Ulkomaalaiset kuljettajat suomessa

10 kommenttia

Mitä ihmeellistä/kummalista olette nähneet ulkomaalaisten kuljettajien tekevän suomen maanteillä liikenteen seassa?



Tammikuussa (2009) näin järkevä venäläisen puoliperävaunullisen rekan kuljettajan peruuttavan kiertoliittymässä loviisassa. Hän ei poistunut tarpeeksi ajoissa liikenne ympyrästä ja peruutti 5metriä että pääsi lähtemää itärajalle päin vaikka olisi voinut järkeillä ja ajaa kiertoliittymän ympäri muutaliikennettä vaarantamatta.



Toinen tapaus venäläinen kuljettaja ajoi citymaasturia moottoritiellä ja huomasi liian myähään ison ABC huoltamon mootoritien vieressä eikä kerenyt erkanemiskaistalle.

Joten hän päätti pysähtyä moottoritielle ja peruuttaa parikymmentä metriä jotta pääsi erkanemiskaistalle.

  
  • Leoni:

    Mitä ihmeellistä/kummalista olette nähneet ulkomaalaisten kuljettajien tekevän suomen maanteillä liikenteen seassa?




    Ulkomaalaiseksi oletetun kuskin tunnistaa tietysti vain siitä, että rekkari ei ole suomalainen. Mutta voisihan ulkomaankuski ajaa suomalaisellakin autolla!



    Itse en ole havainnut ulkomaanrekkareilla ajavien tötöilevän enempää kuin suomalaisrekkareilla liikkuvien.



    Venäläisten kulttuuri ainakin kotonaan Pietarissa on suomalaisittain "mielenkiintoista" katsottavaa, mutta edellämainittuja poikkeuksia lukuunottamatta taitavat ajella kuten paikalliset täällä ollessaan?



    Ehkä keskimäärin paremminkin, päätellen tästä omasta kulttuuristamme käytävästä keskustelusta otsikolla "Egoistiset individualistit törttöilevät liikenteessä"... :kiss:

      
  • Kuinka ihmeessä esim. somalit saavat ajokortin, joka oikeuttaa ajamaan Suomessa? Kotimaassaan tuskin ovat autokouluja käyneet, kun ovat sodan jaloissa olleet ja ajotyylistä päätellen tuskin Suomessakaan on autokoulun penkillä istuttu.

      
  • En ole havainnut mitään ongelmia ulkomaisten kuskien osalta. Leveäkaistatiellä tuntuivat venäläiset autorekat olevan ainoita, jotka ajoivat oikessa reunassa tietä antaen. Suomalaisia kollegoitaan ei moinen tuntunut kiinnostavan.



    Mielenkiintoista, että joku kokee somalialaiset ongelmaksi liikenteessä. Kertonee enemmän omista asenteista. HKL:ltä voisi löytyä jotain tilastoakin kuinka paljon pääosin maahanmuuttajien ajamat bussit aiheuttavat onnettomuuksia. Muutenkin suomalaiset kuskit tuntuivat siellä dösän ratin takana eniten sikailevan, eikä palveluhalukkuutta löytynyt ollenkaan joitan poikkeuksia lukuunottamatta.

      
  • Henkilökohtaisesti ei ole tullut huomioitua, ettäulkomaalaisista olisi ollut haittaa liikenteessä! Ilmeisesti ainoa merkittävä ulkomaalaisliikenne Lappia ja länsirajaa lukuunottamatta on venäläiset! Ainakin täällä Pohjois-Savossa ei venäläiset poikkea valtaväestöstä! Aivan turhaa on kenenkään kansanliikettä nostattaa!

      
  • simppa:

    Mielenkiintoista, että joku kokee somalialaiset ongelmaksi liikenteessä. Kertonee enemmän omista asenteista.




    Takseilla ajavat miten sattuu, paikallistuntemusta ei kunnolla ole, kommunikaatio ongelmia asiakkaiden kanssa. Eivät osaa käyttää taksamittaria, datalaitetta saati kortinlukijaa. Mikään näistä ei kuitenkaan ole ylivoimaisen vaikeaa. Yksinäisille naisasiakkaille ehdoteltu vaihtoehtoisia maksutapoja.



    Eräs mitä tuossa kuulin jokin aika sitten: eräs ulkomaalaistaustainen kuljettaja oli ottanut hki-vantaalta asiakkaan kyytiin, kohde oli ollut Espoo Westend. Reitti meni kentältä kehä III länteen päähän asti Kirkkonummelle ja sieltä Länsiväylää Westendiin (ns oikea reitti: kentältä tuusulanväylää kohti Helsinkiä ja kehä I länteen.). Tämä kuljettajan reitti maksoi yli 80e kun oikean reitin hinta ruuhkasta riippuen on n. 40e.

    Tässä tapauksessa taksitarkastaja kävi paikalla ja totesi ettei asiakkaan tarvitse maksaa matkasta senttiäkään.

      
  • Kumppani:



    Itse en ole havainnut ulkomaanrekkareilla ajavien tötöilevän enempää kuin suomalaisrekkareilla liikkuvien.

    Venäläisten kulttuuri ainakin kotonaan Pietarissa on suomalaisittain "mielenkiintoista" katsottavaa, mutta edellämainittuja poikkeuksia lukuunottamatta taitavat ajella kuten paikalliset täällä ollessaan?




    Pahimmat venäläisten liikennerikkeet pitää kurissa viisumijärjestelmä, jossa rikkeet tallentuvat Schengen-tietojärjestelmään ja lukuisilla rikkeilla Schengen-alueelle ei pääse. Kun viisumivapaus aikanaan tulee, siirtyy Pietarin liikennekulttuuri tänne meille samantien. Meikäläisiä sakkojahan niiltä ei saada perittyä eivätkä ne niitä pelkää. Viisumin menetystä ja porttikieltoa EU:hun kylläkin.



    Olen kyllä havainnut pitkäkilpisillä autoilla sekä rekoilla olevan suuria ongelmia tiellä pysymisessä etenkin liukkaalla. Samoin tapana näyttää olevan ajaa korostetusti keskiviivan viertä. Sumuvalot on lähes aina päällä jos sellaiset autossa sattuu olemaan. Pitkien valojen käyttö sen sijaan ontuu pahasti henkilöautokuskeilla. Ohittaminen näyttää onnistuvan sujuvasti myös sulkuviivoilla, kääntyvillä kaistoilla ynnä muilla, siinähän on toki hyvin tilaa jos jonoa tulee vastaan. Sen sijaan ohitettavaksi jääminen vaikuttaa vaikealta, eihän toisia nyt ohi sovi päästää. Turvaväli on ongelmallinen pitää etenkin isolla maasturilla.



    Arvelisin venäläisellä olevan Suomessakin ajaessa keskimäärin moninkertainen onnettomuusriski suomalaiseen verrattuna. Tilastoista löytyy tukea.



    Ihan hyvin ne muuten autoilevat :wink:



    Toki Suomalaisissakin on monenlaista menijää, mutta en nyt erityisesti kehuisi idän ihmemaan liikennekulttuuria ja -asenteita.



      
  • AkiK:
    Arvelisin venäläisellä olevan Suomessakin ajaessa keskimäärin moninkertainen onnettomuusriski suomalaiseen verrattuna. Tilastoista löytyy tukea.




    Liukkaalla kelillä venäläisten kalustolla ei ole todennäköisesti hyvä ajaa, koska heillä on puoliperävaunuja jotka ovat jo itsessään kauheita ajettavia liukkaalla (lyhyt akseliväli vetoautossa) ja usein näkee vanhoja iskunvaimentajia kärryissa (kärryn häntä hyppii töyssyissä kuin pomppulinna) ja niiden kärryjen renkaat on mitä on.



    yksi venäläinen rekka ajeli pariviikkoa sitten kotkasta ainakin loviisaan asti n.50 km/h kokomatkan ja siitä voi varmaan päätellä jonon pituuden siinä perässä no ainakin sai ajaa jonon ensimmäisenä. Samana päivänä seiska tie oli erittäin liukas porvoosta itään päin siellä oli neljä ulosajoa. Se nyt vähän selittään venäläis miehen hitautta.

      
  • Durataksi:

    simppa:
    Mielenkiintoista, että joku kokee somalialaiset ongelmaksi liikenteessä. Kertonee enemmän omista asenteista.


    Takseilla ajavat miten sattuu, paikallistuntemusta ei kunnolla ole




    Ajavat tosiaan takseilla "meidän piikkiin" ja eivät siten häiritse liikennettämme! :snotty:

      
  • Tänään näin Tampereella elämäni ensimmäiset lumiketjut henkilöautossa Suomessa. Ne olivat takavetoisen 5-7 sarjan Bemun takarenkaissa. Rekisteritunnuksessa oli 'H'. En viitsinyt käydä katsomassa kumeja, mutta enpä usko että ne olisivat olleet Nokialta. Lisäksi hieman ihmetytti se, että ketjuista oli kenties sen ja edellispäivän kelissä rutkasti enemmän haittaa kuin hyötyä.

      
  • Ei ainakaan täällä Tampereen suunnalla ulkomaalaisiin ole tullut kiinnitettyä liikenteessä juurikaan huomiota, eivät siis varmaankaan pahemmin ongelmia ole liikenteessä aiheuttaneetkaan. Kyllä siinä takapuskurissa roikkuvassa, kaistoja pujottelevassa, roimaa ylinopeutta ajavassa, vilkkua käyttämättömässä autossa yleensä ihan supisuomalainen henkilö ratinta takana on ollut.



    Eilenkin ajellessani noin 45km/h vauhtia 40 alueella joku valkoihoinen ja vaaleahiuksinen isän ja äitin kullannuppu lähti ohittamaan minua mopoautollaan. Tie oli sen verran leveä, että tämä onnistui vastaantulevassa liikenteessäkin, vaikka kaistoja olikin vain yksi molempiin suuntiin. 100m päässä kuintekin oli tulossa liikenteenjakaja ja rajoituksen muutos kuuteenkymppiin , ja sitä ennen oli päästävä ohitseni, koska vastaantulijoita oli niin paljon että väärältä puolelta tuota jakajaa ei pystynyt ajamaan. Siksipä tämä tulevaisuuden toivo joutui kiilaamaan minua ja itse jouduin avustamaan hiljentämällä. Taisi mopoauto kulkea alamäkeen niin hyvin, että edessä olevalle vain pientä ylinopeutta matelevalle 50 kertaa tehokkaammalle autolle oli vähän näytettävä että täältä pesee. Toivottavasti en aiheuttanut kauheita kolhuja teini-ikäisen itsetunnolle kun tuon liikenteenjakajan jälkeen rajoituksen muututtua painelin ohitse alle viittakymppiä kulkeneen menopelin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit