MP talvella

3 kommenttia

Näin kesäisellä talvikelillä tuli mieleen kun näin moottoripyörän liikenteessä että koskeekohan talvirengaspakko niitäkin? Tarvettahan talvirenkaalle ei ole kun lämmintä on 6 astetta mutta niinhän monikin "asiantuntija" sanoi jossain lehtijutussa että talvirenkaat pitää olla alla vaikkei keli vaadikkaan joulukuusta maaliskuuhun.

  
  • Minulla on sellainen muistikuva, että motskarilla pitää olla peräti nastarengas talvella. Laiskuus estää tarkistamasta, joten tuo on pelkkää mutua.

      
  • Moottoripyöriä koskevat samat määräykset talvirengastuksesta kuin autojakin.

    Jos ajatellaan maanteillä ajamista, ei auton nastoilla varustetulla mp:llä pärjää talvilosuhteissa. Jäisillä ja lumisilla tienpinnoilla tarvitaan pidempiä piikkejä ja rupulikumeja.

    Toisaalta pitkillä piikeillä ajaminen paljaalla asfaltilla on melko epämiellyttävää, eikä edes kovin turvallista.

    Etelä-Suomen talviolosuhteissa pahin ongelma motoristille lienee kuitenkin hillitön kuran määrä ja heikko näkyvyys. Suoraan sanottuna autossa on kivempaa. Talvimotorismi vaatii kunnon talvikelit!

      
  • Lainaus:
    "Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257

    ...
    16 §
    Auton, auton perävaunun ja hinattavan laitteen renkaat

    1. Auton etupyörissä ei saa käyttää renkaita, joiden puutteellinen tasapaino voi haitata ohjausta. Kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee auton, auton perävaunun ja sellaisen hinattavan laitteen renkaissa, jonka suurin sallittu nopeus on suurempi kuin 40 km/h, olla vähintään 1,6 mm. Akselilla, jolla on paripyörät, tämä vaatimus ei koske molempia pyöriä. Pääurilla tarkoitetaan leveitä uria renkaan kulutuspinnan keskialueella noin kolmen neljänneksen leveydellä kulutuspinnasta.

    2. Henkilöautossa (M1-luokka), jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia, ja pakettiautossa (N1-luokka), kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin erikoisautossa sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 mm. Talvirenkaita ei tarvitse käyttää:

    a) paripyörien molemmissa pyörissä;

    b) auton tai sen perävaunun valmistukseen, maahantuontiin, kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen liittyvissä tilapäisissä enintään 20 kilometrin pituisissa siirroissa;

    c) museoajoneuvossa;

    d) sellaisessa autossa tai sen perävaunussa, johon talvirenkaita ei ole saatavissa.


    ...

    18 § (19.12.2002/1243)
    L-luokan ajoneuvon ja sen perävaunun renkaat ja liukuesteet

    1. Kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee olla vähintään 1,0 mm. Moottoripyörän (L3e- ja L4e-luokka) ja kolmipyörän (L5e-luokka) etupyörässä ei saa käyttää rengasta, jonka puutteellinen tasapaino voi haitata ohjausta.

    2. Moottoripyörässä, mopossa, kolmipyörässä, nelipyörässä ja kevyessä nelipyörässä sekä tällaisen ajoneuvon perävaunussa on käytettävä talvikäyttöön sopivia, karkeakuvioisia renkaita 16 §:n 2 momentissa tarkoitettuna aikana. Mainitussa momentissa talvirenkaiden käyttövelvollisuudesta autolle säädetyt poikkeukset koskevat soveltuvin osin myös moottoripyörää, mopoa, kolmipyörää, nelipyörää ja kevyttä nelipyörää sekä tällaisen ajoneuvon perävaunua.

    3. Liukuesteiden käyttö moottoripyörässä, mopossa, kolmipyörässä, nelipyörässä ja kevyessä nelipyörässä sekä tällaisen ajoneuvon perävaunussa on sallittu 17 §:ssä henkilöautolle säädetyin ehdoin"


    "Kyykkypyöriin" ei ole talvirenkaita saatavilla, mutta ns. "kurapyöriin" on olemassa karkeakuvioisia renkaita.
    Talvirenkaita on siis käytettävä sellaisissa pyörissä, joihin niitä on saatavilla.

    PS. Tässä http://www.nettimp.com/kuva/tr2006/ vehketä talviajossa



    [Rätkätin muokkasi tätä viestiä 18.01.2007 klo 14:01]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit