Kännykän käytöstä autolla ajaessa

20 kommenttia

Yleinen huomio on, että kännykkää käytetään ajaessa ilman handsfree systeemeitä yleisesti.

Ihmettelen, että ammattiliikennekin harrastaa sitä. Pahimmillaan onnikkakuski; 40 onnetonta ilman turvavöitä kyydissään; rupattelee asioitaan kännykkä kädessä.

Luulisi ammattiautoilussa riittävän varoja handsfree systeemin asennukseen, kun työväline/ajoneuvo maksaa satoja tuhansia; pirssikin kymmeniä tuhansia. Pitäisikö kännykänkäyttökiellon asettajan; EDUSKUNNAN; säätää myös verohelpotus auton käyttäjille?



  
  • Niin ja Ruotsissa, tuossa meidän liikenneturvallisuusasioiden esikuvassamme ja autoilukulttuurin paratiisissa, kännykän käyttö ajaessa ei ole edes kiellettyä.

      
  • citroen5:

    Yleinen huomio on, että kännykkää käytetään ajaessa ilman handsfree systeemeitä yleisesti.
    Ihmettelen, että ammattiliikennekin harrastaa sitä. Pahimmillaan onnikkakuski; 40 onnetonta ilman turvavöitä kyydissään;




    Siis sinun mielestäsi turvavyöpakon laiminlyönti on pienempi paha kuin kännykkään puhuminen? Tilastojen valossa turvayöttömiä autoilijoita kuolee kyllä paljon enemmän kuin kännykkään puhuvia.

      
  • Kännykän käyttö ilman turhia johtohässäköitä on turvallisinta! :snotty:

      
  • Metsähaka:

    Kännykän käyttö ilman turhia johtohässäköitä on turvallisinta! :snotty:




    Aivan, autoihin pitäisi vaatia langattomat kännykkälataussysteemit niin pääsisi siitä ainoastakin piuhasta. :smile:

      
  • slowgear:

    Metsähaka:
    Kännykän käyttö ilman turhia johtohässäköitä on turvallisinta! :snotty:


    Aivan, autoihin pitäisi vaatia langattomat kännykkälataussysteemit niin pääsisi siitä ainoastakin piuhasta. :smile:




    Joo, langaton lataus olisi hyvä muutenkin. Metsähaka ei ole varmaan kuullut bluetooth-handsfreelaitteista, mutta nyt hän ottaa niistä selvää... :snotty:



    Sen lisään vielä, että oli tuo laki voimassa tai ei, niin BT-handsfreen hommaisin joka tapauksessa! Helpottaa puheluita erittäin selkeästi.

      
  • slowgear:

    citroen5:
    Yleinen huomio on, että kännykkää käytetään ajaessa ilman handsfree systeemeitä yleisesti.
    Ihmettelen, että ammattiliikennekin harrastaa sitä. Pahimmillaan onnikkakuski; 40 onnetonta ilman turvavöitä kyydissään;


    Siis sinun mielestäsi turvavyöpakon laiminlyönti on pienempi paha kuin kännykkään puhuminen? Tilastojen valossa turvayöttömiä autoilijoita kuolee kyllä paljon enemmän kuin kännykkään puhuvia.




    En ihan täsmälleen tiedä mikä onnikan määritelmä on, mutta ainakaan Länsiväylää + 80 kulkevissa paikallisbusseissa ei ole edes istumapaikoilla turvavöitä saatikka seisomapaikoilla joita on luokkaa 30 hengelle.

      
  • lawnmover:


    En ihan täsmälleen tiedä mikä onnikan määritelmä on, mutta ainakaan Länsiväylää + 80 kulkevissa paikallisbusseissa ei ole edes istumapaikoilla turvavöitä saatikka seisomapaikoilla joita on luokkaa 30 hengelle.




    No onnikasta mulle tulee ennemminkin mieleen maaseudulla liikkuva pikavuoro kuin paikallisliikenteen bussi. Ilman muuta tuollaisille busseille pitäisi läiskäistä mitä pikimmiten 60 rajoitus jos kyydissä on turvavyöttömiä matkustajia, sillä onhan se paljon vaarallisempaa kuin kuskin satunnainen kännykkäpuhelu.

      
  • Kumppani:

    slowgear:
    Metsähaka:
    Kännykän käyttö ilman turhia johtohässäköitä on turvallisinta! :snotty:


    Aivan, autoihin pitäisi vaatia langattomat kännykkälataussysteemit niin pääsisi siitä ainoastakin piuhasta. :smile:


    Joo, langaton lataus olisi hyvä muutenkin. Metsähaka ei ole varmaan kuullut bluetooth-handsfreelaitteista, mutta nyt hän ottaa niistä selvää... :snotty:

    Sen lisään vielä, että oli tuo laki voimassa tai ei, niin BT-handsfreen hommaisin joka tapauksessa! Helpottaa puheluita erittäin selkeästi.




    Autot ja kännykät vaihtuu niin tiheään että nuo "turhat härpäkkeet" tulee kalliimmaksi! :hug:

    Maantiellä toinen käsi ja molemmat korvat ovat yleensä vapaana ja helpointa operoida kännykkää manuaalisesti?

    Taajamat ja muut vaikeat paikat eri juttu, mutta voi aina olla käyttämättä jos tilanne niin vaatii? :wave:

      
  • -> Uutinen <- tuolla ...

      
  • slowgear:


    Siis sinun mielestäsi turvavyöpakon laiminlyönti on pienempi paha kuin kännykkään puhuminen? Tilastojen valossa turvayöttömiä autoilijoita kuolee kyllä paljon enemmän kuin kännykkään puhuvia.




    Varsin näsäviisas vastaus. Milläs sen vyön laitat bussissa jos sitä vyötä ei ole.



    Sitäpaitsi suurempi rikollinen se bussikuski on, joka puhuu kännykkään kuin yksittäinen tyhmyyttään vyötä käyttämätön asiakas.



    Bluetooth-handsfreen ruksaaminen lisävarustelistalta ei luulisi olevan kovin kummoinen juttu rekkoihin, kun se nupin hinta otetaan huomioon. Ihan ehdoton lisävaruste henkilöautoonkin.

      
  • Metsähaka:

    Autot ja kännykät vaihtuu niin tiheään että nuo "turhat härpäkkeet" tulee kalliimmaksi!




    Auton vaihtumiset ei liity aiheeseen mitenkään. Hyvä, että niissäkin on enenevässä määrin Simppa kompaten ruksattavissa BT-HF lisävarusteena. Se sama "vanha" BT-handsfree-korvalaite, jonka voisit hommata, sopii 90% varmuudella myös siihen seuraavaankin puhelimeesi. Varsinkin jos merkki on sama, mutta siitä huolimattakin.



    Mikä tässä tulee kalliiksi, paitsi auton vaihtaminen alvariinsa??



    Metsähaka:

    Maantiellä toinen käsi ja molemmat korvat ovat yleensä vapaana ja helpointa operoida kännykkää manuaalisesti?




    Tekstiviestin lähettäminen on hankalaa korvalaitteen kanssa, kyllä. Mutta soittaminen on taatusti helpompaa "operoida" korvalaitteen kanssa.



    Yhtenä hyvänä esimerkkinä pitää vain opetella uusi asia: äänitunnistus! Jos et ole kuullut ominaisuudesta, niin se tarkoittaa sitä, että painat korvaluurista nappia, kuulet merkkiäänen. Sitten sanot ääneen nimen kenelle soitat. Puhelin varmistaa ymmärsikö oikein, toistamalla nimen, jonka tulkitsi puheestasi. Jos meni pieleen, joko painat nappia keskeyttääksesi puhelun, tai vain aloitat alusta sanomalla nimi uudestaan, ottamalla ensin mällin pois suusta ja selkeämmin lausuen. Ja kohta sinun puolestasi soitetaan puhelu ja se kytkeytyy. Nykyaikaa, hei!



    Ja mitä puhelun vastaanottamiseen tulee, niin korvalaitetta napsauttamalla puhelu yhdistyy ja keskustelu alkaa. Miten ihmeessä voit väittää, että luurin käteen ottamalla ja sitä korvalla sitten pitäen esim. ajaminen olisi "helpompaa". Ei kyse ole puhelimeen puhumisen helppoudesta vaan ajamisesta samaan aikaan ja puhelun vaikutuksesta siihen, hyvä Metsähaka!



    Tästäkö tämä käyttämättömyys johtuu: ei tajuta, että BT-HF helpottaa autoilua?? Viis edelleen siitä, onko lakia vai ei...



    Metsähaka:

    Taajamat ja muut vaikeat paikat eri juttu, mutta voi aina olla käyttämättä jos tilanne niin vaatii?




    No joskus voi BT-HF:stä akku loppua kesken kaiken, totta. Silloin "tilanne voi vaatia". Muuten yrität mielestäni jonninjoutavin verukkein eroon elämää ns. helpottavasta asiasta. Merkillistä sanoisin.



    Hienoa, olet saanut hommattua nenäliinat, niin ei tarvitse niiskutella koko aikaa. :wink:

      
  • simppa:

    slowgear:

    Siis sinun mielestäsi turvavyöpakon laiminlyönti on pienempi paha kuin kännykkään puhuminen? Tilastojen valossa turvayöttömiä autoilijoita kuolee kyllä paljon enemmän kuin kännykkään puhuvia.


    Varsin näsäviisas vastaus. Milläs sen vyön laitat bussissa jos sitä vyötä ei ole.




    No olihan se hieman, kieltämättä, mutta kuten jo tuossa pari viestiä aiemmin mainitsin, kuvittelin että kirjoittaja tarkoitti onnikalla pikavuorotyyppistä linja-autoa, joissa käsittääkseni on turvavyöt, eikä paikallisbussia, jossa näitä ei ole. Pyydän anteeksi taas kerran kaikilta, joille aiheutin aiheetonta henkistä kärsimystä.



      
  • Eipä ole niissäkään kaikissa. 90-luvulla valmistettuja autoja on vielä liikenteessä. Noissa ei mitä todennäköisimmin turvavöitä ole, koska se ei silloin ollut pakollinen varuste.



    Hesarin juttu viimevuodelta:



    http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Suomessa+k%C3%A4ytet%C3%A4%C3%A4n+laiskasti+bussin+turvav%C3%B6it%C3%A4/1135235774872



    Usein vyötä ei ole. Linja-autoliiton arvion mukaan noin kolmessa neljästä suomalaisessa pikavuoro- ja tilausliikenteen bussista on turvavyöt.



    Turvavyöt on pitänyt asentaa uusiin linja-autoihin viime vuosikymmenen lopulta alkaen. Paikallisliikenteen busseja ja vanhoja autoja vöiden asennus- ja käyttöpakko eivät koske.




    Linja-autoliiton arvio on tuskin ainakaan alakanttiin.



    Mitä puhelimenkäyttöön tulee ajon aikana ilman hf-laitetta, on se mielestäni melkoinen rike linjurikuskilta ja jos tuosta joku asiakas valittaa, on mielestäni puhuttelun paikka kuskille.

      
  • lawnmover:



    En ihan täsmälleen tiedä mikä onnikan määritelmä on, mutta ainakaan Länsiväylää + 80 kulkevissa paikallisbusseissa ei ole edes istumapaikoilla turvavöitä saatikka seisomapaikoilla joita on luokkaa 30 hengelle.




    Ei kai nyt sentään yli 80 km/h? Käsittääkseni paikallisbusseissa rajoitin poikkaisee nopeuden tuohon. Voin kyllä olla väärässäkin. Pisti vaan silmään viimeksi bussilla matkustaessa, että ainakin Veolian 8700 Volvossa luki "rajoitin 80 km/h" kojetaulussa.



      
  • puhumme kännykkään ilman HF laitteita.niin tekee kaikki muutkin,joita töissä näen.Ei oo väliä onko taajamassa vai maantiellä.Siihen on niin tottunut ja kuulee molemmilla korvilla radion ja lällärin.Puhelimia on kaksi mutta vain yhteen kerrallaan jutellaan.Niin kauan kun työn antaja ei moisia vekottimia hanki niin en niitä itsekkään osta.Äänitunnistus systeemillä ei tee mitään koska numerot katotaan papereista,ei niitä mihinkään tallenneta kun niitä tarvii vain kerran.Monissa autoissa on myös läppärit,joihin kirjotellaan ajon aikana.Juu,ajamme myös puukengissä tai sukkasillaan.Talvella vain sukkasillaan.

      
  • Niin, eihän siinä kännykän käytössä mitään pahaa ole, vaan siinä, ettei keskity ajamiseen. Esm. brittien liikennepoliisiohjelmassa näytettiin, mien kuorma-auto oli ajanut pikkuauton päälle niin, ettei siitä jäänyt jäljelle mitään.



    Lahtari tietysti kiisti syyllisyytensä, mutta poliisi sai todistetuksi, että tämä oli tekstaillut ajaessaan, eikä ollut huomannut, että liikenne oli pysähtynyt. Pääsi sitten vuosikausiksi linnaan miettimään tekosiaan.



    EDIT: HS 11.01.2010: "Kännykkään puhuminen, piti sitä kädessä tai ei, nelinkertaistaa David Strayerin mukaan onnettomuusriskin ja vastaa noin 0,8 promillen humalaa. Strayerin mukaan ajaessa tekstaaminen lisää onnettomuusriskiä noin kahdeksankertaiseksi häiriöttömään autoiluun verrattuna.

    ...

    Yhdysvalloissa Utahissa säädettiin viime vuonna yksi liittovaltion tiukimmista tekstiviestien kirjoittamisen ajaessa kieltävistä laeista.



    Laki sai vauhtia, kun 22-vuotias Reggie Shaw kävi Utahin edustajainhuoneessa kertomassa hirveästä onnettomuudestaan. Hän aiheutti kahden miehen kuoleman, kun hän kirjoitti tekstiviestiä ajaessaan."

      
  • Autossani on varustuksessa handsfree, mutta myös automaattivaihteisto.

    Saatan ajaa pitkänkin matkan puhuen puhelimeen ja samalla nojaten keskikyynärnojaan käsi ohimolla, käyttäen siis handsfreetä ja puhelin on taskussa.



    Mielestäni sillä ei olisi mitään vaikutusta vaikka puhein olisikin korvalla, koska oikeata kättä en liikenteessä tarvitse mihinkään!

      
  • Mistä sitten johtuu, että monella ihmisellä ajonopeus hidastuu huomattavasti kun hän puhuu puhelimeen, olipa handsfreeta taikka ei?

      
  • ddr5:

    Mistä sitten johtuu, että monella ihmisellä ajonopeus hidastuu huomattavasti kun hän puhuu puhelimeen, olipa handsfreeta taikka ei?




    Keskittyy ihan muuhun. Ja juuri siitä syystä koko handsfree-homma ja siitä rankaisu on ihan älytön. Rankaistaan toiminnasta, jolla ei ole turvallisuusvaikutusta. Turvallisuusvaikutus on puhelimeen puhumisella, ei sillä käyttääkö handsfreetä vai ei. Autolla ajamisessa merkittävin tekijä ei ole se missä pitää toista kättään vaan enemmänkin se mihin keskittyy, missä ne ajatukset harhailee ja mihin aivokapasiteettiaan käyttää.



    Lisäksi handsfree mahdollistaa manuaalivaihteisellakin autolla puhelimeen puhumisen joka paikassa, eli niissäkin tilanteissa joissa sitä ei tekisi jos handsfreetä ei olisi. Lisää siis puhelimessa puhumista, mikä ei liene järkevää turvallisuuden kannalta.



    Mutta ihan kiva laite se on, voi puhella kaikki päivät työpuheluita autosssa...

      
  • Langaton lataus onnistuu nykyään induktion avulla jos ladattava kohde on tarpeeksi lähellä virtalähdettä! Hyvä esim. ajonestosiru auton avaimessa johon indusoituu virta kun se laitetaan virtalukon lähelle! :warning:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit