Saako haltija viedä auton ulkomaille?

8 kommenttia

Eli otsikon mukainen kysymys. Saako auton joka on hankittu osamaksulla, eli on rahoitusyhtiön omistuksessa, ja jonka haltijana on auton kuljettaja, viedä ulkomaille? Kohdemaana olisi toinen EU-maa, Viro.



Olen keskustellut asiasta puolenkymmenen automatkailua harrastavan kanssa, ja he sanovat ettei mitään ongelmaa ole. Muutama tähdensi, että auton haltijan tulee olla matkassa.



Rahoitusyhtiön (Pohjola) säännöt sanovat aivan toista: heiltä tulee hankkia maksullinen valtakirja auton ulkomaille viemiseksi.



Mikä on siis totuus? Maksanko turhasta ja näen lisäksi vaivaa jos anon Pohjolalta maastavientivaltakirjan? Kysyykö sellaista laivayhtiössä tai tullissa kukaan?

  
  • Rekisteriotteeseen merkitty haltija saa viedä auton maasta ilman erillistä valtakirjaa tai maastavientilupaa. Mm. Autoliiton sivuilta voi tarkistaa muitakin ulkomaanmatkailuasiakirjojen vaatimuksia.

      
  • Autoliitto kertoo samaa kuin Eckeröline ja vakuutusyhtiö Pohjola, eli auton saa viedä kun on haltija. Pohjola pankin ehdoissa kuitenkin lukee: "Kun olet lähdössä osamaksulla rahoitetulla ajoneuvolla ulkomaille, tarvitset Pohjola Pankilta maastavientivaltakirjan. Ota tällöin yhteyttä vakuutusten ja rekisteröinnin asiakaspalveluun numeroon 010 252 2860* (arkisin klo 9.00–16.30).Valtakirjan saadaksesi sinun tulee toimittaa Pohjola Pankille vakuutusyhtiöstä saatava vahvistus vapaaehtoisen autovakuutuksen voimassaolosta. Valtakirjasta veloitetaan palkkio. Euroopan ulkopuolisiin maihin emme myönnä maastavientivaltakirjaa"



    Mihin tässä voi nyt luottaa?

      
  • Luultavasti lainsäädäntö ei ole esteenä, mutta rahoittajalla on omia ehtoja. Tullia ei siis kiinnosta, mutta jos matkalla sattuu vahinko, rahoitusyhtiölle voi joutua selittämään.

      
  • hiukan ohi aiheen ,mutta onkohan vielä balttian maihin suuntautuvilla reissuilla korotettu omavastuu kaskoissa?

      
  • Herbert:

    Luultavasti lainsäädäntö ei ole esteenä, mutta rahoittajalla on omia ehtoja. Tullia ei siis kiinnosta, mutta jos matkalla sattuu vahinko, rahoitusyhtiölle voi joutua selittämään.




    Varman päälle pelaaja hankkii siis luvan. Toivottavasti sen hinta on kohtuullisessa suhteessa aiheutuneeseen vaivaan, eli kyseessä ei ole mikään rahastuskeino. Autoliiton (ja muiden) toivoisi lisäävän ohjeisiinsa neuvon tarkastaa asia omalta rahoitusyhtiöltä. Hassua sinänsä että vakuutusyhtiö Pohjola sanoo asian olevan kunnossa kunhan oma nimi on ajoneuvon haltijatiedoissa, mutta samanniminen rahoitusyhtiö vaatii valtakirjan hankkimista.



    Finman: ainakin Pohjolalla on korotettu omavastuu Virossa.



      
  • Finman


    hiukan ohi aiheen ,mutta onkohan vielä balttian maihin suuntautuvilla reissuilla korotettu omavastuu kaskoissa?




    Se selviää netistä, kun katsot kaikkien vakuutusyhtiöiden vakuutusehdot. Suuret on erot yhtiöiden välillä.

      
  • Tietääkö kukaan (Tekniikan maailman toimituskaan?) mihin tuollainen (yrityksestä riippuen) 30-55 euron arvoinen 1-12 kuukautta voimassaololla olevan maastavientivaltakirjan vaatiminen perustuu (kaikki eivät kuitenkaan vaadi) silloin kun auton ykkös- tai kakkoshaltija toimii itse kuljettajana?

    Rahoitetussa autossa kasko on pakollinen, joten senkään ei tulisi olla peruste. Onko kyseessä vain bisnes?

      
  • Kuluttaja-asiamiehen tarkistamassa "OSAMAKSUKAUPAN SOPIMUSEHDOT" löytyi sopimusehto.

    Kappale 3, Omistusoikeus. Rivillä 13 (koko sivu on sitä kuuluisaa pientä fonttia) mainitaan ettei "Ostaja ei saa ilman luotonantajan kirjallista suostumusta myydä tai vuokrata ajoneuvoa taikka viedä sitä Suomen rajojen ulkopuolelle."

    Sopimusehtojen laatija on rinnastanut lomamatkan kuin vuokraisi auton rahaa vastaan kolmannelle osapuolelle!

    Ulkoministeriö, eli Tulli ei käsitykseni mukaan tarkista ko. valtakirjaa.
    https://um.fi/autolla-ulkomailla

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit