LIUKKAALLA AJAMISEN PERUSTEITA

39 kommenttia
«1

Jotta pärjäisi liukkaalla ajokelillä, niin kuin kuivallakin, niin muutamia vinkkejä tässä. Saa lisätä omia!



Kun on todella liukasta:



Älä tee ajaessa mitään nopeita liikkeitä. Ei ohjausliikkeitä, ei jarrutuksia tai kiihdytyksiä. Tee vain "pyöreitä" ja hitaita ohjausliikkeitä ja suunniteltuja jarrutuksia ja kiihdytyksiä.

Ainoa nopea liike jonka saa tehdä, on kytkin pohjaan nopeasti.



Jos tiellä on liukkaat urat, mutta lumiset reunat ja keskipolanne, reunoilla ja keskellä on paras pito. Siirrä auto kulkemaan parhaan pidon kohdalla, jos tarvitsee/mahdollista.



Älä oikaise vasemmalle kaartuvassa mutkassa, jos et ole varma onko vastaantulijoita. Aja mieluummin hitaammin ja omaa kaistaa.



Jos on kova tuuli, alenna nopeutta reippaasti.

  
  • Älä aja liian kovaa .. jää enemmän aikaa reagointiin ..

      
  • Mielestäni rattia saa pyörittää nopeastikin jos auto on esim. sivuluisussa menossa kylki edellä päin skaanian nokkaa. Ennakoiva ajo sopii liukkaille hyvin.

      
  • Nastarenkaat ja etuveto! :tongue:

      
  • kitkarenkaat ja takaveto

      
  • Aliohjautuessa älä käännä rattia lisää.

    Yliohjautuessa tee ripeä korjausliike.

    Käytä kaasua rauhallisesti ja vältä korkeita kierroksia.

    Älä lukitse renkaita jarrutuksessa.

    Jarruta ennen kurvausta.

      
  • Jos joudut lukemaan liukkaalla ajamiseen ohjeita keskustelupalstalta, jätä auto kotiin.

      
  • SKP :

    Jos joudut lukemaan liukkaalla ajamiseen ohjeita keskustelupalstalta, jätä auto kotiin.


    Sopiiko tähän samaan, että jos ei osaa liikennesääntöjä, niin voisi silloinkin jättää autonsa kotiin?

    Pääsi kerralla eroon kaikista ruuhkista ... :sunglasses: ..

      
  • SKP :

    Jos joudut lukemaan liukkaalla ajamiseen ohjeita keskustelupalstalta, jätä auto kotiin.




    Jos jo osaa isämeitän niin on turha mennä enää kirkkoon.



      
  • Rätkätin:

    SKP :
    Jos joudut lukemaan liukkaalla ajamiseen ohjeita keskustelupalstalta, jätä auto kotiin.

    Sopiiko tähän samaan, että jos ei osaa liikennesääntöjä, niin voisi silloinkin jättää autonsa kotiin?
    Pääsi kerralla eroon kaikista ruuhkista ... :sunglasses: ..




    Auton ajaminen on taitolaji, harvat oppii sen nopeasti toiset ei koskaan, ei siinä säännöt paljon auta jos auto ei pysy omalla kaistalla.

      
  • ritsa:

    Rätkätin:
    SKP :
    Jos joudut lukemaan liukkaalla ajamiseen ohjeita keskustelupalstalta, jätä auto kotiin.

    Sopiiko tähän samaan, että jos ei osaa liikennesääntöjä, niin voisi silloinkin jättää autonsa kotiin?
    Pääsi kerralla eroon kaikista ruuhkista ... :sunglasses: ..


    Auton ajaminen on taitolaji, harvat oppii sen nopeasti toiset ei koskaan, ei siinä säännöt paljon auta jos auto ei pysy omalla kaistalla.




    Näin on tosiaan näppylät ja monelle on tosiaan kortti annettu turhan "löysin perustein"! :innocent:

      
  • Samaa mieltä ritsan kanssa. Mutta Metsähakalle kommenttina sellainen, että vain harva kortin juuri saanut on taidoiltaan välttävää parempi. Kortin saamisen myötähän vasta ajamista opetellaan. Vaikka itsellänikin oli ajokokemusta kortin saamisen aikaan noin 7 vuotta (mökkiteiltä, jääradoilta yms paikoista), ei tavallisessa liikenteessä taidot vielä kovin kaksiset olleet. Luistot kyllä osasin hallita takavetoisellakin (vaikka TM sellaista ilman ajonhallintaa pitää vaarallisena), mutta onneksi se ei harhauttanut kuvittelemaan itsestäni ihan mahdottomasti liikoja. Tiettyä yliarviointia tietysti tapahtuu varmaan vieläkin, mutta jotain rajaa sentään on ja oli.

      
  • 4 ensimmäistä oli takavetoja, nuilla opettelun jälkeen etuvetoisella on naurettavan helppo ajaa. Tarkoitin aikaisemmin että osa ei opi ajaan vaikka vuosia opettelevat! :frowning:

      
  • ritsa:

    Rätkätin:
    SKP :
    Jos joudut lukemaan liukkaalla ajamiseen ohjeita keskustelupalstalta, jätä auto kotiin.

    Sopiiko tähän samaan, että jos ei osaa liikennesääntöjä, niin voisi silloinkin jättää autonsa kotiin?
    Pääsi kerralla eroon kaikista ruuhkista ... :sunglasses: ..


    Auton ajaminen on taitolaji, harvat oppii sen nopeasti toiset ei koskaan, ei siinä säännöt paljon auta jos auto ei pysy omalla kaistalla.




    Vauhti - tuo merkillinen asia - pitää pitää sellaisena kuten säännötkin sanovat, että auto pysyy tiellä ja se, jos jokin, on sääntöjen mukaista. Suistumiset ovat eräs yleisimmistä onnettomuustyypeistä elleipä peräti yleisin. Kun tarkemmin miettii suistumisen syitä, niin ainakin minulle tulee aivan ensimmäiseksi mieleen vauhti. On erittäin viisasta, että vauhti pidetään sellaisena, että ei suistuta. Tämä ei tarkoita, että aina ja kaikkialla ajetaan mahdottoman hitaasti. Tämä tarkoittaa, että on oltava edes sen verran elämänkokemusta ajokortin saamisikään mennessä hankittuna, että tietää jäisellä kelillä olevan liukasta ilman, että sitä pitää jostain lukea tai jonkun tulla sitä sanomaan. Kuivalla ja kesäisellä kelillä pito on toisenlainen. Luulisi tämän olevan melkolailla itsestäänselvää. Tiedän hiton hyvin, että on olemassa melkoinen joukko ihmisiä, jotka tietoisesti ottavat riskejä (vrt. individualistit/kollektivistit). Mitenkäs se olikaan ... joillekin sattuu onnettomuuksia paljon enemmän kuin joillekin toisille .. miksiköhän?

      
  • Älkää sudittako, menee voimaa hukkaan.

      
  • J R:

    Älkää sudittako, menee voimaa hukkaan.




    Mutta joskus "hauskaa" ja "kässärin" avulla kääntyy yllättävän pienessä tilassa?

    :tongue:

      
  • Kävin viime viikonloppuna Euran Autoliiton paikallisosaston liukkaankelin kursilla päivittämässä vanhoja taitojani.Hyvin se meni ei yhtään keilaa kaatunut.Tilaisuus oli ilmainen ja vapaa kaikille.Osaanottajat olivat pääasiassa 40-50 vuotiaita miehiä.Pari yksinäistä naista oli uskaltautunut mukaan.Myöskin pari nuorisobemaria oli paikalla.Taisin olla joukon seniori.Erityisesti mieltäni hiveli,että pystyin ajamaan kiperän vauhtimutkan hallitussa peräluistossa läpi.Kiersin radan 10 kertaa.Rata oli auko klo 12-16.Sen jälkeen se aurattiin umpeen.Se kuului tilaisuuden järjestämisen lupaehtoihin.Viranomaiset.Pistäkää jääradat auki,niin kansalaiset oppivat ajamaan turvallisessa ympäristössä.Täälläkin penkat olivat kevyttä pakkaslunta.Ainoa ulosajo tapahtui kouluautolle,jossa oli nuori oppilas ratissa.

      
  • Metsähaka:

    J R:
    Älkää sudittako, menee voimaa hukkaan.


    Mutta joskus "hauskaa" ja "kässärin" avulla kääntyy yllättävän pienessä tilassa?
    :tongue:




    Joo.Fuskasin siellä jääradalla sen verran,että käytin joka kerta siinä tiukassa mutkassa kässäriä,että sain auton perän irti.

      
  • ogvarius:


    Fuskasin siellä jääradalla sen verran,että käytin joka kerta siinä tiukassa mutkassa kässäriä,että sain auton perän irti.




    Jo on mahtava ajotaito kun saa kurvissa perän irti.



    En enää yhtään ihmettele, että viranomaisten suhtautuminen jääratoihin yms. "ajoharjoittelupaikkoihin" on nihkeää.

      
  • Nyt pääsee käytännössä taasen testailemaan oikeaa osaamistaan .. :sunglasses:

      
  • Herbert:



    En enää yhtään ihmettele, että viranomaisten suhtautuminen jääratoihin yms. "ajoharjoittelupaikkoihin" on nihkeää.




    Niin, onhan se parempi että auton ääritilannekäytökseen pääsee tutustumaan vain siellä missä autoa oikeasti käytetäänkin, eli yleisessä liikenteessä.

      
  • Suosittelelen liukkaan kelin kursseja itse kullekin. Erittäin opettavaisia. Useat "kokeneista" eivät esimerkiksi ole todellisuudessa ajan tasalla siitä, miten nykyautoilla tulee ajaa, mitä järjestelmät auttavat ja mitä ne eivät auta.



    Aina kun vaihtaa autoa, on syytä tutustua uuteen työkaluun. Kokeiltava miten se eri tilanteissa käyttäytyy. En tarkoita mitään äärimmäisyyksiä, mutta hyvä se on tietää tarjoaako auto perää, puskeeko se, miten se käyttäytyy erilaisissa jarrutuksissa jne.



    Ja ehdottomasti muutama pyörähdys on joskus elämässään kokeiltava, siitä oppii aina jotain. Tätä varten on harjoittelupaikat olemassa (aivan liian vähän niitä kyllä on), ei tarvitse liikenteessä sitten luulla liikoja itsestään ja kulkupelistään.



    Erityisesti suosittelen kuitenkin sulan kelin rata/lentokenttäkokeilua aidoilla nopeuksilla. Siinä sitä vasta havaitsee, että 120 onkin ihan reippaanlainen vauhti vaikkapa väistöön ja aika herkänlaisesti lähtee auto lapasesta kun rattia pyörittelee kuten jenkkileffoissa! Pelkkä äkkijarrutus 100 km/h:sta sulalla asfaltilla on sekin monille aika mieleenpainuva ja opettavainen.

      
  • Herbert:

    ogvarius:

    Fuskasin siellä jääradalla sen verran,että käytin joka kerta siinä tiukassa mutkassa kässäriä,että sain auton perän irti.


    Jo on mahtava ajotaito kun saa kurvissa perän irti.

    En enää yhtään ihmettele, että viranomaisten suhtautuminen jääratoihin yms. "ajoharjoittelupaikkoihin" on nihkeää.




    Mielestäni pitäisi määrätä pakollinen talviajokurssi kaikille,jotka aikovat ajaa talvikaudella.Ajokortin kakkosvaiheen käsittelykoe on liian helppo.Näin voitaisiin kenties maiseman ja pohjaveden pilaamista älyttömällä suolaamisella vähentää.Veikkaan,että kaikki autoilusta kiinnostuneet osaavat tarpeen vaatiessa käyttää käsijarrua kääntämisen helpottamiseen.Sitä ei kutenkaan pidä harjoitella muuta kuin suljetulla alueella.

      
  • ogvarius:



    Ajokortin kakkosvaiheen käsittelykoe on liian helppo.Näin voitaisiin kenties maiseman ja pohjaveden pilaamista älyttömällä suolaamisella vähentää.Veikkaan,että kaikki autoilusta kiinnostuneet osaavat tarpeen vaatiessa käyttää käsijarrua kääntämisen helpottamiseen.




    Ajokortin kakkosvaihe ei kosketa kovin merkittävää osaa tiellä liikkujista. Itselleni tulee lähinnä mieleen keinona esim. alennus vakuutusmaksuista käytyä kurssia vastaan, samaan tapaan kuin nyt saa alennusta varashälyttimestä ym.



    Suolaus on rekkoja varten, siellä en usko kovin suuria puutteita itse ajotaidossa olevan. Nastoilla liikkuva henkilöauto ei suolaa tarvitse missään oloissa.



    Käsijarrukäännökset ei tosiaan kuulu tielle, tosin ne jäävät muutenkin historiaan kun autoissa yleistyvät sähköiset seisontajarrut. Samoin jäävät muutkin ylimääräiset kikkailut, ESC:t tulevat sellaisiksi ettei niitä saa pois päältä kuin hyvin pienissä nopeuksissa. Mersuilla ei ole "kässäriä" tarvinnut tehdä tähänkään asti jalkajarrutoteutuksen takia, ja mihinkäs sitä käsijarrua takavetoisella tarvitsisikaan. :wink:



      
  • AkiK:

    ogvarius:


    Veikkaan,että kaikki autoilusta kiinnostuneet osaavat tarpeen vaatiessa käyttää käsijarrua kääntämisen helpottamiseen.


    Käsijarrukäännökset ei tosiaan kuulu tielle, tosin ne jäävät muutenkin historiaan kun autoissa yleistyvät sähköiset seisontajarrut. Samoin jäävät muutkin ylimääräiset kikkailut, ESC:t tulevat sellaisiksi ettei niitä saa pois päältä kuin hyvin pienissä nopeuksissa. Mersuilla ei ole "kässäriä" tarvinnut tehdä tähänkään asti jalkajarrutoteutuksen takia, ja mihinkäs sitä käsijarrua takavetoisella tarvitsisikaan. :wink:




    Juuri noin. Jos ja kun sinne radoille mennään tekemään kässäreitä, ei se kovinkaan tehokkaasti palvele ajoharjoittelua. Leikkimistä se on. Onhan sekin tietysti osa auton tuntemista, kun auto luistaa käsijarrun takia, mutta ei mitään tekemistä siviililiikenteen kanssa. Yksikään kouluttaja ei ole neuvonut minua ohjaamaan autoa käsijarrulla. Onhan niitä taksi- yms kuskeja, jotka korjaavat luistot yhdellä kädellä, estävät ulosajoja käsijarrulla jne, mutta ei tuolla toiminnalla ole mitään tekemistä hallitun ajamisen kanssa.



    Tahaton luisto alkaa yleensä liian kovan nopeuden takia. Sellaisen luiston korjaaminen on vaikeusasteeltaan ihan eri luokkaa kuin tahallisesti kaasuttamalla/käsijarrulla/ohjauksella aikaan saatu. Siinä tilanteessa ei kukaan täysjärkinen irroita toista kättään ratista. Mutta kun noissa leikeissä pitää olla kivaa, tehdään luistot em. menetelmällä tahallaan. Sitten kun auto saadaan oikaistua, kuvitellaan tunnettavan auton hallinta. Todellisuudessa ollaan vasta tilanteessa, jossa luulot on osaamista suuremmat, jolloin nopeudet nousee väärin perustein. Ja sitten kun kolisee, todetaan ettei mitään ollut tehtävissä.

      
  • Herbert:

    Tahaton luisto alkaa yleensä liian kovan nopeuden takia. Sellaisen luiston korjaaminen on vaikeusasteeltaan ihan eri luokkaa kuin tahallisesti kaasuttamalla/käsijarrulla/ohjauksella aikaan saatu.




    Kun suistuminen on eräs yleisimpiä liikennetapaturman muotoja, niin vauhdilla tuossakin on iso osuutensa. Se, että mikä osuus on "tahallisella/tahattomalla" ylinopeudella, on toisarvoinen seikka, mutta mielestäni kaasujalan käyttö on ollut harkitsematonta ja epäsopivaa. Kuitenkin uskon, että isolla osalla pienet ylinopeudet ovat harkittuja ja tahallisia. Kun nyt juuri satelee luntakin ja uutisissa mainitaan lukuisista kolareista, niin tuo kertoo todellisesta kyvystä ymmärtää mikä merkitys on turvaväleillä ja nopeuksilla. Yllättävän monilla vauhti on edelleenkin kuin lunta, jäätä ja liukkautta ei olisi olleenkaan ja suurimmat sallitut nopeudet olisivat valtion takaamia turvallisia nopeuksia. Monien kuskien oma pää ei näytä sanovat olosuhteista yhtään mitään. Vaikka itsellä olisi kuinka hyvät renkaat ja vehkeet hyvänsä, niin kaikilla muilla ei suinkaan tarvitse olla samoin ja tuosta juuri ne vaaratilanteet syntyvätkin. Osan pitää vielä lisäksi hieman kaahata ja elvistellä sillä miten hyvä pito heillä on ja miten hirvittävän taitaviakin he ovat. Ihme, että näinkin pienillä vaurioilla selvitään.



    Uskon lapsellisuuttani, että se, että "ehtii reagoimaan ajoissa" (ennakoiminen), on keskeisessä osassa onnettomuuksien välttämisessä. Tuohon vaikuttaa osaamisen lisäksi käytetyt nopeudet suhtessa vallitseviin olosuhteisiin. Noiden asioiden hallitsemiseen vaikuttaa puolestaan omat kokemukset ja omat taidot tehdä oikeita havaintoja ympäristöstä kuten kelistä, muusta liikenteestä ja omista kyvyistä etc... Tästä päästäänkin siihen, että liikenteessä on valtavasti eri tasoista porukkaa .. niitä joita ajaminen ja liikenne kiinnostaa ja niitä, jotka ovat vain liikkumassa paikasta toiseen ja liikenne ei sinänsä kiinnosta pennin vertaa, mutta kaikilla on hyväksytysti suoritettu ajolupa ja siten siis oikeus olla mukana ja kaikille pitäisi toinen toistensa osalta antaa mahdollisuus vaarattomaan ja turvalliseen liikkumiseen - nuoret, vanhat, lapset, pyöräilijät, jalankulkijat ja ihan kaikki. Liikenne ei saisi olla kolarointia, satuttamista, vammautumista tai jopa kuolemaa, kun tarkoituksena on vain päästä paikasta toiseen eikä mitään sen kummallisempaa.

      
  • Rätkätin:

    Yllättävän monilla vauhti on edelleenkin kuin lunta, jäätä ja liukkautta ei olisi olleenkaan ja suurimmat sallitut nopeudet olisivat valtion takaamia turvallisia nopeuksia. Monien kuskien oma pää ei näytä sanovat olosuhteista yhtään mitään.




    Ihmekös tuo, kun kerran viimeisten vuosikymmenien liikenneturvallisuusvalistus on keskittynyt pelkästään ylinopeuden ylikorostamiseen. Lopputulos on sitten se, että kelin ja ajo-olosuhteiden huomioonottamisen sijaan tuijotetaan vaan sitä nopeusmittaria, ettei vain neula menisi alamäessäkään piiruakaan ylinopeuden puolelle, ja kuvitellaan että kun ajaa rajoitusten mukaan mitään pahaa ei voi sattua.

      
  • Rätkätin:


    Se, että mikä osuus on "tahallisella/tahattomalla" ylinopeudella, on toisarvoinen seikka, mutta mielestäni kaasujalan käyttö on ollut harkitsematonta ja epäsopivaa.
    ...
    Tuohon [ennakointiin] vaikuttaa osaamisen lisäksi käytetyt nopeudet suhtessa vallitseviin olosuhteisiin. Noiden asioiden hallitsemiseen vaikuttaa puolestaan omat kokemukset ja omat taidot tehdä oikeita havaintoja ympäristöstä kuten kelistä, muusta liikenteestä ja omista kyvyistä etc...




    Jopas jotain. Allekirjoitan täysin Rätkättimen kommentin. Ihmeitä näköjään tapahtuu.



    Painoa kannattaa minusta nimenomaan antaa lainauksen viimeisen lauseen sisältöön.

      
  • Lainaan tähän AkiK:n viestiä "Ehdottomsti muutama pyörähdys on elmässään koettava".Siltä varalta jos se satuu tahattomasti niin ymmärtää,että peli ei ole vielä pelattu.Mielestäni ei le kovin turvallista se,että elektroniikka ajaa eikä kuljettaja.Mitä sitten tehdään jos elektroniikka pettää?

      
  • En ole väheksynyt auton käsittelytaitojen merkitystä. Olen vain ihmetellyt käsitystäsi siitä, että autoa pitäisi voida ohjata käsijarrulla. Erityisen kummallista tuo on, koska sanot juuri tulleesi kurssilta.



    Ja koska ajoharjoittelu villeillä radoilla yleensä on enemmän leikkiä kuin tavoitteellista harjoittelua, ymmärrän myös siksi viranomaisten suhtautumista jääratoihin. En itsekään pitäisi siitä, jos kylän nuorisobemarikuskit päättäisivät harjoitella kesämökkini edustalla järven lahdella ajotaitojansa. Ei siksi, että se minua talvella häiritsisi (en käy talvella mökillä ), vaan siksi, että keväällä pelottaisi tulla katsomaan talven jälkiä.

      
  • Herbert:

    Jopas jotain. Allekirjoitan täysin Rätkättimen kommentin. Ihmeitä näköjään tapahtuu.


    Ei tuo mikään ihme ole. Pääsääntöisesti ollaan samaa mieltä, mutta joissakin yksityiskohdissa on hieman näkemyseroja.



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit