotka yrittävät oikealta ohi juuri, kun olen vaihtamassa kaistaa ohituksen jälkeen. Tuo jos mikä on liikenteen vaarantamista.

      
  • Lainaus:
    10.09.2007 klo 11:16 Rätkätin kirjoitti
    Mitä tulee siihen, että joku takaatulija tulee erittäin reippasta ylinopeutta, niin oma kantani asiaan on - kuten poliisi on neuvonutkin - että ei minulla eikä kellään muullakaan ole mitää oikeutta alkaa tienpäällä osoittelemaan mieltä tai opettamaan/kouluttamaan muita miten ja millä nopeudella kenenkin pitää liikkua. Kaikkein vähiten opettamiselle antaa aihetta sellainen asenne, että koulutanpa hieman muita, kun itse olen ehdottamasti oikeassa ja muut väärässä. Jos joku tulee vauhdikkaasti, niin kenelläkään - paitsi poliisilla - ei pitäisi olla mitään syytä estellä kovaa-ajavan menoa ja tietä. Tilaa pitäisi ehdottomasti antaa. Voihan olla, että kuskilla on joku pakottava syy kovaan menoon - vaikka matkalla sairaalaan potilas takapenkillä ja kuski on päättänyt ottaa ylinopeusriskin. Itse en pysty ymmärtämään miksi minun pitäisi tuollaista estellä. Vaikka kyseessä oli pelkästään kaahari, niin siltikin.

    Eipä tuollaisten vuoksi kuitenkaan kannata omista oikeuksistakaan luopua. Eli jos itsellä on ohitustarve ja joku tulee lujaa takaa kauempaa, niin eteen vaan.

      
  • Lainaus:
    10.09.2007 klo 15:24 K-10 kirjoitti
    Lainaus:
    10.09.2007 klo 15:00 Knight Rider kirjoitti
    Eipä ole kukaan ollut sentään niin tyhmä, että olisi yhtäkkiä vaihtanut kohdalla oikealle kaistalle. Yleensähän ne vasemman kaistan junnaajat pysyvät siellä vasemmalla vaikka mikä olisi.
    Omalla kohdalleni on kyllä osunut useitakin jurpoja, jotka yrittävät oikealta ohi juuri, kun olen vaihtamassa kaistaa ohituksen jälkeen. Tuo jos mikä on liikenteen vaarantamista.


    Tuossa onkin ihan eri tilanne. Olet ohittanut jonkun oikealla kaistalla ajavan vasenta kaistaa käyttäen ja olet palaamassa takaisin oikealle kaistalle. Et ole körötellyt koko ajan vasemmalla kaistalla. Se toinen ei myöskään ole ajamassa ohi vaan yrittää ohittaa oikealta.

      
  • Lainaus:
    10.09.2007 klo 15:29 Knight Rider kirjoitti
    Lainaus:
    10.09.2007 klo 15:24 K-10 kirjoitti
    Lainaus:
    10.09.2007 klo 15:00 Knight Rider kirjoitti
    Eipä ole kukaan ollut sentään niin tyhmä, että olisi yhtäkkiä vaihtanut kohdalla oikealle kaistalle. Yleensähän ne vasemman kaistan junnaajat pysyvät siellä vasemmalla vaikka mikä olisi.


    Omalla kohdalleni on kyllä osunut useitakin jurpoja, jotka yrittävät oikealta ohi juuri, kun olen vaihtamassa kaistaa ohituksen jälkeen. Tuo jos mikä on liikenteen vaarantamista.



    Tuossa onkin ihan eri tilanne. Olet ohittanut jonkun oikealla kaistalla ajavan vasenta kaistaa käyttäen ja olet palaamassa takaisin oikealle kaistalle. Et ole körötellyt koko ajan vasemmalla kaistalla. Se toinen ei myöskään ole ajamassa ohi vaan yrittää ohittaa oikealta.


    Onko tämä jokin mutu juttu?

    Tieliikennelaissa on seuraava maininta:

    Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.

    Ei noissa poikkeuksissa mainita mitään jos on "koko ajan" ajanut oikeata kaistaa. Miten olet ajatellut asian selittää tienpäällä kun poliisi pysäyttää ja väittää että ohitit laittomasti oikealta puolelta? Kyllä herra konstaapeli, pysyin moottoritien alusta asti tällä samalla kaistalla joten minulla oli oikeus...

    edit: minusta tuo sinun määritelmäsi "Se toinen ei myöskään ole ajamassa ohi vaan yrittää ohittaa oikealta" ei liity kahden liikkuvan auton tilanteeseen. Tuo ohiajaminen minusta viittaa jonkin pysähdyksissä olevan auton tms. sivuuttamiseen.

    [Jorma L muokkasi tätä viestiä 10.09.2007 klo 16:21]
      
  • Lainaus:
    10.09.2007 klo 15:28 K-10 kirjoitti
    Lainaus:
    10.09.2007 klo 11:16 Rätkätin kirjoitti
    Mitä tulee siihen, että joku takaatulija tulee erittäin reippasta ylinopeutta, niin oma kantani asiaan on - kuten poliisi on neuvonutkin - että ei minulla eikä kellään muullakaan ole mitää oikeutta alkaa tienpäällä osoittelemaan mieltä tai opettamaan/kouluttamaan muita miten ja millä nopeudella kenenkin pitää liikkua. Kaikkein vähiten opettamiselle antaa aihetta sellainen asenne, että koulutanpa hieman muita, kun itse olen ehdottamasti oikeassa ja muut väärässä. Jos joku tulee vauhdikkaasti, niin kenelläkään - paitsi poliisilla - ei pitäisi olla mitään syytä estellä kovaa-ajavan menoa ja tietä. Tilaa pitäisi ehdottomasti antaa. Voihan olla, että kuskilla on joku pakottava syy kovaan menoon - vaikka matkalla sairaalaan potilas takapenkillä ja kuski on päättänyt ottaa ylinopeusriskin. Itse en pysty ymmärtämään miksi minun pitäisi tuollaista estellä. Vaikka kyseessä oli pelkästään kaahari, niin siltikin.
    Eipä tuollaisten vuoksi kuitenkaan kannata omista oikeuksistakaan luopua. Eli jos itsellä on ohitustarve ja joku tulee lujaa takaa kauempaa, niin eteen vaan.


    Tässä, jos missä näytetään vetoavan oikeuksiin. Kuten erittäin voimakkaasti olen tuonut esiin, niin puhuisin pelkästään velvollisuuksista. Tämäkin oikeuksista kiinnipitäminen aiheuttaa aivan tarpeetonta tientukkimista ja jopa tahallisuutta. Edelleenkin korostan, että nopeamminkulkevan ajoneuvon (olipa kyseessä ylinopeus tahi ei) tulisi antaa esteettömästi mennä. Meillä tavallisilla kulkijoilla ei voi olla mitään kriteereitä arvioida muiden kiireitä ja niiden oikeutuksia. Jos joidenkin pitää niihin puuttu niin poliisin sitten, mutta ei missään nimessä muiden.

      
  • Lainaus:
    10.09.2007 klo 15:29 Knight Rider kirjoitti
    Lainaus:
    10.09.2007 klo 15:24 K-10 kirjoitti
    Lainaus:
    10.09.2007 klo 15:00 Knight Rider kirjoitti
    Eipä ole kukaan ollut sentään niin tyhmä, että olisi yhtäkkiä vaihtanut kohdalla oikealle kaistalle. Yleensähän ne vasemman kaistan junnaajat pysyvät siellä vasemmalla vaikka mikä olisi.


    Omalla kohdalleni on kyllä osunut useitakin jurpoja, jotka yrittävät oikealta ohi juuri, kun olen vaihtamassa kaistaa ohituksen jälkeen. Tuo jos mikä on liikenteen vaarantamista.



    Tuossa onkin ihan eri tilanne. Olet ohittanut jonkun oikealla kaistalla ajavan vasenta kaistaa käyttäen ja olet palaamassa takaisin oikealle kaistalle. Et ole körötellyt koko ajan vasemmalla kaistalla. Se toinen ei myöskään ole ajamassa ohi vaan yrittää ohittaa oikealta.


    Molemmissa on kyse aivan samasta asiasta, oikealta ohittamisesta. Joissakin tilanteissa oikealta voi ajaa ohi, mutta ehdottomasti ei saa ohittaa oikealta kiihdyttämällä/kaistaa vaihtamalla.

    Kolmekaistaisilla moottoriteillä tulee itsekin harrastettua sitä, että tyhjällä oikealla kaistalla ajan hitaammin keskikaistalla etenevän jonon ohi. Ihan samalla tavalla ajaisin kaksikaistaisella moottoritiellä oikealta ohi, jos vasemmalla olisi hitaammin etenevä jono/auto.

    [K-10 muokkasi tätä viestiä 10.09.2007 klo 17:36]
      
  • Lainaus:
    10.09.2007 klo 15:29 Knight Rider kirjoitti
    Lainaus:
    10.09.2007 klo 15:24 K-10 kirjoitti
    Lainaus:
    10.09.2007 klo 15:00 Knight Rider kirjoitti
    Eipä ole kukaan ollut sentään niin tyhmä, että olisi yhtäkkiä vaihtanut kohdalla oikealle kaistalle. Yleensähän ne vasemman kaistan junnaajat pysyvät siellä vasemmalla vaikka mikä olisi.


    Omalla kohdalleni on kyllä osunut useitakin jurpoja, jotka yrittävät oikealta ohi juuri, kun olen vaihtamassa kaistaa ohituksen jälkeen. Tuo jos mikä on liikenteen vaarantamista.



    Tuossa onkin ihan eri tilanne. Olet ohittanut jonkun oikealla kaistalla ajavan vasenta kaistaa käyttäen ja olet palaamassa takaisin oikealle kaistalle. Et ole körötellyt koko ajan vasemmalla kaistalla. Se toinen ei myöskään ole ajamassa ohi vaan yrittää ohittaa oikealta.


    Tässä kohdassa olisi mielenkiintoista tietää millaista on ollut vilkun käyttäminen. Vilkku on (ja pitäisi aina olla) merkki AIKEISTA ja sitä on käytettävä REILUSTI AJOISSA, että varmasti ei jää epäselväksi mitkä kenenkin aikeet ovat. On erittäin tavallista, että ohittaja aikoessaan palata varsinaiselle ajokaistalle, alkaa vilkutuksen erittäin myöhään, jos silloinkaan ja takana ajavalle jää käsitys, että eihän se aio palata takaisin ollenkaan - tuo on vilkuttamattomuuden seuraus. Näitä näkee runsaasti ja itse en yhtään ihmettele, jos joku todella lähtee oikealta ohitse. Minulla itselläni ei ole niin kiire, että menisin tuollaisessa tilanteessa oikealta ohitse vaikka olenkin useasti ohitellut oikealta noita vasemmalle nukahtaneita.

    Aiemmin jo ehdottelin, että kaksikaistaisilla (neljä) MOOTTORITEILLÄ pelkästään, kun ei ole ruuhkaa, pitäisi vilkkua käyttää aina, kun ohitukseen ollaan aikomassa ja sitä vilkkua vilkuteltaisiin KOKO ohituksen ajan vasemmalle kunnes se vilkku käännetään oikealle ja palataan takaisin omalle paikalle. Hyvä puoli tässä on se, että jos meinaa vasemmalla ajaa niin vilkku tiksuttaa kaiken aikaa ja se on omiaan muistuttamaan, että olisi syytä palata takaisin oikealle. Tätä näkee keskemmällä Eurooppaa ja ainakin minusta se on ollut erittäin selkeää ja ihan jokainen huomaa, että joku manööveri on meneillään ja se on vielä kesken. Tästä olisi erittäin paljon hyötyä meillä Suomessakin, jossa on runsaasti hämäriä ja huonoja, jopa sateisia ja tuhruisia kelejä.

    PS. Kaiken kaikkiaan .. miten vilkunkäyttö voi olla meille suomalaisille niin järjettömän vaikeaa. Ketä se ihan oikeasti haittaa, jos tietää minne itse kukin on aikeissa kääntyä? Aivan uskomatonta.

    [Rätkätin muokkasi tätä viestiä 10.09.2007 klo 17:43]
      
  • Lainaus:
    10.09.2007 klo 17:35 Rätkätin kirjoitti
    Tässä kohdassa olisi mielenkiintoista tietää millaista on ollut vilkun käyttäminen. Vilkku on (ja pitäisi aina olla) merkki AIKEISTA ja sitä on käytettävä REILUSTI AJOISSA, että varmasti ei jää epäselväksi mitkä kenenkin aikeet ovat. On erittäin tavallista, että ohittaja aikoessaan palata varsinaiselle ajokaistalle, alkaa vilkutuksen erittäin myöhään, jos silloinkaan ja takana ajavalle jää käsitys, että eihän se aio palata takaisin ollenkaan - tuo on vilkuttamattomuuden seuraus. Näitä näkee runsaasti ja itse en yhtään ihmettele, jos joku todella lähtee oikealta ohitse. Minulla itselläni ei ole niin kiire, että menisin tuollaisessa tilanteessa oikealta ohitse vaikka olenkin useasti ohitellut oikealta noita vasemmalle nukahtaneita.

    Totta, villkua on käytettävä. Mutta toisen vilkuttomuus ei oikeuta toista ohittamaan oikealta (VIELÄPÄ ILMAN HUOLELLISTA VILKUNKÄYTTÖÄ) tai muuten rikkomaan liikennesääntöjä. Ihan sama juttu kun kirjoitit, että toisen ylinopeus ei oikeuta toisia rikkomaan lakia.

    :grin:

      
  • Lainaus:
    10.09.2007 klo 17:50 K-10 kirjoitti
    Lainaus:
    10.09.2007 klo 17:35 Rätkätin kirjoitti
    Tässä kohdassa olisi mielenkiintoista tietää millaista on ollut vilkun käyttäminen. Vilkku on (ja pitäisi aina olla) merkki AIKEISTA ja sitä on käytettävä REILUSTI AJOISSA, että varmasti ei jää epäselväksi mitkä kenenkin aikeet ovat. On erittäin tavallista, että ohittaja aikoessaan palata varsinaiselle ajokaistalle, alkaa vilkutuksen erittäin myöhään, jos silloinkaan ja takana ajavalle jää käsitys, että eihän se aio palata takaisin ollenkaan - tuo on vilkuttamattomuuden seuraus. Näitä näkee runsaasti ja itse en yhtään ihmettele, jos joku todella lähtee oikealta ohitse. Minulla itselläni ei ole niin kiire, että menisin tuollaisessa tilanteessa oikealta ohitse vaikka olenkin useasti ohitellut oikealta noita vasemmalle nukahtaneita.
    Totta, villkua on käytettävä. Mutta toisen vilkuttomuus ei oikeuta toista ohittamaan oikealta (VIELÄPÄ ILMAN HUOLELLISTA VILKUNKÄYTTÖÄ) tai muuten rikkomaan liikennesääntöjä. Ihan sama juttu kun kirjoitit, että toisen ylinopeus ei oikeuta toisia rikkomaan lakia.

    :grin:


    Oikeassa olet .. tuollaisissa tilanteissa ihan kaikilla pitää olla riittävästi pelisilmää, että tajuaa mistä siinä on oikeasti kyse. TLL mainitseekin, että ei saa aiheuttaa uhkaa tai vaaraa muille ... tuossahan on selvä vaaran uhka .. Vaan niinhän se on, että joillain on lyhkäisempi pinna kuin joillain toisilla ja se teettää kaikenlaista.

      
  • Minä menen oikealta ohi jos nopeuteni on rajoituksen mukainen tai alempi koska ei kait ole mitään järkeä tukkia kahta kaistaa "alinopeudella"? :innocent:

      
  • Rätkätin: "On erittäin tavallista, että ohittaja aikoessaan palata varsinaiselle ajokaistalle, alkaa vilkutuksen erittäin myöhään, jos silloinkaan ja takana ajavalle jää käsitys, että eihän se aio palata takaisin ollenkaan - tuo on vilkuttamattomuuden seuraus. Näitä näkee runsaasti ja itse en yhtään ihmettele, jos joku todella lähtee oikealta ohitse."

    Minusta vilkun käyttö ei ole ongelma tuossa tapauksessa. Jos ohittaja aikoo palata takaisin oikealle, vilkusta riippumatta tekee tämä sen yleensä liian nopeasti eli kiilaa ohitetun eteen. Itse yritän olla tässäkin suhteessa esimerkillinen ja vetää rakoa hieman enemmän. Joskus jo tässä vaiheessa laittaessani vilkun päälle, on jo joku pyrkimässä oikealta ohi. Tavallaan ymmärrettävää se on, koska normaaliin liikenteen rytmiin kuuluu kiilaaminen ja kun näin ei tapahdukaan, kuvittelee perässä roikkuva toinen ohittaja ensimmäisen ohittajan olevan joku vasemmalle unohtunut liikenteen tukkija. Mutta ihan tavallista muutenkin on, että ei anneta muille mahdollisuutta osoittaa aikeitansa, vaan tehdään ratkaisut jo ennen tätä. Siitä ei hyvää seuraa. Esimerkkinä vaikkapa ohittaminen samaan aikaan, kun rajoitus muuttuu korkeammaksi.

    "Aiemmin jo ehdottelin, että kaksikaistaisilla (neljä) MOOTTORITEILLÄ pelkästään, kun ei ole ruuhkaa, pitäisi vilkkua käyttää aina, kun ohitukseen ollaan aikomassa ja sitä vilkkua vilkuteltaisiin KOKO ohituksen ajan vasemmalle kunnes se vilkku käännetään oikealle ja palataan takaisin omalle paikalle."

    Aiemmin jo totesin, että vilkulla osoitetaan kääntymistä tai kaistan vaihtamista, ei suoraan ajamista. Entäpä, jos moottoritiellä onkin kaistoja kolme/suunta? Olisiko loogista tuolloin muuttaa vilkkusääntöjä?

      
  • Lainaus:
    10.09.2007 klo 14:48 Jorma L kirjoitti
    - jos oikealla on > 150m rako, niin käväisen yleensä siellä niin ajoni ei näytä niin laittomalta.



    Tiedä sitten kenen silmin määrittelet tuon laittomalta näyttämisen, mutta jos ajat 122-125 km/h eli 34 m/s ja menet 150 m rakoon, jää tilaa eteesi ja taaksesi 2,2 sekuntia. Minusta tuo ei ole riittävästi noissa nopeuksissa. Varmaan useimmille riittää pienempikin turvaväli, koska ajavat hyvällä omalatunnolla tuollaisen tai pienemmänkin etäisyyden päässä muista, mutta silti on kai turhaa mennä noin pieneen väliin.

    Välejä laskettaessa joku >200 m voisi olla minimi rako, johon olisi järkevää palata, jos oikea kaista ajaa suurin piirtein samaa nopeutta kuin itse. Hommaa vain sekoittaa mahdollinen perässä ajava ohittaja tai ohittajat. Mistä voi tietää, haluaako ne mennä lujempaa kuin käytetty 122-125 km/h? Jos itse menee oikealle, ei takaisin enää pääsekään ilman liian ahtaaseen väliin tukkimista, koska takimmainen ohittaja yleensä vaistomaisesti lisää hieman nopeuttaan.

    Minusta ihan turhaan pelätään vasemmalla ajamista. Onhan älytöntä pitää liikenne oikealla ja varata vasen kaista vain muita nopeammille. Parempi olisi levittää liikenne tasaisesti molemmille kaistoille ja siten mahdollistaa suuremman liikennemäärän siirtäminen väljästi. Toisaalta ruuhkissa oikea kaista koetaan jonkinlaiseksi uhkaksi, koska vasemmalla on monesti tiivis jono ja oikealla hyvinkin väljää. Kilometrin välein on joku 85 km/h ajava rekka, josta halutaan päästä ohi 90 km/h etenevää vasenta kaistaa.

    [Herbert muokkasi tätä viestiä 11.09.2007 klo 13:00]
      
  • Lainaus:
    10.09.2007 klo 17:19 Rätkätin kirjoitti
    Edelleenkin korostan, että nopeamminkulkevan ajoneuvon (olipa kyseessä ylinopeus tahi ei) tulisi antaa esteettömästi mennä. Meillä tavallisilla kulkijoilla ei voi olla mitään kriteereitä arvioida muiden kiireitä ja niiden oikeutuksia. Jos joidenkin pitää niihin puuttu niin poliisin sitten, mutta ei missään nimessä muiden.


    Mitä tuostakin tulisi, jos jokaiselle nopeammalle annettaisiin tietä? Kaikki vain antaisivat toisillensa tietä, kun varsinkin ruuhkassa kaikki haluavat ajaa lujempaa kuin liikennevirta etenee. Tietoisuus tilan saamisesta myös johtaisi siihen, että muiden väistämisvelvollisuutta käytettäisiin hyväksi. Turhaa on luoda ihan omia väistämissääntöjä, kun sellaiset on jo lakiin kirjattu.

    Itse ainakin suoritan oman ohitukseni loppuun ja vasta kun oikealla on tarpeeksi tilaa, siirryn sinne. En siis estä muiden menemisiä, mutten erityisesti tee niille tilaakaan. Kaikkien pitää ymmärtää, että liikenne ihan oikeasti on yhteispeliä, ei ainoastaan nopeampien näkökulmasta.

      
  • Joillakin köröttelijöillä on esim. rekkaa ohittamaan lähdettäessä tapana vaihtaa vasemmalle kaistalle n. 500 metriä ennen rekkaa. Siinä vaiheessa voi mielestäni hyvällä omalla tunnolla pitää vasemman kaistan ja ohittaa sen vasemman kaistan mummelin vaarantamatta kenenkään turvallisuutta. En ymmärrä tuota tarvetta siirtyä vasemmallekaistalle liian ajoissa ja puolestaan taas ohituksen jälkeen ajellaan pari kilometriä vasemmalla kaistalla ennenkuin vaihdetaan taas oikealle. Näkee tuota kyllä muuallakin kuin moottoritiellä. Käsittämättömimpiä ovat ne vasemman kaistan hitaasti ajavat autoilijat, jotka pysyvät vasemmalla kaistalla koko ajan mutta vaihtavat oikealle vasta silloin kun ovat käntymässä oikealle.

      
  • Herbert: ” Itse ainakin suoritan oman ohitukseni loppuun ja vasta kun oikealla on tarpeeksi tilaa, siirryn sinne. En siis estä muiden menemisiä, mutten erityisesti tee niille tilaakaan. Kaikkien pitää ymmärtää, että liikenne ihan oikeasti on yhteispeliä, ei ainoastaan nopeampien näkökulmasta.”

    Tismalleen noin. Jos ei kestä takaa rynnivien painetta liikennesääntöjä rikkomatta, oli virhe lähteä alun perin ohituskaistalle. Ja jos ei pysty olemaan ohittamatta lain mukaan, oli virhe lähteä ylipäätään auton rattiin. Laki kieltää muiden ajamisen estämisen, mutta sellaista ei ole lain noudattaminen.

    Olin ennen tietämättömyyttäni löysempi lain tulkinnassani tässä kohtaa ja annoin tietä aina kun voin, mutta sitten luin asiaa koskevan artikkelin TM:stä. Siinä sanottiin, että jos siirtyy takaisin oikeanpuoleiselle kaistalle kahden 120 km/h ajavan auton väliin joiden etäisyys toisistaan on 130 m tai vähemmän , siirtyjä on saanut aikaan tilanteen johon poliisi voi sisäasiainministeriön sakotusohjeiden mukaan puuttua ensisijaisesti neuvovassa ja ohjaavassa mielessä. Siis liikennerikkeen.

    Tuo 130 m on pirun pitkä matka, käytännön liikenteessä käytetyillä ”turva”väleillä se tarkoittaa ettei jonoon voi palata laillisesti. Tämä kannattaa muistaa kun itse päättää omasta turvavälistään ettei tee samaa muille mistä itse juuri kärsi.

      
  • Lainaus:
    11.09.2007 klo 14:33 TeeCee kirjoitti
    ... oli virhe lähteä alun perin ohituskaistalle. Ja jos ei pysty olemaan ohittamatta lain mukaan, oli virhe lähteä ylipäätään auton rattiin.


    Käsi sydämelle .. suurin osa ohitteluista on täysin turhia. Jos esim. 80km/h alueella lähtee rekan ohitse, on se tarpeetonta - kyse on lähinnä psykologinen, että ei vain haluta ajella nimenomaan rekan perässä. Jos rekka huonossa kelissä "sumuttaa" näkyvyyden niin siihen voi ihan hyvin jättää kunnolla tilaa - ei se laitonta ole millään tavalla.

    Itse annan lähes poikkeuksetta tietä nopeammin takaa lähestyville. Erittäin harvoin olen jäänyt tilanteeseen, jossa takaa on tullut joku perään ja edessä olevan vuoksi en olisi itse pystynyt väistämään. Itse menen alta pois vaikka edelläni ajava ei minun laillani tietä antaisikaan, mutta itse en jää siihen tukkeeksi. Itse en myöskään hyväksy lainkaan asennetta, että minulla olisi jokin sortin oikeus ajaa tässä nyt ja kerätä jonoa perääni. Mikäli tuollaiseen tilanteeseen joutuisin, olisi se täysin varma merkki siitä, että olen lähtenyt ohitusreissuille täysin ilman oikeita perusteita ja oma pelisilmäni olisi pettänyt totaalisesti. Kaikesta tästä huolimatta matkantekoni ei ole hidasta, en ole jonoja keräämässä, en ohittele ns. "pakosta", enkä mitenkään itse kärsi tilanteesta. Jos ajan jonossa ja takaa tuleva osoittaa ohitteluhalujaan esim. ajamalla aika (liian) lähellä perässä, niin jätän eteeni tilaa, että seuraavassa sopivassa paikassa hän pääsee ainakin minun ohitseni. Siinä edessäni niitä ohitteleijoita on sitten körötellyt kymmeniä kilometrejä pitämättä lainkaan sen enempää kiirettä. Tuo on muuten tuiki tavallinen ilmiö. Näitä ja muitakin kummallisuuksia on tullut seurailtua paljon ja loppujen lopuksi olen tullut siihen tulokseen, että noillakin ohittelijoilla nuo ohitukset ovat olleet täysin turhia. Lienee kuitenkin niin, että jostain syystä näyttäisi olevan kiva ajella mieluummin edellä kuin perässä. Kenenkään paremmuutta tuolla ei kuitenkaan mitata - ainakaan minun arvojeni mukaan. Tuo ilmiö on kesäisinkin täysin kuivilla ja pölyttömillä keleillä myös - voisi kuvitella että ei haluata ajella toisten "roiskeissa", mutta tästähän ei ole kysymys.

    Toisinaan olen miettinyt rekkakuskien touhuja, kun he ajavat "hissukseen" ja ovat usein kuitenkin ihan ajoissa perillä. He pyrkivät ajamaan tasaisesti nykimättä ja turhia ohittelematta. Silti heidän menonsa on jouhevaa. Kyllä erittäin monien muidenkin pitäisi miettiä, että miksiköhän he tuohon pystyvät ja kannattaisikohan kokeilla itsekin. Omasta mielestäni kannattaisi kokeilla. Tuiki tavallista on, että henkilöautoilijat ajavat reippaasti nopeammin kuin rekkakuskit, mutta sitten on kuitenkin aikaa istuskella kahviloissa. Pitemmillä matkoilla sama rekka pitää ohittaa useamman kerran - aika turhaa puuhaa.

    Jos jossain "täytyy" ajella alle rajoitusten esim. 80/75 niin mitä sitten. Tuskin missään tuommoinen on kestänyt puoltakaan tuntia ja sellainen viive ei ole mitään haitannut eikä tuolaisenkaan vuoksi ole mitään ihmeohituksiakaan tarvinnut tehdä. Jos niin kiire olevinaan on, että ei voi ajella 75km/h jonkin matkaa, niin miksi sitten on aikaa istuskella kahviloissa? Jotain asenteellista tuossakin on.

    Olen muutaman kerran tullut mp:llä "hieman" reippaammin nämä viimeiset 100-150km Helsinkiin päin eri suunnista ja kyllä on todellakin jäänyt vaivaamaan tuo vasemmalla ajamisen kulttuuri ja varmaankin juuri noista syistä olen päättänyt, että ainakaan minä en ole kenenkään tientukkona ja jos mitään todellista syytä ei ole, niin oikealla pysyn aivan varmasti kaikista kuvitelluista oikeuksistani huolimatta. Vasemmalla-ajavista täysin varmasti reilusti suurin osa on siellä vasemmalla aivan turhaan ja ennen kaikkea vain nopeampien jaloissa ja riesana sekä tientukkona. Mitään järkeviä ajansäästöjäkään he eivät pysty saamaan, niin pienillä nopeuseroilla, mutta riesaa heistä kyllä on. Sekö se on tarkoituskin? Joskus epäilen, että se juuri. Täysin häpeämätöntä, että he edes puhuvat oikeuksistaan.

    Mutta tehkääpä ihan miten parhaaksi katsotte - minulle ihan saman tekevää kunhan ette aiheuta hämminkejä muitten kiusaksi esim. keräämällä jonoja taaksenne, kun teillä ilmeisesti on oikeus omaan paikkaanne vasemmalla.

    Herbert:
    koska normaaliin liikenteen rytmiin kuuluu kiilaaminen ja kun näin ei tapahdukaan, kuvittelee perässä roikkuva toinen ohittaja ensimmäisen ohittajan olevan joku vasemmalle unohtunut liikenteen tukkija. Mutta ihan tavallista muutenkin on, että ei anneta muille mahdollisuutta osoittaa aikeitansa, vaan tehdään ratkaisut jo ennen tätä.

    Mihinkään liikenteeseen ei kuulu kiilaaminen - sitä kyllä näkee ja kokee, mutta ei se siihen oikeasti kuulu.

    Kyllä vilkun voi laittaa TODELLA AIKAISIN MERKIKSI AIKEISTA. Itse laitan vilkun oikealle viimeistään, kun olen oman rattini kanssa tasoissa ohitettavan ratin kanssa ja vilkulla on kyllä aikaa tiksutella muille se tieto (ja kaiken aikaa sitä tietoa), että olen todellakin palaamassa oikealle kaistalle ja sinne ei kannata juuri nyt tunkea väliin tilannetta sotkemaan. TIETENKIN varmistan oikeasti, että voiko sinne mennä vai eikö voi ja onko sinne jo joku muu ehtinyt - tätähän säännöt nimen omaan edellyttävät. Vaikka sinne olisikin jo joku ehtinyt välliin, niin ei minulla eikä kellään muullakaan ole päälleajo-oikeutta - edelleenkään.
    Jos taas ohitukseni kestää ja kestää, niin olen täysin varmasti lähtenyt ohitukseeni aivan väärin perustein ja ohittamaan ei olisi missään tapauksessa pitänyt lähteä ja se kertoo vain omasta tyhmyydestäni ja kykenemättömyydestäni arvioimaan tilanteita oikein.


    [Rätkätin muokkasi tätä viestiä 11.09.2007 klo 18:24]
      
  • [quote title="11.09.2007 klo 17:55 Rätkätin kirjoitti"]

    "Käsi sydämelle .. suurin osa ohitteluista on täysin turhia. Jos esim. 80km/h alueella lähtee rekan ohitse, on se tarpeetonta - kyse on lähinnä psykologinen, että ei vain haluta ajella nimenomaan rekan perässä. Jos rekka huonossa kelissä "sumuttaa" näkyvyyden niin siihen voi ihan hyvin jättää kunnolla tilaa - ei se laitonta ole millään tavalla."

    Tuo ei tainnut liittyä edellisiin kirjoituksiin mitenkään.

    "Itse annan lähes poikkeuksetta tietä nopeammin takaa lähestyville."

    Niin minäkin, mutta en tee sitä kiilaamalla muita. Minullahan ei ole oikeutta kiilata ketään.

    "Erittäin harvoin olen jäänyt tilanteeseen, jossa takaa on tullut joku perään ja edessä olevan vuoksi en olisi itse pystynyt väistämään."

    Itse en muista yhtään tuollaista tapausta. En aja karkuun vaan väistän sivulle, joten edessä ajava ei estä väistämistä.

    "Itse en myöskään hyväksy lainkaan asennetta, että minulla olisi jokin sortin oikeus ajaa tässä nyt ja kerätä jonoa perääni."

    Minusta minulla on oikeus liikkua liikennesäänöjen mukaan. Löytyipäs oikeus. Sinullakin on oikeus käyttää teitä, huomaatko. Tietysti käyttöön liittyy joitain pieniä velvollisuuksiakin, kuten noudattaa tieliikennelakia. Sitä ei kuitenkaan voi välttää, että joskus jonoa muodostuu.

    "Mikäli tuollaiseen tilanteeseen joutuisin, olisi se täysin varma merkki siitä, että olen lähtenyt ohitusreissuille täysin ilman oikeita perusteita ja oma pelisilmäni olisi pettänyti totaalisesti."

    Sinusta on siis tärkeämpää antaa 135 km/h ajavien saada mennä vapaasti kuin että itse ohitat 120 km/h rekkaa, joka ajaa 85 km/h. No, eipä siinä paljon häviä, jos ajat Lohjalta Helsinkiin tuon rekan perässä. Mitä enemmän liikennettä on, sitä harvemmin pääset ohittamaan ketään. Ihmettelen vain sitä, mistä nuo ohittajat, joita on väistettävä, sinne väistettäväksi oikein tulee.

    "Näitä ja muitakin kummallisuuksia on tullut seurailtua paljon ja loppujen lopuksi olen tullut siihen tulokseen, että noillakin ohittelijoilla nuo ohitukset ovat olleet täysin turhia."

    Moottoritien ideahan on, ettei hitaampien jalkoihin tarvitse jäädä eikä ohituksista ole haittaa. Vai miksi päättelet ohitusten olevan turhia?

    "Vasemmalla-ajavista täysin varmasti reilusti suurin osa on siellä vasemmalla aivan turhaan ja ennen kaikkea vain nopeampien jaloissa ja riesana sekä tientukkona. Mitään järkeviä ajansäästöjäkään he eivät pysty saamaan, niin pienillä nopeuseroilla, mutta riesaa heistä kyllä on."

    En ole varma, pysynkö kärryillä. Vasemmalle ei mielestäsi pitäisi mennä, koska se hidastaa nopeampien menoa ja ajansäästö on olematon. Keitä ne nopeammat sitten ovat, joiden elämää nyt niin häiritään?

      
  • "Itse annan lähes poikkeuksetta tietä nopeammin takaa lähestyville."

    Niin minäkin, mutta en tee sitä kiilaamalla muita. Minullahan ei ole oikeutta kiilata ketään.

    Sinulla on velvollisuus olla kiilaamatta.

    "Erittäin harvoin olen jäänyt tilanteeseen, jossa takaa on tullut joku perään ja edessä olevan vuoksi en olisi itse pystynyt väistämään."

    Itse en muista yhtään tuollaista tapausta. En aja karkuun vaan väistän sivulle, joten edessä ajava ei estä väistämistä.

    Kuinka voisitkaan muistaa .. kyse olikin minun kokemuksistani.

    "Itse en myöskään hyväksy lainkaan asennetta, että minulla olisi jokin sortin oikeus ajaa tässä nyt ja kerätä jonoa perääni."

    Minusta minulla on oikeus liikkua liikennesäänöjen mukaan. Löytyipäs oikeus. Sinullakin on oikeus käyttää teitä, huomaatko. Tietysti käyttöön liittyy joitain pieniä velvollisuuksiakin, kuten noudattaa tieliikennelakia. Sitä ei kuitenkaan voi välttää, että joskus jonoa muodostuu.

    Sinulla on velvollisuus noudattaa liikennesääntöjä.

    "Mikäli tuollaiseen tilanteeseen joutuisin, olisi se täysin varma merkki siitä, että olen lähtenyt ohitusreissuille täysin ilman oikeita perusteita ja oma pelisilmäni olisi pettänyti totaalisesti."

    Sinusta on siis tärkeämpää antaa 135 km/h ajavien saada mennä vapaasti kuin että itse ohitat 120 km/h rekkaa, joka ajaa 85 km/h. No, eipä siinä paljon häviä, jos ajat Lohjalta Helsinkiin tuon rekan perässä. Mitä enemmän liikennettä on, sitä harvemmin pääset ohittamaan ketään. Ihmettelen vain sitä, mistä nuo ohittajat, joita on väistettävä, sinne väistettäväksi oikein tulee.

    Aivan absoluuttisen ehdottomasti. Minulla on kyllä aikaa ja malttia odotella ne muutamat sekuntit, joita tuollaisessa manooverissä kestää. Mitää erityistä hoppua ei ole päästä jonkun nopeamman eteen sähläämään. Missä on väitetty, että pitäisi ajaa koko matka Lohjalle tuon rekan perässä. Ihan hyvin voi odotella, että se City-autoilija on mennyt ensin menojaan. Toisekseen Lohjalle on vain 65km, joten monestako minuutista on oikeasti kyse? Kolmannekseen ne ohittelijat eivät tule silloin mistään, kun poliisit sattuvat olemaan paikalla. Silmänpalvojien armeija ohittelee kyllä, kun poliiseja ei näy. Kaksinaismoraalista puuhastelua, jolla ei ole liikenneturvallisuuden kanssa mitään yhteistä.

    "Näitä ja muitakin kummallisuuksia on tullut seurailtua paljon ja loppujen lopuksi olen tullut siihen tulokseen, että noillakin ohittelijoilla nuo ohitukset ovat olleet täysin turhia."

    Moottoritien ideahan on, ettei hitaampien jalkoihin tarvitse jäädä eikä ohituksista ole haittaa. Vai miksi päättelet ohitusten olevan turhia?

    Aivan, mutta kaikki tiet eivät suinkaan ole moottoriteitä hurskaista toivomuksista huolimatta.

    "Vasemmalla-ajavista täysin varmasti reilusti suurin osa on siellä vasemmalla aivan turhaan ja ennen kaikkea vain nopeampien jaloissa ja riesana sekä tientukkona. Mitään järkeviä ajansäästöjäkään he eivät pysty saamaan, niin pienillä nopeuseroilla, mutta riesaa heistä kyllä on."

    En ole varma, pysynkö kärryillä. Vasemmalle ei mielestäsi pitäisi mennä, koska se hidastaa nopeampien menoa ja ajansäästö on olematon. Keitä ne nopeammat sitten ovat, joiden elämää nyt niin häiritään?

    Kyse on siitä, että siellä pitäisi ainoastaan käydä ja sitten palata varsinaiselle ajokaistalle. Ei pysty olemaan niin, että kaikki ovat pelkästään ohittelijoita. Kaikki ovat toinen toistaan nopeampia ja kaikilla on siis taivaspaikka vasemmalla .. heillä on siihen oikeus .. höpö höpö.


    [Rätkätin muokkasi tätä viestiä 11.09.2007 klo 18:53]
      
  • [quote title="11.09.2007 klo 18:47 Rätkätin kirjoitti"]

    "Sinulla on velvollisuus noudattaa liikennesääntöjä."

    Aivan. Ja siksi sen totesin aikaisemmin mielestäni aika yksiselitteisesti.

    "Aivan absoluuttisen ehdottomasti. Minulla on kyllä aikaa ja malttia odotella ne muutamat sekuntit, joita tuollaisessa manooverissä kestää. Mitää erityistä hoppua ei ole päästä jonkun nopeamman eteen sähläämään."

    Ainakin Helsinkiin johtavilla moottoriteillä on hyvin usein liikennemäärät sellaisia, että edes luontaisilla nopeuseroilla ei tarvitse ohitella yhtään autoa laittomista nopeuksista puhumattakaan, jos toisen alta pitää ehtiä pois. Ajatellaan vaikka tilannetta, jossa pakettiauto ohittaa rekkaa ja takaa lähestyy suurinta sallittua ajava henkilöauto.

    "Missä on väitetty, että pitäisi ajaa koko matka Lohjalle tuon rekan perässä."

    Jos vasemmalle ei saa mennä häiritsemään nopeampia, joskus pitää ajaa koko moottoritie oikeaa kaistaa.

    "Ihan hyvin voi odotella, että se City-autoilija on mennyt ensin menojaan."

    Jos ei jo edellisistä kommenteista selvinnyt, City-autoilijan perästä tulee kohta toinen ja kolmas.

    "Toisekseen Lohjalle on vain 65km, joten monestako minuutista on oikeasti kyse?"

    Nopeuksilla 100 vs 85 km/h 7 minuutista.

    "Kolmannekseen ne ohittelijat eivät tule silloin mistään, kun poliisit sattuvat olemaan paikalla."

    Ylinopeutta ajavat ei, mutta suurinta sallittua ajavat kyllä. Ei henkilöautot pakkaudu rekkojen perään moottoriteillä, jos poliisi näkyy liikenteessä. Henkilöautot ohittelevat rekkoja tuolloin 35 km/h nopeuserolla.

    "Aivan, mutta kaikki tiet eivät suinkaan ole moottoriteitä hurskaista toivomuksista huolimatta."

    Käsitin, että nyt keskustelun aiheena oli ohittaminen moottoritiellä.

    "Ei pysty olemaan niin, että kaikki ovat pelkästään ohittelijoita."

    Jos tavoitenopeutta liikennevirran nopeutta suurempana pitäviä pitää väistellä, noin pian käy.


    [Herbert muokkasi tätä viestiä 11.09.2007 klo 23:14]
      
  • Viitostie tarkkailuun
    http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Viitostie+pitk%C3%A4kestoiseen+liikennevalvontaan/1135230220452

    Merkillepantavaa oli kohta, jossa todetaan, että
    "Tarkoituksena on vähentää ylinopeutta ajavien määrää liikennevirrassa ja vähentää ohitustarvetta."

    Sama pitäisi ilmeisesti tehdä matkalla Helsingistä Lohjalle. Vähenisi sukkulointi kaistoilla ja turhat kaistanvaihdot, ylinopeudet ja samalla kohenisi turvavälitkin näin talvea vasten .. ehkä tuo kannattaisi.

    [Rätkätin muokkasi tätä viestiä 12.09.2007 klo 07:34]
      
  • Kuinkahan tuo ohitustarve vähenee jos nopeudet alenevat? Luulisi että enemmän on kiireisen autoilijan ohiteltava jos muut alkavat ajaa hitaammin.

      
  • Lainaus:
    12.09.2007 klo 09:25 ddr5 kirjoitti
    Kuinkahan tuo ohitustarve vähenee jos nopeudet alenevat? Luulisi että enemmän on kiireisen autoilijan ohiteltava jos muut alkavat ajaa hitaammin.



    Luulisin, että ainakin yhtenä tekijänä ohitusten vähenemiseen on pelko. KUN on oikea mahdollisuus narahtaa ohituksenaikaisesta hetkellisestä ylinopeudesta, niin ohitus jää sen(kin) vuoksi tekemättä. Joudutaan pakostakin tilanteeseen, jota lainlaatija on alunperinkin tarkoittanut. Uskon, että osa tuosta ohitustarpeen vähenemisestä johtuu juurikin tuosta. On ehkä väärin sanoa, että ohitustarve poistuu, sillä eihän se tarve mihinkään katoa, mutta sakkojenpelko ylittää ns. tarpeella tavoiteltavan hyödyn (varsinkin, jos eräänä menetettävänä on vaikkapa ajokortti).

    Toinen seikka on, että mikäli ohituksenaikaista ylinopeutta ei uskalleta ajaa, niin tavoiteltava järjestelmä pidentää ohitusmatkoja todella paljon ja ohitukset jäävät senkin vuoksi vähemmälle. Tuohan johtaa ilman muuta siihen, että ohitukset vähenevät - tai ainakin niin tässä vaiheessa voisi kuvitella.

    Saa sitten nähdä alkaako ohituskaistoilla kilvanajot entistä kiivaampina vai onko niitä tolppia sielläkin.

    [Rätkätin muokkasi tätä viestiä 12.09.2007 klo 10:12]
      
  • Kyllähän ylinopeutta ajava saavuttaa enemmän ja nopeammin muita kuin rajoituksen mukaan ajava. Silloin myös ylinopeutta ajavalla esiintyy ohitustarvetta enemmän, jotta saisi jotain hyötyä käytetystä ylinopeudesta. Muutenhan hyöty häviäisi rajoituksen mukaan (tie- tai ajoneuvokohtaisen) ajavan perässä roikkumisessa. Ei kai siinä ole mitään järkeä, joten ei ylinopeutta ajavakaan sellaista halua. Siten ylinopeuksien vähentäminen vähentää myös ohitustarvetta. Ei kai valvonta hidasta rajoituksen mukaan ajavien vauhtia, ainoastaan niiden kiireellisten ylinopeutta ajavien.

    Viitostien uutinen todennäköisesti koskee kuitenkin tavallista kaksikaistaista valtatieosuutta, ei moottoritietä.


    [Herbert muokkasi tätä viestiä 12.09.2007 klo 10:23]
      
  • Lainaus:
    12.09.2007 klo 10:21 Herbert kirjoitti
    Viitostien uutinen todennäköisesti koskee kuitenkin tavallista kaksikaistaista valtatieosuutta, ei moottoritietä.


    Ilmoituksen mukaan koskee osuutta Lusi - Iisalmi .. mitä kaikkea siihen väliin mahtuukaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit