kolaroiminen marketin parkkipaikalla

16 kommenttia

näistähän väännetään kättä vakuutusyhtiöiden kanssa kuulemma joka päivä. olen huomannut että monille nämä väistämissäännöt parkkipaikoilla ovat vähintäänkin sumeat.
itselläni ei ole muuta kokemusta aiheesta kun päivänselvä tapaus, jossa perääni ajettiin :grin:
osaako joku kertoa vaikka jonkun esimerkin miten on ''tuomittu'' omalle kohdalle sattuneesta kolhauksesta, ja kuinka se tapahtui?

  
  • Suomalaisesta käytännöstä en ole ihan varma mutta ruotsalaisen käytännön luulen tuntevani aika hyvin ,eikä ero teikäläiseen pitäisi olla suuri.
    Parkkiruudusta lähtijä väistää kaikkea.Ja parkkialueelta ulos ajava väistää kaikkea.
    Parkkialueen sisällä on samat säännöt kuin muussakin liikenteessä eli alueen risteyksissä oikealta tulevaa väistetään jollei muuta ole osoitettu liikenne tai muilla merkeillä.Maalattuja ajosuunta ym ohjeita on noudatettava ja "oikominen" tyhjien ruutujen yli ei ole luvallista eli jos sattuu kolari oikaisija tai väärään suuntaan ajava on syyllinen.
    Yksi poikkeus oikealta tulijaan on,jos se peruuttaa ja väistämisvelvollisuutta ei ole osoitettu liikennemerkillä tai maalauksella on peruuttaja maksumies.Jos on kolmioita joko tolpassa tai maalattu,älä kolaroi peruuttajan kanssa, koska silloin olet syyllinen!
    Kesällähän kaikki merkinnät näkyy,mutta talvellakin ne on tunnettava,vaikka et olisi koskaan aikaisemmin paikkakunnalla käynytkään!! Sama kohtuullinen(?) sääntöhän on teilläkin.

    [salo-m muokkasi tätä viestiä 26.06.2007 klo 11:09]
      
  • Niin ja ne omakohtaiset tapaukset oli unohtua.
    Yksi isompi,ovi,lokari ja konepelti meni liikennevakuutusyhdistyksen
    piikkiin kun vastapuoli oli häipynyt paikalta.Omavastuun joka silloin oli vain noin tonni jouduin kyllä maksamaan.
    Pienistä ovi naarmuista en vanhemmissa autoissa ole välittänyt.
    Todistajana olen ollut parissakin parkkikolhussa ja niistä toisessa tapauksessa oli kolhittu tosi kiitollinen kun otin muistiin kolhijan rek.numeron.Kolhittu auto oli vain viikon vanha ja kolhija luisti paikalta ison firman vanilla.
    Ihan periaatteesta en juuri koskaan parkkeeraa minkään isomman. vanit ja muut kaappiautot ,viereen,niistä ne kaikki jäljet minun autoihini on tulleet

      
  • Noinhan se menee, mutta lisähaastetta tuo nämä päättömillä tilannenopeuksilla ajavat. Useita kertoja on tullut säikähdettyä kun jostain kurvaa vauhdilla auto taakse juuri kun on ehtinyt pukata auton puoleksi ruudusta pois. Miksei siellä voi rauhassa ajaa niin ehtii huomioida muita. Nuoret erityisesti eivät hallitse parkkipaikalla ajamista ja toinen ryhmä on naiset, jotka usein peruuttavat katsomatta.
    Jännä juttu on myös se, että pienien kauppojen parkkipaikalla näitä läheltä piti tilanteita tuntuu tulevan eniten. Ilmeisesti luotetaan, että kun ei ole paljoa autoja niin voi varsin huoletta pukata oman auton ruudusta pois ja ajella kovilla nopeuksilla.

    [Kalle Kehveli muokkasi tätä viestiä 26.06.2007 klo 12:58]
      
  • Sekin vielä että kun ollaan jossain Seinäjoen maketissa tai muuten ihan maankorvessa on kaikkien ,etenkin vakiaisakkaiden, pukattava ihan marketin tai kioskin ovelle

      
  • Lainaus:
    26.06.2007 klo 11:07 salo-m kirjoitti
    Suomalaisesta käytännöstä en ole ihan varma mutta ruotsalaisen käytännön luulen tuntevani aika hyvin ,eikä ero teikäläiseen pitäisi olla suuri.
    Parkkiruudusta lähtijä väistää kaikkea.Ja parkkialueelta ulos ajava väistää kaikkea.
    Parkkialueen sisällä on samat säännöt kuin muussakin liikenteessä eli alueen risteyksissä oikealta tulevaa väistetään jollei muuta ole osoitettu liikenne tai muilla merkeillä.Maalattuja ajosuunta ym ohjeita on noudatettava ja "oikominen" tyhjien ruutujen yli ei ole luvallista eli jos sattuu kolari oikaisija tai väärään suuntaan ajava on syyllinen.

    Yksi poikkeus oikealta tulijaan on,jos se peruuttaa ja väistämisvelvollisuutta ei ole osoitettu liikennemerkillä tai maalauksella on peruuttaja maksumies.Jos on kolmioita joko tolpassa tai maalattu,älä kolaroi peruuttajan kanssa, koska silloin olet syyllinen!

    Noin se men(n)ee täällä Suomessakin TLL 14 §:n mukaisesti. Parkkialueen sisällä tapahtuvia väistöliikkeitä ei liene määritelty kirjaimellisesti täkäläisessä laissa, mutta jos lautamiehille sallitaan terveen järjen käyttö (toisin kuin tällä foorumilla joidenkin mielestä mm. kuljettajille), niin onnettomuuden tapahtuessa järkevästi ajanut tuskin joutuu vastuuseen, vaan se holtittomampi osapuoli.

    Täkäläisessä periferiassa parkkialueita en muista missään merkityn muuten kuin parhaimmassakin tapauksissa pelkin tiemerkinnöin, joten väistämisvelvollisuuksia ei joudu yleensä näiden perusteella miettimään edes juhannuksena.

    Parkkialueella vaeltanee valtiosta huolimatta eniten jalankulkijoita, joiden väistäminen on terveen järjen mukaan tärkeintä, ellei sen käyttöä ole erikseen kielletty. Toisiin peltilehmiin törmäilyllä ei ole oikeastaan mitään väliä, ellei se tee toisesta osapuolesta katsastuksessa hylättävää.

    EDIT: Terveen järjen käytön vaatimuksen liikenteessä sanelee oikeastaan TLL 3 §. Jos joku haluaa määritellä tämän käsitteen toisin, niin se on eri asia.

    [mikahe muokkasi tätä viestiä 27.06.2007 klo 00:07]
      
  • mikahe: ” Terveen järjen käytön vaatimuksen liikenteessä sanelee oikeastaan TLL 3 §. Jos joku haluaa määritellä tämän käsitteen toisin, niin se on eri asia.”

    TLL 3 §: ”Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä...”. Minusta tuo ei kaipaa sen kummoisempia määrittelyjä, ei edes salli omia versioita. Mikään, mitä tässä pykälässä tämän jälkeen kirjoitetaan, ei lievennä alussa sanottua, vaan on lisäohjetta niihin tapauksiin, joissa liikennesääntö ei anna muuten tarpeeksi tarkkaa ohjetta.

    Parkkipaikoilla olen huomannut saavani ongelmat siellä minimiin kolmella konstilla: vilkun käytöllä, turvavälillä ja hitaalla nopeudella.

    Kun pistän vilkun päälle, muuttuu muiden liikkeet ympärilläni ripeämmiksi, koska he tietävät keihin heistä minun liikkumiseni vaikuttaa. Jättämällä reilun välin ja liikkumalla hidasta mutta tasaista vauhtia ehdin kommunikoimaan esim. katseella muiden kanssa, ehdin reagoimaan muiden liikkeisiin ilman että pitää välttämättä edes pysähtyä ja muut ehtivät huomata mitä olen tekemässä ja toimia sen mukaan.

      
  • Lainaus:
    27.06.2007 klo 09:16 TeeCee kirjoitti
    mikahe: ” Terveen järjen käytön vaatimuksen liikenteessä sanelee oikeastaan TLL 3 §. Jos joku haluaa määritellä tämän käsitteen toisin, niin se on eri asia.”

    TLL 3 §: ”Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä...”. Minusta tuo ei kaipaa sen kummoisempia määrittelyjä, ei edes salli omia versioita. Mikään, mitä tässä pykälässä tämän jälkeen kirjoitetaan, ei lievennä alussa sanottua, vaan on lisäohjetta niihin tapauksiin, joissa liikennesääntö ei anna muuten tarpeeksi tarkkaa ohjetta.

    Parkkipaikoilla olen huomannut saavani ongelmat siellä minimiin kolmella konstilla: vilkun käytöllä, turvavälillä ja hitaalla nopeudella.

    Kun pistän vilkun päälle, muuttuu muiden liikkeet ympärilläni ripeämmiksi, koska he tietävät keihin heistä minun liikkumiseni vaikuttaa. Jättämällä reilun välin ja liikkumalla hidasta mutta tasaista vauhtia ehdin kommunikoimaan esim. katseella muiden kanssa, ehdin reagoimaan muiden liikkeisiin ilman että pitää välttämättä edes pysähtyä ja muut ehtivät huomata mitä olen tekemässä ja toimia sen mukaan.


    Näin toimien menee paremmin. Korostaisin ituota rauhallista ajoa ja vilkun käyttöä. Monesti olen ihmetellyt miksi vilkun käyttö parkiksilla on niin vaikeaa. Eikö siellä tarvitse välittää liikkumisen sujumisesta ja ihmisten turvallisuudesta? Jos nyt mennään ihan lakiasioihin, niin tieliikennelakikin edellyttää vilkun käyttöä parkkipaukoilla. Olen itse sitä aina siellä käyttänyt (30 v.) tulipahan vähän aikaa sitten ihan laista tarkistettua.

      
  • omien kokemusten mukaan usein monet varsinkin isoilla ja kalleilla autoilla kuten maastureilla, bemuilla, vaneilla jne. ajavat syöksähtelevät ja ajavat kohtuuttoman kovaa parkkipaikalla jossa pitäisi ajaa kävelyvauhtia. yrittävät ''pakottaa'' tällä muut väistämään heitä ettei itse tarvisi pysähtyä. ja onnistuvatkin. käyttävät hyväksi sitä että nämä säännöt ovat vähän hämärät monille.

    ps. anteeksi yleistys, ei herneitä. :wink:

    [petos muokkasi tätä viestiä 08.07.2007 klo 21:57]
      
  • Lainaus:
    08.07.2007 klo 21:56 petos kirjoitti
    yrittävät ''pakottaa'' tällä muut väistämään heitä ettei itse tarvisi pysähtyä.


    Itse en usko, että kyseessä on yritys pakottaa muut väistämään. Luulen, että ilmiö johtuu mielummin liikennesilmän puutteesta. Ei yksinkertaisesti ymmärretä, kuinka pienelläkin nopeudella saattaa yllätyksiä syntyä todellisuudessa ahtaalla alueella. Nähdään vain leveä väylä parkkiruutujen välissä, jossa on helppo ajaa lujaa.

    Siihen en ota kantaa, millaisella kalustolla tällaista käytöstä esiintyy.

      
  • Minustakin kyse on liikennesilmän puutteesta. Minusta liikennesilmä ei tarkoita pelkästään kykyä tulkita liikennettä vaan se pitää sisällään myös sen, että kuljettaja varmistaa että tekee muulle liikenteelle selväksi aikeensa.

    Annamme ympärillemme tietoa omista tulevista aikeistamme sekä aktiivisesti että passiivisesti. Ajamalla nopeutta joka antaa kaikille aikaa tiedostaa tulevat tekomme kommunikoimme passiivisesti. Ihmiset voivat katsella vain yhteen suuntaan kerrallaan, joten heille täytyy antaa aikaa havaita aikeemme (ja myös aikaa reagoida niihin ilman hätäisiä liikkeitä) kunnes heidän katseensa osuu meihin seuraavan kerran. Moni näkee meidät vain peilin välityksellä ja nopea liike voi jäädä peilin kautta katselijalta kokonaan havaitsematta, sen sektori on parhaimmillaankin hyvin rajoitettu.

    Automerkkejä tai –malleja en minäkään lähtisi erottelemaan vaikka tilastoista selviääkin minkä automerkkien kuljettajat keskimäärin eniten tapaavat liikenteessä hötkyillä. Hätäinen, vain oman sujuvuutensa tiedostava kuski toimii ajotapansa mukaan myös parkkipaikalla oli alla vaikka invamopo.

      
  • Ei varsinaisesti liity kolaroimiseen parkkipaikalla, mutta haluanpa vaan jakaa tietoa muille.

    Eniten varmaan P-alueilla kolhuja autoihin tulee toisten autojen ovista ja vähintään 95% tapauksista, kolhun aiheuttaja ei jää paikalle vaan liekenee vähin äänin paikalta. Aika useassa tapauksessa oven avaa huolimattomasti joku muu kyydissä olija kuin kuljettaja.

    Tällaisessa tapauksessa oman vahingon myöntämisestä ei tule vahingon aiheuttaneen ajoneuvon haltijalle seuraamuksia ja tätä ei moni varmastikaan tiedä. Vahinko kyllä korvataan pakollisesta liikennevakuutuksesta, mutta ilman bonusmenetyksiä! Tätä ei vakuutusyhtiöt hirveästi mainosta, mutta näin se menee.

      
  • janosek: ” Eniten varmaan P-alueilla kolhuja autoihin tulee toisten autojen ovista ja vähintään 95% tapauksista, kolhun aiheuttaja ei jää paikalle vaan liekenee vähin äänin paikalta. Aika useassa tapauksessa oven avaa huolimattomasti joku muu kyydissä olija kuin kuljettaja.

    Tällaisessa tapauksessa oman vahingon myöntämisestä ei tule vahingon aiheuttaneen ajoneuvon haltijalle seuraamuksia ja tätä ei moni varmastikaan tiedä. Vahinko kyllä korvataan pakollisesta liikennevakuutuksesta, mutta ilman bonusmenetyksiä! Tätä ei vakuutusyhtiöt hirveästi mainosta, mutta näin se menee.”


    Noin se tosiaan menee. Kajautin itse kaverin auton takaovella naapurin kylkeen lommon ja asia ehti kyrsiä kovasti kunnes kaverini kertoi soittaneensa vakuutusyhtiöönsä jossa kerrottiin janosekin yllä kertoma asia. Voin sanoa että helpotti.

    Kun kolhimani auton omistaja soitti löydettyään käyntikorttini tuulilasistaan hän yritti saada minut maksamaan myös konepellinsä maalauksen, olin kuulemma lommottanut senkin. Lupasin maksaa sen jos hän pystyy näyttämään miten Peugeotin takaoven saa ylettymään yhtä aikaa hänen autonsa takaoveen ja nokkapelttiin.

    Saisikohan kauppiaan pistämään parkkipaikalleen kyltin, jossa sanotaan ettei kolhun jälkeen kannata lähteä livohkaan vaan antaa vakuutusyhtiön hoitaa asia? Minä ainakin voisin hakeutua asiakkaaksi myymälään, jonka pihassa saamani kolhu korvattaisiin todennäköisemmin kuin jonkun muiden liikkeiden pihassa. Tätä voisi fiksu kauppias käyttää muutenkin markkinoinnissaan, esim. lehti-ilmoittelussaan.

      
  • Minulla on yksi positiivinen kokemus järjenkäytöstä ja joustavuudesta parkkialueella. Jäi kerran ostosten teko viime tippaan Junbossa ja sattuipa samaan aikaan olemaan mm. Hullut Päivät Stockalla. Olin tekemässä lähtöä kauppakeskuksesta n. kymmenen minuuttia ennen sulkemista eli klo 1750 (oli lauantai). Kukaan ei välittänyt väistämisvelvollisuutta osoittavista kolmioista vaan liikenne eteni vetoketjusysteemillä ulos asti ja sama systeemi toimi jopa niissä parissa liikenneympyrässä siellä kauppakeskuksen pihalla. Itse olin parkissa siellä alimmassa kerroksessa perimmäisessä nurkassa ja olisin siellä varmaan vieläkin jos kaikki etuajo-oikeutetut olisivat pitäneet oikeuksistaan kiinni. Toki itsekin päästyäni suuremmille väylille annoin tietä muille sivusta pyrkijöille niin kuin kaikki muutkin. Todettakoon vielä, että tuollaista joustavuutta tuossa laajuudessa tuskin kehä kolmosen ulkopuolella tulee koskaan näkymään.

      
  • ddr5: ” Toki itsekin päästyäni suuremmille väylille annoin tietä muille sivusta pyrkijöille niin kuin kaikki muutkin.”

    Tuo ilmiö näkyy liikenteessä kaikessa. Jos annat tietä ruuhkassa väistämisvelvolliselle käy usen niin, että hän antaa tietä kohta samassa tilanteessa. Jos teet tilaa nopeammalle maantiellä, näkee usein miten hän tekee kohta samoin. Nämä asiat kannattaa muistaa kun päättää miten aikoo liikenteessä suhtautua muiden virheisiin tai omasta mielestä ärsyttäviin tekoihin.

      
  • ddr5: "Todettakoon vielä, että tuollaista joustavuutta tuossa laajuudessa tuskin kehä kolmosen ulkopuolella tulee koskaan näkymään."

    Ei varmaan, koska edes kehä kolmosen uloimmalla kaistalla systeemiä ei osata. Tuupakan kohdalla liikenne länteen päin jumiutuu arkisin noin klo 15.30-17.00. Rampilta tulevat eivät osaa liittyä systemaattisesti päätien liikennevirtaan, eikä päätietä ajavat osaa antaa tilaa. Mitä merkillisimpiä singahduksia siellä näkee joka kerta, kun sumppuun osuu. Pakkaa sekoittaa vielä rampilta tulevat taksit, jotka kiihdytyskaistan loputtua ajavat piennarta niin pitkälle kuin uskaltavat ohittaen jonoa mahdollisimman paljon.

    TeeCee: "Jos annat tietä ruuhkassa väistämisvelvolliselle käy usen niin, että hän antaa tietä kohta samassa tilanteessa."

    Juuri näin. Paitsi Tuupakan rampilla, jossa rampilta tulija nähdessään jonkun antavat tilaa etummaiselle käyttää tilaisuuden hyväksi ja syöksyy tilaa saaneen peesissä sekaan. Silti pyrkimys näyttää esimerkkiä on ainoa tapa, jolla hommaa voi edistää. Veikkaan, ettei systeemi toimisi, vaikka poliisit vahtisivat vieressä. Jos kansa ei osaa, se ei osaa.

    [Herbert muokkasi tätä viestiä 04.09.2007 klo 17:18]
      
  • Herbert: “Silti pyrkimys näyttää esimerkkiä on ainoa tapa, jolla hommaa voi edistää. Veikkaan, ettei systeemi toimisi, vaikka poliisit vahtisivat vieressä.”

    Jep, ja omaa HYVÄÄ esimerkkiä ei voi näyttää jos on suuttunut toisten toilailuista. Ja toisten toilailuista suuttuu jos niitä alkaa seurata. Siksi olen vinoillut aina tilaisuuden tullen kun joku on laskeskellut BMW- tai Volvo-kuskien tai jalankulkijoiden tai vanhojen tai lippalakkipäisten yms. virheitä. Muiden virheitä laskemalla saa vaan sappensa kiehumaan hyödyttömästi ja omat virheet jäävät laskematta. Jos niitä ei humaa, mistä tietää omat kehittämisen tarpeensa?


    Herbert: ”Jos kansa ei osaa, se ei osaa.”

    Niimpä, aina on ollut ja aina tulee olemaan niitä jotka eivät osaa tai halua olla osana liikennettä. Kun tämän ottaa olemassa olevana tosiasiana se ei enää suututa.

    Suuttumatta ihminen pystyy ihan toisenlaiseen harkintaan kuin suuttuneena. Muiden toilailun ottaa enemmänkin varoittavana esimerkkinä siitä, millaiseksi koko liikenne menisi jos ei olisi myös niitä, joilla hermo kestää odottaa ja väistellä rynnimisen ja taistelun sijaan.

    Tapahtuu sellainen ihme, että sama asia, joka ennen huononsi suoritusta liikenteessä muuttuukin motivaatioksi parantaa suoritustaan.

    Ja tämän ihmeen saa aikaan vain pieni muutos asenteessa oman pään sisällä. Sen voi tehdä vain itse, siihen ei auta esim. hyvät tiet mutta toisaalta sitä ei estä huonot tiet tai muut riesat.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit