Syksyn pakollinen (?) sumuvalokeskustelu

33 kommenttia
2»
  • salo-m: ” Yksi sakemannin minulle avautumattomista aivoituksista on se että Maanantaissani kytkeytyy ensin sumuvalot ja sitten lisätakavalo.”

    Sama asia on ällistyttänyt minua. En ole ikinä tarvinnut etusumuvaloja, mutta takasumareista on ollut hyötyä joka talvi.

    salo-m: ”Parhaimmillaan ne ei kuitenkaan pahasti häikäise.”

    Totta, se vaihtelee paljon. En ole ajanut itseäni vastaan, joten lähden siitä että valoni voivat olla sitä häikäisevää mallia. En myöskään tiedä vastaantulijoiden silmien herkkyydestä mitään, joten oletan ne herkiksi.

    ptm: ” Itse tulkitsen lakia niin, että kun vastaantulevassa autossa on sekä lähi- että sumuvalot sytytettyinä eikä tiealueella ole sumua, kytken itse aina pitkät valot päälle”

    En kehtaa ihan hirveästi pottuilla tuosta koska tein taannoin itse samoin n. kuukauden ajan. Huomasin, että vastaantulevilta meni joko ohi mielenosoitukseni syy tai sitten he tajusivat syyn, mutta olivat asiasta niin eri mieltä, etteivät suostuneet muuttamaan valonkäyttöään. Oli kummin päin vaan, niin minun väärä valojen käyttöni ei vähentänyt ongelmaa, päin vastoin pahensin sitä sokaisemalla vastaantulijani.

    miukau90: ” Sumuvalojen vastustajat löytyvät pääsääntöisesti niistä, joilla itsellä ei sellaisia ole. Itse en voi ymmärtää sita, että ei saa nähdä ja tulla nähdyksi paremmin sumareita käyttämällä.”

    Kun päättelee jotain asiaa oman järkensä varassa on aina otettava huomioon sekin vaihtoehto, että on ymmärtänyt asian huonosti. Toinen asia mikä kannattaa muistaa on, että ihmisillä on erilaisia silmiä. Sinun häikäistymättömyytesi ei tarkoita että esim. minua ei häikäise. Siksi lakikin on kirjoitettu muotoon ” Ajoneuvon valoja ei saa käyttää niin, että muiden ajoneuvojen kuljettajat voivat häikäistyä.” . Sinun ei siis tarvitse miettiä että häikäiseekö vai ei, riittää että tiedät VOIKO häikäistä (vastaus: voi).

    Sakke: ” Päivällä tai hyvällä säällä palavat etusumuvalot toimivat varoitusvaloina. "Varokaa täältä tulee kuski, joka ei noudata valoja koskevia sääntöjä, eikä muitakaan liikennesääntöjä".”

    Juuri tuohon tulokseen olen minäkin tullut. Niistä hyödyttömistä sumareista näkee, että kuljettaja on huomannut olosuhteissa muutoksen huonompaan ja että hän ei aio reagoida siihen muulla tavoin kuin kertoa huomanneensa asian sytyttämällä valot. On hyvä saada välillä muistutus siitä, että muutaman metrin päästä viuhuu ohi ammuksia joiden liikkeistä vastaa asioista pihalla oleva kuski. Vaatii välillä aikamoista rypistystä jaksaa ajaa niin hyvin kuin osaa ja jokainen tilaisuus motivoitua paremmin otetaan kiitollisuudella vastaan.

      
  • Sumuvaloista huolestumisen sijasta voisitte harrastaa taitavaa talviajoa raiteiden vieressäkin vilkkua käyttäen. Enemmistö meistä on omasta mielestään keskimääräistä parempiaa kuljettajia.

      
  • citroen5: ” Sumuvaloista huolestumisen sijasta voisitte harrastaa taitavaa talviajoa raiteiden vieressäkin vilkkua käyttäen.”

    Onhan se totta että sumuvalot ovat niitä pienimpiä ongelmia liikenteessä, oikeastaan ainakaan minulle ei ongelma ensinkään vaan niinkuin sanoin, tervetullut muistutus kanssaliikkujien ajattelemattomuudesta.

    En kuitenkaan pitäisi mainitsemiasi asioita toistensa vaihtoehtoina, minusta voi ihan hyvin pyrkiä ajamaan mahdollisimman hyvin useammassakin suhteessa. Mutta jos pakko on valita, niin olen ilman muuta kanssasi samaa mieltä, mieluummin sumarit käytössä oman mielen mukaan, auto oikeassa paikassa omaa kaistaa ja vilkku ahkerassa käytössä kuin keskiviivalla ratsastaen ja vilkkua säästellen mutta sumareita oikein käyttäen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit